Jon-Kåre Startet 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2008 På tur til feriehuset denne helgen slakket plutselig motoren av, virket som den mistet kraften. Går opp til 6000 O når den står i fri men kobler jeg inn så oppnår jeg ikke mere en 7 knop (glemte å se på omdreiningene) Starter fint og går greit på tomgang men ved belastning er den dau. Har ikke hvert antydning til fusk på motoren tidligere. Er det noen som har noen forslag? Hva jeg kan stille spørsmål ved med mine manglende kunnskaper: 1. Ved pumping på blæren blir ikke denne skikkelig hard, kan dette tyde på lekkasje på bensintilførselen.? 2. Rusk i forgasseren? 3. Tett bensinfilter? 4. Feil på tenningen på en av sylindrene? (hører ikke noe på motoren) Vedrørende punkt 1 så er alle koblinger av slanger utført ved hjelp av strips og virker ikke som om de sitter skikkelig. Ved pumping med blæren så virker det som om det lekker noe bensin ut ved tilkoblingen til tanken. Motoren er en 70 hk mercury fra cirka 79-80 Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
logget av Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Ising i forasseren kanskje hvis temperaturen er litt over 0 og luftfuktigheten er noe høy? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Husker ikke hvilke temp det var men mener det var noen få minus. Båten ble bare kjørt inn til nærmeste havn dersvigersene har båten sin og er ikke prøvd siden. Skal hente den til uken. Er slik ising noe som bare plutselig kan komme?. Hadde kjørt i 5-10 min når den plutselig sakket ned Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
chagall Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Hei, det du forklarer kan også tyde på vacuum på bensintanken. Hadde de samme symptonene på en mindre motor jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Tror ikke det da luftingen (lufteskruen ) var det første jeg sjekket Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Droll Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Flere muligheter.... Noe har skjedd med overføringene imellom gass hendel og forgasser/ tenningsjustering Vann i bensinen, kan ha frosset i en slange eller i et filter Men der vanskelig å bare komme med løsningen uten å være tilstede , så gjør følgende. Sjekk plugger, status på disse. Sjekk om alle stag/overføringer beveger seg som de skal bak på motoren. Eventuelt koble til en løs tank med NY fersk bensin ( for å kunne utelate bensin systemet i båten ) . Muligheter for tennings feil, koble til ei tenning lampe på pluggledningene, se etter fusk/ujevn blinking . Blokkering i bensintilførselen.......gir for lavt nivå i forgasserne......motoren ruser seg opp Rusk i forgasser......gir mager blanding på tilstøtende sylinder....motoren vi gå ujevnt da det som oftest ikke gjelder ALLE forgassere. Feil justerte forgassere...... kan komme over tid, men lite trolig så brått. Et eller flere overførings stag har hoppet av.....gir feil tenning/forgasser respons.....symptomene passer bra. Feil på en eller flere tennings deler ( stator, tennings giver, switch box, coil, pluggledning, plugg ), mulig...ryker når Murphy vil . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
logget av Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Kom bare på at ising kan være problemet. Hadde selv en tresylindret 70 Hk Mercury for mange år siden og brukte den hele året. Veldig god motor, men hadde da en tendens til å ise ned forgasseren om vinteren. Typisk så oppstår problemet etter 5 til 10 minutters kjøring, og hvis man da lar motoren gå en god stund på tomgang, så kan man kjøre på fullt igjen noen minutter til den igjen iser. Hvis den blir i orden av seg selv når temperaturen, er dette en mulig årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 HAdde jo håpet på ising noe det ikke var da det idag når jeg hentet båten var 7 grader ++. Så da er det vel bare å ta båten på land og begynne å feilsøke på motoren. Vanskelig å skru på denne så lenge den ligger utpå. Det som er dumt er jo at jeg må ha den ut for å prøve med belastning. Når jeg ruser motoren uten belastning går turtallet opp til 6200-6400 er dette rigtig eller skulle den vist mere Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Droll Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Så