Jump to content

Prosjekt: PC-basert plotter


Fluctus

Recommended Posts

I en tidligere tråd (Beste kart program til PC) lovte jeg å komme tilbake med litt detaljer om kartplotter prosjektet mitt. Båten er nå snart klar for avduking :flag: , så da er det vel best å forte seg før båtlivet tar helt overhånd…. Så med fare for å sette ny rekord i lengde på ett innlegg :cool:

 

Prosjektets hovedtrekk

-Stasjonær PC med Nobeltec Admiral programvare

-Satt sammen egne 15” 1024x768 LCD skjermer for styreposisjon nede og på flybridge

-Eget ”UPS” power til PC-en

-Koblet til GPS, AIS, VHF, Autopilot og bidata

 

Så en del kommentarer om hver enkelt del av prosjektet:

 

PC

Jeg har satt sammen en komponent-PC basert på et mikro-ATX kort med duo-core 2,2GHZ CPU-er og 1GB minne, samt et PCI-Expressx16 skjermkort med to analoge utganger. Jeg måtte forøvrig bytte hovedkortet jeg hadde i fjor, siden jeg ikke fikk stabil start på PC-en med innebygget VGA kontroller og ekstra PC skjermkort :smash: (billig hovedkort til salgs....)

 

I steden for et vanlig 230V power så kjøpte jeg et 12V ATX power fra Carputer.no.

 

Mus og tastatur er løst med et trådløst minitastatur og en ledningsbasert (USB) trackball på hovedstyreposisjon. På flybridge tar jeg med en trådløs trackball (alt kan gjøres med mus slik at jeg ville ha minst en ledningsbasert!). Jeg har forørvig plassert en USB mini-hub i dashbordet for forgrening til mus, tastaturantenne og ekstra USB uttak (for minnepinne m.m.)

 

Av/på knappen for PC, og en lysdiode som viser at den er i gang, har jeg plassert på dashbordet. PC er plassert nede i båten med polstring i skumgummi og stroppet løst fast med lastestropper. Disken er i tillegg montert på gummiforinger inne i chassiet. Alle ledninger inne i PC-en er strappet fast.

 

 

LCD

Jeg ville ha relativt store skjermer (10-15”) med minst 1024x768 punkters oppløsning, slik at jeg bestemte meg for å sette sammen disse selv også (man får jo ikke mer moro enn man lager selv :crazy: )! Prisene på ferdig utstyr er jo helt spinnville. Jeg bestilte derfor 2 sharp displayer og tilhørende Kontron VGA-LVDS konvertere med kabelsett. Skjermene har følgende spec: 15” 1024x768 med 600cd/m2 og 450:1 kontrast.

 

Jeg har fundert i hele vinter på hvordan jeg skulle bygge de inn. Særlig skjermen opp på flybridgen må jo være nesten 100% vanntett. Løsningen var imidlertid ganske enkelt å gjære sammen en ”bilderamme” av noen u-profiler i aluminium og skru disse på et dashbordpanel laget i PVC. VGA-LVDS elektronikken og inverteren til backlight er lakket med beskytteslseslakk og montert i plastbokser bak på dashbordplaten. I tillegg skal vi lage en kalesje-pose som vi kan legge over styrekonsollen oppe.

 

For noen dager siden var det knall sol – og jeg lettet da litt på burkaen slik at sola skinte rett på skjermen. Selv i direkte solskinn var skjermen fullt lesbar!

 

Jeg har laget en skisse av alu-profilen og et bilde av monteringen på flybridgen

lcdmekanikk.gif

 

skjermoppe.jpg

 

 

”UPS”

For å sikre stabil strøm og kontroll på av/på bryting har jeg laget en form for UPS, med et 7Ah batteri, dioder, termosikring og releer.

