Jump to content

Lensepumper - en nødvendighet eller?

nimbuster

Recommended Posts

roaldbj, jeg synes du skulle skrive et lite inlegg både i "Rednindgsskøyta", "Båtliv" og "Båtmagasinet" om denne muligheten for lensing av vannlekkasje. Er helt sikker på at den slåes stort opp og kan hjelpe mange ut av en prekært vanskelig situasjon til de får hjelp.

Genialt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

...hilsen en som vurderer å bytte 20 år gammel akselpakningshylse.

Jeg vil ikke nevne produsent av akselpakningshylsa som påstod at firmaet aldri tidligere hadde hørt at denne gummihylsa kunne revne. Jeg har i de omlag 10 årene etter denne hendelsen hørt om flere som har fått "flerret" opp gummihylsa. Jeg synes det er klokt å bytte denne hylsa etter 20 år. Et klokt forebyggende tiltak. Gummihylsa vist til høyre i bildet.

totalaksel.jpg

Det er en del jobb å få løsna akselflensen (har gjort det på en tidligere båt i forbindelse med skifte av cutless lager), men som du sier, det er en rimelig og god forsikkring.

Jeg har kjent litt på gummihylsa under gange og det er liten tvil om at vanntrykket her er stort. At gummien her kan revne er jeg absolutt ikke i tvil om siden gummi også vil eldes og bli "sprø".

Er det noen som vet om det over hodet finnes noen løsninger på denne tetningen som ikke krever demontering av akselen ? (dette blir vel som å tro på julenissen....)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må løsne klamflensen, trekke akslingen litt akterover og sette på ny akselpakningshylse.

Når du gjør dette kan du samtidig skifte simmerringer i pakkboksen. Observer om de gamle simmerringene har laget spor i akslingen. Dersom du ser slike slipespor er det viktig at de nye simmerringene ikke blir plassert slik i forhold til akslingen at det oppståpr lekkasje. Jeg har selv opplevd dette en gang på en eldre Scand Baltic.

Renet med at klemflensen må løsnes, men jeg frykter også å ende opp med vinkelsliper for å få løsnet den fra akselen. Pakkboksen min er fettsmurt og da er det vel ikke simmerringer men talgpakning. Vurderer å skifte til oljesmurt pakkboks samtidig, men plassen mellom pakkboks og dørk er ca 5cm så her må det nok lange slanger til og montering av oljetanken lengre frem i båten for å få noe fallhøyde fra den.

Men jeg skal ikke ta problemene på forskudd, kanskje klemflensen løsner helt enkelt :wink:

Jeg klarte å stenge inntaksventilen til kjølevannsintaket, løsne strammebåndene for vanninntaksslangen over kjølevannsinntaket, dra av slangen og plassere denne ned kjølen på båten. Startet så opp motoren og motoren klarte gradvis å pumpe ut vannet av båten.[/i]

Det var vel en forbildelig reaksjon.

Men det er hake ved bruk av motor - det forutsetter at en har en nokså voksen motor dersom det skal monne, for på en smådiesel blir det heller puslete greier. Det er også lurt å ha et flilter å tre over slangen, tettes systemet går også motoren varm.

Dersom en ønsker en seriøs lensepumpe med kapasitet utover bøttenivå, er det det kun en mekanisk drevet senterifugalpumpe på motoren som gjelder, uten noe form for el. komp. (magnetventiler o.l.), dersom motorstørrelsen ikke er over 150 -200 hk, for da begynner motorens kjølepumpa å få noe kapasitet (som ikke bør være en impellerpumpe), og en T- ventil ha mye for seg.

Jeg har vurdert å montere T-rør for lensing av motorrommet med motorene i nåværende båt, men har kommet til at jeg istedet vil stenge inntaksventilene og kappe inntaksslangene for lensing av motorrommet om det blir nødvendig.

Hva er grunnen til at du ikke ville montere T-rør Roaldbj? Plassmangel eller andre årsaker? Det må jo være raskere å slå over en ventil enn å kappe/løsne slangen?

I verste fall kan det bli noe tidfrevende å løsne klemflensen fra akslingen. Lars H. hadde en slik operasjon i 2007. Den er beskrevet her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;hl=klemflens

Jeg anbefaler å starte med å spraye på rusthindrende/vanninntrengende løsemidler på boltene i klemflensen. Stort sett skal du klare å løsne dem med kraftig latmannsarm etter ett døgn. Skru ut alle boltene i klemflensen. Jeg antar at du har 4 eller 6 slike bolter. Legg dem i oljebad. Deretter slår du inn en kile i begge sporene på klemflensen. En av kilene kan plasseres slik at du ikke kan vri akslingen mer enn en ombreining før en kile stopper mot skroget.

