Batdilla Startet 1.Desember.2002 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2002 Håper en del har meninger og begrunnelse ifbm følgende: 1) Trenger man i det hele tatt å bruke bunnstoff i ferskvann? 2) I så fall hvorfor? 3) Fremdeles i ferskvann: Kan behovet for bunnstoff tenkes å være begrenset til bestemte båttyper/hastigheter? Grunnen til at jeg spør, er for det første at jeg er temmelig uopplyst mht til bunnstoff og ferskvann, og for det andre ble jeg fortalt noe i helgen som fikk tankene rundt dette igang. Vedkommende som fortalte meg dette er kalesjeskredderen min. Han later til å ha en del års erfaring med båt på Mjøsa i forskjellige båttyper. Av alle ting har også han en Selco 14 fot. Vi måtte selvsagt en tur i garasjen og titte på vidunderet og jeg la med en gang merke til at han ikke hadde bunnstoff. Spurte hvorfor og fikk til svar at bunnstoff var bare noe tull på Mjøsa. Ut i fra utseendet på bunnen av båten hans kan jeg ikke annet enn begynne å lure etter en slik uttalelse. Han hadde ikke gjort noe som helst med båten etter at den var tatt opp og den har ligget på Mjøsa hele sommeren. Istedenfor bunnstoff hadde han lakkert hele "understellet" og lakken der var like fin som ellers på båten. Hvorfor alt bryet med først å påføre bunnstoffet, deretter gjentagende skraping av gammelt stoff, påføring av nytt, osv i en never-ending-story? Det beste "slippet" i vannet vil jeg tro man får hvis det er vanlig lakk som sitter der, og ikke noe grovt stoff av et eller annet slag. Ser fram til en livlig debatt rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Jeg hadde båt i Vorma i en årrekke som guttunge. Dengang visste ikke jeg hva bunnstoff var for noe, så det ble ikke brukt. Bunnen var like fin om høsten som om våren. Jeg tror du kan spare kronene til bunnstoff Batdilla, med mindre du har tenkt på et løft til saltvann i løpet av sommeren. Du vet, der lokker fjerne kyster på sørlandet, Bohuslän, kanskje til og med Danmark. Med referanse i ovenstående, sjøsatte jeg min første båt i saltvann uten å stoffe først. Tanken var at den skulle ligge ute en fjorten dagers tid, slik at jeg kanskje kunne få et lite merke for vannlinjen. Etter to dager fant jeg det klokt å få båten på land. Da var den allerede ru i bunnen. Derfor bunnstoff i saltvann, men ikke i ferskvann, rent bortsett fra at noen liker å ha en farge på bunnen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Batdilla Svart 2.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Prius; Ditt innlegg bekrefter tankene jeg har dannet meg etter uttalelsen fra kalesjeskredderen. I første rekke gjelder dette Selco'n. Ny kalesje til den ble bestilt i går. Etter dette venter lakkering. Da tenker jeg at jeg lakkerer hele båten fra topp til bunn og lar bunnstoffet seile sin egen sjø. Det har vært litt på snakk om av vi skal ta med Selco'n på ferietur og bruke dette som dagsturbåt på ferie. Men da får jeg heller smøre på bunnstoff den dagen ferieturen m/båt er en realitet. En helt annen sak er hva jeg gjør med bunnen på Sjømannen. Vil tro det må til et ganske anseelig antall timer før alt bunnstoffet er borte og den kan påføres lakk istedenfor bunnstoff. Det er mest trolig at Sjømannen blir liggende på Mjøsa så lenge vi har den. Jeg kan ikke la være å undres over alle i hjemmehavna mi (Ferskvann) som har bunnstoff. Kan ikke huske å ha lagt merke til en eneste en som ikke har bunnstoff. Og jeg tror neppe absolutt alle er i kontakt med saltvann til stadighet slik at dette er et argument for påføring av bunnstoff. Skyldes dette rett og slett latskap? Båten hadde bunnstoff når man fikk den, og istedenfor å pusse det skikkelig ned og lakkere det, er det lettere å kline på enda mer bunnstoff? Bill. merk. Undrende Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Har ingen erfaring med båt i ferskvann og bunnstoff, men det du bør ha før du lakkerer, er en god 2-komponent priming. Gelcoaten er jo absolutt ikke 100% vanntet. I tillegg til å gjøre båten tett, får du også et godt feste for lakken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OdinIII Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Det er mye riktig at du ikke trenger bunnstoff i ferskavann, men som Lars H sier sørge for at båten gjøres "vanntett" dvs en god primer det finnes bunnstoff for ferskvann som hindrer noe av det slimet og annen guffe du vanligvis bare spyler av men jeg aner ikke hvor mye bdre det blir med ferskvanns bunnstoff :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 2.