Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Båten i seg selv er vel ikke så dårlig, og motorene i en ny båt må man jo uansett også betale for :smiley:

Med såpass lavt timetall som du har på dine så representerer de jo også en salgsverdi.

I år er det forresten 30 år siden skroget til Scand 360 debuterte som Scand Dynamic 1100.

 

Ser i en annen tråd at 360 SE med singel VP D6-370 hk skal greie ca 34 knop, mens en skriver 32 knop med D6-350.

En tung men veldig sterk motor.  Så ut fra et forbruks og servicemessig standpunkt så er det nok mest lønnsomt med singel motor i en slik båt som ikke er altfor tung og bred.  Men så var det farten da.

Vil tro at du med 2x250 hk klarer ca 38 knop?  Eller burde kunne klare det med nyere og mere effektive propeller. Med omprogrammering er 40 knop innen rekkevidde.

En skriver at 360 SE med doble VP D4-300 skal klare 40 knop, og Agder Boat oppgir også på sine sider et fartsområde opp til 40 knop med slik motorisering.

Med doble 350-370 hk Mercury/Yanmar V8 så blir det naturligvis et godt stykke over 40 iallefall. Rundt 45 knop antagelig.. da begynner det å bli friskt :giggle:

 

 

Et annet interessant alternativ er jo doble motorer i en annen og lavere vekt og prisklasse, hvis motorbytte skulle bli et tema.

Mercury 3,0 V6 TDI 260 hk (VW/Audi basismotor) og Hyundai Seasall 3,0 V6 270 hk er to fine eksempler.

Moderne motorer med lav vekt, vi snakker her om 200-250 kg mindre vekt i hekken for to motorer sammenlignet med dine nåværende.

Lavere vekt kompenserer noe for manglende topp-effekt, slik at disse nok vil gi tilsvarende toppfart som en omprogrammering til ca 2x300 hk av dine nåværende motorer. Altså 40 knop burde være mulig. 

 

Disse motorene funker jo med Bravo 3 drev, og leveres normalt med Bravo 3X eller 3XR.

Dreiemomentet for Hyundai Seasall 270 er 565 Nm som er eksakt det samme som den nyere utgaven av D-Tronic 250 med større turbo yter som standard. 1998-utgaven er på 550 Nm. Så selv om man reduserer sylindervolumet fra 4,2 til 3,0 liter så mister man ikke noe kraft, heller tvertimot.

Det finnes jo også andre 3,0 liters motorer med tilsvarende ytelser og lav vekt. F.eks. rekkesekserne fra Steyr og Yanmar/BMW.

 

Hadde du funnet et par Mercruiser 4,2 liter 270 eller 320 hk-utgaver fra omkring 2005-2010 hadde det jo vært relativt grei skuring å bytte, og selge de gamle, uten det helt enorme mellomlegget.

Svart motor med standard dieselinnsprøytning eller hvit motor med common rail (fra 2007). Det skiller nok litt i pris mellom svart og hvit, også på bruktmarkedet. Slike dukker jo ikke opp parvis så veldig ofte, men det har hendt.

Mercruiser 270 kan jo omprogrammeres til 320 hk sånn uten videre, og evt. mere hvis man ønsker/tør.

Ville nok ikke ha brukt et gammelt standard Bravo 3-drev med en slik ytelse, siden dreiemomentet også øker betydelig fra de gamle utgavene.

Teerex

Teerex

Båten i seg selv er vel ikke så dårlig, og motorene i en ny båt må man jo uansett også betale for :smiley:

Med såpass lavt timetall som du har på dine så representerer de jo også en salgsverdi.

I år er det forresten 30 år siden skroget til Scand 360 debuterte som Scand Dynamic 1100.

 

Ser i en annen tråd at 360 SE med singel VP D6-370 hk skal greie ca 34 knop, mens en skriver 32 knop med D6-350.

En tung men veldig sterk motor.  Så ut fra et forbruks og servicemessig standpunkt så er det nok mest lønnsomt med singel motor i en slik båt som ikke er altfor tung og bred.  Men så var det farten da.

