Jump to content

Prosjekt: PC-basert plotter


Fluctus

Recommended Posts

Kvast: Bra tips til andre med hvor man får tak i slike plastplater!

 

Jeg er litt usikker på tykkelsen (tror det er 3mm - men jeg må måle). Platen kunne nok vært noe tynnere, men det var nå den jeg hadde...

 

Det er selve LCD panelet som må være tilstrekkelig lyssterkt (og ha bra kontrast) for at det skal kunne brukes ute. Platen jeg setter foran bare reduserer lesbarheten til skjermen, men den er nødvendig for at panelet skal kunne tåle vann og røff bruk (ting som kommer borti panelet). Og i det øyeblikk man setter en plastplate foran panelet - så oppdager man fort at denne platen MÅ antirefleksbehandles.

 

Takk for hyggelige ord forresten :cool:

 

PS. Jeg var nede i båten i kveld og fant innstillingene for kloning av skjermen (like skjermbilder oppe og nede). Skal prøve dette litt. Har egentlig fint lite bruk for ulike bilder oppe og nede - mer imponerende enn nyttig... Fordelen er da at jeg kan gjøre all betjening (også av Windows) fra begge skjermene.

Link to post
Ulempen med kloning er at en må ha samme oppløsning på de. Jeg har en 17" Simrad jeg skal bruke nede og en 12" ett ellerannet oppe, men den oppe har ikke alt for god oppløsning, vga tror jeg...

Jepp, og og lcd-skjermer har kun en oppløsning som fungerer optimalt, dvs at skjermene man har bør ha samme oppløsningsspesifikasjoner. Med crt-skjermer kan du endre så mye du vil (opptil et gitt makspunkt) uten å forringe kvaliteten på skjermbildet.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Da lurer jeg på om denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=34291561 er bra nok eller om jeg bør gå for noe dyrere?
Jeg har en slik og den er veldig følsom (=får lett inn mange satellitter) men sliter litt med nøyaktig hastighet i lave hastigheter (<2 knop). Helt grei sak i forhold til prisen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Jeg har en slik og den er veldig følsom (=får lett inn mange satellitter) men sliter litt med nøyaktig hastighet i lave hastigheter (<2 knop). Helt grei sak i forhold til prisen.

Det som er viktig for meg er at den kan vise noenlunde hvor jeg er i tillegg til at den varer en stund. Ser ikke poenget med halv pris hvis også levetiden er halv.

Skulle den ta kvelden, så har jeg to uavhengige GPS i tillegg med hver sin strømkilde.

Disse er ikke koblet til PC, men et sett kordinater er mer enn godt nok i nøden.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Ja - da har jeg brukt plotterløsningen min ganske mye (tror vi har passert 50 timer nå). Og det er vel på tide med noen tilbakemeldinger...

 

Ingen problemer? Jo selvfølgelig - ellers hadde det jo ikke vært noen utfordring :cool:

1. Jeg mistet backlight på skjermen nede ganske tidlig. Det viste seg å være en av ledningene til backlight (med høy spenning) som lå i klem i alu-profilene og kortsluttet inverteren til backlight. Litt skruing og flytting av ledninger fiskset problemet

 

2. Jeg tørket pollen av skjermen med papir. Det var ikke lurt. Det ble mye statisk elektrisitet og så da det zzzz... Etterpå var skjermen svært lei å se i sollys :headbang: Etter litt tenking skjønte jeg at problemet var at innstillingene på skjermen hadde blitt nullstillt. Og for å få den til å virke i sol må den stilles med relativt høy lysstyrke og kontrast. Jeg monterte på OSD panelet og justerte - og puhhhh - alt vel igjen.... (OSD panelet ligger nå inne i dashbordet oppe)

 

3. Mus/tastatur streiket en gang. Jeg konkluderte med at dette skydtes dårlig kontakt i en USB kontakt. Plotteren ble helt ustyrlig, men funket så lenge jeg ikke rørte musa. Restrtet PC-en og problemet forsvant. Flyttet mistenkelig kabel og problemet har ikke gjentatt seg.

 

4. I helgen mistet jeg igjen backlight nede. Denne gangen var det en dårlig lodding til bryteren for maks/min lysstyrke som løsnet. Helt og holdent min egen feil - dårlig håndtverk... :nonod: Fikset feilen på sjøen med avbiter, sukkerbit og skrutrekker...