Denne løsningen sikrer at det lille batteriet lades sammen med hovedbatterier og "slår inn" dersom hovedbatteriene synker for lavt (ved bruk av trimplan el.l.). Releene sørger for at PC bare kan skrus på dersom tenning er tilstede (fra tenningsrele ifm. VP EVC boksen eller egen bryter). På den annen side så vil PC selv holde spenningen helt til PC-en har stengt seg selv - dersom tenningen stenges før PC er stengt. Her er skissen for løsningen:

ups.gif

 

Sammenkobling av Navigasjonsutstyr

Det ble litt mer fikling før sammenkoblingen av navigasjonskomponentene ble optimal. Jeg hadde heldigvis en Shipmodul NMEA mux for USB og en Raymarine Seatalk-NMEA konverter slik at jeg fikk en smidig løsning. Det hadde nok vært mulig uten disse komponentene også, men da måtte jeg hatt en haug med USB-serie adaptere :rolleyes: Sammenkoblingen fremgår av skissen under

navduppeditter.gif

 

Ruteplanlegging

Fra forrige båt hadde jeg PC-planner med C-map MAX brikke. For å slippe å flytte Nobeltec dongle-en fra båten har jeg heller skrevet et konverteringsprogram mellom PC-planner sitt XML format og Nobeltec sin ini-fil lignende import/eksport format. Og vips – så har jeg en egen planleggingsløsning på bærbar PC med egne kart!

 

Oppsummering

Oppgraderingen til Nobeltec Admiral har gjort at jeg kan styre skjermene oppe og nede uavhengig av hverandre (med samme musepeker riktignok). Dette betyr at en kan sitte på flybridge og kjøre med for eksempel et tredelt skjermbilde (oversiktskart, detaljkart og panel med interessante data) samtidig som en annen sitter nede på hovedstyreplassen og legger en rute eller sjekker forhold lenger frem på reisen (med andre skjermbilder enn de som er på flybridge)!

 

Det gjenstår imidlertid praktisk utprøving. PC-en, Nobeltec og UPS-en ble prøvd i fjor og skal virke, men LCD skjermen på flybridge blir spennende i praksis.

 

Prosjektet har kanskje over middels vanskelighetsgrad og det er ikke et utpreget lavbudsjettprosjekt. På den annen side så har jeg fått en navigasjonsløsning som er akkurat sånn som jeg vil ha det - og det til en langt lavere pris om jeg skulle brukt f.eks. 2 stk raymarine E80 el.l. I tillegg så er det jo morro å mekke ting selv da - selv om man egentlig ikke har tid :flag:

Link to post

Takk for det Gunga Din :seeya:

 

Tracball-en på flybridge befinner seg bare der når vi kjører oppe - som stort sett skjer i oppholdsvær. Skulle det komme sjøsprøyt på den så kan det hende den tar kvelden... Det finner vi ut i løpet av kommende sesong... Normal er det nå ganske tørt der opp når vi kjører derfra da. Dessuten kan man seile ganske bra uten mus også - siden skjermen er så stor og jeg kan ha både et oversiktsbilde og et detaljbilde samtidig (med auto scrolling).

 

Jeg har hørt at det finnes mer avanserte museløsninger, men har ikke sjekket dette foreløpig. Jeg ville ikke ha touch skjerm av to grunner:

-Kan være vanskelig å få stabilt ute i saltholdig luft (?)

-Reduserer lysstyrken på skjermen (som er kritisk på flybridge)

 

Jeg har egentlig ikke tenkt på det som et problem, men noen muligheter til løsning kan være:

-Stor plastpose (brødpose, lynlåspose el.l.) hvor det er plass til hånda inni sammen med musa

-Lage en liten hylle under styrekonsollen hvor den kan parkeres i ruskevær

-Legge den i lomma....

:lol:

Link to post

Flott løsning!

Nobeltech er en profesjonell løsning som du helt sikkert blir fornøyd med!

Et spørsmål:

Hva slags OS benytter du?

Jeg har akkurat installert Linux på en pc for å teste om jeg får kartprogrammer til å kjøre under dette.

Dette for å ha et stabilt og raskt OS uten alle de unødvendige tilleggene i xp/vista som stort sett kun spiser cpu og minne

på en pc som kun skal brukes til kartvisning. Har du forsøkt dette? Synspunkter på OS?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Utvalget av kartplotter-programvare for Linux er vel ikke så veldig stort? Mener faktisk at jeg så en refereanse til ett her for en kort tid tilbake, men husker ikke hvor...

 

Jeg bruker XP (Pro) i båten. Jeg kjører imidlertid ikke unødig programvare på denne PC-en - kun navigasjonsprogrammet! Jeg deaktiverer nettverkskortet og har ikke trådløst nett (med andre ord - akkurat som på Simrad, Raymarine etc :cool: ) Jeg kjører ikke engang antivirus siden jeg har full kontroll med alt som går inn på PC-en... Når XP kjøres på denne måten så har jeg erfaring med at det er VELDIG robust. En PC for navigasjon blir jo også restartet jevnlig slik at lang oppetid ikke er kritisk (selv om XP er rimlig bra på dette nå).

