borref Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Jeg tviler sterkt på at det finnes noen autopiloter som tar i mot hele ruten din for så å kjøre etter den. Det finnes nå mange piloter som gjør nettopp det. Dataene mottas fra plotter via NMEA RTE setningen (rute punktene samles i grupper og fordeles på flere NMEA setninger). Denne NMEA setningen gir piloten mulighet til å "forutsi" neste turn og f.eks. påbegynne sving før punktet nåes. Intelligensen om du vil ligger da i piloten og ikke i plotteren og dette er slik Raymarine (ref. roaldbj sine innlegg) fungerer. Ren XTE navigasjon er mer i tråd med den beskrivelsen du gir. Hvis det da ikke er noen sperre på kurs endring (overgang til neste veipunkt) kan man eksempelvis benytte en serie veipunkter for å lage en myk sving kurve. Mer avanserte piloter (uavhengig av plotter) benytter gjeldende hastighet (fra RMC setningen) og forventet kursendring (fra RTE setningen) til selv å lage en myk kurve. Dette kombineres gjerne med XTE slik at navigasjon på gjeldende legg følger kurslinjen og ikke bare retningen til neste veipunkt. Autopiloter har inntil nylig vært svært så "primitive" med kun en enkel mikrokontroller for styring. "Intelligent algoritme" (som produsentene gjerne skriver i produkt beskrivelsene) har typisk begrenset seg til at f.eks. 20 grader kurs-avvik gir 10 grader ror utslag, 10 grader avvik gir 5 grader ror osv. I tillegg hadde man gjerne et ratt med "sensitivitet" som tillater "tuning" av forholdet mellom kurs-avvik og ror-utslag samt hyppigheten av korreksjoner. Nyere piloter har en reell prosessor og mer omfattende styrings programvare. Dette har åpnet for "automatisk læring" som i praksis innebærer at sensitivitet justeres dynamisk og da vil kunne tilpasse seg både båttype og vind/bølge/strøm forhold uten at operatør griper inn. Behovet for støtte-elektronikk som "rate-gyro" og ror-føler blir også langt på vei eliminert med krafigere prosessor og bedre styrings programvare i pilotene. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Ja her lærer man hele tiden, jeg har ikke sett selv piloter som benytter seg av denne teknikken med overføring av hele ruten. Jeg tror vel fortsatt at de ikke er så vanlige. Det jeg derimot kjenner er at man laster opp en rute til en gps som igjen styrer piloten. Prøvde å ble i raymarine sine manualer på nettet men det står lite om det (eller jeg er mindre flink å lete). Adaptive piloter som både tar hensyn til skutens egenskaper og endring av fart er ikke noe nytt. Personlig ser jeg ikke helt hensikten med å skulle overføre ruten til piloten, da må den isåfall overføres hver gang man gjør en endring i ruten. Jeg har iallefall den praksisen at jeg lager en rute på forhånd og ofte justerer waypointet om jeg skulle ligge alt for langt ute i fjorden på den flotte dagen, ofte går en bare ut av hele rutekjøringen og fortsetter når man runder neset. Det er også en annen mulighet hvor piloten/plotteren kun sikter seg inn på neste waypoint uten å ta hensyn til linjen, dette kan vere med på å spare drivstoff på lange åpne strekk. Mer avanserte programmer kan også ta med værmeldingen i hele ruteoppsettet og se frem i tid hvor det er best å være til enhver tid. Seilbåter kan med stor fordel benytte dette. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Ja her lærer man hele tiden, jeg har ikke sett selv piloter som benytter seg av denne teknikken med overføring av hele ruten. Jeg tror vel fortsatt at de ikke er så vanlige. Bla. Hurtigruten bruker autopilotene slik. Laster rute fra havn til havn og lar autopiloten kjøre båten. Alle turn settes og man har også mulighet til å sette ankomsttidspunkt og la autopiloten bestemme farten... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Capitaine Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Moderne kommersielle fartøy med integrerte brosystemer har ofte track-pilot og speed-pilot i tillegg til adaptiv autopilot for følging av en predefinert rute med forhåndsbestemt Rate Of Turn(ROT). Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Personlig ser jeg ikke helt hensikten med å skulle overføre ruten til piloten, da må den isåfall overføres hver gang man gjør en endring i ruten. Overføringen av rute data starter automatisk når man aktiverer navigasjon etter rute på plotteren (det betinger selvfølgelig at plotteren kan sende RTE data og at dette er aktivisert) og det skjer helt transparent for brukeren. Dataene sendes over NMEA strømmen sammen med de øvrige setningene og gjenværende rute punkter repeteres kontinuerlig så lenge navigasjon er aktiv. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Hvor mange veipunkter kan du ha i rutene dine Otilie? Det irriterer meg noe "grenseløst" at Raymarine har begrensning på 50 veipunkter per rute. Når jeg har seilaser med mange veipunkter må jeg gjerne lage en 1. 2. og 3. sekvens av ruta. Det går forsåvidt greit å laste inn rutene, men jeg får på denne måten ikke oversikt over hele seilasen og ETA. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 8.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2008 Jeg tror ikke Nobeltec sender hele ruten, men bare neste veipunkt til plotteren. Men jeg mener bestemt at autopiloten selv styrer mot neste veipunkt og har ihvertfall nåværende og neste veipunkt i minne. Desverre har jeg ikke så mye tid til det nå, men jeg har virkelig lyst til å finne ut mer om dette ja.... Kommer vel en dag hvor automatisk kjøring på rute blir mer aktuelt for meg og tenker jeg. Så vidt jeg vet er det ingen begrensning i antall veipunkter i en rute i Nobeltec (annet enn total minne og disk - som ikke er en reell begrensning på PC). Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Hei Jeg må få lov og si jeg er imponert Selv om jeg er en data dyslektiker så drister jeg meg frampå med et spørsmål. Viss vi ser for oss et oppsett med kunn kartprogramm , vill da en såkalt palmtopp ( eller va det nå heter ) med windows programm virke, Jeg ser for meg en sånn liten palmtopp med en eksern skjerm + en gps mus eg en tråløs mus til å navigere i kartprogrammet. Jeg er ute etter en så billig løsning som mulig og som virker tilfredstillende. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 9.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2008 Noen av de nyste mikro-super-billig maskinene leveres bare med Linux, men kjører den Windows så funker det sikkert. Spørsmålet er vel mer om du har nok minne, prosessorkraft og graffikkytelse til at du blir fornøyd med ytelsen.... Det kan lønne seg å se på kravene som stilles til maskin for det aktuelle programmet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Til sofa så finnes det i dag små bærbare pcer med 7-8" skjerm, disse har ofte touchscreen også. Koster vel knapt mer enn 4000,- Burde kunne gjøre jobben fint. I min båt har jeg koblet ett trådløst accesspunkt til Furuno nettet slik at den bærbare kan brukes uten en tråd. Det dumme med trådløse enheter er at de spiser batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 Kjøpte akkuart en Asus EEE og installerte WindowsXP. helt rgei ytelse, kjører sikkert kartprogram helt fint. Bra til surfing ihvertfall. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Teerex Svart 9.August.2008 Del på Facebook Svart 9.August.2008 (redigert) Den nye MSI Wind laptop har 10" skjerm, 1 GB RAM, 80 GB disk og XP Home. Burde funke greit den vel. Skjermoppløsning er 1024x600. Koster noen hundrelapper mere enn Asus Eee PC som har 8,9" skjerm og mindre tastatur. Dvs bortimot rundt kr 4000 eller 3500 for de webshopavhengige. Finnes i rosa også Redigert 9.August.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fluctus Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Sikkert en interessant løsning for mange med disse nye minimaskinene. Men pass på hvordan dere bruker de - tviler på at de er mer glad i saltvann og bevegelser enn andre bærbare.... Har dere noe inntrykk av hvordan maskinene er skrudd sammen - tenker kanskje mest på styrken til hengslene på skjermen? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Den nye MSI Wind laptop har 10" skjerm, 1 GB RAM, 80 GB disk og XP Home. Burde funke greit den vel.Skjermoppløsning er 1024x600. Koster noen hundrelapper mere enn Asus Eee PC som har 8,9" skjerm og mindre tastatur. Har disse også en serieport (altså en ekte RS232 COM-port)? Det er ganske greit å ha for NMEA-kommunikasjon. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Fluctus Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Tipper den har bare USB? Men det går jo greit - bare bruk en overgang (og pass på så ikke Windows tror det er en mus ). Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 .....