tom-ass Startet 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2008 Tropic kan muligens missforstås, det finnes jo en drøss med oppvarmingsmetoder, men hva er det optimale? Leser på BP om alt fra gassovner, POD, Eber, osv. Jeg var i campingvogn i fjellet i påsken, med ned på 21 kuldegrader ene natta. Med gass/sentralvarme holdt vi ca 20 grader i vogna hele natta. Dette er jo vann som blir oppvarmet av gass, selve gassovnen sitter i eget rom, vannet blir sendt rundt i rør og radiatorer langs veggene, noe som ga en deilig varme i hele vogna. Når man har 220V tillgjenglig, blir dette brukt med varmekolbe istede for gass. Finnes det noen slike system for båt? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 I båt så vil man gjerne spare vekt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Hei, Har vannbåren varme i dag. Som vintervarme vil jeg tro dette er det beste systemet. Har ikke varmekolbe for 230Volt, men det er en bagatell og installere dette. Eneste ulempe jeg ser med vannbåren varme er litt mer strømforbruk en luftvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Har vært i båten hele påsken med med mot -10°C på ytersiden men det var ingen problem og holde de +23°C som fruen krever. Har en Vebasto på 5kw og den gjør joben. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Hvis båten er litt lang er det kun vannvarme som klarer å fordele varmen til hele båten. Vannet kan jo varmes på mange måter. Strøm, diesel eller gass er mest vanlig. En dickinsonovn med vannsløyfe er vel drømmen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 har haft flere ulike varmesystem i båt genomåren....... Nu har jag Eber....funker helt OK ! men hvis jeg skulle valt 'det optimale' så skulle jag gått för vannburen värme....typ Refleks Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tjaldur Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Jeg har en 4 KW Eber med luftbåren varme. Fordelen med luftbåren varme, slik jeg ser det, er omsetningen av luft. Frisk luft blir hentet utenfra, oppvamet og sendt rundt i båten. Det holder fugtigheten nede på 35% - 40%. Har lagt en dyse inn i dusjen, så der er det ca. 30°, når noen dusjer eller tørker tøy. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.