 

En annen sak er at "moderne" Linux versjoner med grafisk brukergrensesnitt også krever litt CPU og ikke minst bra med minne. Ytelsen i min Duo-Core 2,2GHz med XP er ihvertfall langt mer enn jeg trenger og flere lysår unna f.eks. det jeg opplevde på Simrad CX-44. Zooming fra verdenkart til det mest detaljerte nivået skjer her på en brøkdel av tiden Simrad brukte på ett lite nivå....

 

Fordelen med Linux er hovedsakelig prisen - og fordelen med XP er tilgangen til SW.... Ytelse og stabilitet er tilstrekkelig for begge.

Link to post
Dessuten kan man seile ganske bra uten mus også

 

akk det hade jag aldrig sjanset på......... :lol::wink: men det er en annen historie.......

 

med dette opplegget har du en mye proffere nav.opplegg en allt det som Raymarine,Garmin etc etc pröver o pakke på oss

fritidsbåtfolk........

 

skulle önsket mig 2 skjermer likt dine 'side by side' en til kart o en til radar(eller annet!).......

vill ikke heller ha touchscreen da jag tenkt plassere desse under doghouset synlig fra styrepedistalen, men der står jag mest inomskjärs.......annars sitter jag mest under doghouset o även der er det reltaivt langt fram til en ev skjerm.....

 

dette var bare super........ :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Om det var uklart - jeg snakket kun om at man kunne seile uten data-mus :seeya: ellers kan man vel bare si seg enig i din bekymring Gunga Din - beklager om jeg gjorde deg uvel :lol:

 

Jeg skal prøve å ta noen flere bilder av opplegget i morgen....

 

Ellers er jo utvidelsesplanene klare:

-Montere WEB kamera på akterspeilet for å ha kontroll på ankeret og muligens som ryggekamera :cool:

-Nobeltec radar for kart-radar overlay

-Koble på en NMEA enhet for sjøtemperatur (II2C duppeditt i kjølsvinet og en liten AVR-cpu for å sende NMEA data) :crazy:

 

Det kan også nevnes at mens jeg holdt på i båten fikk jeg det for meg at alle koblingene jeg gjorde i fjor sommer var litt rotete og dårlig lagt opp - så jeg klippet ned alt sammen.... Det ble kanskje litt mer jobb enn beregnet å få opp alt igjen, men så ble det bra og da :crazy: Har man litt dilla og er pertentlig så blir man ikke arbeidsledig...

Link to post

Jeg er heldig og kan bestille sånt gjennom jobben. Komponentene ble kjøpt fra Arrow Norway AS i fjor (og mye kan ha skjedd med display på den tiden). Jeg brukte følgende komponenter:

 

LCD: Sharp LQ150X1LGB1

Inverter: TDK CXA-0349

VGA til LVDS: Kontron CRTtoLCD-6

LVDS kabel: Kontron KAB-JILI30-TXLD03

Inverter kabel (må modifiseres): Kontron KAB-BL-CXA0349

Seriekabel: Kontron KAB-COMtoTTL Serial cable (brukes for konfigurasjon av displaykontroller)

OSD panel: Kontron OSD-Panel-Set (kan evt. droppes)

 

Kommentarer til min installasjon:

-Jeg har bare en av/på bryter oppe

-Nede har jeg dimme bryter (full/minimum styrke) og OSD panel

-Siden Nobeltec har en bra nattmodus, regner jeg med at nattegenskapene blir OK

 

Forslag til forbedringer:

-Nyere type display med LED backlight?

-Bedre inverter (litt klumpete den jeg fikk - vanskelig å kapsle inn)

-Litt mer kontroll på strømforsyningen (jeg opererer strengt tatt utenfor spesifikasjon)

Link to post
-Siden Nobeltec har en bra nattmodus, regner jeg med at nattegenskapene blir OK

 

hvis det ikke blir helt OK !

 

så har jag sett på ett par proff båter att dom henger en enkel röykfarved plast over displayen

 

så slipper man att dataprogrammet skifter farve på kartet........ :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Godt å høre at også proffe bruker enkle løsninger (det enkle er ofte det beste...)