(og pass på så ikke Windows tror det er en mus ). Jeg sliter litt med dette fra tid til annen. Jeg må inn i Device Manager og justere enhetene derifra. Er det et enkelt program som fjerner overstying av mus. Ellers har jeg opplevd ombord i sommer at programmet fra Mobile Broadband/Telenor overstyrer PCens trådløse nettverkssøking. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Jeg har bare deaktivert den "dingsen" som ser ut som en mus i Device-manager (IKKE avinstaller - for da bare spretter den opp igjen senere). Jeg vet ikke om det er andre patentløsninger for dette? Jeg vet det finnes spesielle usb-serie adaptere som fikser dette, men det tror jeg er helt unødvendig. Gøy med PC Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Microsoft har (hadde i alle fall) en liten programsnutt for å løse problemet men den virket ikke på de PCene jeg har prøvd den på. Mener GPSen kommer opp som "Microsoft Ballpoint Mouse" i Device Manager og det har i alle tilfeller jeg har vært borti vært tilstrekkelig å deaktivere denne og som Otilie skriver: IKKE avinstaller, kun DEAKTIVER Da skal problemet være løst permanent. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
to-vid Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 For dere som bruker WinXP (mulig det også fungerer på andre windows OS) så er det mulig å legge inn en streng i boot.ini fila som slår av deteksjon av seriell mus. På denne siden står det hvordan en kan gjøre det: Microsoft support Eksempel på boot.ini fila: [boot loader] timeout=3 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT35 [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT35="Windows NT Workstation Version 3.51" /NoSerialMice Ved å legge til /NoSerialMice i boot.ini filen så skal problemet være løst. Har gjort dette på to maskiner med WinXP pro og der fungerte det utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 ...Ved å legge til /NoSerialMice i boot.ini filen så skal problemet være løst. Har gjort dette på to maskiner med WinXP pro og der fungerte det utmerket. Mener å huske denne fungerte(en stund ihvertfall) bare hvis gps henger på en integrert seriellport som er der ved oppstart, og ikke på en usb-seriell adapter/usb gps som lastes i plug&pray fasen av oppstarten. Ellers var dette en glimrende tråd - også for 'hobby navigatører' som meg! Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 jeg finner ikke carputer.no lenger - driver også og planlegger å bruke "kontor"skjerm oh hjemme pc ... kommer ikke inn på www.carputer.no Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
SveinHa Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Det er lenge siden de sidene har vært oppegående. Lurer litt på om det er et rent hobbyfirma og at de har gått lei... Litt synd for de hadde en del småsnacks som jeg ikke helt vet hvor ellers er å få tak i. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Fluctus Svart 31.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2008 Ja - jeg tror det var litt hobbypreg på den sjappa - men de leverte raskt og korrekt det jeg bestilte der i fjor. Jeg har heller ikke sett noen andre norske nettsteder som har alle disse kjekke duppedittene. Noe finnes på Komplett/mpx etc. - ellers må man på utenlandske sider. Mulig at http://www.mp3car.com/ kan være et alternativ - uten at jeg har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 Litt synd for de hadde en del småsnacks som jeg ikke helt vet hvor ellers er å få tak i. Egentlig kommer du vel langt med en god 12V strømforsyning til PCen og utholdenhet til å bruke Google på jakt etter småsnacks. Likevel... http://www.digitalyacht.co.uk/ http://www.carcomputer.co.uk/ http://www.in-carpc.co.uk/ http://www.cartft.com/ http://www.gnetcanada.com/ http://www.mini-box.com/ http://www.sailgb.com/c/marine_computer_hardware/ Problemet er heller å holde båten flytende og opprettholde en viss ballast i lommeboken Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 31.August.2008 Del på Facebook Svart 31.August.2008 MSI wind har ikkje com-port. Heller ikkje innebygd CD/DVD-brennar. Seles hjå PSdata. Eg har ei slik maskin, (måtte kjøpe ekstern brennar) og maskina fungerar godt. Litt liten skjerm, til ein del arbeid og internett. Hadde vore meir tilgjengeleg dersom ein hadde unngått desse ford.... reklameplakatane- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.