da er det vel bare å ta båten på land og begynne å feilsøke på motoren. Bare å begynner det , er vel ikke så mye trafikk på/ved utkjørings rampa nå, burde kunne gå igjennom noe der før du drar båten hjem ?? Plugger/tenning/ gnist på ALLE plugger ( tenning lampe på ALLE ledninger( en etter en ) mens motoren går ( motoren utti )) Stag og overføringer på motor, alt beveger seg som det skal Har du prøvd en løs tank med FERSK nyblandet bensin ?? enkel måte å eliminere feil på drivstoff systemet FØR motor . Når jeg ruser motoren uten belastning går turtallet opp til 6200-6400 er dette rigtig eller skulle den vist mere Å ruse en 2-takter uten belastning er FYFY :nono: , men hadde nesten regnet med mere turtall . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Jon-Kåre Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Når det gjelder bensin har jeg alldri annet en fersk bensin på denne båten Når du skriver tenningslampe droll mener du da en slik som jeg kobler til pluss og minus og videre en klemme over pluggledningen. Denne vil da blinke? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Droll Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Når det gjelder bensin har jeg alldri annet en fersk bensin på denne båten Bra det, tanken var også å kunne eliminere feil kilder utenom motoren . Når du skriver tenningslampe droll mener du da en slik som jeg kobler til pluss og minus og videre en klemme over pluggledningen. Denne vil da blinke? JA, vil blinke hver gang pluggen avgir gnist, ujevn blinking tyder da på feil.... ( er sikkert en grense på hvilket turtal lampen klarer å følge, men holder et stykke ). . Klemmen kan kobles til alle pluggledningene ( en om gangen ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Jon-Kåre Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Takk for tips droll. Lampen blinker ikke når jeg setter den på den øverste sylinderen så her virket bare 2 av 3, antar det er en av de dingsene som står i rekke med en tynn ledning til hver som er gåen. Hva heter de? Hvis det ikke er her er der en større boks som forsyner disse med ledning. Hva heter denne? Og til sist noen idder om hva det forskjellige koster Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Droll Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 (redigert) Takk for tips droll. Lampen blinker ikke når jeg setter den på den øverste sylinderen så her virket bare 2 av 3, antar det er en av de dingsene som står i rekke med en tynn ledning til hver som er gåen. Hva heter de? Hvis det ikke er her er der en større boks som forsyner disse med ledning. Hva heter denne? Og til sist noen idder om hva det forskjellige koster Antar dingsen en en coil Går 2 tynne ledninger inn til coilen ( jord + impuls ) + en tykk plugg ledning... En kjapp test går ut på å bytte om på 2 av coilene.....du vil da finne ut om feilen ligger i coilen eller om den er tidligere i systemet. Du kan også gå over ledningene, kan være så enkelt som litt irr på en kobling . Den større boksen er "switch boxen" som Mercury kaller den, omvandler tenning impulser ifra giveren under svinghjule til kraftigere impulser til coilen . Deler Mercury 70 hk 1980 : Coil 339-832757A4, koster $38.22 i statene, er brukt på omtrent alt ifra 10 > 200++ , 2 til 6 sylinder ( inkludert SST120, Formula 1 ) Switch box 332-7778A12. koster $203.97 i statene, er brukt på mange 3 OG 6 sylindrede motorer ( 2 på 6 sylindede ) Tar også med de siste delene Stator 398-5704A7, koster $155.71 i statene . Trigger ( giver ) 96455A8, koster $155.26 i statene . Men før du begynner å bytte deler.. sjekk ledninger + gå igjennom denne guiden ( PDF fil ) side 43++ . Arne Kjetil Redigert 29.Mars.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Jon-Kåre Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Er det fali når det finnes kompetanse her på baatplassen. Tar hjem båten imorgen så får vi måle og styre litt. Hjertelig takk droll Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 hVOR LENGE VAR ADAM I PARADIS Når vi skulle måle strømmen idag virket tenningslampen på alle 3 sylindre. Begynner jo å tvile da om det faktisk var slik på lørdag at den ikke blinka, jo det er jeg helt sikker på, bare synd jeg står på land slik at jeg ikke får testa med belastning. Kjøper iallefall nye plugger og setter i før jeg tar en prøvetur på havet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