 

Men nattmodusen til Nobeltec ser virkelig bra ut. den har tre hovedinnstillinger - dag, skumring og natt. På hvert hovedinnstilling kan du stille hvor mørk du vil ha den. Kombinerer man dette med kontrast og lysstyrkeinnstillinger på LCD-panelet PLUSS dimming av backlight - så må man vel nesten klare å finne noe som virker :rolleyes: Jeg regner med at det holder å jonglere med dimmebryteren plus de tre hovedvalgene i Nobeltec (med forhåndsvalgte lysinnstillinger). Forrige nobeltec versjon ga røde kartfarger på nattstilling, men dette er nå endret slik at man f.eks. kan se de blå fargekonturene ved grunt vann.

 

En annen sak er at jeg ikke er noen stor nattseiler uansett - så det har ikke vært noe avgjørende kriterie for meg.... det er faktisk viktigere at skjermen på flybridge fungerer i kraftig sollys :cool:

Link to post

Det er absolutt mulig å koble NMEA signalene inn på PC uten bruk av multiplekser. I mitt tilfelle måtte jeg da hatt 4 stk USB-serie konvertere og en USB hub istedet og det virket lite fristende i forhold til multiplekseren fra Shipmodul (men USB konvertere ville blitt vesentlig billigere....).

 

Det fine med denne løsningen er at jeg får alt inn på en USB inngang på PC-en (4 stk 4800 baud innganger multiplekses til en virtuell 38400 baud serieport over USB). Shipmodulboksen kan også brukes til å filtrere og prioritere, men det kan jeg klare seg uten i mitt opplegg.

 

Jeg var egentlig mer overrasket over at jeg trengte Raymarine sin Seatalk-PC boks. Jeg hadde tenkt å koble Seatalk fra Raymarine bidata-instrumentene via autopiloten (også fra Raymarine). Men - så vidt jeg kan forstå - så slipper ikke autopiloten gjennom fart og dybde meldingene fra Seatalk inngangen(e) til NMEA utgangen :headbang: Og jeg ville absolutt ha dybdeinformasjonen inn til plotteren....

 

PS. Jeg kommer tilbake med litt mer bilder og kommentarer vedrørende skjermene senere i dag...

Link to post

Mye fint her.

Jeg har selv hat PC basert kartsystem i båt i snart 16 år nå og det har fungert utmerket.

Jeg har prøvd mange forskjellige kartprogrammer men har for det mestre brukt SeaPro da jeg synes den fungerer best.

Jeg kjøpte Nobeltec for to år siden for og få radaroverlay på kartskjermen da dette ikke var mulig i SeaPro. Jeg må si jeg aldrig ble helt fornøyd med denne programvaren og da SeaPro kom med radaroverlay på sin programvare i fjor var jeg snar og skifte tilbake til SeaPro. Nå kjører jeg SeaPro 3000 Plus. og har koblet till:

GPS.

Autopilot.

AIS.

Radar.

Navtex.

Programmet kjører på en bærbar maskin inne og så har jeg en ekstra skjerm ute med Toutch skikkelig lysstyrke og diming. Bruker i tilegg en trådløs mus ute.

Link to post

Aner ikke prisen på trackballen.... tror importøren Nekon er de rette til å spørre der....

 

http://www.nekon.no/

 

Men tror ikke det er noe som er kjøpt brukt på fretex nei.... heheheheh

 

Vær og obs på at det er 2 versjoner av Nobeltec.... Admiral er det klart dyreste...

 

http://www.landfallnavigation.com/ena01.html

 

http://www.nobeltec.com/products/prod_admiral.asp

 

Den versjonen som er på bildet over her har radarantenne tilkoblet også...

Link to post

Fikk tatt noen bilder i formiddag, men batteriet på det digitale kameraet gikk tomt :headbang: slik at det ble noen bilder med mobiltelefonen og....

