Jump to content

Prosjekt: PC-basert plotter

Fluctus

Recommended Posts

Joda - det finnes nok skjermer som går på 12V. Problemet med standard skjermer er at man ikke alltid finner god nok spesifikasjon før man kjøper de. Som du sikkert vet så er ikke 12V i båt/bil egentlig 12V, men mer 11V-14,7V. Jeg brukte en Samsung skjerm ifjor som gikk på 14,5V. Den funka bra hele sommeren i fjor (blunket et par ganger når jeg brukte trimplan som går på forbruksbatteriene).

Og så finnes det selvfølgelig utstyr som er beregnet på båt/bil bruk, men jeg har ingen oversikt.

Poenget mitt var mer at skal du først ha en inverter til PC-en så kan du egentlig drive både PC og skjerm med den. Da kan du bruke en vanlig PC skjerm som ikke koster stort. En bærbar PC trekker jo ikke mer enn 70-120W og mange PC skjermer ligger på 40-60W slik at det holder greit med en rimelig 300W inverter (bare pass på å bruk grov nok kabel til inverteren).

Hva slags båt skal du ha?

Aner ikke prisen på trackballen.... tror importøren Nekon er de rette til å spørre der....

http://www.nekon.no/

Men tror ikke det er noe som er kjøpt brukt på fretex nei.... heheheheh

Vær

Sikkert mulig at du har sett denne, men IP65 trackball til 1090 + mva er vel ikke så ille?

http://www.elektronix.no/Produkter/Lagersa...leballer_/13598

For ordens skyld: Har ikke noe med firmaet å gjøre, har heller ikke prøvd dette produktet.

Ellers: flott prosjekt, ser fram til tilbakemelding rundt PC skjerm og innsyn ved sol i praktisk bruk. Har selv kalesjebåt og kjører p.t med en liten kartplotter, men 15" hadde vært herlig!

Redigert av eslettha (see edit history)

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Var på roteromet og lette og fant digitaliseringsenheten samt NMEA multiplekseren som hører til Nobeltec. Dette kostet i sin tid ca kr 18.000,- jeg legger det nå ut for salg her på båtplassen så den som er intresert i og få radarbilde på Nobeltecen kan kjøpe det billig.

Vel og bra, men den har ikke så stor nytte uten radarantenne :crazy: Noen ide om hva man må ut med (og hvor) for å få en passende antenne? Jeg er forsåvidt interessert i å få til en rimelig radarløsning, men samtidig MÅ det virke. Er vel redd jeg havner på Nobeltec sin LAN baserte 4kW til neste vinter....

Du får kjøpt tilhørende radartopp Koden 60cm fra Nortrop Gruman i Bergen for ca kr 11.000,- . Det er samme toppen som Nobeltec selger digitaliseringsboks med strømforskyning må du ha til alle radartoppene men untak av den minste som jo forøvrig ikke er mye og skryte av (Tror kansje den er gåt ut av produksjon). Det er koden som lager alt radarutstyret til både Nobeltec, Simrad, SeaPro og mange fler.

joda - men det ser ut som det er seriekabel på digitaliseringsboksen din. Jeg kunne kanskje tenkt meg den med TP (LAN) grensesnitt. Kan det bli noe særlig fart på sakene med bare en serieport til radaren da? Ellers hadde det jo vært fint med radar til 15.000,- istedenfor til 30-40.000....

For å ta det siste først - Nobeltec har ikke støtte for C-Map. Det finnes etterhvert mange kartprogrammer for PC (og da snakker jeg bare om vektor kart :wink: ). Noen av disse er:

-Nobeltec som bruker egne Passport kart

-Seapro tror jeg bruker egne Livecharts

-RayTech (Raymarine) ser ut til å kunne bruke både Naviaonics og C-Map

-WinChart (SeaCom) bruker C-Map

-SOB (digiboat) bruker C-Map

Med Nobeltec kan man hente inn video fra f.eks. et WEB kamera og vise det i valgfri del (1/1, 1/2 1/4) av skjermbildet på hvilken som helst skjerm. Dette kan muligens også noen av de andre...

