sjøkrabbe 32 Startet 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2008 Heisan. Er det noen som har erfaring med båtkjøp uten prøvekjøring av båten. Skal til og kikke på en 32 fots båt som ligger på østlandet på land, selgeren setter ikke båten på vannet før mai engang, men ønsker en kjapp avklaring av salget.Selger sier det aldrig har vært problemer med båt eller motor. Bor selv på vestlandet.Spørsmålet er om man skal stole blindt på selger og ta båten til vestlandet før sjøsetting eller la båten ligge på østlandet så lenge og sjøsette den der og ta den opp igjen og på lastebil for og frakte den hit. Noen som har dårlig/god erfaring med dette??? Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
Sydvesten Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Det kommer vel litt an på hvilken båt det er snakk om og ikke minst hvor gammel den er... En eldre båt kan nok være mere fornuftig å prøve seile før man handler... Det kan også være greit å holde igjen noe av summen til seilasen er utført.... Generelt så er det nok mest fornuftig å teste båten på sjøen før kjøp... Siden dette er en 32 foter så er det vel snakk om noen kroner også, så etter mitt syn så burde selger vente til båten er tilgjengelig før den selges.... Når en selger ønsker rask avgjøresle på noe som ikke er tilgjengelig, så bør en være litt ekstra på vakt... Redigert 23.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lassal Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Hva slags båt er det snakk om? Jeg kjøpte meg en Doral Monticello på båtmessa i 2006. Jeg fikk ikke prøve båten ettersom importøren ikke hadde fått noen eksemplarer som de hadde hos seg. Messebåten skulle videre og kunne derfor ikke prøve den. Jeg tok sjangsen og heldighvis ble jeg positivt overrasket. Kjøpte også båt nr. 2 uten å ha prøvd, altså en Doral prestancia, fortsatt positivt overrasket.. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 hei, det er ikke å anbefale, kjøpte en sjark selfa 26 fra nordland en gang, det var et feilkjøp. Uten å gå i deteljer, motoren hadde en overhaling som ikke var vellykket, lekasjer i luggaren, lernkjølen var nesten borte, tæring. etc... Før jeg kjøpte båt, var jeg på mange seanser, mange skuffelser, dem sier at den er strøken......ta deg god tid, det koster lit men det har du igjen sener, ta gjerne med kona det er lurt. Jeg kjåpte en Halco 29 i fjord, 21 år, tørr, god motor, Ford 155 hk, 1800 timer bare. godtvedlikeholdt, holder sikkert 21 til. Når det gjelder prøvekjøring, kjenne på motoren at den er kald, så får du se om den er lettstartet i kald tilstand , det et godt triks, må du kjøre 1 time min. på marsfart for å se om den funker, kjøling, lading, lekksjer rundt motoren hylse etc. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Om båten har defekter i skrog bør jo være lett å se når den er på land. Saumfar båten og se til at den ikke har noen skjulte skader, en fagperson bør kunne avdekke om motor og f.eks drev er i god stand selv om den er på land. Avtal pris og hold tilbake f.eks 150 000,- som betales etter at båten er sjøsatt og prøvekjørt. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Prøvekjøring på sjøen er vel den viktigste testen man kan få gjort for å konstatere at alt funker som det skal. Prøveturen bør ikke være for kort heller, må i allefall få sjekka kjølevannstemperatur og oljetrykk, osv. Ikke at du nødvendigvis oppdager alt på denne prøveturen, men prøv å få brukt allt utstyret, varmeapparater, pumper, ankerwinch og slikt, og navigasjonsutstyr. Jeg hadde aldri turt å kjøpe på land uten at kontrakten var skrevet bombesikker, og evt. ville jeg holdt del av betalingen tilbake til slik test kunne gjøres. Å ha motor i gang på land i noen sekunder duger ikke. Lykke til, uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Jeg finner det litt merkelig at ikke eier er villig til å legge godviljen til å sørge for en prøvekjøring av fartøyet. Hadde det vært jeg som skulle kjøpt båt,ville jeg inngått en avtale om deling av utgifter til utsetting.Eller ihvetfall holdt igjen en sum for evt.uforutsette overraskelser ved sjøsetting. Det er jo sikkert mulig å få ned på en kontrakt at båten er slik som eier sier,men det hjelper ikke hvis han har brukt opp midlene når du evt.finner feilene på båten. Det skulle være et skikkelig kupp,for at jeg hadde gått på en avtale uten en prøvekjøring. Mvh: Tom Rør Sitér dette innlegget Link to post
