Jump to content

Båtelektrisk - nytt anlegg


klugg

Recommended Posts

Jeg legger opp anlegg fra bunnen i en seilbåt med Yanmar 1gm10 (9hk).Da jeg har lite kunnskaper om 12V, skynder meg langsomt for ikke å gjøre noe galt. I den sammenheng ville jeg gjerne hatt råd på veien fra dette forumet.

 

Dette er anlegget p.t. (foruten forbrukskretsene):

 

elskjema.gif

 

Anlegget fungerer, men jeg har ikke helt styring på ladingen ennå. Vanskelig å måle i opplag. Jeg er dog ikke overbevist om at dette er riktig eller optimalt koblet. Og anlegget skal utvikles - på studentbudsjett (så ladac og sterling etc. må vel bare holde omsetningen oppe uten min hjelp).

 

1: Er det noe feil/suboptimalt med dette utgangspunktet? Har ikke hovedsikring, og det må jeg vel. Hvor?

 

Dette er dynamoen:

 

dynamoetikett.jpg

 

Slik ser installasjonen av dynamoen ut:

 

dynamotilkobling.jpg

 

2: Hva skal inn i skjemaet for å beskrive koblingene mellom starteren og dynamoen, og de andre koblingene i dynamoen? Og hva er de løse ledningene, tro?

 

Dette er baksiden av dynamoen:

 

dynamobak.jpg

 

3: Hva slags dynamo er dette, og hvordan kan jeg få mest mulig lading ut av den til disse batteriene?

 

4: Hvordan kan jeg lage landstrøm som både lader og gir spenning i 12V anlegget - fremdeles på studentbudsjett - uten at propellen tæres bort? Jeg har en 12V industriell strømforsyning av industrikvalitet på 12,5A som evt kan inngå. Ser at "Ingar" har påvist ut at en billig Biltema-lader kan gjøre en jobb. Men kan dette bli landstrøm? Og hva ligger i begrepet "vedlikeholdslading" i det innlegget?

 

5: Jeg planlegger innkjøp av fastmontert VHF, og da er det vel lurt med et høyt montert batteri til den. Det kan jeg evt lade separat fra tid til annen, men hvordan integrer jeg evt VHF uten at den stryker med dersom båten er delvis fylt med vann?

 

mvh

Kyrre Meyer Lugg

Link to post

Hei.

Det var mange spørsmål seint på kvelden. Her er en link som du bør studere for å får litt kjennskap til ladere Sønnak.

Som minimum bør du ha den på 7 A. Mange vil sikkert si st du bør gå opp et hakk, men siden du ikke sier hvor mye strøm du bruker, kan dette være et utgangspunkt.

 

Litt tegnehjelp. Vil anbefaler deg å prøve et gratis program som heter DesignWorks Express. Enkelt å bruke og det blir bra tegninger.

 

Lykke til.

Link to post

Hei klugg. Jeg tror du vil få mange svar i denne tråden. Flott at vi får slike tråder hvor du ber om lav-kostnads hjelp til å optimalisere det elektriske anlegget ombord. Jeg starter med noen spørsmål/råd. Du har lagt ut 3 fotografier. Det første viser spesifikasjonen av dynamoen din, som er den vanlige som benyttes av Yanmar, nemlig en Hitachi 35 A, som er normal dynomo for denne motorstørrelsen. Jeg er litt nysgjerrig på bilde nr 3. I nedkant av dette bildet, omtrent midt på, er det en hvit ledning med rød tape. Går denne ledningen inn i dynamoen, eller ligger den løst utenpå? Dersom den går inn i dynamoen kan det være at den er loddet til en av kullbørstene som regulerer feltspenningen på dynamoen din. Dette benyttes til laderegulering. Da er det å finne hvor den hvite ledningen har "andre enden". Det kan være at tidligere eier faktisk har montert laderegulator. Før du jobber videre bør du snarest sette inn en hovedsikring mellom pluss 12 volt fra forbruksbatteriene og inn på batterivelger merket med nummer 2. Dette for å hindre at du skal få alvorlige kortslutninger i systemet ditt. Alternativt kan den legges mellom hovedbryteren din og sikringspanelet. Husk i tillegg å bruke separate sikringer fra bryterpanelet til hver eneste pluss 12 volt krets du legger opp til (lanterner, VHF, belysning, navigasjonsinstrumenter, radio, o.a.). Mange andre råd kommer nok etter hvert.

Link to post
Flott at vi får slike tråder hvor du ber om lav-kostnads hjelp til å optimalisere det elektriske anlegget ombord.

Ja, vi må ikke bare kjøpe fordi utstyrsprodusentene sier hopp. :)

I nedkant av dette bildet, omtrent midt på, er det en hvit ledning med rød tape. Går denne ledningen inn i dynamoen, eller ligger den løst utenpå?