Den Kontron kontrolleren jeg valgte har ikke støtte for video rett inn på kontrolleren. Det finnes sikkert versjoner som støtter dette, men jeg har ikke helt sett nytten. Dersom du likevel har en PC i systemet så er det jo mest naturlig å gå via denne (?). Vil man ha et PC-bilde ut på to skjermer så kan man fikse dette med doble skjermutganger på PC-en eller bruke en splitte-boks. Husk bare at du da bør ha samme oppløsning på begge skjermer - og at bildene blir like. Med min Nobeltec løsning kan jeg ha ulik oppløsning på skjermene og velge bilde på hver skjerm uavhengig av hverandre...

Litt usikker på om jeg skjønte spørsmålet, men håper dette var til å bli klok av likevel :crazy:

Man skal holde tunga i rett munn når man holde på med dette :cool:

Det var det jeg vurderte ja, men jeg har ikke peiling på om det finnes en "enkel" løsning på det.

Hovedgrunnen til at jeg startet med å vurdere pc var at jeg ikke hadde video utgang. Når prisene på plottere er så hinsides da bør det bli slik man ønsker det, hvilket det ikke er på plottere til fornuftig pris.

Det hadde jo også vært greit å få inn motor data, tankmålere etc på plotteren eller pc. Det er jo her mulighetene for pc åpenbarer seg.

Egentlig burde du ha rett i det du sier, men jeg er nok redd verden er litt mer komplisert enn som så....

Når det gjelder motordata f.eks. så kan dette fort bli dyrt! I mitt tilfelle har Volvo laget en løsning som gjør at man må kjøpe en tilkoblingsboks for mange tusen kroner bare for å få tak i data som de mer eller mindre har ferdig i systemet allerede :headbang: Det hadde nesten vært fristende å koblet seg på og sett om man kunne hente ut data - EMN så gal er selv ikke jeg.... Det hadde ikke vært så morsomt om jeg klarte å forstyrre trafikken i motorstyringssystemet :eek:

Når det gjelder tankmålere etc. så avhenger det hele av om du har målere med fornuftige utganger. Hos meg er det Volvo måler for vann og diesel - så da er det løpet kjørt. Billige instrumenter som f.eks. Wema septiktankmåler har heller ikke NMEA så da må man til med analoge målinger (datainnsamlingskort eller egne CPU løsninger).

Og på toppen av det hele - til nå har det vært et fåtall av plotterløsningene (både PC og spesialutstyr) som har kunnet presentere denne typen data.

Den tekniske verden har fortsatt litt utviklingspotensiale :smiley: Hadde man bare hatt uendelig med tid så hadde man jo kunnet fikse mye av dette - men da skal man vel være på sjøen...

• 4 uker senere...

Ja da er et par båthelger unnagjort allerede og jeg lovte jo litt tilbakemeldinger.

I helgen som var nå fikk jeg en skikkelig soltest av plotteren :cool: og jeg forsøkte å ta et bilde av skjermen når solen stod rett på den

medsol.jpg

Resultatet var faktisk langt bedre enn jeg hadde regnet med. Det viser seg at skjermen har transreflektive egenskaper. Dette betyr at solen reflekteres polarisert gjennom displayet slik at kraftig sol bare betyr at skjermen lyser mer. Faktisk kan jeg skru av bakgrunnbelysningen i direkte sollys og fortsatt se skjermen nesten perfekt! Skjermen er svakest når jeg har sol i øynene og skygge på skjermen, men det er fungerer helt greit det og (faktisk langt bedre enn jeg hadde på Simrad CX44).

Imidlertid fant jeg ut at det ikke var så lurt med separate skjermbilder oppe og nede (utvidet Windows skrivebord). Det fungerer normalt bra, men er noe herk om det dukker opp en dialogboks på den "andre" skjermen. Jeg kommer nok til å prøve å få satt opp slik at skjermbildene blir like (cloning) - det er bare det at jeg ikke finner støtte for dette i den driveren jeg bruker til skjermkortet :sad:

Var så heldig og fikk en tur med S/Y Noah i Son i helgen. Han som eier denne er mer enn gjennomsnittlig interessert i duppeditter og teknologi. Bl.a. har han fasttelefon ombord..... (trodde det krevde fysisk tilkopling til telenettet, men det gjør det altså ikke).