Spray på rikelig med rustoppløsningsmiddel inn i sporene på klemflensen. Gå deretter ut og vri på propellen. Du har stort kraftmoment når du griper tak i propellen, og du vil kunne vri propellen rundt slik at akslingen løsner fra klemflensen. Deretter er alt enkelt. Jeg synes du bør vurdere å bytte ut den gamle cuttlesslageret når du først er i gang.

Lykke til.

Denne gummihylsa er så vital og viktig for sikkerheten at den burde byttes ganske ofte. I hvert fall lenge før en oppdager at den begynner å bli hard, sprø eller på annen måte morken. Dette må imidlertid gjøres mens båten er på land, sltså er det for sent når båten er kommet på vannet. Da får man heller være spesielt obs på den gummimuffa, på slangeklemmene osv.

Jeg istemmer de andre som berømmer roaldbj for snarrådigheten ved å få løsnet inntaksslangen og legge den i bunnen av båten for så å få lense ut vannet på den måten. Ikke alle båten er like lette å komme til men likevel...kanskje vil det vise seg i praksis at det slett ikke er så lett å få av den slangen. En god kniv kan gjøre nytten sin.........

Har selv 5 mulige lensepumper.

2 "små" elektriske (nedsenkbare lensepumper)

Lensepumpe på motor (impellerpumpe)

Spylepumpe på motor med T-kran på inntaket (impellerpumpe)

1 "stor" elektrisk (membranpumpe)

De to "små" pumpene har nivåvakter med alarm mens de andre er manuellt styrt

Har ikke regnet sammen kapasiteten, men regner med at om alle går for fullt skal det nok klare seg en stund iallefall :diving:

Grunnen til du kom i denne situasjonen Roaldbj, var at du i utgangspunktet var en sløv person som ikke hadde montert en skikkelig elektrisk lensepumpe, gjerne flere. Å tro at en manuell lensepumpe kan holde unna er naivt.

Spesielt seilere er av den oppfatning av at de kun trenger en lensepumpe og den skal være manuell.

Å bruke motoren som lensepumpe kan være en god ide, men det betinger jo at motoren går og at pumpa ikke suger inn drit som ødelegger impelleren. Da er man plutselig enda verre stilt enn man var i utgangspunktet.

Her er en tidligere tråd om lensepumper.

Jeg fikk så hatten passet. Så la Ingvar Johnsen i Redningsselskapet inn et støtteinnlegg om kapasiteten på manuelle lensepumper. Så fikk han så hatten passet.

Takker for link roaldbj. Skal ta en vurdering av gummien når båtpussen begynner(fohåpentlig snart) for å se om det er påkrevet å skifte den i år eller om jeg kan vente til neste sesong. Det er en hel del annet som står for utbedring i år også. Jeg vil også gjerne gjøre en skikkelig jobb og bytte samtlige deler når jeg først tar jobben med å løsne akselen.

I min båt er det forøvrig "industridimensjoner" på det meste, også akselflensen og akselen så jeg må nok også forberede "riktig" verktøy til jobben for ikke å ende opp som han her :headbang:

Blir det full overhaling som kommer det fyldig referat med bildedokumentasjon.

Pettersand: roaldbj lanserte vel ikke motorens kjølesystem som en god pålitelig lensepumpe, han kom med et godt tips i forbindelse med en prekær situasjon som mange kan komme til å ærfare. De færreste av oss har egentlig noen stor lensekapasitet, de fleste har som regel en manuell pumpe med "litt" kapasitet og kanskje en liten elektrisk som i beste fall egner seg til å tømme kaffekoppen. For de som forbereder seg på syndefloden så skal man selvfølgelig montere en sentrifugalpumpe av for eksempel den typen som monteres på propellakselen eller lignende. Glerne slik at den begynner å lense av seg selv uten annet signal enn at den faktisk har fått vann opp til inntakspunktet. Disse pumpene som fungerer av seg selv ved montering på akselen er egentlig ganske så geniale.

Pettersand: roaldbj lanserte vel ikke motorens kjølesystem som en god pålitelig lensepumpe, han kom med et godt tips i forbindelse med en prekær situasjon som mange kan komme til å ærfare.

Hvor har jeg skrevet det? - Det er en nødløsning når motoren er av en viss størrelse. En real sentrifugalpumpe for lensing og spyling finnes for øvrig på mange (de fleste) fiskebåter uten at de venter på syndefloden og det er litt stussli at ikke motorfabrikantene ikke forsyner sine motorer med en real pumpe som standard. Hørte du Volvo???- nei jeg tror ikke det!

.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...