Vidar'n Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Her var det flere ting du bør tenke på som båtkjøper. Når en selger vil ha SÅ rask avklaring at han ikke kan organisere prøvekjøring, da hadde jeg ikke handla, det er sikkert. :nono: Det kan jo godt hende båten er bra, og vel som det, men det stikk motsatte kan også være tilstede. Husk at hos de fleste selgere er det de sitter med selv ofte det beste som finnes, har sett mange salgsobjekter som tyder på det motsatte. Godt råd: Ikke gå på noen handel eller bud før skikkelig prøvetur, gjerne en lang på 4-5 timer, la selger være med å vise alt sammen etterhvert som timene går, undersøk selv krik å krok, ha gjerne med en med god erfaring. Har selv hatt båter i over 30 år, kjøpt og solgt i hytt å dyne, men selv våger jeg ikke selge til en kunde som ikke vet alt om båten og har testet den ut, ikke kjøpe heller, det har både kjøper og selger mest igjen for Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Hei Når jeg har kjøpt båt så har jeg aldri hatt mulighet til å prøvekjøre men har vært fornøyd med kjøpet allikevel. Ikke alle er kjeltringer selv om de ønsker en hurtig avgjørelse. Jeg selv skal selge en båt nå og har ikke mulighet til å la folk få prøvekjøre da jeg ikke lengre har båtplass og kan ikke sjøsette og ta den opp for alle som vil prøve. Min eventuelle kjøper vil eventuelt måtte nøye seg med en kontrakt hvor vi formulerer noe sånt som at hvis motor ikke er som den skal ved levering så blir det refusjon. Har hatt mange før som sier de skal ha båt og prøvekjørt og tittet flere ganger men ikke kjøpt. Min forrige båt solgte jeg på land og kjøper og jeg ble enige at jeg sjøsetter båten og sørger for at motor er i 100% kjørbar stand ved henting, noe den selvfølgelig var. -Xlnt Redigert 23.Mars.2008 av xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
avsluttet Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 selgeren setter ikke båten på vannet før mai engang, men ønsker en kjapp avklaring av salget. Ikke la deg lure her, et slikt hastesalg krever selvfølgelig sin rabatt også. kunne vært interresant å vite hvor stor, og gammel båten er, samt hvilken motorinstallasjon den har. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Om du avtaler at du vil kjøpe båten dersom alt er ok på en prøvetur og tilbyr deg å betale halvparten av utgiftenen ved sjøsetting og eier fortsatt ikke er interessert i å få til en prøvekjøring så ville jeg holdt meg unna. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Om du avtaler at du vil kjøpe båten dersom alt er ok på en prøvetur og tilbyr deg å betale halvparten av utgiftenen ved sjøsetting og eier fortsatt ikke er interessert i å få til en prøvekjøring så ville jeg holdt meg unna. Dette må jeg si meg veldig enig i. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Enzo Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Å avtale å dele utgifter ved sjøsetting for prøvetur er sikkert greit men ligger båten på østlandet så er vel faren stor for at den ligger på en marina der det er avtalt utsetting til en viss dato og dermed er det omtrent umulig å få den ut før denne datoen pågrunn av at båten ligger på en rekke med båter som skal ut samme dato. Sitér dette innlegget Link to post
VHF Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Det kommer vel litt an på hvilken båt det er snakk om og ikke minst hvor gammel den er... En eldre båt kan nok være mere fornuftig å prøve seile før man handler... Det kan også være greit å holde igjen noe av summen til seilasen er utført.... Generelt så er det nok mest fornuftig å teste båten på sjøen før kjøp... Siden dette er en 32 foter så er det vel snakk om noen kroner også, så etter mitt syn så burde selger vente til båten er tilgjengelig før den selges.... Når en selger ønsker rask avgjøresle på noe som ikke er tilgjengelig, så bør en være litt ekstra på vakt... Dette er meget kloke ord. Kjøp ingenting uten og ha prøvd. Ha is i maven. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
Rui lui Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 nei ikke alle er ute på å lure folk!men hvorfor ta sjangsen..hvilken båt er dette?jeg jøpte båt for 1 mnd siden den prøvet jeg ikke pga været den dagen jeg var å kikket på båten,,men den lå jo tross alt på sjøen å fikk testet motoren da.men det skulle vel heller ikke være noe problem å få startet motoren på land? Sitér dette innlegget ] Link to post
