Åsabu Startet 23.Mars.2008 Del på Facebook Startet 23.Mars.2008 Båten min er 3 år gammel. Ser noen steder, så slipper primeren. Helt tydelig at forarbeidet fra forhandler ikke er gjort skikkelig. Jeg gidder ikke å krangle med forhandler, så jeg bestemte meg for å gjøre jobben skikkelig selv. Så i påsken har jeg skrapt vekk alt det selvpolerende bunnstoffet og vil fjerne primeren. ( se bildene under ) Så vil jeg starte på nytt med 3-5 lag med primer og nytt bunnstoff. Det ser ut som primeren lar seg relativ lett slipes vekk med våtpapir korning 180. Da er spørsmålet mitt som følger. Tar gelcoaten skade av å bli slipt med våtpapir 180 ? Er det en fare for at jeg sliper for mye og fjerner gelcoaten. Jeg vet ikke hvor tjukk gelcoat er, så jeg er litt uvitende på dette området. Våtsliping gjør jeg for hånd, det går greit men er tidkrevende og tungt. Kan dette gjøres med maskin og en annen papirtype ? Har ikke så lyst til å bruke kjemi på båten. Er helt fersk på dette området, så jeg håper på gode svar fra dere med erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Da er spørsmålet mitt som følger. Tar gelcoaten skade av å bli slipt med våtpapir 180 ? Er det en fare for at jeg sliper for mye og fjerner gelcoaten. Jeg vet ikke hvor tjukk gelcoat er, så jeg er litt uvitende på dette området. Våtsliping gjør jeg for hånd, det går greit men er tidkrevende og tungt. Kan dette gjøres med maskin og en annen papirtype ? Har ikke så lyst til å bruke kjemi på båten. Kikk litt på hjemmesiden til Jotun; http://www.jotun.no/ der vil du se at de anbefaler bruk av vannslipepair 180-220 på gelcoaten på ny båt før man legger på primer (bruk 2-komponent!) så det er ikke noe problem. På de områdene hvor du allerede er helt inne på gelcoaten, er denne blank/glatt eller virker det som den er pusset? Ser ofte at forhandlere slurver noe forferdelig med forarbeidet og ikke pusser med vannslipepapir i det hele tatt og da blir det som du nå, jeg og mange med oss, har opplevd dette! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SveinHa Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Vannslipepapiret er vel først og fremst for å matte ned og gi feste for primer. For å fjerne gammel primer hadde jeg definitivt brukt eksentersliper med 100 papir eller kanskje grovere. Om du sliper bort hele gelcoaten enkelte plasser så hadde ikke det bekymret meg særlig så lenge du legger på flere lag med primer men det beste er jo å slipe bort minst mulig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Åsabu Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 (redigert) Ja det er nok forhandler som har slurvet, noen steder hvor jeg har skrapt vekk primeren er det helt glattpolert under. de har nok primet rett på blank gelcoat. syntes dette er utrolig sløvt og useriøst, spesielt når dette er noe som ikke så lett kan avdekkes. Først når problemet med flassing skjer oppdager man det. Redigert 23.Mars.2008 av Åsabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Enig med SveinHa sin fremgangsmåte her. Normalt, skal du vel være ganske hardhendt før du er igjennom gelcoat også vil jeg tro. Hvis du sliper for hånd med grovt papir, skal det nok mye til. Viktig å avfette nøye også, for det kan fortsatt være mye rester av formvoks hvis båten er ny. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Er det noen som vet hvor tjukk Gelcoat vanligvis er ? Snakker om 1/10 mm eller mm tjukkelse ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Denne produsenten nevner tykkelse på 0,4 til 0,6 mm; http://www.oslobatsalg.no/site/maler/x/?ca...mp;artikkelid=7 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Åsabu Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Ja det er jo ikke spesielt tykt, men det burde vell gå greit da å slipe med 180 papir uten å slipe igjennom ? Jeg tar det med vannpapir for hånd. Tror at med maskin så er det lettere for å skade gelcoaten og at jeg da må sparkle endel. Det blir jo litt arbeid ut av det. Det som irriterer mest er at forhandler tar så lett på dette arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Ja jeg kan veldig godt tenke meg at du er irritert på forhandler. (Gjør ikke noe og nevne navn). 180 Papir vått bør gå helt greit, men det vil jo ta litt tid og være litt av en møkkajobb. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.