 

5. Vi kjørte i mye sjø i helgen og jeg hadde glemt den trådløse trackball-en under kalesjen oppe. Når jeg skulle inn til havn og gikk opp så viste det seg at kula hadde "hoppet" ut av musa og trillet av gårde. Gjensynsgleden var stor da minstemann fant den rett ved dreneringshullet på flybridgen. At ikke den gikk på sjøen kan ikke jeg skjønne :crazy:

 

Og ingen ting på plussiden??? Joda - massevis

1. Lesbarheten i skjærmen oppe? Svært mye av tiden har jeg kjørt oppe - og faktisk veldig mye i strålende solskinn. Det fungerer meget bra! Mer sol gir bare bedre bilde! Langt bedre enn jeg turde håpe på :cool:

 

2. Vanntetthet? Det kom en uanmeldt regnbyge i Sandspollen for en drøy uke siden. Jeg satte ikke på kalesjen oppe siden jeg tenkte at det kunne være greit å prøve vanntettheten på skjermen med litt regn. OG DET KOM MYE REGN!!!! Det plasket ned - og regnet mer eller mindre hele dagen. Etterpå kunne jeg ikke se noe vanninntrengning, men etter et par dager var det litt kondens under glasset. Det var imidlertid lite og det forsvant i løpet av en dag eller to. Dette er vel omtrent som jeg forventet/håpet...

 

3. Nobeltec som sådan? Tydelighet på grunner, oppdeling av skjermiblde, zooming, ruteplanlegging etc. fungerer strålende. Systemet fungerer akkurat så bra som jeg vil ha det...

 

4. Stabilitet på PC-en har vært upåklagelig. Bortsett fra et USB prblem som nevnt over så har det ikke vært noen problemer

 

5. Alle systemer spiller bra sammen. Har også prøvet posisjons-request over VHF. Og det virket akkurat som det skulle!

 

6. Ble stoppet av kystvakta på vei fra Sverige. I tillegg til de normale spørsmålene om medbrakte varer, redningsvester og eierforhold til båten - så måtte de selfølgelig kommentere plotteren :yesnod:

 

7. Har akkurat ordnet opp med Nobeltec slik at jeg snart kommer til å mottta oppgradering (gratis) for å kjøre C-Map MAX Pro kart. Nobeltec (Jeppesen) har jo kjøpt opp C-Map. Dermed får jeg favorittkartene på favorittplotteren :flag: Største fordel blir vel egentlig å få på landbasert informasjon - siden det er en megasvakhet på Nobeltec sone S-57 baserte kart.

 

8. Strømtrekket synes å være overkommelig. Mellom 4-7A (avhengig av om skjermen opp er på eller ikke). Lading av "UPS" batteri synes å være bra og PC-en får stabil strøm. Jeg monterte på en BEP batterimeter og har koblet spenningsmåling for batteri 3 på "UPS" batteriet slik at jeg har kontroll.

 

Konklusjon så langt? Jeg er strålende fornøyd - fruen fryder seg når hun tenker på hvor amper jeg var med Simrad'en og hvor fornøyd jeg er nå :lol:

Link to post
  • 3 uker senere...

...og da har oppgraderingen til C-MAP kart kommet :yesnod:

 

Foreløpig bare installert på hjemme-PC, men dette ser bra ut! Nå har jeg endelig masse landinformasjon igjen, i tillegg til bra kart. Kjempefint med C-Map kart på hard-disken. Dette gir topp kart med topp ytelse. Men som kjent - mye vil ha mer - når det er så mye landinformasjon, så hadde det vært fint med noen søkemuligheter.... Men sånne funksjoner er det vel Garmin som kan best kanskje?

 

Installasjon i båten en av de første dagene :cool:

Link to post

Det er hyggelig å høre at du er fornøyd med prosjektet (og at ektefellen er fornøyd). Jeg hukser ikke alle detaljene i prosjektet ditt. Er det slik at PCen også gir styresignaler til autopiloten? Og hvordan fungerer dette. På mitt system er det i sommer gjort en programmering som innebærer at jeg ikke har èn markert kursendring ved et veipunkt, men en tilleggsjustering, nærmest i form av Rate-Of-Turn som starter etter kvittering på forespørsel ca 600 fot før selve veipunktet er ankommet.

Link to post

Jeg har forsøkt å finne om det er mulig å bestemme radius slik du beskriver, men har enda ikke funnet denne funksjonen. Jeg har blitt så fornøyd med modifiseringen at jeg har latt det bli med det. Modifiseringen har ført til at jeg må ta hensyn til dette ved plassering av veipunkter. Tidligere plasserte jeg gjerne et veipunkt ved et lateralmerke/kardinalmerke. Nå må jeg plassere veipunktet "litt senere", ellers svinger båten før merket.

Link to post

SW

---

Jeg bruker Nobeltec Admiral fra Jeppesen marine (www.nobeltec.com) for MAX Pro PC-kart fra C-map. Programvaren og kartene er beskyttet med en sikkerhets-dongle (usb-dings).

 

Autopilot

----------

Nobeltec har støtte for å kommunisere med autopilot (tar bl.a. imot heading fra autopilot og sender ruteinfo til autopilot).