 

Her er flybridge, med skjerm, mus, VHF håndsett og fjernstyring til autopilot:

oppe.jpg

 

Og her er hovedstyreposisjon:

nede.jpg

Her kan man skimte dimmebryter og OSD panelet jeg snekret (på høyre side av skjermen)

Nede til venstre kan man så vidt se av/på bryteren og lysdioden til PC-en (rett over autopiloten). Jeg hadde et uhell når jeg tok av et klistremerke der - så det må et nytt merke på plass for å skjule avflassingen av "nordsjøoljeteaken" :eek:

 

En annen morsom detalj:

carling.jpg

Som Av/På bryter til skjermen oppe har jeg brukt en ledig Carling bryter på dashbordet. For å få til symboler som jeg vil, så bruker jeg følgende teknikk:

1. Tegner symbol på PC (f.eks. PowerPoint!)

2. Skriver ut speilvendt på transparent (folie) med laserskriver

3. Setter på dobbel gjennomsiktig tosidig tape (evt. teppetape hvis man ikke skal ha gjennomsiktig)

4. Klipper til merket

Og vips så har man meget slitesterke og pent utseende merker som kan brukes til alt mulig. Og på Carling bryterene får man da også gjennomsiktige merker slik at lyset i bryteren funker som det skal i mørket

 

Men medaljen har også en bakside (bildet er strengt tatt opp-ned også)....

baksiden.jpg

Jeg har ikke bekymret meg så mye om utseende inni dashbordet :lol: men her ser dere boksene som er brukt/laget for å beskytte skjermelektronikken. Jeg har brukt en del silikonaktig lim for å tette, samt å lage "stikkrenner" for vann dersom det skulle lekke inn noe. Noe av grunnen til at det ser litt stygt ut her er at det er mye lakksprut fra jeg lakket fronten.

 

Det er kanskje lettere å se hvordan rammen er laget på dette bildet

skjermramme.jpg

Jeg har med vilje vært forsiktig med å få aluminiumsprofilen for nærme den synlige flaten på LCD displayet - det blir veldig fort irriterende skygger i kanten da. Alle sammenføyninger er limt med "silikonaktig" svart lim.

 

Og til slutt et bilde av sikringsboksen som jeg satte opp i motorrommet for å fordele alle kursene mine

sikringsboks.jpg

Det er brukt 70mm2 fra hovedbryteren som er ca. 1m fra boksen og 16mm2 videre til UPS boksen/koblingstavlen som sitter lenger foran i båten. Disse kursene går via 4 stk 30A automatsikringer (fra Torshov bilrekvisita). På venstre side er kursene til VHF, alarm etc (ting som skal ha strøm utenom hovedbryter) - det brukes vesentlig mindre dimensjoner her! Øverst til vensre kan man skimte rele for 230V inverter (kun 350W for TV). Releet styres fra en liten bryter rett ved TV-en og det er trukket 230V kabel fra inverter ved batteri og frem til TV

 

Jeg tenkte å ta noen bilder fra plasseringen av PC og hovedkoblingstavle for navigasjonselektronikk, men det ble for mørkt for mobiltelefonene der inne. Jeg får komme tilbake med bilder derfra når digitalkameraet er oppladet....

Link to post

Sånn da var det strøm på kameraet igjen :smiley:

 

Først et bilde fra "maskinrommet"

maskinrom.jpg

Boksen som er oppe til venstre er 230V boksen som jeg bruker til:

-Å veksle mellom inverter eller landstrøm til TV

-Å gi signal til alarm dersom landstrøm forsvinner

-Gi en pipealarm på styreposisjon dersom tenningsnøkkel vris på mens landstrøm står på

Årsaken til den siste funksjonen er at jeg klarte å kjøre avgårde uten å ta ut landstrøm en gang :headbang: Det gikk så gnistføyka stod når ledningen ble dratt ut av støpslet :lol: Er man ivrig på å komme seg utpå så kan sånt skje :cheers:

 

 

og fra innsiden av "UPS" boksen

ups.jpg

Gøy med strøm :cool:

 

OK - så var det et spørsmål om hva LVDS etc er for noe...

Inni enhver (?) monitor så er det en kontroller/grensesnittskort som gjør om fra VGA/DVI/HDMI el.l. som PC bruker og over til LVDS eller lignende som brukes inn til selve LCD panelet. Kjøper man en ferdig monitor trenger man ikke å tenke på dette, men for å bruke et løst LCD/TFT panel må man konvertere fra PC til panel. Og det er akkurat her Kontron kommer inn i bildet. De har en rekke produkter med varierende inn og utganger. Jeg satset på den enkleste boksen som konverterer fra VGA til LVDS. Kontron leverer også kabelsett som passer mellom kontrolleren de lager og ulike display paneler. Til Kontron kontrolleren kan man også koble på et OSD panel og/eller en seriekabel for innstilling av skjermen. Seriekabelen viste seg å være absolutt nødvendig for å konfigurere den generelle Kontron kontrolleren til akkuratt mitt panel.

