Jump to content

USA Import av motorbåt

morten1969

Recommended Posts

Hei alle der ute.

Helt ny som medlem her, men lest og lett en stund etter svar (uten hell) :confused:

Jeg har funnet meg en båt i USA som virker veldig bra. Har skrevet en intensjonsavtale med selger, som bestilte denne ny i 2005. (Regal 2665).

Var sekunder fra å sluttføre handelen da noen tipset meg om CE merking. Har lest til øyet ble stort og vått, og funnet ut at dette kan være en nøtt.

Tror det beste vil være å la noen ta seg av dette når båten kommer til landet, og søker derfor litt erfaring fra andre medlemmer innen dette tema.

-Hvem kan påta seg jobben med CE godkjenning i Norge?

-Kan CE godkjenning utføres i USA før den sendes?

-Hva vil det koste, og hvor lang tid må en beregne på jobben?

Har endelig fått båtplass, og vil så gjerne tatt den i bruk i sommer :smiley:

Håper noen Der ute kan dele litt erfaring.

Her er båten:

Regal 2665

Denne båten er så ny,at det burde ikke være noe problemer med å få den godkjent.Jeg vurderte det samme selv sist høst, før jeg fant en "norsk" båt.Ringte da Toll og avgift,eller sjøfartsdirektoratet,og fikk et navn på en kar i Arendal som drev med godkjenning av sånne båter.Prøv å få tak i han ,så får du all info du trenger i forkant,Det tror jeg lønner seg.

Det virket helt ukompliset slik jeg tolket det da.Lykke til med Skutekjøpet!

Mvh: Tom Rør

Mitt tips er å undersøke grundig når det gjelder motoren som sitter i, for denne må også sertifiseres, det er importøren/du som må fremskaffe alt av sertifikater og papirer på at alt er i orden. Både båt og motor skal være CE godkjent. Å få CE merket i USA tror jeg du skal være forsiktig med så sant det ikke sitter der fra fabrikken da. USA sertifikater blir ikke nødvendigvis godtatt her i landet. Tollvesnet våkner med en gang du kommer over grensen med et HIN nummer som ikke er av EU opprinnelse og da finner de frem de største kjeppene de har for så å stikke de i alle hjul de finner. Jeg har tatt hjem et par båter selv og det blir vanskeligere og vanskeligere for hver gang. De finner opp nytt reglemang for hvert halvår ser det ut som. Jeg kjøpte en båt i januar 2007 og den er enda ikke ferdig godkjent fra Sjøfartsdirektoratet sin side. Men det skal nevnes at jeg har hørt rykter om at Sjøfartsdirektoratet har overlatt godkjenningsmundigheten nå til teknisk kontroll organ, det kan jo hende at ting blir litt letter hvis så er tilfelle, men jeg har hørt at IMCI ikke er spesielt lette å ha med å gjøre de heller.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Det skulle vel være det samme hvilket land CE godkjenningen kommer fra bare papirene kommer fra Brussel. Agentene som utfører godkjenningen må vel også være imci godkjente?

Om norske myndigheter stikker kjepper i hjulene så er det vel pga all svindelen rundt Ce godkjenning det var for en tid tilbake.

Noe andre synsåunkter på dette?

Spirit

Det skulle vel være det samme hvilket land CE godkjenningen

Det stemmer egentlig litt det du sier, det som spiller noen rolle er om det er et godkjent Teknisk Kontroll Organ som står bak papirene både på båt og motor. Her finner man listen over TKO som man kan benytte, men jeg fikk store problemer med tollen siden jeg benyttet et utenlandsk TKO. Det samme med SFD. Alt blir gransket ned i minste detalj.

Hvis CE papirene kommer fra noen andre enn de som er utnevnt som Notified body av EU og har et godkjent CE nummer, tror jeg det blir store problemer. CE konsulentene man benytter må få sine papirer godkjente hos en av disse Notified body / TKO og alle papirer må være utstedt i navnet til den personen som står på fortollingspapirene.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...