Jump to content

batterier i motorrom ?

Christina 3

Recommended Posts

Hei dere !

Hvordan er det å montere batteribanken i motorrommet på en dieselbåt ?

Ser det er flere båter som har dette...... Innbilte meg at dette ikke var noe lurt, men når jeg ser at mange gjør det slik lurer jeg på om jeg også skal flytte mine pga vektballansen i båten. Blir jo veldig varmt her :lol: hvordan er dette for batteriene ?

Noe spesielt å tenke på ?

Jeg har 10 batterier i motorrommet montert under dørkplater mellom de to motorene. Jeg har to kraftige vifter som trekker varmen ut av motorrommet. Jeg har aldri målt høyere temperatur enn maks 20 grader Celsius høyere enn utelufta. Som regel måler jeg temperatur i motorrommet betydelig lavere enn det. Det viktige er at du har god utlufting fra motorrommet samt god tilførsel av luft.

Hei dere !

Hvordan er det å montere batteribanken i motorrommet på en dieselbåt ?

Blir jo veldig varmt her :lol: hvordan er dette for batteriene ?

Noe spesielt å tenke på ?

Du bør montere batterier på et kjøligere sted enn i motorrommet.

Alle batterier har selvutlading. Selvutladingen avtar med 50 % ved hver 10°C temperaturen senkes.

Dette betyr forlenget levetid på batteriene, men stiller samtidig krav til at batteriene er skikkelig oppladet pga batteriets ytelse avtar ved lavere temperatur.

Ytelsen blir lavere pga den indre motstanden i batteriet øker når temperaturen minker.

De fleste båter har vel batteriet i nærheten av motoren med tanke på spenningsfall også er det som regel god ventilasjon siden motoren også trenger rikelig med luft , men det skader vel

ikke om du setter dem i egen kasse :wink:

17_1194431095319.jpg

Hvis du har plass så kan du jo legge dem i kjølen!

39_951260705.jpg

Eller på siden slik att båten ligger rett i vannet !

89_1205534269684.jpg

Redigert av power (see edit history)

Ser du har en båt meøllom 31| -35 fot ....foir meg betyr dette kanskje 2-3 batteri x 75 ah??? Om så er tilfellet vil du kanskje få en litt dårligere varighet poå batterier, men å betale 1500,- hvert 3. eller hvert 4. år spiller vel strengt tatt ingen rollle. Om alle dommedagsprofetier også ikke slår inn vil du ha batteriene like lenge....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

En ideell batteri installasjon er noen ganger en utfordring, for det perfekte stedet er ofte perfekt til andre ting og allerede opptatt.

Man må derfor ofte bare ta seg til rette og gjøre det beste ut av det, spesielt da i seilbåt. Heldigvis finnes det en del batterier på markedet med gode egenskaper i forskjellige størrelser som gjør installasjonen noe lettere.

Det første bilde til Power er vel ikke så uvanlig å se i mange båter, og det vitner vel om at mange båteiere på linje med noen båtbyggere ikke vet hva regelverket sier om hvordan batterier skal installeres.

For å få utnyttet et batteri optimalt, bør det lades kaldt og brukes varmt, noe som er vanskelig å få til i praksis. Jeg vil si at man får best resultat med å installere batteriene slik at temperaturen ligger rundt 20 grader C.

Hvor stor suksess man da har med batterier som ikke holder denne temperaturen, avhenger av flere aktorer. Generelt kan man da si at en overdimensjonert batteribank som i tillegg lades temperaturkompensert vil tåle større avvik med hensyn til temperatur enn en liten batteribank uten temperaturstyrt ladning.

Når batteriene monteres slik som Roaldbj beskriver sin installasjon, så vil ofte batteriene ikke oppnå så høy temperatur som man kunne tro, for den varme luften stiger opp og ventileres ut eller forbrennes av motoren. Det er allikevel noen utfordringer med slike installasjoner i enkelte flatbunnede båter, for man har ikke lov å montere elektrisk utstyr under lensenivå, og man må tenke på at kablene og polskoene fort brennes av hvis de kommer i kontakt med saltvann.

En ekstra sikkerhet med lense alarm er å foretrekke.

Man sjekker batteritemperaturen ved å pakke inn en temperatursensor på batteriets minuspol, for da kan man si noe mer om hvor høy den innvendige temperaturen i batteriet er. Man vil da se at temperaturen i batteriet utvikles vesentlig senere enn den generelle omgivelsestemperaturen i motorrommet, og at batterienes egengenererte varme under overladning betyr mer enn selve omgivelsestemperaturen når denne er innenfor normalen.

For å kommentere den ”originale” ombygningen av dynamoene til roaldbj hvor det var montert en diode i regulatoren som hevet ladespenningen med ca 0,5 volt, så kan dette slå feil ut hvis da batteriene er for varme. Man kan da i noen tilfeller risikere at batteriene tar kvelden ganske fort når batteriene er for varme. Dette kommer av at hvis da batteriene er 30 grader og lades med 14, 7 volt over lang tid, så er spenningen ca 0,6 volt for høy. Blir batteriet 40 grader blir ladespenningen ca 0,9 volt for høy.