Vil tro at du med 2x250 hk klarer ca 38 knop?  Eller burde kunne klare det med nyere og mere effektive propeller. Med omprogrammering er 40 knop innen rekkevidde.

En skriver at 360 SE med doble VP D4-300 skal klare 40 knop, og Agder Boat oppgir også på sine sider et fartsområde opp til 40 knop med slik motorisering.

Med doble 350-370 hk Mercury/Yanmar V8 så blir det naturligvis et godt stykke over 40 iallefall. Rundt 45 knop antagelig.. da begynner det å bli friskt :giggle:

 

Et annet interessant alternativ er jo doble motorer i en annen og lavere vekt og prisklasse, hvis motorbytte skulle bli et tema.

Mercury 3,0 V6 TDI 260 hk (VW/Audi basismotor) og Hyundai Seasall 3,0 V6 270 hk er to fine eksempler.

Moderne motorer med lav vekt, vi snakker her om 200-250 kg mindre vekt i hekken for to motorer sammenlignet med dine nåværende.

Lavere vekt kompenserer noe for manglende topp-effekt, slik at disse nok vil gi tilsvarende toppfart som en omprogrammering til ca 2x300 hk av dine nåværende motorer. Altså 40 knop burde være mulig. 

 

Disse motorene funker jo med Bravo 3 drev, og leveres normalt med Bravo 3X eller 3XR.

Dreiemomentet for Hyundai Seasall 270 er 565 Nm som er eksakt det samme som den nyere utgaven av D-Tronic 250 med større turbo yter som standard. 1998-utgaven er på 550 Nm. Så selv om man reduserer sylindervolumet fra 4,2 til 3,0 liter så mister man ikke noe kraft, heller tvertimot.

Det finnes jo også andre 3,0 liters motorer med tilsvarende ytelser og lav vekt. F.eks. rekkesekserne fra Steyr og Yanmar/BMW.

 

Hadde du funnet et par Mercruiser 4,2 liter 270 eller 320 hk-utgaver fra omkring 2005-2010 hadde det jo vært relativt grei skuring å bytte, og selge de gamle, uten det helt enorme mellomlegget.

Svart motor med standard dieselinnsprøytning eller hvit motor med common rail (fra 2007). Det skiller nok litt i pris mellom svart og hvit, også på bruktmarkedet. Slike dukker jo ikke opp parvis så veldig ofte, men det har hendt.

Mercruiser 270 kan jo omprogrammeres til 320 hk sånn uten videre, og evt. mere hvis man ønsker/tør.

Ville nok ikke ha brukt et gammelt standard Bravo 3-drev med en slik ytelse, siden dreiemomentet også øker betydelig fra de gamle utgavene.

Teerex

Teerex

Båten i seg selv er vel ikke så dårlig, og motorene i en ny båt må man jo uansett også betale for :smiley:

Med såpass lavt timetall som du har på dine så representerer de jo også en salgsverdi.

I år er det forresten 30 år siden skroget til Scand 360 debuterte som Scand Dynamic 1100.

 

Ser i en annen tråd at 360 SE med singel VP D6-370 hk skal greie ca 34 knop, mens en skriver 32 knop med D6-350.

En tung men veldig sterk motor.  Så ut fra et forbruks og servicemessig standpunkt så er det nok mest lønnsomt med singel motor i en slik båt som ikke er altfor tung og bred.  Men så var det farten da.

Vil tro at du med 2x250 hk klarer ca 38 knop?  Eller burde kunne klare det med nyere og mere effektive propeller. Med omprogrammering er 40 knop innen rekkevidde.

En skriver at 360 SE med doble VP D4-300 skal klare 40 knop, og Agder Boat oppgir også på sine sider et fartsområde opp til 40 knop med slik motorisering.

Med doble 350-370 hk Mercury/Yanmar V8 så blir det naturligvis et godt stykke over 40 iallefall. Rundt 45 knop antagelig.. da begynner det å bli friskt :giggle:

 

Et annet interessant alternativ er jo doble motorer i en annen og lavere vekt og prisklasse, hvis motorbytte skulle bli et tema.

