Jump to content

Plassering av oljefiltre

Dekken

Recommended Posts

Prøver meg på et inlegg jeg og da.

Klarer alltså ikke å unngå å bli forbauset hver gang jeg ser ned i et motorrom på mange båter. (og jeg har sett endel i egenskap av å tilby konserveringer og service). Nesten uten unntak er filtre for smøreolje (og ofte nok de for brennstoff) plassert på verst mulig sted. Siste irritasjonsmoment var vel en Nimbus med GRØNN TAMD motor. Her hadde konstruktør av båt og motor samarbeidet fullsetndig slik at olje filteret var plassert under varmeveksler. Et skott montert ca 5 cm fra varmeveksler gjorde tilkomst til fileret nermest umulig og avstedkom et saftig utvalg av gloser og karakteristikker av såvel Volvo som Nimbus designere. Etter at jeg hadde brent meg et utall ganger på varmevekseren, (jeg hadde jo varmkjørt først må vite) og fått masse skrubbsår på armen fikk jeg løsnet filteret. Nermest umulig å plassere et kar under for ikke å snakke om å få det opp igjen med olje i. Masse søl og bortkastet tid med rengjøring. Det endte opp med at jeg måtte demontere motstående skott for å komme innunder motoren. Til en fastpriset jobb var dette et massivt tap. Nimbus og Vovo er ikke de eneste som er fullstendig på jordet når det gjelder å tenke under design prosessen. Har klaget på filterplasseringen til de fleste motorprodusenter :headbang: men får i beste fall flåsete svar. Selv har jeg ettermontert et filter adapter med forlengelse slanger og plasser filteret på lett tilgjenglig skott. Anbefales....

Hei

Jeg er så enig så enig. Har selv en Saga med egentlig god plass omkring. Allikevel er jeg ikke helt enig i plassering av Sjøvanspumpe. Når en båt lages fra fabrikk må en tenke vedlikehold.

Har sett samme Yanmar med frontmontert vannpumpe som ville vært en bedre løsning. Håper ikke impeller ryker i grov sjø.

Hilsen Smaapala

Sjøvannspumpe plassering er jo også et godt tema. Har selv hatt behov for å skifte impeller i en fart, gummien hadde løsnet fra akslingen, og nei, det var ikke Biltema impeller. Tilbyr alle mine kunder å erstatte skruene på pumpen med syrefaste pinneskruer og vingemuttere. Da har man iallefall en liten sjanse til å få det opp i sjøgang.

:smiley: I denne båten er alle filtere ( 2 oljefiltere og 2dielselfiltere) plassert rett under lukene på babord skott... :-)

(også det eneste fornuftige jeg har klart å finne ombord :headbang:

Men det blir fryktelig mye slanger fra 2 stk tmd 47 motorer!!!

virker jo veldig enkelt med slike adapterplater og kunne sette filterene der en ønsker! ??

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

:smiley: I denne båten er alle filtere ( 2 oljefiltere og 2dielselfiltere) plassert rett under lukene på babord skott... :-)

(også det eneste fornuftige jeg har klart å finne ombord :headbang:

Men det blir fryktelig mye slanger fra 2 stk tmd 47 motorer!!!

virker jo veldig enkelt med slike adapterplater og kunne sette filterene der en ønsker! ??

Erik

Visst er det enkelt! Jeg sjekket det ut selv for noen år siden, hadde tenkt å kjøpe settet hos Volvo. Underlig nok var settene tatt av plakaten. Mer sjekking, nå inn i motormiljøet i Østfold. Hos Aarnes Bil kom svarene trillende: Disse settene (som også Volvo forhandlet) går helt greit på bensinmotorer. Hvis du skal ha et slikt sett på din dieselmotor må det gjøres en del endringer. Blant annet må oljekanalene fra oljepumpen og opp bores opp til 1/2 inch. Det var i det hele tatt en del ting som måtte gjøres, og operasjonen betinget at motoren måtte plukkes delvis fra hverandre. Aarnes konkluderte med at de ikke under noen omstendighet ville selge slike sett for montering på dieselmotorer.

Før man monterer slike glimrende løsninger (for de er glimrende når de virker), sjekk med motorfabrikanten. Eller sørg for å få skriftlig garanti fra leverandæren av settet der de påtar seg ansvar for eventuell følgeskade med årsak i for lav gjennomstrømming av olje.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...