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Noen som kan si noe mer om hva kravene til en god primer er i denne sammenhengen - bortsett fra å være 2-komponent? Noen som kan anbefale en primer som evt. kan være spesielt bra egnet til dette formålet? Eller vil en hvilken som helst 2-komponent duge? Hørte forresten om en artig episode, ikke direkte relatert til bare bunnstoff, men i samme gate. Det var om en som syntes båten sin var for tung. Den gikk ikke fort nok og opplevdes generelt som altfor tung. Hvorpå vedkommende skred til verket med vinkelsliper, strippet hele båtsiden og raspet seg helt ned til fiberen strittet ut av båtsiden. Moral: Det er bedre å spørre en gang for mye på baatplassen.no enn en gang for lite Tør ikke tenke på hvor skuffet han ble når han innså rekkevidden av det han hadde gjort... Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Finn Cato: Det er mye riktig at du ikke trenger bunnstoff i ferskavann, men som Lars H sier sørge for at båten gjøres "vanntett" dvs en god primer :lol: Plaspest skal være mer angrepslysten i ferskvann så det er all grunn til å bruke en skikkelig primer som er tett. Feks VC TAR eller lignende. knut Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 2.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 rhea: Plaspest skal være mer angrepslysten i ferskvann så det er all grunn til å bruke en skikkelig primer som er tett. Feks VC TAR eller lignende. knut Og jeg som trodde det var omvendt. På et nettsted om bl.a. plastpest stod det utrykkelig at man var mye mindre utsatt for plastpest i ferskvann. Også folk jeg snakket med før jeg kjøpte Snømannen sa at jeg ikke behøvde å bekymre meg over plastpest når båten var gått i ferskvann. Noen andre som vet noe om plastpest i ferskvann kontra saltvann? Angående primer - ser at Ingar i sin artikkel på http://www.iotech.no/baat/artikler/plastpest.htm anbefaler grunning med epoxy-primer. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Ja, utvilsomt er epoxi-primer det rette. Og bruk en som fåes i to farger. Ut fra min erfaring er Hempels Light primer best når det gjelder produkter rettet mot båt-markedet. Men jeg våger også den påstand at man heller ikke vil få pest hvis man bruker top-coat. (polyester-basert) Får å få pest må to forhold være til stede: -Glassfiberen må være dekket av et stoff som virker som en osmotisk membran, dvs at væske bare passerer den ene veien. (Og ferskvann gir et høyere osmotisk trykk). Gel-coat som benyttes ved form-produksjon danner en slik membran. -Det må befinne seg luftblærer under overflate-laget. Når en båt støpes i form er det umulig å hindre at det oppstår slike luftlommer. Alle båter med gel-coat vil derfor få pest under gitte betingelser. Smører man derimot på top-coat (samme som gel-coat, men herder imot luft) fra yttersiden vil det være mye lettere å unngå luftblærer. Men man vil allikevel få samme problem med at laminatet trekker vann. Derfor er epoxi best. Den historien din er ikke så gal som den kan høres ut. Å slipe ned til laminatet med vinkelsliper er faktisk den enkleste fremgangsmåten hvis man skal behandle en angrepet båt selv. Men fy for en grise-jobb.. Dog ganske godt betalt når man ser hva dette koster å få utført profesjonellt... Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 2.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Takker for info. Etter kommentarene i denne tråden og etter å ha lest artikkelen til Ingar, er strategien: Trenger ikke bunnstoff så lenge jeg holder meg til ferskvann. Risiko for osmose er uansett mindre siden båten blir satt på land om vinteren, i forhold til om båten skulle ligget i vannet året rundt. Får evt. ta på bunnstoff hvis det dukker opp noe saltvann i horisonten en dag. Etter å ha pusset ned båten, grunner jeg med produktene Ingar foreslår. Deretter lakk. Slipper da mye arbeid fordi jeg ikke har bunnstoff. På kjøpet får jeg et slippstoff som sikkert slipper vannet minst like godt som det beste bunnstoffet. Og det er ikke noen ulempe det når jeg skal ut og jage knop med konebåten. Vil forresten anbefale alle å ta en titt innom den andre hjemmesiden til Ingar. Jo mer "avansert" jeg blir som båteier, jo flere nyttige artikler finner jeg på siden hans. Ingar: Den historien din er ikke så gal som den kan høres ut. Å slipe ned til laminatet med vinkelsliper er faktisk den enkleste fremgangsmåten hvis man skal behandle en angrepet båt selv. Men fy for en grise-jobb... Du misforstår Ingar. Problemet til vedkommende var ikke osmose. Problemet var at vedkommende hadde funnet ut at båten i seg selv var for tung og at han bedre enn båtprodusenten visste hvor tykt skroget burde være... Og da blir situasjonen en annen når du etter ei desperat økt plutselig finner deg selv og vinkelsliperen foran en båt med pusekatt-trekk utvendig over det hele - en båt som opprinnelig var helt OK... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Takk Dilla! Som du sier er det ikke noen fare for pest når båten er på land om vinteren. Derfor ville jeg anbefalt deg å la bunnen være til du har fått oversikt over hva som evnt må gjøres innvendig. Man kan gå lei hvis man startet på for mye på en gang, det er iallfall min erfaring... Så lenge bunnen ikke er grodd vil det være svært lite å hente fartsmessig her. Apropos, har du fått gjort den prøve-boringen? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 2.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Ingar: ...Derfor ville jeg anbefalt deg å la bunnen være til du har fått oversikt over hva som evnt må gjøres innvendig. Man kan gå lei hvis man startet på for mye på en gang, det er iallfall min erfaring... Ja, enig her. Driver bare og kartlegger hva de ulike aktiviteter vil innebære og hvordan man angriper dem for å oppnå best resultat. Jeg har stelt meg selv i den heldige (?) situasjonen at jeg ikke bare har èn, men 2 båter som jeg driver og pusser opp. Samtidig. Har man mange nok ting på ønskelisten, kreves nøye planlegging og tilrettelegging, som Egon ville sagt. Slik at tiden kan disponeres best mulig. Ingar: Så lenge bunnen ikke er grodd vil det være svært lite å hente fartsmessig her. Er klar over det. Kunne ikke dy meg for å slenge litt med leppa mot de som sliter med groing og vokter knopmåleren sin nå og da. Ingar: Apropos, har du fått gjort den prøve-boringen? Ikke ennu. Helgen styrte seg delvis selv. Fikk melding fra kalesjeskredder at kalesjen til Snømannen var ferdig. Har fått moddet den og satt inn 2 ekstra vinduer rett over frontruta. Ville ha bedre sikt forut når kalesjen sitter på. Så da måtte denne hentes. Og så driver jeg og pusser opp navneskiltene til Snømannen. Slike store teakskilt som Maritim selger. De var helt grå av manglende underhold. Maling flasset av dekor o.l. Optimist som jeg iblandt er, gikk jeg på med malingsfjerner og godt mot. Etter en del timer uten det ønskede resultat ble grøvre stålull rekvirert. Etter en 3-4 bokser uten synbar forskjell, ble gryteskrubben til Batdillerinnen rekvirert. Etter enda flere begynte jeg å se svart på det - mumlet vistnok noe om en slik stålbørste jeg mente de brukte på hester. I ettertid viser det seg at det nok er få som bruker stålbørste når de steller hestene sine, men det ønsket jeg meg der og da slik at jeg kunne rekvirert den også for å ha grøvre skyts å gå på med. Begynte å ønske jeg heller hadde kjøpt et par nye skilt. Men det var "tap" det og, det var tross alt gravert inn navn i mine skilt, jeg hadde kjøpt inn en masse for å få dem fine (Olje, koster, o.l. lå klart) og altfor mye tid var allerede lagt ned på dem. Så i helgen fortsatte det - denne gangen med 130 papir. Da ble det vei i vellinga! Endelig begynte jeg å skimte noe som kunne ligne på teak. Etter mange timer med pussing og rengjøring ligger skiltene nå og godgjør seg til neste helgen. Da er det på med olje. Og så var det nedom opphavene og hente kalesjen til Selco'n og utover til kalesjeskredderen med den for å høre om det lot seg gjøre å reparere den. Fikk veldig bra pris på en ny en og vi skisserte hvordan det skulle se ut. Endrede kalesjestenger, vinduer, m.m. for å få en penere og mer funksjonabel kalesje. Den gamle blir grovt reparert og skal få tjenestegjøre som lagringskalesje. Men så snart anledningen byr seg, skal jeg se mer på dette med dobbeltbunnen i Selco'n. Det er bare det at jeg begynner å føle at vinteren er i ferd med å dra fra meg. Luksusproblem hva? Jeg er langtfra så langt med Snømannen at jeg føler jeg har ting under kontroll til sesongen begynner igjen. Heldigvis er det snart jul så man kan få gjort unna litt "fornuftig"... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 18.April.2004 Link til dette innlegget Svart 18.April.2004 Har båt i Mjøsa, og driver nå med en "utvidet" båtpuss. I ferskvann så er ikke båtene utsatt for noen form for begroing, har det da noen hensikt å benytte bunnstoff ? I småbårhavna der jeg ligger er det mange som kjøper epoxy golvmaling som de har på i stedet for bynnstoff. Det er veldig slitesterkt og holder i mange år. På den båten jeg nå har kjøpt har jeg tenkt å gjøre det samme, med tror ikke det blir før til neste år. Grunnen til det er kort og godt at arbeidet med å få av det gammle bunnstoffet vil ta så myte tid at jeg ikke rekker det før det er klart til å sette ut om ca 1 mnd. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Ingar Svart 18.April.2004 Link til dette innlegget Svart 18.April.2004 https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1070458090 https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1046385790 https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1038782631 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.