tuffff Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 vikeplikt i forhold til yrkes fartøy seilbåter og padlere dette er ting som blir opplyst om ved båtfører prøven. Hvis det er dette som læres ut på båtførerkurset så kan en jo lure på om ikke det blir vondt værre av å gjennomføre et slikt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Hvis det er dette som læres ut på båtførerkurset så kan en jo lure på om ikke det blir vondt værre av å gjennomføre et slikt. mvh tuffff Det handler om sjøvett og om respekten for vær og vind. Det og ta båtførerprøven for dere som har vært på sjøen i 20 år må vel være så enkelt det er bare og møte opp på KNBF sitt kontor og ta med 2 passbilder det det tar sikkert bare 1 time av deres tid så er den saken i boks. Jeg tror heller ikke at det er flere som drukner eller går på grunn hvis de tar prøven dere får jo også billigere forsikring. Så jeg forstår egentlig ikke problemet med og ta prøven er det noe dere er redde for. Hvis dere tar en tur i indre Oslofjord en veldig varm og fin helg så kunne det muligens hjulpet noen av de båtførene og forstå hvorfor de ikke skal kjøre på den måten enkelte der gjør. God tur Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Jeg tror faktisk at absolutt alle som tar båtførerprøven vil lære noe, mer eller mindre selvfølgelig....enten de er helt ferske eller er mer garvede sjørfolk. Så, med andre ord er jeg sikker på at har obligatorisk båtførerprøve mye for seg. Uansett er det behov for å ha den teoretiske delen som et fundament å bygge videre på. De som i høyeste grad ville trengt slik teoriopplæring, ser vi dessverre helt bakerst i "køen". De tar det ikke før de må.....og selv da venter de i det lengste. Jeg holder selv slike kurs, og snakker derfor av erfaring. Redigert 24.Mars.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Det og ta båtførerprøven for dere som har vært på sjøen i 20 år må vel være så enkelt det er bare og møte opp på KNBF sitt kontor og ta med 2 passbilder det det tar sikkert bare 1 time av deres tid så er den saken i boks.Så jeg forstår egentlig ikke problemet med og ta prøven er det noe dere er redde for. Dersom det kan berolige deg, tassen, så har jeg tatt båtførerbeviset to ganger. Første gang på slutten av sekstitallet og sist gang i fjor, fordi jeg hadde rota bort det gamle beviset. Jeg tror dette gjelder for de fleste av oss som er mot en innføring av obligatorisk båtførerbevis (altså at vi har tatt dette beviset). Det jeg egentlig reagerte på var at kursholderne synes å ha sine egne private oppfatninger av sjøveisreglene, og videreformidler vranglæren til kursdeltagerne. Dette er etter min mening og gjøre vondt værre da det blir flere og flere som svever i villfarelse om hva som gjelder. Min kursholder var ikke bedre enn andre og påstod f.eks. nyttefartøyers rett til veien i forhold til lystbåter. De fleste på vårt kurs tok dette for god fisk. På ditt kurs ser det f.eks. ut til at dere har lært at kajakker har rett til veien i forhold til motorbåter. mvh tuffff Redigert 24.Mars.2008 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Men tuffff.....brukte dere ikke en lærebok da? Der står det tydelig hvilke regler som gjelder. Tydelig har du ikke lært så mye, men litt har vel også du lært? Jeg forsvarer ikke "læreren". Spark ikke mannen, men heller ballen dersom du ikke er enig i det som står i "lærebøkene". De er nemlig tuftet på pensum for båtførerprøven.. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Tja, i min lærebok så står det feil om samme saken. Jeg konfronterte forfatteren med dette, og han innrømte i en e-post til meg at dette var skrevet ut fra hva han selv mente var best. Ikke hva den faktiske sjøveisreglene sa om forholdet. Dersom det blir påkrevet kan jeg nok finne frem korrespondansen. Jeg arresterte også kursholderen på dette, og han mente faktisk uten å ha det fra læreboken, at lystfartøy skulle vike for nyttefartøy. Jeg får legge til at kursholderen er skipper på et tankskip på 150 -200.000 tonn så han så det hele fra sitt ståsted. Dette er ikke av det aller viktigste kanskje, og jeg holder meg nok stort sett unna de "store" for sikkerhets skyld, men etter min mening er det farlig med vranglære. Vi må skille mellom hva som er lurt og hva som er rett. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Jeg lurer litt på de praktiske sidene ved pålagt båtførerbevis. Hva vil kravet være til de(n) som skal gi undervisning og hvordan vil man kvalitetssikre eksamensordningen når dette skal iverksettes i stor stil? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Dette er nok regelen som mange tror er en "generell vikeplikt" for yrkestrafikken... Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Det en kan kalle "trafikkbildet" på sjøen har forandrer seg svært mye med tiden. Båttettheten, båtstørrelse og fart har økt kolossalt i her i landet pga av at vi er et "motorbåtland" med en formidabel velstandsøkning. Med tekniske hjelpemidler som GPS/ 3D-kartplottere og propeller i alle hjørner , kreves det også mindre praktiske og teoretiske kunnskaper å ta inn og ut en båt og finne fram uten å gå over land. Dette gir mulighet til å kutter svinger med hensyn til sjømannskap og sjøveisregler, noe som også en del gjør. I våre gode naboland Sverige og Danmark utgjør seiling tyngden i båtlivet i motsetning til her i landet hvor det er store motorsterke og hurtigående motorbåt som gjelder, og som kan være svært farlig redskap i hendene på uerfaren båtførere. For å redusere kostnaden med båtførerbevis og spisse tiltaket mot problemgruppa, kunne en f.eks kreve båtførerbevis for førere av båter over en viss marsfart og motorstyrke? Det vil kanskje også være et miljøvennlig tiltak? Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Det som mangler, er tiltak som står i forhold til problemet. F.eks. problemet med at mange drukner fra små åpne båter. Påbud om bruk av vest i joller kan kanskje hjelpe. Men jeg synes et ennå bedre forslag må være å påby at det at alle båter skal ha redningsstige e.l. hjelpemidler som gjør at en person kan komme seg opp i båten igjen. Da vil det ikke være opp til personenes holdninger og adferd i ulykkesøyeblikket. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
C-marine Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Hvis man skal se det miljøvennlige i innføringen av obligatorisk båtførerprøve, burde det gå på fot og motorstørrelse. En liten trimaran kan gjøre betydlig større hastigheter enn en 15 fots sjærgårdsjeep. Men helt klart, obligatorisk båtførerprøve burde ikke gjelde for alle båter. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
CB. Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Det burde egentlig ikke gjelde for noen båter. Reglene idag er såre enkle og greie og forholde seg til. Derfor sparer vi skattepengene til noe nyttig isteden. F.eks subsidiering av bensin og diesel Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
speedway Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Så här går funderingarna i Sverige http://www.rorgangare.se/2_batkorkortet.html Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Obligatorik Båtførerbevis er helt supert ! Dette er min personlige mening og den er absolutt fornuftig fordi et slikt bevis kan forberede uerfarne førstegangsreisende på hva de står overfor når de tar skuta til sjøs for første gang. Dette er sikkert enkelt for de som har mange år bak seg på sjøen, men for en helt uerfaren er alle sjømerker og ikke minst kartsymboler helt ukjent. Jeg er også FOR at erfarne båtfolk tar dette beviset rett og slett fordi ingen har vond av en teoretisk oppfriskning. Vi gjennomførte nettop et kurs i regi av Båtforeningen jeg er medlem av. De aller fleste av deltagerne hadde minst 10 års ærfaring, men ALLE syntes kurset var en flott oppfriskning og INGEN STRØK PÅ EKSAMEN. Meningen er heller ikke å stryke folk, men å sørge for at alle har fått en liten gjennomgang og litt ballast som behøves før en "skipper" skal få lov til å sette sitt og andres liv på prøve.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.