C-marine Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Hvis antall skader på båt synker, hvorfor vil en da ha innført obligatorisk båtførerbevis? Det jeg mener med praktisk prøve er å gå gjennom det viktigste, mørkekjøring ,hvordan kjøre i forhold til andre båter (det lærer man i teorien, men det er ikke alltid du kan følge det du lærer). Virker som du lotus har en annen mening om båtførerbeviset enn det jeg har, men når du stiller økonomiske spørsmål til en gutt som kjører jolle, da begynner det å bli utenfor min rekkevidde å svare. Men har ikke Norge flere "tusen milliarder" å bruke? Samfunnsnytten tror jeg ikke blir stor i den grad at personskade tallene går ned men at båt skade tallene går ned. Jo flere erfarne båtførere vi har, jo færre pinlige episoder oppstår, eller? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Lotus Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Hvis antall skader på båt synker, hvorfor vil en da ha innført obligatorisk båtførerbevis? Godt spørsmål som jeg ikke kan svare på. Skal ikke forlange at du kan svare på spørsmålene om skader, plikt og økonomi. Svært få ser ut til å kunne det. Av avataren din ser det ut som du kjører en Grimstad Plast 700 SE, men det er jo umulig å vite hvem som er hvem og hvor gamle de er. Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Av avataren din ser det ut som du kjører en Grimstad Plast 700 SE, men det er jo umulig å vite hvem som er hvem og hvor gamle de er. GP700SE er det pappa som kjører, men det er jeg som tar mesteparten av båtpussen Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
VHF Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Det er noe som heter løgn ,forbannetløgn og statestikk. I fjor sommer hadde vi vel tidenes dårligte sommer. De som er forkjemper for båtførerbevis er Knbf og Redningsselskapet,men de vet vel ikke noen ting.Redningsselskapet er ute og hjelper båtførere når de trenger assistanse, så spør de om kartreferanse, så blir det stille de vet ikke hvor de er. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
trikkern Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Det var noe nytt, VHF! Finnes meg bekjent ikke en båt i redningsselskapet som ikke er bemannet av sertifiserte sjøfolk. Men, som man spør får man ofte svar! Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Det var noe nytt, VHF! Finnes meg bekjent ikke en båt i redningsselskapet som ikke er bemannet av sertifiserte sjøfolk. Men, som man spør får man ofte svar! Jeg tror du bør lese det jeg skrev engang til.Det jeg skrev var at de støttet båtførerbevis.Selvfølgelig har de papirene iorden. :nono: :nono: Redigert 23.Mars.2008 av VHF (see edit history) Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Lotus Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Det er noe som heter løgn ,forbannetløgn og statestikk. I fjor sommer hadde vi vel tidenes dårligte sommer. De som er forkjemper for båtførerbevis er Knbf og Redningsselskapet,men de vet vel ikke noen ting.Redningsselskapet er ute og hjelper båtførere når de trenger assistanse, så spør de om kartreferanse, så blir det stille de vet ikke hvor de er. Og dette er du helt sikker på? Selv om man ikke skjønner bæret av tallene som står i GPS'en, klarer man da å lese hva som står der? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Når en får overlevert sertifikat for bil via en teori- og praksisprøve er tiden inne til å lære seg å kjøre bil. Det er jo dette sertifikatet gir anledning til. En er jo ikke "ekspert" med lappen i hånden selv om det i mange tilfeller skjer at noen tror dette. De blir luket ut på et tidlig stadium i sin bilkarriere. Stemplet uegnet og sertifikatet inndras som oftest. Båtførerbeviset pr. i dag overleveres med det for øyet at en har bestått kunnskapstesten på et minimumsnivå og i mange tilfeller mangler mottakeren den praktiske delen. Likevel ser det ut til at noe av dette med å bestå en teoretisk test/eksamen har medført til at ulykkene går