csvirus Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Jeg posta da et svar her for 10min siden? for poste på nytt da Jeg hadde akuratt det samme problemet med min mariner 60hk 3-syl 1985mod, da tente den ikke/dårlig på den ene sylinderen, da oppdaget jeg at det som lignet på fett inni coilen hadde brent! seg og gjorde at det ble veldig dårlig kontakt. En omgang med tannbørste inni der + nye pluggledninger da disse også virka litt dårlige, gjorde susen. Skulle det vise seg at en av coilene eller switch-boksen er gåen har jeg dette liggende til en lik motor til din Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Takk for den da henvender jeg meg til deg hvis jeg trenger noe. HAr kjøpt nye plugger og skal og kjøpe nye ledninger. Disse fikk jeg imidlertid ikke idag da dele ansvarlig på Wave butikken ikke var tilstede før imorgen. Regner med det er bestillings vare. Åpnet opp den coilen som jeg mistenker er feil med igår (dro av gummihetta) Ingen ting som lignet fett inni der bare noe hard masse som kunne minne om slikt som gamle sikringer er laget av bare at dette var sort Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
csvirus Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Ok, har du sånne spesial-plugger på din motor også, helt flate hoder på de? Synes jeg husker disse kosta en halv formue om du kjøpte de orginale... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Slike plugger har jeg ja kostet ikke mere en 63,50 pr plugg, det er vel ikke dyrt vel? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 10.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2008 Da har jeg hvert på prøve tur. Motoren var bedre men ikke topp, fikk vel 4200 omdreininger og skal vel ha 5400-5600 på fulle guffer. Kan det være at det er sprekk i ein coil og at dette har tørket opp mens båten sto på land og at denne ikke fungerer optimalt slik at det blir feil på tenningen. Håper jeg får de nye pluggledningene imorgen slik at jeg eventuelt kan utelukke disse. Ellers ble jeg plutselig fri for strøm og lette vel og lenge med min kompetanse uten å finne noe, da jeg tilslutt ga opp og skulle sette på motordekslet ropte pojken: Der rørte vindusviskeren seg. Feil var at jeg hadde gitt for lite slakk på ledningen fra motoren og til hvedstrømbryteren slik at jeg ved sving hadde dratt denne ut av kabelskoen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 11.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2008 Ingen nye pluggledninger kom idag så da blir de ikke byttet før mot neste helg. Koblet til ledningen som jeg dro ut igår og var ute og test kjørte. Idag fikk jeg 5200 omdreininger på motoren noe jeg ser i sammenheng med at jeg sprayet coiler med 2-26 spray igår, er dette en grei slutning å dra???????????????????? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 24.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 (redigert) Da har jeg fått nye pluggledninger og makan til lettstartet den motoren ble har jeg ikke opplevd makan til, står på land så jeg skulle bare prøve å starte og den tente jaggu nesten før jeg vrei nøkkelen rundt. Så det kan vel ha hvert noe med plugg ledningene? (håpe håpe) Den funker iallefall til neste gang feilen eventuelt dukker opp. Tidligere turnet jeg an god stund før den kom og måtte gi noe gass, nå er det bare å ha hendelen i nullstilling og vri nøkkelen. VRRRRRRRRRRRROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM sier det da Redigert 24.April.2008 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
csvirus Svart 26.April.2008 Link til dette innlegget Svart 26.April.2008 Det var jo gode nyheter da, min gamle motor ble selv ikke etter bytte av pluggledninger spesielt lettstartet, men jeg tror ikke den hadde hatt vondt av 3 nye coiler heller den gangen jeg skrudde på den.... Det viste seg forøvrig også at en eller annen duppedings som angivelig hørte til dødmannsknappen av og til lagde noe problemer (motoren ville ikke starte under visning når jeg skulle selge den ), gnisten ble helt borte på alle plugger, måtte rikke litt på ledningene og slikt til den og så kom den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.