Mercury 3,0 V6 TDI 260 hk (VW/Audi basismotor) og Hyundai Seasall 3,0 V6 270 hk er to fine eksempler.

Moderne motorer med lav vekt, vi snakker her om 200-250 kg mindre vekt i hekken for to motorer sammenlignet med dine nåværende.

Lavere vekt kompenserer noe for manglende topp-effekt, slik at disse nok vil gi tilsvarende toppfart som en omprogrammering til ca 2x300 hk av dine nåværende motorer. Altså 40 knop burde være mulig. 

 

Disse motorene funker jo med Bravo 3 drev, og leveres normalt med Bravo 3X eller 3XR.

Dreiemomentet for Hyundai Seasall 270 er 565 Nm som er eksakt det samme som den nyere utgaven av D-Tronic 250 med større turbo yter som standard. 1998-utgaven er på 550 Nm. Så selv om man reduserer sylindervolumet fra 4,2 til 3,0 liter så mister man ikke noe kraft, heller tvertimot.

Det finnes jo også andre 3,0 liters motorer med tilsvarende ytelser og lav vekt. F.eks. rekkesekserne fra Steyr og Yanmar/BMW.

 

Hadde du funnet et par Mercruiser 4,2 liter 270 eller 320 hk-utgaver fra omkring 2005-2010 hadde det jo vært relativt grei skuring å bytte, og selge de gamle, uten det helt enorme mellomlegget.

Svart motor med standard dieselinnsprøytning eller hvit motor med common rail (fra 2007). Det skiller nok litt i pris mellom svart og hvis, også på bruktmarkedet. Slike dukker jo ikke opp parvis så veldig ofte, men det har hendt.

Mercruiser 270 kan jo omprogrammeres til 320 hk sånn uten videre, og evt. mere hvis man ønsker/tør.

Ville nok ikke ha brukt et gammelt standard Bravo 3-drev med en slik ytelse, siden dreiemomentet også øker betydelig fra de gamle utgavene.

Teerex

Teerex

Båten i seg selv er vel ikke så dårlig, og motorene i en ny båt må man jo uansett også betale for :smiley:

Med såpass lavt timetall som du har på dine så representerer de jo også en salgsverdi.

I år er det forresten 30 år siden skroget til Scand 360 debuterte som Scand Dynamic 1100.

 

Ser i en annen tråd at 360 SE med singel VP D6-370 hk skal greie ca 34 knop, mens en skriver 32 knop med D6-350.

En tung men veldig sterk motor.  Så ut fra et forbruks og servicemessig standpunkt så er det nok mest lønnsomt med singel motor i en slik båt som ikke er altfor tung og bred.  Men så var det farten da.

Vil tro at du med 2x250 hk klarer ca 38 knop?  Eller burde kunne klare det med nyere og mere effektive propeller. Med omprogrammering er 40 knop innen rekkevidde.

En skriver at 360 SE med doble VP D4-300 skal klare 40 knop, og Agder Boat oppgir også på sine sider et fartsområde opp til 40 knop med slik motorisering.

Med doble 350-370 hk Mercury/Yanmar så blir det naturligvis et godt stykke over 40 iallefall. Rundt 45 knop antagelig.. da begynner det å bli friskt :giggle:

 

Et annet interessant alternativ er jo doble motorer i en annen og lavere vekt og prisklasse, hvis motorbytte skulle bli et tema.

Mercury 3,0 V6 TDI 260 hk (VW/Audi basismotor) og Hyundai Seasall 3,0 V6 270 hk er to fine eksempler.

Moderne motorer med lav vekt, vi snakker her om 200-250 kg mindre vekt i hekken for to motorer sammenlignet med dine nåværende.

Lavere vekt kompenserer noe for manglende topp-effekt, slik at disse nok vil gi tilsvarende toppfart som en omprogrammering til ca 2x300 hk av dine nåværende motorer. Altså 40 knop burde være mulig. 

 

Disse motorene funker jo med Bravo 3 drev, og leveres normalt med Bravo 3X eller 3XR.

