logget av Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Jeg hadde ikke mye tid til å se på batteri installasjoner på messen i Lillestrøm, men vi får jo håpe det blir bedre med tiden. Det er vel et stykke frem til man får idealløsningene servert på et fat, og man må vel med sunn fornuft gjøre noen forbedringer selv når batteriene allikevel skal skiftes. I seilbåt er det ikke enkelt, men hvis man bruker litt tid på installasjonen så går det vel greit med litt egeninnsats. Unngå det mange kaller en midlertidig installasjon og gjør det heltferdig med det samme er mitt råd, for ellers blir det ikke gjort. På bildet under ser man begynnelsen på en batteri installasjon hvo det er installert en batteribank på ca 600 Ah pluss startbatteri i benken foran kartbordet. Jeg har funnet ut at det enkleste er å flytte alt elektrisk utstyr ut av batterikassen slik at man kan tette igjen kassen til slutt og installere ventilasjonen. Ideelt sett går det da bare fire kabler ut av batterikassen hvis batterimonitor skal installeres, hvis ikke så holder det med tre kabler ut av kassen. (Pluss nødvendige sensor ledninger selvfølgelig). Det er selvfølgelig også viktig å isolere bort varmen fra luftrøret til dieselvarmeren for å å stabile forhold i dette tilfellet. I denne båten tilfredsstilte ikke de gamle batteriene installasjonskravene, blant annet fordi det var benyttet åpne syre bly batterier uten syrefast kar. Akkurat dette problemet kan løses med å montere AGM eller GEL batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Hulda startet opp med startbatteriet i motorrommet. Har kan temperaturen, hvert fall den gangen, gå opp i kanskje 50 grader. Dette førte til at ladingen kuttet og batteriet ble tappet. Batteriet ble flyttet ut av motorrommet (på andre siden av skottet) og problemet forsvant for godt. Admiralen og jeg var en sen høsttur fra Son til Engelsviken. Da vi skulle starte opp i Engelsviken, var det ikke nok strøm for start. Det var vel en tur på fire timer. Sitér dette innlegget Link to post
VRT Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Mener du at batteriene har selvutladning til tross for at de lades av dynamoen under motordrift? Det hadde vært fint med pålitelige referanser til denne påstanden. Nei, hvordan kan du mene at batterier har selvutladning mens de lades av dynamoen?? Det har ikke jeg sagt noe om! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Har du montert Viftene selv roaldbj, eller kom de originalt i båten? Legger først ved et bilde av en av viftene. Deretter et dårlig fokusert bilde av spesifikasjonen av informasjonen på vifta. Jeg prøver å tyde noe av spesifikasjonen på vifta: Produsent Gianneschi srl, Italia. 24 A, 0.3 Kw, 2700 RPM Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 For å kommentere den ”originale” ombygningen av dynamoene til roaldbj hvor det var montert en diode i regulatoren som hevet ladespenningen med ca 0,5 volt, så kan dette slå feil ut hvis da batteriene er for varme. Man kan da i noen tilfeller risikere at batteriene tar kvelden ganske fort når batteriene er for varme. Dette kommer av at hvis da batteriene er 30 grader og lades med 14, 7 volt over lang tid, så er spenningen ca 0,6 volt for høy. Blir batteriet 40 grader blir ladespenningen ca 0,9 volt for høy.I tillegg så vil batteriene når de da allerede er fulladet, bli ladet med en ladespenning som er henholdsvis 1 og 1,3 volt for høyt. Flott kommentar. Jeg håper at dette nå blir bedre når jeg på begge dynamoene monterer Sterlings PDAR. Skal legge ut bilder av monteringen slik at den kan benyttes av andre medlemmer her på Båtplassen. Jeg har nå opplegg for overvåkinmg av spenningen både ut fra dynamo og ut av det nye ladefordelingsopplegget til Sterling. Jeg er spent på hvilke spenningsverdier jeg vil observere i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Som det kommer frem i denne tråden er erfaringene med batterier installert i motorrommet varierende, og det har sin naturlige grunn. TEMPERATUR. Som tidligere nevnt er det feil å generalisere hva som er riktig og feil, for batteriene har ikke peiling på hva rommet de er montert i heter på tegnebrettet. Utfordringen er kanskje at batterikjemi ikke læres ved å lese et par linjer reklame eller faglitteratur for den saks skyld, det kreves litt mer. Kanskje burde overskriften i tråden blitt endret til: Påvirkes batteriene av omgivelse / driftstemperatur? I fysikkens verden påvirkes det meste av temperatur, og derfor står det også spesifisert