SveinHa Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Mye klokt er allerede sagt her men det spørs jo litt hvilken båt det er snakk om. Er det et kurant merke er det jo en mulighet å tigge seg til en tur med en annen identisk båt for å se om båttypen er slik du ønsker. De rene tekniske sakene som motor o.l. kan en jo ta forbehold om i kontrakten og helst med også å holde tilbake en vesentlig sum til båten er prøvekjørt. En kjenning av meg var nylig å så på to båter med tanke på kjøp. Den første, av svært kurant merke, ble de aldeles forelsket i. Pen båt med praktiske løsninger men da de tok seg en tur utpå viste båten seg å være best egnet til å være permanent fortøyd, ikke pga. ting som ikke virket men den oppførte seg rett og slett ikke som båt i marsjfart... Den andre båten så langt mer brukt ut og hadde ikke samme standard men var også av rimelig kurant merke og denne viste seg som en meget god sjøbåt. Det ble handel med denne Moralen er vel tydelig nok: Kjenner du båttypen kan uprøvd handel være greit nok, kjenner du den ikke blir det langt mer tombola... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hansi Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 I tillegg sørg for å ha en skikkelig kontrakt på plass før et eventuelt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Tror jeg hadde blitt rimelig forbannet hvis jeg som båtselger hadde betalt ca 2000? og sjøsatt båten for prøvekjøring og kjøper siden hadde sagt nei denne vil jeg ikke ha fordi jeg nå ser at ikke dette er den båttypen jeg vil ha. Spørs om ikke kunden burde betale slippen da ihvertfall Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Rui lui Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 di kunne iallefall delt på den utgiften Sitér dette innlegget ] Link to post
Blue_Dragon Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Bli enige om at du holder tilbake et beløp til du har fått prøvd båten. Mye kan ses også på land. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 jeg kjenner en som i kjøperus prøvekjørte båten , og oppdaget en mengde med feil . kjøpte alikevel. ( meg ) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
My First Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 til redusert pris håper jeg Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Vi har kjøpt fire båter og har ikke prøvekjørt noen av dem. Den ene var en gummibåt så den teller vell egentlig ikke. Seilbåten vi har er en Andunge, på den fikk vi bare en kort omvisning med 30cm snø. Nr3 er en GP700SE der pratet vi bare med selger, stolte blindt på han og så ikke båten før overlevering (har ikke hatt noen problemer enda). Den siste båten vi kjøpte var en C-Marine Tendy 11, da kjente vi delvis selger. Hadde noe småplukk med båten (styringen, selvdrenering) Kjøpte alle sammen uten å prøvekjøre og to av dem uten å se dem, gikk fint det! Flaks! Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
bliss X Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Jeg ville absolutt prøvekjørt. Da jeg solgte den forrige båten, lå den på land og kjøper hadde dermed ikke mulighet til å prøve den. Han betalte litt av kjøpesummen, vi skrev kontrakt og i kontrakten skrev vi at båten skulle prøvekjøres og godkjennes av kjøper før endelig overagelse. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 (redigert) Jeg kjøpte min nåværende båt uprøvd. Selgers ønsker var å selge den på vannet og klargjort for sesongen, mitt ønske var å kjøpte den der den sto med rappatert pris. Prutet ned 50.000 på dette. For meg var det eneste måten å realisere ønsken på, men følte meg veldig trygg på selger. Sjekket også i marinaen hvor båten lå ang. denne selgeren, og fikk gode referanser og sa selger var "ivrig og som gjorde jobben skikkelig". Jeg sømfarte skroget etter skader, både utvendig og innvendig, fant ingen ting. Motorene og drevet fikk jeg ikke testet på land, men i mitt tilfelle, så for 50.000 (som jeg prutet ned), så kunne jeg fått nesten 2 nye motorer. Derfor var ikke risikoen stor syntes jeg og salget falt i havn. Har ikke angret. Båttypen hadde jeg ikke kjennskap til før, annet enn at samtlige jeg hadde snakket med skrøt av modellen, egenskapene og byggemetoden. Var spennende den dagen den ble sjøsatt :) Mitt råd er å kjøpe om du føler deg trygg (men ikke til samme pris). Prøv å lag deg et bilde av selger, er det han sier i tråd med slik båten ser ut? Er ting selger har utført selv fint gjort eller halvhjertet? Som regel så er de som er nøye med båten sin, de som tar best vare på den, og de som ærligst kan fortelle om hvordan den egentlig er. Redigert 24.Mars.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.