 

Jeg har egentlig ikke kjørt noe særlig på rute. Bruker mest manuell kursjustering på autopiloten. Dette skyldes rett og slett at det er såvidt mye båter der vi kjører at det egentlig ikke er så stor gevinst i å kjøre autopilot på rute. Jeg liker bl.a. ikke å kjøre så tett på andre som det ofte blir til med autopilot.... Av denne grunn er heller ikke autopiloten kalibrert skikkelig slik at jeg opplever at den styrer litt snålt på kursendringer - men detter er bare innstillinger som jeg (pga. alt for mye pent vær...) ikke har fått gjort.

 

Jeg har heller ikke snublet over noen innstillinger i PC-SW for å myke opp knekkpunktene, men det hørtes jo ut som en genial løsning. Jeg syntes ærlig talt teknologien er ganske gammaldags... Etter min mening burde man kunnet laget en pen rute med buer og linjer i plotter og fått plotter til å styre båten på denne ruten v.hj.a. autopiloten. Men løsningen i dag er jo at det sendes en liste med veipunkter til autopiloten som den bruker for å kjøre mot neste punkt i ruta.

 

Jeg er heller ikke fornøyd med at jeg MÅ bekrefte på Raymaine autopiloten for hver kursendring. Det omtales som en sikkerhetsfunksjon, men ærlig talt da - er det bedre å kjøre på land ved å la være å svinge da :crazy:

Link to post
Jeg syntes ærlig talt teknologien er ganske gammaldags... Etter min mening burde man kunnet laget en pen rute med buer og linjer i plotter og fått plotter til å styre båten på denne ruten v.hj.a. autopiloten. Men løsningen i dag er jo at det sendes en liste med veipunkter til autopiloten som den bruker for å kjøre mot neste punkt i ruta.

 

Jeg er heller ikke fornøyd med at jeg MÅ bekrefte på Raymaine autopiloten for hver kursendring. Det omtales som en sikkerhetsfunksjon, men ærlig talt da - er det bedre å kjøre på land ved å la være å svinge da :crazy:

Nå er det ikke slik at kartprogrammet sender over ruteopplysningene til autopilotene slik jeg tolker din beskrivelse. Det er hele tiden kartprogrammet som sitter med denne informasjonen, det programmet derimot sender er ønsket kurs og informasjon om hvor langt fra den ønsket linjen man befinner deg. Autopiloten vil så styre på den angitte kurs, den vil også kunne korrigere denne kursen slik at man kommer nærmere linjen. Autopiloten gjør med andre ord akkurat det den får beskjed om, hverken mer eller mindre. Nyere og mer avanserte programmer kan beregne kursene i hele "svingen", autopiloten utfører bare kurskommandoene.

Roaldbj sitt program er kommet så langt at man kan justere alle (?) innstillingene på autopiloten, ikke bare gi kurskommandoer. Det er utvilsomt interesant når man liker knapper og oversikt.

 

At du må bekrefte på autopiloten kan unngås ved å lage flere waypunkt slik at hvert enkelt blir mindre enn 10 grader.

Link to post

Tyder på at det er ulike løsninger som brukes. Jeg sender definitivt veipunkt-informasjon til autopiloten og MÅ bekrefte skifte av veipunkt på autopiloten (mener bestemt også at autopiloten tar imot flere/alle veipunktene ved aktivering av rute på PC). Kan jo være at det er innstillinger som kan endre på disse tingene, men som sagt kjører jeg så lite på rute at jeg ikke har prioritert mye forskning på dette ennå...

 

Kunne jo vært stilig å forsket litt på dette en dag det regner :seeya:

Link to post

Jeg vil anbefalle deg å teste programmet ditt mot en annen serieport slik at du leser de sendte data inn i hyperterminal. Mange kartprogrammer kan simulere kurs og fart så dette kan testes hjemme. Du kan også hente frem ett "motorvei" vindu på de fleste programmene som viser en slags 3D av det du har forann deg inkludert neste waypoint og linjene før og etter. Her står det gjerne XTE=R0,02 eller noe sånt, noe som betyr at du ligger 0,02nm fra linjen på høyre® side. Dette er den samme informasjonen som sendes til autopiloten.

 

Jeg tviler sterkt på at det finnes noen autopiloter som tar i mot hele ruten din for så å kjøre etter den. Da må du iallefall velge "upload route" og det har du nok ikke valgt :wink:

 

Hvis du tar bryderiet med å lese ut disse dataene hadde det vert veldig interesant å se hvor mange desimaler de bruker på XTE setningen. Det normale er 2 og 3, på maxsea som jeg har prøvd endel benyttes utelukkende 2 desimaler og det mener jeg er for dårlig. Tror du kan velge 2/3 på ditt program.

 

Det at du må bekrefte nytt waypoint kommer av at piloten er laget slik at får den en ny kurs som er mer enn 10 grader forskjellig fra forrige kurs nekter den å godta det før du har bekreftet det. Prøv neste gang å lage en rute med kun 5 graders forandring så skal du se piloten tar svingen uten knappelering.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...