I tillegg trenger man en inverter for å levere høyspenning til lysstoffrørene i backlight på panelet. Med kommende LED backlight vil man ikke trenge inverter.... Egentlig langt mer komplisert enn å kjøpe en ferdig monitor, men når listeprisen for en Raymarine 15" er 57.688,- kroner :eek: så kan man vel strekke seg litt.... OK den er kanskje litt bedre, men likevel da?

Link to post

BMP - kan du si litt mer om løsningen din?

-Hva slags skjerm har du ute (merke/ca. pris)

-Brukte du black-box radaren til Nobeltec (eller har du en radar til salgs....)

-Bruker du standard trådløs mus, eller noe som tåler sjøsprøyt?

-Var det VNS eller Admiral du brukte og hva var hovedgrunnen(e) til at du ikke likte det?

Link to post

Hei.

Et spørsmål litt i samme område.

Føler at noen har god greie på Pc muligheter.Bruker Pc kart Cmap, men vurderer om jeg skal investere i en ekstern skjem og felle inn i dashbordet.

Hvor får en kjøpt en skjerm som går på 12 V i størrelse 12-15 tommer? Har dockingstasjon til pcen og ønsker å montere denne på egnet plass og bruke mus og ekstern skjerm.

Link to post

Skjermen jeg bruker ute er en 12" skjerm som jeg tror heter LiteMax eller noe slikt den er vanntet og fungerer utmerket kan sjekke betegnelsen senere da jeg ikke har den her.

Jeg bruker den samme radartoppen på SeaProen som jeg brukte til Nobeltec men med en annen digitaliseringsenhet. Så jeg har nokk en Digitaliseringsenhet og en NMEA multiplekser til Nobeltec til salgs. Selve radartoppen er jo en standar 60cm topp fra Koden og kan kjøpes løs fra Nortrop Gruman for kr 11.000,- Det er digitaliseringsenheten med PS som koster mest.

Musen min er en standardmus og nokk ikke vanntett men har holt greit til nå.

Jeg hade den såkalte Admiral utgaven av Nobeltec og syntes ikke den ga meg de samme mulighetene som jeg hadde med SeaPro.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post

Det er mange stimulerende momenter i denne tråden. Jeg har stor sans for de som kan bygge slike systemer selv. Da har man mulighet for å skreddersy systemer ombord ut fra eget behov. Jeg skulle eksempelvis ha likt å hatt mulighet for å avlese ulike temperatur sensorer og strekksensor til ankerkjetting på mitt system. Skal bli spennende å høre om brukererfaringene når de etterhvert kommer.

Link to post

En enkel løsning i ditt tilfelle (brs i innlegg #21) er vel å bruke en 230V inverter. Da kan du lade PC og forsyne skjemen fra en ca. 300W inverter.

 

Personlig syntes jeg at bærbare PC-er gir lite ytelse i forhold til prisen, men har man en liggende å slenge så er det jo greit. Tror ihvertfall du gjør lurt i å gjemme den bort med en dockingstasjon og bruke en ekstern skjerm. Skal du kjøpe noe så kan du vurdere en carputer dersom du har lite plass og ikke setter ekstreme krav til ytelse.

 

Dersom skjermen skal stå tørt kan du egentlig bare kjøpe en helt standard PC-skjerm (med brukbar lysstyrke - minst 300 cd). Dersom skjermen ikke står tørt så er det jo værre - da blir det enten dyrt eller mye jobb... Ulempen med en standard skjerm kan være nattegenskapene (dårlig dimming), ikke super lysstyrke og absolutt ikke vanntett kapsling.

 

Det finnes noe ferdige vanntette skjermer, men jeg har ikke funnet noen i passende størrelse med tilstrekkelig oppløsning til en fornuftig pris.

Redigert av Otilie (see edit history)
Link to post

Takker for svar Otilie

 

Det er en lukket båt, så det er tørt og godt. Har ikke noe grei på kapasiteter, men har hatt bærbar Pc i mangen år er førnøyd med det.

 

Men nå er det ny båt snart og ønsker å bruke samme system videre, men da med ekstern skjerm. Er der ikke skjermer som går på 12 V kanskje siden du anbefaler inverter.

 

Pc har jeg 12 omformer til så den er grei.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...