Dreiemomentet for Hyundai Seasall 270 er 565 Nm som er eksakt det samme som den nyere utgaven av D-Tronic 250 med større turbo yter som standard. 1998-utgaven er på 550 Nm. Så selv om man reduserer sylindervolumet fra 4,2 til 3,0 liter så mister man ikke noe kraft, heller tvertimot.

Det finnes jo også andre 3,0 liters motorer med tilsvarende ytelser og lav vekt. F.eks. rekkesekserne fra Steyr og Yanmar/BMW.

 

Hadde du funnet et par Mercruiser 4,2 liter 270 eller 320 hk-utgaver fra omkring 2005-2010 hadde det jo vært relativt grei skuring å bytte, og selge de gamle, uten det helt enorme mellomlegget.

Svart motor med standard dieselinnsprøytning eller hvit motor med common rail (fra 2007). Det skiller nok litt i pris mellom svart og hvis, også på bruktmarkedet. Slike dukker jo ikke opp parvis så veldig ofte, men det har hendt.

Mercruiser 270 kan jo omprogrammeres til 320 hk sånn uten videre, og evt. mere hvis man ønsker/tør.

Ville nok ikke ha brukt et gammelt standard Bravo 3-drev med en slik ytelse, siden dreiemomentet også øker betydelig fra de gamle utgavene.

Teerex

Teerex

Båten i seg selv er vel ikke så dårlig, og motorene i en ny båt må man jo uansett også betale for :smiley:

Med såpass lavt timetall som du har på dine så representerer de jo også en salgsverdi.

I år er det forresten 30 år siden skroget til Scand 360 debuterte som Scand Dynamic 1100.

 

Ser i en annen tråd at 360 SE med singel VP D6-370 hk skal greie ca 34 knop, mens en skriver 32 knop med D6-350.

En tung men veldig sterk motor.  Så ut fra et forbruks og servicemessig standpunkt så er det nok mest lønnsomt med singel motor i en slik båt som ikke er altfor tung og bred.  Men så var det farten da.

Vil tro at du med 2x250 hk klarer ca 38 knop?  Eller burde kunne klare det med nyere og mere effektive propeller. Med omprogrammering er 40 knop innen rekkevidde.

En skriver at 360 SE med doble VP D4-300 skal klare 40 knop, og Agder Boat oppgir også på sine sider et fartsområde opp til 40 knop med slik motorisering.

Med doble 350-370 hk Mercury/Yanmar så blir det naturligvis et godt stykke over 40 iallefall. Rundt 45 knop antagelig.. da begynner det å bli friskt :giggle:

 

Et annet interessant alternativ er jo doble motorer i en annen og lavere vekt og prisklasse, hvis motorbytte skulle bli et tema.

Mercury 3,0 V6 TDI 260 hk (VW/Audi basismotor) og Hyundai Seasall 3,0 V6 270 hk er to fine eksempler.

Moderne motorer med lav vekt, vi snakker her om 200-250 kg mindre vekt i hekken for to motorer sammenlignet med dine nåværende.

Lavere vekt kompenserer noe for manglende topp-effekt, slik at disse nok vil gi bortimot tilsvarende toppfart som en omprogrammering til ca 2x300 hk av dine nåværende motorer. Altså 40 knop burde være mulig. 

 

Disse motorene funker jo med Bravo 3 drev, og leveres normalt med Bravo 3X eller 3XR.

Dreiemomentet for Hyundai Seasall 270 er 565 Nm som er eksakt det samme som den nyere utgaven av D-Tronic 250 med større turbo yter som standard. 1998-utgaven er på 550 Nm. Så selv om man reduserer sylindervolumet fra 4,2 til 3,0 liter så mister man ikke noe kraft, heller tvertimot.

Det finnes jo også andre 3,0 liters motorer med tilsvarende ytelser og lav vekt. F.eks. rekkesekserne fra Steyr og Yanmar/BMW.

 

Hadde du funnet et par Mercruiser 4,2 liter 270 eller 320 hk-utgaver fra omkring 2005-2010 hadde det jo vært relativt grei skuring å bytte, og selge de gamle, uten det helt enorme mellomlegget.