ned hvert ensete år som Lotus er inne på. Om det er en direkte sammenheng på område vet jeg ikke, men det går jo i riktig retning likevel med hensyn til "ulykkene". Innfører en obligatorisk båtførerbevis på lik linje som ved sertifikat for bil og følger opp med et utvidet lovverk og resurser til dem som skal påse at lovene følges, blir situasjonen annerledes for mange av oss som ferdes (eller har tenk seg) på sjøen. Utsteder av obligatorisk båtførerbevis må skille båtene/farkostene inn i klasser og det blir ikke enkelt. Hvor skal en sette grensene på en allerede stor og mangfoldig "båt-park". Må en opprette et båt-tilsyn (biltilsyn). Dette bli som å forandre spillreglene under en fotballkamp. Mange av oss har lang erfaring, uten noe bevisgrunnlag og dokumentert erfaring, i å føre lystbåt. Skal en innføre obligatorisk båtførerbevis fordi våre naboland og EU gjør det, eller skal vi fortsette å leve som om nabolandenes praksis ikke vedgår oss her på berget. Vi nærmer oss den situasjonen hvor vi er det eneste lande som fortsatt gjør som vi lyster. Og nå har jeg ikke nevnt noe som helst om hva denne pakken kommer til å koste oss. Skal vi ta oss råd til innføringen eller skal vi anvende pengene (samme beløp) på holdning skapende virksomhet, og håpe på at utviklingen fortsatt vil gå i riktig retning. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
trikkern Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Beklager, VHF. Der misforsto jeg totalt det du skrev. Nytter ikke å strø ut risengryn for å finne veien hjem heller? Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Handler ikke dette her om noe som tilsier trygghet på sjøen dvs at de båtene du / dere møter så vet dere at de sitter inne med endel kunnskap om sjøvetts regler og navigasjon og at de har lært at de skal oppføre seg på sjøen med hensyn til hastighet og ta hensyn til andre fartøyer store og små vikeplikt i forhold til yrkes fartøy seilbåter og padlere dette er ting som blir opplyst om ved båtfører prøven. Det at ikke alle følger reglene det må vi regne med det er alltid noen som tror at det er bare dem her i verden og at verden er for dem de finner vi alltid men det sier mere om dem enn det gjør om de som følger reglene Derfor mener jeg at OBLIGATORISK BÅTFØRERBEVIS må komme nå. God vår og sommer Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Hei Tassen. Hvis dette handler om trygghet på sjøen, kan vi jo bare glemme obligatorisk båtførerbevis. Det er jo kjempetrygt på sjøen i utgangspunktet. Og det har blitt tryggere og tryggere hvert eneste år på rad de siste 11 årene. Den kunnskapen du ser ut til å mene at alle bør kunne, ser det ut som de ikke trenger. Det går jo fantastisk bra på sjøen. Eller kan det være at folk ikke er dumme i utgangspunktet? At de ikke blir lallende idioter bare fordi de har kjøpt seg en båt? "Derfor mener jeg at OBLIGATORISK BÅTFØRERBEVIS må komme nå.", sier du. Hvorfor mener du obligatorisk båtførerbevis må komme i en situasjon der antallet skader og drukninger har gått fra å være lavt til å bli i særklasse lavt? Hva synes du om det faktum at antallet drukninger og ulykker har blitt redusert hvert år hvert eneste år de siste 11 årene? Hva om innføring av obligatorisk båtførerbevis fører til at folk tror de er blitt verdensmestere, at folk står på retten sin i alle sammmenhenger fordi de vet nøyaktig hvilken rett de har? Har du tenkt tanken på at innføring av obligatorisk båtførerbevis da kan medføre at den gode trenden snur og at vi får flere ulykker enn tidligere? Betale milliader av konoer for at den gode trenden snur virker jo veldig dumt. Don't change a winning team, er det noe som heter. For øyeblikket er vi vinnerlaget med lavt antall ulykker og lavt antall drukninger. Hvorfor kødde med noe som funker og beviselig har gitt redusert antall drukninger og ulykker hvert eneste år de siste 11 årene. Uten unntak! Du kan kanskje gi meg en grunn til å begynne å kødde med vinnerlaget vi for øyeblikket har? Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Og dette er du helt sikker på?Selv om man ikke skjønner bæret av tallene som står i GPS'en, klarer man da å lese hva som står der? Så bra,men hva gjør du hvis alt er dødt????? Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Sydvesten Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Hva synes du om det faktum at antallet drukninger og ulykker har blitt redusert hvert år hvert eneste år de siste 11 årene? Er det helt utenkelig at antallet drukninger og/eller ulykker kunne vært ennå lavere om det var obligatorisk båtføreropplæring? Redigert 23.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VHF Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Beklager, VHF. Der misforsto jeg totalt det du skrev. Nytter ikke å strø ut risengryn for å finne veien hjem heller? Det er helt iorden. Uenigheten er hvilken vei går vi. Så denne debatten er kjempefin. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Lotus Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Er det helt utenkelig at antallet drukninger og/eller ulykker kunne vært ennå lavere om det var obligatorisk båtføreropplæring? Slett ikke utenkelig, men hvorfor er det viktig å innføre obligatorisk båtførerbevis i en situasjon der alt er bra og bare blir bedre og bedre? Er din eneste begrunnelse at det kanskje blir enda bedre enda litt raskere? 8 av 10 som drukner har ikke redningsvest på og drukner fra en liten åpen båt. Et statistisk faktum. Påbud om obligatorisk bruk av redningsvest i små båter har definitivt potensiale til å redusere antall drukninger i særklasse mer enn obligatorisk båtførerbevis for en halv million småbåtførere. Likevel vil ingen innføre det. Er ikke det et paradoks? Redigert 23.Mars.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Er enig i at påbudt bruk av vest absolutt kunne ha noe for seg, og etter mitt syn så kan en ikke se helt bort fra at antallet drukninger har gått kraftig ned de siste 11 årene som du selv sier på bakgrunn av den enkle grunn at det ble påbudt med vest til alle ombord.. Dette er vel rimelig analogt med innnføring av bilbelte, som først var frivillig, så ble det påbudt... Begge deler er det vel liten tvil om vil redde liv.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VHF Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Slett ikke utenkelig, men hvorfor er det viktig å innføre obligatorisk båtførerbevis i en situasjon der alt er bra og bare blir bedre og bedre? Er din eneste begrunnelse at det kanskje blir enda bedre enda litt raskere? 8 av 10 som drukner har ikke redningsvest på og drukner fra en liten åpen båt. Et statistisk faktum. Påbud om obligatorisk bruk av redningsvest i små båter har definitivt potensiale til å redusere antall drukninger i særklasse mer enn obligatorisk båtførerbevis for en halv million småbåtførere. Likevel vil ingen innføre det. Er ikke det et paradoks? Det paradokset med redningsvest er jeg enig i . Hva ville du ha gjort fortsette som før,eller finne en ordning som fungerer. Har du noen forslag??Det er vel viktig at alle skal kunne ta dette for en rimelig penge.Jeg har møtt mange idioter på sjøen og det er ikke deres skyld at det gikk bra. Det er en fordel at vi har konsensius om hvordan vi oppfører oss på sjøen. Så hadde vi registrert alle nesten ulykkene hadde kanskje statestikken sett anledes ut. Redigert 23.Mars.2008 av VHF (see edit history) Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