I tillegg så vil batteriene når de da allerede er fulladet, bli ladet med en ladespenning som er henholdsvis 1 og 1,3 volt for høyt.

Det er i midletid mange båter som har alt for dårlig ventilasjon, noe som også går ut over motoreffekten. Det svarer seg absolutt å sjekke temperaturen i motorrommet og gjøre forbedringer hvis dette viser seg nødvendig. Tvungen ventilasjon er mange ganger en vinn vinn situasjon. Bare tenk på effekten av en ladeluftkjøler som senker temperaturen på luften mellom turboen og innsuget med ca 40 grader.

Jeg er (som noen av mine tidligere innlegg viser) ingen spesialist på batterier versus plassering, lading, ladetemperaturer etc., men mine batterier er av fabrikanten plassert i motorrommet. Jeg har i likhet med roaldbj heller ikke opplevd temperaturer i motorrommet på mer enn 20 grader over utetemp, og det er uten vifter. En annen ting er at når motorene går og kreerer varme, lades batteriene slik at en eventuell øket selvutlading vil kompenseres av øket lading via senseledning og regulatorer. Er det plass i motorrommet kan jeg med mitt legmannsskjønn ikke se noen ulemper med plassering der, og det gjør heller ikke Fairline, Princess, Azimuth, Sunseeker, Beneteau m.m.f.

Mewa 2: Riktig at US Coast Guard godkjenner batterier i motorrom selv med bensinmotorer.

Jeg mener at batteriene hører hjemme i motorrommet. Jeg har heller ikke plass andre steder. Det er meg bekjent ingen standard båter som har eget batterirom som på større Yacter. Vi har noen regler i Norge om batterikasse med egen utlufting som jeg synes er greit nok og som tar vare på sikkerheten. Kravet er at batteripolene må være tildekket slik at det ikke kan kortslutte. Men så har du dette med vektfordeling. Min båt har egentlig mye vekt bakerst. Derfor ønsker jeg å plassere batteriene lengst mulig forran i motorrommet. (to på bb og et på sb-side).

Det blir litt feil å generalisere løsninger, men man kan vel være helt sikker på at lader man batteriene slik som batterifabrikanten sier så får man også best resultat.

Så kan man jo dvele med hvorfor det noen ganger virker bedre enn andre ganger.

Hvis vi da bruker båten til roaldbj og hans fremgangsmåte for forbedring, så kan man konkludere med følgende:

Det er ikke sikkert at Roaldbj hadde opplevd problemer med installasjonen slik den var, for han kjente sikkert ikke til det fulle potensialet av batteribanken i utgangspunktet. De færreste kjenner i grunnen til dette, og derfor utnyttes også batteriene i båtene gjennomsnittlig med 25 % av potensialet.

Med andre ord kunne Roaldbj godt ende opp med en akseptabel levetid på batteriene fordi han ikke forventet mer.

Men en ting er sikkert, og det er at batteriene garantert vil ha bedre forutsetning for å levere nå når batteriene får mulighet for korrekt ladning.

Tilbake til den originale oppgraderingen av dynamoene til Roaldbj. I Norge vil en slik løsning gi flere positive effekter enn negative effekter selv uten temperaturkompensering, og dette på grunn av at underladning er et generelt større problem i vårt kalde klima sammenlignet med for eks. ved ekvator. I denne diskusjonen blir det deror mer rettferdig å si at batterier montert i motorrom i kombinasjon med lav ladespenning kan være positivt på sett og vis. Hvis man i tillegg har en stor batteribank som da ikke overlades or fort, så takler også batteribanken en noe forhøyet ladspenning til en viss grad.

Hvis man derimot forsøker å fortelle en marine elektriker i Caribien hvor motorromstemperaturen er vesentlig høyere at ladespenningen må være 14,4-14,7 volt, så lurer han nok på hvor din lærdom kommer fra.

Man har altså varierende forhold som man bør ta hensyn til, med mindre man da lager et ladesystem som takler alle forhold.

Hvis vi da ser på hva som skjer med batteriene i de båttypene som Kes nevner, så har de på ingen måte tradisjon for at batteriene lever særlig lenge. Men så skjer det noe interessant.

De har nå i noen modeller flyttet batteriene ut av motorrommene men kjører samme ladning.

Resultatet er at i flere båter må nå forbruksbatteriene skiftes etter en sesong.

Alt er relativt.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Hei

Viss jeg hadde vunnet noe på vektfordeling i båt og ved hensyn til plass hadde ikke jeg stusset på å plassere batteri i motorrom. Her er tidligere nevnt en del argumenter som jeg ærlig talt ikke spiser. Eks høyere selvutladning.

Det eneste bakdelen er kanskje høyere bruk av vann, men det kan en kompensere for ved å sjekke oftere.

I praksis hvordan kan tempen i maskinrom føre til kortere levetid? Som sagt i Prasis, ikke teoretisk?

I praksis vil vel ikke en vanlig turbåt kjøres i så mange timer av temp vil påvirke temp i batteri noe særlig. Kanskje da mer i positiv retning Da ett varmt batteri kan levere høyere spenning lengre ved tapping og samtidig være mer mottagelig for lading.

Hilsen Smaapala

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...