i bruksanvisningene hvilke temperaturområde komponenten er laget for å takle. Selv en PC som brukes i romtemperatur har kjølevifte, noe som er et bevis på at elektronikk ikke virker godt hvis idealtemperaturen blir for høy. Det har seg slik at selv om en elektronisk del kan tåle 40 Grader C, så er ikke dette optimalt. Dette kommer av at transistorer og kondensatorer etc. Påvirkes av temperatur. Det kan godt være at en strømlekkasje dobles i en elektronisk komponent for hver 10 grader C. temperaturstigning. Hva da med batteriene? Det som finnes i batteriet omtales ofte som strøm og spenning (Ampere og volt). I denne sammenhengen er det mer riktig å si at batteriet inneholder energi og bruke betegnelsen Watt. Hvor mange Watt man får ut og inn i batteriet er veldig temperaturavhengig, og kan forklares på denne måten. Hvis et batteri lades med 14,4 volt ved 20 grader C, så kan det hende at batteriet aksepterer 5 ampere ladestrøm. 14,4 volt x 5 ampere = 72 Watt. Så øker vi temperaturen i batteriet med 10 grader C. Og lader det med samme spenning. Nå ser vi plutselig at batteriet aksepterer 10 ampere ladestrøm. Vi får da et regnestykke som ser slik ut: 14,4 volt x 10 ampere = 144 Watt. Alle vet jo at en lyspære på 144 watt utvikler mer varme enn en lyspære på 72 Watt, men hva har nå dette med saken å gjøre. Ganske enkelt, i batteriet og mange andre ting dobles effekten og eller avvik for hver 10 grader C. Hvis utgangspunktet er feil. Et batteri som da har feil eller ugunstig omgivelsestemperatur i begynnelsen av ladeprosessen vil fortsette med en negativ temperaturutvikling, og kanskje komme til et punkt som kalles thermal runnaway. Øker man driftstemperaturen i et batteri fra 20 til 30 grader, så dobles feilraten, det vil si at batteriets levetid forkortes. Kanskje ikke et så stort problem fordi båten ikke brukes hele tiden, men hvis en hadde brukt båten 24 timer i døgnet, så ville levetiden på batteriene blitt 50 % eller mindre. Konklusjon: Hvor batteriene er montert har ingen betydning hvis temperaturen og ladespenningen er riktig. Her er et eksempel på hva absorberingsspenningen skal være for en batteritype i forhold til temperatur. Som dere ser så vil da noen batterier som står montert i et motorrom med en temperatur mellom 30 og 40 grader kunne klare seg relativt godt hvis ladespenningen er 14 volt. Jeg sier ikke dette er optimalt, men mer et svar på hvorfor noen er heldige med løsningen. Det optimale er å bruke batteriene under stabile temperaturforhold rundt 20 grader C. For øvrig så er det ikke bare batteriene som lider under høy motorromstemperatur, men også det meste av slanger og isolasjon på ledninger. -20 ca 18 volt -10 ca 16 volt 0 ca 15,3 volt +10 ca 14,85 volt +20 ca 14,5 volt +30 ca 14,2 volt +40 ca 13,9 volt +50 ca 13,7 volt Håper noen ble litt lurere av denne forklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Hvor høy må temperaturen være før det blir et problem og batteriene tar skade? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Alt er relativt, og man må kanskje skille mellom skade og unødvendig slitasje. Å lade batterier uten temperaturkompensering kan være farlig ved 50 grader når batteriet er nytt og farlig når temperaturen er 30 grader når batteriet er gammelt. Dette kommer av at batterienes gassespenning synker med slitasje. Alle vet jo at de fleste båteiere bruker batteriene lenger enn det er forsvarlig, og skifter ikke ved anbefalte skiftintervall som da er når slitasjen er 20 % av kapasiteten. Ønsker man å benytte batteriene etter at slitasjen er passert 20% av kapasiteten, så må den totale kapasiteten i banken dimensjoneres opp ved installasjonen. Jeg har ingen problemer med å montere batterier i motorrom, men det må da gjøres en del forebyggende tiltak som ventilering. En båt som da skal benyttes i varme farvann, kan ikke ha batteriene montert i motorrom med mindre de står montert i isolerte kasser med tvungen ventilasjon. Dette kommer av at det er nærmest umulig å holde temperaturen lav nok i motorrommet når ute temperaturen kanskje er 40 grader C. og vanntemperaturen er 25 grader C. Dette er ikke ment for å skremme noen, men heller et forsøk på å forklare hvordan det henger sammen. Tilstreb en kald batteri installasjon og lad temperaturkompensert, så viser resultatene både på komfort i båten og på kontoen. På grafen under viser en temperaturlogging i motorrom, og som er litt ekstrem. Problemet er at mange ikke skjønner helt konsekvensene av det som gjøres. Her