Jump to content

olje i gearhus/lading

puteunderarmen

Recommended Posts

Bør jeg bytte olje i gaerhuset hvert år?

hvilken olje oh hvor mye?

har en gamel 25 hesters påhenger suzuki fra 70tallet

Hvor mye lading kommer det fra en slik gammel sliter?

Vurderer å sette inn en radio i båten, men gidder ikke å dra frem og tilbake på batterier!

Hei!

Det er viktig å skifte gear-olje hvert år. Gjør det til en vane å skifte denne på høsten, men bytt nå dersom du ikke vet når det sist ble byttet. Det man skal være oppmerksom på, er om olja du tapper ut har en melkehvit farge. Har den det, så har du fått vann inn i olja. Da må du få det tett (pakninger, bytte simringer) og skylle ut all melkehvit olje. Dette er viktig for dersom man venter til våren med dette, så kan mye av innmaten i gearhuset ruste i løpet av vinteren.

Ladekapasiteten på en eldre påhenger er litt vanskelig å vite. Antar at den ladekapasiteten som var når motoren var ny, var beregnet på å lade opp igjen startbatteriet dersom det er selvstarter på motoren. Hvis ikke, må man regne med at det kun var beregnet for å skaffe lys til lanterner etc. Men, dette vet jeg ikke spesifikt for din motor.

hmmmm....det er desverre ikke elstart så de er vel beregnet til å lyse opp lanterner, men 4 lanterner 'a 10w vil jo gi 40w, dvs etter lett hoderegning ca litt over 3A ved 12 volt.

Dersom jeg er litt gjærrig på lysbruken vil vel dette bli gull :flag:

Forreste den påhengeren er vanvittig treg å styre, hva er trikset får å få den til å gå lettere. har dytta inn masse grease i en smørenippel, men helt øverst på akslingen er det ikke smørenippel.

Kan jeg sette inn en nippel der selv, eller må jeg bite i det sure eplet å skru sund hele driten å få det smurt opp på nytt? :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...