Svart motor med standard dieselinnsprøytning eller hvit motor med common rail (fra 2007). Det skiller nok litt i pris mellom svart og hvis, også på bruktmarkedet. Slike dukker jo ikke opp parvis så veldig ofte, men det har hendt.

Mercruiser 270 kan jo omprogrammeres til 320 hk sånn uten videre, og evt. mere hvis man ønsker/tør.

Ville nok ikke ha brukt et gammelt standard Bravo 3-drev med en slik ytelse, siden dreiemomentet også øker betydelig fra de gamle utgavene.

Teerex

Teerex

Båten i seg selv er vel ikke så dårlig, og motorene i en ny båt må man jo uansett også betale for :smiley:

Med såpass lavt timetall som du har på dine så representerer de jo også en salgsverdi.

I år er det forresten 30 år siden skroget til Scand 360 debuterte som Scand Dynamic 1100.

 

Ser i en annen tråd at 360 SE med singel VP D6-370 hk skal greie ca 34 knop, mens en skriver 32 knop med D6-350.

En tung men veldig sterk motor.  Så ut fra et forbruks og servicemessig standpunkt så er det nok mest lønnsomt med singel motor i en slik båt som ikke er altfor tung og bred.  Men så var det farten da.

Vil tro at du med 2x250 hk klarer ca 38 knop?  Eller burde kunne klare det med nyere og mere effektive propeller. Med omprogrammering er 40 knop innen rekkevidde.

En skriver at 360 SE med doble VP D4-300 skal klare 40 knop, og Agder Boat oppgir også på sine sider et fartsområde opp til 40 knop med slik motorisering.

Med doble 350-370 hk Mercury/Yanmar så blir det naturligvis et godt stykke over 40 iallefall. Rundt 45 knop antagelig.. da begynner det å bli friskt :giggle:

 

Et annet interessant alternativ er jo doble motor i en annen og lavere vekt og prisklasse, hvis motorbytte skulle bli et tema.

Mercury 3,0 V6 TDI 260 hk (VW/Audi basismotor) og Hyundai Seasall 3,0 V6 270 hk er to fine eksempler.

Moderne motorer med lav vekt, vi snakker her om 200-250 kg mindre vekt i hekken for to motorer sammenlignet med dine nåværende.

Lavere vekt kompenserer noe for manglende topp-effekt, slik at disse nok vil gi bortimot tilsvarende toppfart som en omprogrammering til ca 2x300 hk av dine nåværende motorer. Altså 40 knop burde være mulig. 

 

Disse motorene funker jo med Bravo 3 drev, og leveres normalt med Bravo 3X eller 3XR.

Dreiemomentet for Hyundai Seasall 270 er 565 Nm som er eksakt det samme som den nyere utgaven av D-Tronic 250 med større turbo yter som standard. 1998-utgaven er på 550 Nm. Så selv om man reduserer sylindervolumet fra 4,2 til 3,0 liter så mister man ikke noe kraft, heller tvertimot.

Det finnes jo også andre 3,0 liters motorer med tilsvarende ytelser og lav vekt. F.eks. rekkesekserne fra Steyr og Yanmar/BMW.

 

Hadde du funnet et par Mercruiser 4,2 liter 270 eller 320 hk-utgaver fra omkring 2005-2010 hadde det jo vært relativt grei skuring å bytte, og selge de gamle, uten det helt enorme mellomlegget.

Svart motor med standard dieselinnsprøytning eller hvit motor med common rail (fra 2007). Det skiller nok litt i pris mellom svart og hvis, også på bruktmarkedet. Slike dukker jo ikke opp parvis så veldig ofte, men det har hendt.

Mercruiser 270 kan jo omprogrammeres til 320 hk sånn uten videre, og evt. mere hvis man ønsker/tør.

Ville nok ikke ha brukt et gammelt standard Bravo 3-drev med en slik ytelse, siden dreiemomentet også øker betydelig fra de gamle utgavene.



  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Status på svenskekysten
     Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      102938
×
×
  • Create New...