syntes båteieren at motorlyden var sjenerende men tenkte lite på at lydisolasjonen fikk konsekvenser på andre områder. Viftene som Roaldbj. har lagt ut bilde av er litt overkill i våre farvann. Det ser ut som om de leverer ganske mange kubikk i minuttet og trekker 25 ampere strøm. I de fleste båtene klarer man å forbedre miljøet i motorrommet ved å ta ut 4,5 kubikk i toppen på maskinrommet og og åpne ventillasjonen i sidene på skroget. Man klarer seg da med et strømforbruk på 2,5 ampere som man da år godt betalt for i form av at dynamoen lader mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Må kanskje få gang på noe temperaturlogging først. Det er nok midt på sommeren, når det er varmest at dette kan være et problem. Jeg har fordel av et stort motorrom og en motor. I trange motorrom med to motorer kan det nok tenkes at det blir veldig godt og varmt. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 (redigert) Min erfaring er at når en båtmodell leveres med fire motoralternativer, så tilfredsstilles så vidt kravet til ventillasjon i motorrommet den minste motoren, og gjerne den motoren som da var det minste alternativet når skroget ble tegnet. Om dette har blitt bedre med årene vet jeg ikke, for jeg steller ikke med slike ting lenger. Grafen over er bare 14 dager gammel,og båten var ganske ny. Kanskje det har blitt værre med årene og ikke bedre? Motorene har i vertfall blitt større. Redigert 24.Mars.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Nå er det en mengde varianter av motorrom og batteriplaseringer. Det viktige er å ta hensyn til temp., avlufting, innfesting og tilgang for kontroll og evnt. vedlikehold. Om batterier er plassert i et motorrom eller annet rom betyr mindre, men i nye og større motorbåter er hensyn lil lufting og temp. vanligsvis vel ivaretatt i motorrom. Derimot i motorkasser - noe som aktuelt for et stort antall fritidsbåter, kan nok temperaturen bli noe høy selv med god lufttilgang. Mine forbruksbatterier er plassert i egene små avlukk under dørken på siden av motorkassen med en liten åpning inn til motorkassen som gir avlufting. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Nå kan man synse en hel del om hva som foregår i eget motorrom. Det å vite, må for en motorbåt være av vesentlig interesse, Hulda kan bare heise seil om noe skulle kollapse fullstendig. Men etter at startbatteriet tok kvelden etter testturen til Engelsviken for en del år tilbake, har også jeg fattet interesse for hva som skjer. Derfor har jeg montert en temperaturmåler fra Clas O, av den typen som viser ute- og innetemperatur. Utetemperaturen viser temperaturen i motorrommet rett over der dynamoen jobber. Innetemperaturen viser viser temperaturen i salongen. Fra Torshov Bil har jeg en oljetemp.måler som er koplet til tappepluggen i bunnpannen. 20.03.2008 tuslet Hulda fra vinterhavn Son til sommerhavn Strömstad. Det var meldt hissig nordavind, bra for seiling. Den hissige vinden og en- til to meter bølger i ytre Oslofjord ble i praksis lett- til laber bris med bølgehøyde <1/2 meter. Så det ble 6 timer med motorkjøring. Det jeg målte på topp ved 2800 rpm var oljetemp. maks 95 grader og motorromtemp. maks 37,5 grader. Sjøtemperaturen er vel omlag fire grader. Nå jobber motoren min uten noen form for planlagt ventilasjon, noe som skal rettes på etter hvert. Det artige er at om sommeren viser temperaturbildet ikke store variasjoner. Oljetemperaturen er den samme, mens motorromtemperaturen går opp til 45 grader. Dynamo og batteri vil nok, som Ole Petter hevder, være svært interessert i denne siste økningen på 7,5 grader. Den gangen under den famøse testturen hadde jeg 'lange' lengder med tørre eksosrør i motorrommet. Jeg kan godt tenke meg at temperaturen rundet 60 grader der inne. Noe som førte til at batteriet kollapset. Det er den samme dynamoen som snurrer og går der inne enda. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Jeg førsøkte å klippe ut og lime inn litt av kravene til naturlig og tvungen ventilasjon, men filene ble vrine å få til i et leselig format. Det gjelder å sette sammen kravene riktig, for det varierer i henhold til volum i motorrom minus volum på installerte komponenter, om det skal ventilleres for drivstoff etc. Mener å huske at en tommelfingerregel sier at man ganger antall HK med 3,8 - 4 og finner minimumskravet for arealet i åpningen som må lages til ventillasjonen. det ble visst ikke leselig det jeg klippet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.