Dekken Startet 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2008 Prøver meg på et inlegg jeg og da. Klarer alltså ikke å unngå å bli forbauset hver gang jeg ser ned i et motorrom på mange båter. (og jeg har sett endel i egenskap av å tilby konserveringer og service). Nesten uten unntak er filtre for smøreolje (og ofte nok de for brennstoff) plassert på verst mulig sted. Siste irritasjonsmoment var vel en Nimbus med GRØNN TAMD motor. Her hadde konstruktør av båt og motor samarbeidet fullsetndig slik at olje filteret var plassert under varmeveksler. Et skott montert ca 5 cm fra varmeveksler gjorde tilkomst til fileret nermest umulig og avstedkom et saftig utvalg av gloser og karakteristikker av såvel Volvo som Nimbus designere. Etter at jeg hadde brent meg et utall ganger på varmevekseren, (jeg hadde jo varmkjørt først må vite) og fått masse skrubbsår på armen fikk jeg løsnet filteret. Nermest umulig å plassere et kar under for ikke å snakke om å få det opp igjen med olje i. Masse søl og bortkastet tid med rengjøring. Det endte opp med at jeg måtte demontere motstående skott for å komme innunder motoren. Til en fastpriset jobb var dette et massivt tap. Nimbus og Vovo er ikke de eneste som er fullstendig på jordet når det gjelder å tenke under design prosessen. Har klaget på filterplasseringen til de fleste motorprodusenter men får i beste fall flåsete svar. Selv har jeg ettermontert et filter adapter med forlengelse slanger og plasser filteret på lett tilgjenglig skott. Anbefales.... Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Hei Jeg er så enig så enig. Har selv en Saga med egentlig god plass omkring. Allikevel er jeg ikke helt enig i plassering av Sjøvanspumpe. Når en båt lages fra fabrikk må en tenke vedlikehold. Har sett samme Yanmar med frontmontert vannpumpe som ville vært en bedre løsning. Håper ikke impeller ryker i grov sjø. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Hei Dekken Dette var en god ide Du har vel ikke tilfeldigvis en link eller noe lignende slik at jeg kan få tak i noe slikt til min perkins 4236 Velkommen til et hyggelig forum også Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Dekken Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Sjøvannspumpe plassering er jo også et godt tema. Har selv hatt behov for å skifte impeller i en fart, gummien hadde løsnet fra akslingen, og nei, det var ikke Biltema impeller. Tilbyr alle mine kunder å erstatte skruene på pumpen med syrefaste pinneskruer og vingemuttere. Da har man iallefall en liten sjanse til å få det opp i sjøgang. Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Hei Agder 840, takk. Slike filteradaptere er for en stor del universal typer tror jeg. De fleste ettermarked butikker burde vel ha dette på hylla. ellers så tror jeg nok at filterprodusenter som Fram eller andre burde kunne skaffe dette. Til min Isuzu marinediesel var dette å få hos motorimportøren. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Kjempefint Dette har jeg ikke tenkt på. sliter noe inni granskauen hver gang jeg skal ha av filteret. Alt for trangt og helt umulig å samle opp olje. noe griseri hver gang Takk for tips Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 KD Trading har det du trenger for å flytte filtrene Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ask Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Kan slike adapter nyttast til å få montert filteret loddrett i staden for vassrett? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Tror nok ikke det betyr noe om det monteres vertikalt eller horisontalt. Hovedsaken må jo være at oljen filtreres og det gjør den ved å passere igjennom filteret. Sitér dette innlegget Link to post
AtleL Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Nermest umulig å plassere et kar under for ikke å snakke om å få det opp igjen med olje i. Masse søl og bortkastet tid med rengjøring. Skulle nesten tro du hadde vært ombord hos meg. Kjenner meg igjen i alt du skriver. Så jeg vil bare takke så mye for et meget godt tips! Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Ja Tresfjord er vel heller ikke noe eksempel til etterfølgelse. Hiv ut det gamle filteret og bruk noen kroner på en adapter. Det sparer tid, vask, irritasjon og bygger kos. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 I denne båten er alle filtere ( 2 oljefiltere og 2dielselfiltere) plassert rett under lukene på babord skott... :-) (også det eneste fornuftige jeg har klart å finne ombord Men det blir fryktelig mye slanger fra 2 stk tmd 47 motorer!!! virker jo veldig enkelt med slike adapterplater og kunne sette filterene der en ønsker! ?? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 I denne båten er alle filtere ( 2 oljefiltere og 2dielselfiltere) plassert rett under lukene på babord skott... :-)(også det eneste fornuftige jeg har klart å finne ombord Men det blir fryktelig mye slanger fra 2 stk tmd 47 motorer!!! virker jo veldig enkelt med slike adapterplater og kunne sette filterene der en ønsker! ?? Erik Visst er det enkelt! Jeg sjekket det ut selv for noen år siden, hadde tenkt å kjøpe settet hos Volvo. Underlig nok var settene tatt av plakaten. Mer sjekking, nå inn i motormiljøet i Østfold. Hos Aarnes Bil kom svarene trillende: Disse settene (som også Volvo forhandlet) går helt greit på bensinmotorer. Hvis du skal ha et slikt sett på din dieselmotor må det gjøres en del endringer. Blant annet må oljekanalene fra oljepumpen og opp bores opp til 1/2 inch. Det var i det hele tatt en del ting som måtte gjøres, og operasjonen betinget at motoren måtte plukkes delvis fra hverandre. Aarnes konkluderte med at de ikke under noen omstendighet ville selge slike sett for montering på dieselmotorer. Før man monterer slike glimrende løsninger (for de er glimrende når de virker), sjekk med motorfabrikanten. Eller sørg for å få skriftlig garanti fra leverandæren av settet der de påtar seg ansvar for eventuell følgeskade med årsak i for lav gjennomstrømming av olje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.