Til saken - han har en PC-basert plotterløsning ombord som var ganske fancy. En PC som kjører Vista, Maptech PC-plotter programvare med scannede kart, to 19" skjermer (LG) - plassert i babord og styrbord hjørne av styrehuset (må en vel kalle det). Disse kan vise ulike skjermbilder (.f.eks. ulik zoom-nivå) samtidig. 2 ulike muser (en "vanlig gammeldags", en av de mer avanserte) - begge trådløse ligger i nærheten av resp. skjermer og fungerer uavhengig av hverandre. I tillegg tastatur - også trådløst. I den ene salongen i tillegg en 26" (tror jeg) rektangulær skjerm som fungerer som slave mot kartplotter-systemet, i tillegg til at den viser digital-TV etc.

AIS tilkoplet Maptech, slik at AIS-info vises i skjermbildene, inkl. all tilgjengelig detaljinformasjon (blåses opp på en av skjermene med et museklikk, mens den andre viser vanlig kartbilde). Også Simrad autopilot, som jeg antar også er koplet til plotteren - på turen styrte vi "manuelt" med denne.

PC-en kan jo også benyttes til alt annet en PC kan benyttes til. Vi testet bl.a. internett (han bruker ICE - er det ikke det det heter?) og opplevd hastighet var helt utrolig. Ville aldri tenkt på at jeg ikke var på en fastlinje med relativt stor hastighet.

Tekniske detaljer har jeg ikke, men løsningen var utrolig fiks.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Generelt er ikke LCD skjermer beskyttet noe særlig - enten det gjelder vann eller mekanisk påvirkning. Prøv å trykk med fingeren på en vanlig PC LCD skjerm så skjønner du hva jeg mener... Riktignok er denne myke plasten i fronten av selve LCD skjermen anti-refleksbehandlet slik at den funger bra sånn sett...

For å beskytte LCD skjermen må man derfor ha en plastplate foran LCD panelet, men dette skaper nye problemer siden enhver glatt plastflate gir meget forstyrrende reflekser i gitte lysforhold. Derfor må denne plastplaten også være anti-refleks behandlet. Egentlig betyr det at yttersiden på plastplaten er litt matt. Det er langt fra optimat å gjøre det slik for det betyr at skarpheten i bildet blir dårligere (mer diffuse kotraster i bildet) og det blir værre jo lenger denne matte flaten er fra LCD panelet. Men det er i og for seg det eneste alternativet så lenge ikke selve panelet er robust nok.

..og til siste del av spørsmålet ditt Bastard, det er et standard LCD panel komponent (innmat), men altså ikke en standard LCD skjerm. Selfølgelig kan man demontere en vanlig (lyssterk) skjerm og bygge den inn slik jeg har gjort, men jeg tipper at det kan være litt vanskelig å få tak i passelig antirefleksbehandlet plastplater... Skjemen jeg bruker er oppgitt til 600 cd (tilsvarer 600 NIT) og er en 15" 1024x768 skjerm.

Artig å høre om S/Y Noah - jeg får kanskje høre om jeg får titte innom når jeg er i Son en gang....

Jeg har imidlertid tatt en prinsipiell beslutning: "Min kartplotter PC skal kun brukes som kartplotter!" Den skal ikke ha nettilgang eller brukes til underholdning el.l. Dette skyldes at jeg ønsker en dønn stabil PC - og min erfaring er at det oppnås lettest ved å ha minst mulig på den.... Jeg syntes det er helt greit å ha en separat 19" TV i salongen - uten noen kobling til kartplotteren. Og skal jeg på nett el.l. så bruker jeg en bærbar PC. Hvis jeg skulle redusert på antall duppeditter så hadde jeg heller pælmet ut TV-en og brukt den bærbare PC-en til sporadisk TV-titting....

antirefleksbehandlet plastplater kan kjøpes hos plastkompaniet i Oslo. De sender ikke til private, må hente i oslo.

Otilie hvilken tykkelse har du brukt på platen du har?

Er det antirefleksplaten som gjør at skjermen kan brukes i dagslys eller er det selve LCD planelet?

Ligger platen helt nedpå LCDen?

Helt genialt prosjekt du har gjennomført, og ikke minst at du tar deg tid til å dele erfaringer med oss andre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...