nimbuster Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at de aller fleste som har tatt båtførerbeviset har fått økte tiltrengte teoretiske kunnskaper om generelt sjømannskap, og om det å ferdes på sjøen. Min erfaring er at de fleste som tar denne prøven nå er unge, de er pålagt av foreldrene sine....da de nå i større grad setter dette som krav for å kunne få låne skjærgårdsjeepen eller jolla. Svært mange av disse ser altfor lett på prøven (dette kan jeg.....), og stryker så det ryker etter. Redigert 23.Mars.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 og stryker så det ryker etter. Og likevel kan de føre båt uten at noen griper inn. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mouche Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Siden påsken ikke er over enda så tillater jeg meg å sammenligne litt med all den skremselspropagandaen som kommer i forbindelse med hvor farlig det er i alpinbakkene og hvor utsatt man er for hodeskader; Statisikken viser at hvis man står på ski i alpinbakker 10 dager per år så vil det ta 290 år før du blir skadet og vil trenge medisinsk behandling. Når man vet at det er bare en minimal andel av skadene som er hodeskade så er sjansen for dette relativt beskjeden, men som det sies en hodeskade mindre er meget bra så derfor er jeg for innføring av obligatorisk kompetansebevis for å kunne bruke en alpinbakke, obligatorisk bruk av hjelm og fartsgrense i bakkene i helgene! Om dete vil koste en milliard eller fem, ja det bryr jeg meg lite om for vi har nok av penger på bok i navn av AS Norge! ps for ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at statistikken også viser at antall hodeskader ikke har gått ned blant brukere med hjelm - litt overraskende! ds Redigert 23.Mars.2008 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
C-marine Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Ja..og snart kommer det også obligatoriskbevis for å kunne skifte ei lyspære! Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Lotus Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Hva ville du ha gjort fortsette som før,eller finne en ordning som fungerer. Har du noen forslag?? Dagens ordning fungerer da glimrende? Hvorfor kødde det til? Ikke pga ulykkene i alle fall. De er få og blir færre for hvert eneste år. Jeg fatter ikke dette. Kjempemas for å få obligatorisk båtførerbevis i en tid der ulykkene aldri har vært færre. Bare fordi du har møtt mange kødder på sjøen? Kanskje favorittkødden din har båtførerbevis? De fleste kødder er jo ikke kødder fordi de ikke vet bedre....... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Har politiet nok ressurser til å opprettholde et lovtak om at båtførerbevis trengs for å føre båten? Føler at det blir som til vanns som til lands - en haug av lover og regler og ingen som kan opprettholde dem... Folk flest er ikke løslatt på prøve, med oppfølging fra påtalemyndighetene, vi trenger det ikke, vi forholder oss til de fleste lover så godt vi kan. Hvis det er en forutsetning for at alle lover skal virke at vi stadig må kontrolleres og sjekkes, vel, da har man lite tro på menneskeheten. Det er unntakene som er lovbrytere. Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Dagens ordning fungerer da glimrende? Hvorfor kødde det til?Ikke pga ulykkene i alle fall. De er få og blir færre for hvert eneste år. Jeg fatter ikke dette. Kjempemas for å få obligatorisk båtførerbevis i en tid der ulykkene aldri har vært færre. Bare fordi du har møtt mange kødder på sjøen? Kanskje favorittkødden din har båtførerbevis? De fleste kødder er jo ikke kødder fordi de ikke vet bedre....... Så,så,jeg har tatt båtførerbevis. Det var en fin oppfriskning,selv om jeg har vært på sjøen i over 20år. Du har helt rett i at kan du kan finne k.... med båtførerbevis. Jeg mener at grunntanken er god. Det jeg tror at det er lurt og ta det nå,for gudene vet hva det blir til når myndighetene for lagt sin klamme hånd på dette. Redningsselskapet syntes det er en god ide, de burde jo ha litt peiling. Tror ikke vi blir enig,men det kan jo være så mange andre ting vi kan være enig i. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Chivas01 Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Jeg tok båtførerbeviset i våren 2007, og jeg lærte masse. Lært meg i ettertid å holde meg unna alle dem andre som tydeligvis ikke har tatt kuset ,for å ungå ulykker. Tror vi alle kunne trengt et kurs Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.