Det er en løs ende, bare.

Husk i tillegg å bruke separate sikringer fra bryterpanelet til hver eneste pluss 12 volt krets du legger opp til.

Har panel med automatsikring for hver krets, det er bare det du mener? FIkk sparket liv i et Danfoss aggregat. Det står i monteringsanvisningen at det skal kobles rett på batteriene. Da kommer den inn før hovedsikringen. Er det greit?

 

Takk! :)

Link to post
FIkk sparket liv i et Danfoss aggregat. Det står i monteringsanvisningen at det skal kobles rett på batteriene. Da kommer den inn før hovedsikringen. Er det greit?

 

Hvis du ønsker at aggregatet skal kunne kjøres når hovedbryter er av, kobler du det slik, men MED egen sikring ved batteriet og bruk godt tverrsnitt på kabler.

 

Den hvite ledningen Roaldbj viser til, ser ut som er festet på en sensor på bilde 2, men løs på bilde 3?

:smiley:

Link to post
Hvis du ønsker at aggregatet skal kunne kjøres når hovedbryter er av, kobler du det slik, men MED egen sikring ved batteriet og bruk godt tverrsnitt på kabler.

Står 15A sikring ved inntaket til kontrollboksen for kompressoren. Jeg forstår det som at grunnen til at Danfoss anbefalte koblig rett på batteriene er mindre spenningstap. Det drar jo på seg 3-4 meter om jeg skal via bryterpanelet. Dessuten er vel oppstart av kompressoren i en annen divisjon enn resten av forbruket mitt, som er

  • autopilot
  • lanterner
  • kabinlys
  • wallas 2400
  • lensepumpe
  • trykkvann

Den elektroniske styringsenheten til kompressoren er beslektet med denne, men heter 102N3036.

Den hvite ledningen Roaldbj viser til, ser ut som er festet på en sensor på bilde 2, men løs på bilde 3?

:smiley:

Hehe... Det var den, ja. :) Bra observert. Tok den ut fordi den var i veien for linsa til bilde 3. :)

Link to post

Som du ser av manualen til Danfossen din, er det innebygget "cutout" på lav spenning. Gå gjerne opp en størrelse på ledningstverrsnitt, så slipper den å koble ut for tidlig.

Forøvrig krever vel både Wallas og autopilot også bra tverrsnitt for å fungere best mulig (Gjelder egentlig alt på 12V). :smiley:

 

Når det gjelder landstrøm og lading, finnes det mange ladere i dag som tåler forbruk samtidig som lading. Vedlikeholdslading, vil si at den går ned til en lavere spenning (13,5-13,8v) når batteriet er fulladet. De som takler paralellt forbruk, forblir i denne fasen selv om man setter på forbruk paralellt, innenfor det den kan takle. Slik fungerer i hvertfall min.

Disse laderne passer nok kansje dårlig inn i et lavbudsjettsanlegg.

 

De løse ledningene dine kan være til en ekstra sensor/switch for temp/trykk.

 

Dynamoen får du mest ut av ved å sørge for at den gir riktig spenning på batteripolene, hvis du ikke allerede har det. Måle ut av dynamo og på batteri, og se hva/om du har noe spenningstap. Utbedre evt dårlig kontakt eller lite tverrsnitt.

Videre kan man øke spenningen ut av dynamo, om det trenges, ved å "jukse" ned den følte spenningen på dynamo, med en diode.

Eller man kan skifte til en regulator med høyere spenning, eller enda bedre, en regulator som føler batterispenning, men da ryker kanskje lav budsjett delen igjenn. :smiley:

Link to post
Når det gjelder landstrøm og lading, finnes det mange ladere i dag som tåler forbruk samtidig som lading.

 

Og da har vi problemet med galvanisk tæring også? I motsetning til med billigladeren fra biltema som Ingar har testet, som er dobbeltisolert?

 

Jeg kan få tak i en slik strømforsyning for en vennetjeneste. Er jeg på en urealistisk Reodor Felgen-løsning hvis jeg tenker meg å la denne drifte anlegget i elektrisk havn, mens en billig-lader lader batteriene? Hvordan kan det evt løses trygt og uten tæring?

 

Dynamoen får du mest ut av ved å sørge for at den gir riktig spenning på batteripolene, hvis du ikke allerede har det. Måle ut av dynamo og på batteri, og se hva/om du har noe spenningstap.

Kan spenningstapet testes i opplag uten å kjøre motoren?

 

Videre kan man øke spenningen ut av dynamo, om det trenges, ved å "jukse" ned den følte spenningen på dynamo, med en diode.

Eller man kan skifte til en regulator med høyere spenning, eller enda bedre, en regulator som føler batterispenning, men da ryker kanskje lav budsjett delen igjenn. :smiley:

Og min har ingen evner i retning av å føle batterispenningen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...