Jump to content

VM i skreifiske


mitsu

Recommended Posts

Ja en fin tur kan det nokk bli Men VM I Skreifiske blir det ikke. Det har ikke vært en eneste Skrei på insiden av Lofotoden de siste 6-7 år og så langt øst som til Svolvær må det minst være 10-12 år siden det var noen Skrei. VM i skreifiske som det nå heter er blit VM i drikking og ikke noe mer.

Skulle man med respekt for deltakerene arangsjere et ordentlig VM i Skreifiske måte man flytte arangemanget til Røst. Det som skjer nå er jo ren svindel med tanke på deltakere som reiser langt for og delta.

Link to post
Share on other sites

Svært så negativ du var da, BMP!

Har selv vært i Svolvær under VM i skreifiske og det var en minnerik opplevelse!

Folk kommer ikke fra mellom-Europa bare for å drikke men for å oppleve fiske i storslåtte omgivelser og i et unikt miljø!

At det blir konsumert noe fludium etter fiske skal vel ingen fornekte, men det blir det vel i andre sammenhenger også. Det er hvertfall ikke noen obligatorisk del av konkuransen :wink:

Hva skreien og dens fangstmenn anbelanger, legger jeg ved en link som omtaler fjordårets fiske VM!

 

http://www.lofotposten.no/lokalebildeserie...t=5&serie=0

Link to post
Share on other sites

Ja en fin tur kan det nokk bli Men VM I Skreifiske blir det ikke. Det har ikke vært en eneste Skrei på insiden av Lofotoden de siste 6-7 år og så langt øst som til Svolvær må det minst være 10-12 år siden det var noen Skrei.

Hørte på radioen i begynnelsen av mars at det var tatt gode fangster både på innersiden og yttersiden av Lofoten. Er ikke dette riktig?

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder,rogeri!

 

Gleder meg som en unge. Har aldri vært i Lofoten

Drar til Steigen i ettermiddag. Over til Svolvær imorgen..

Misunner deg litt .. Skulle gjerne vært med på en slik tur. Når turen går til Steigen, er det da Engeløy eller Nordskott som skal besøkes?

Link to post
Share on other sites

Har selv vært på VM i skreifiske flere ganger men etter at det ikke lenger var noe Skrei og få så langt øst i lofoten har jeg heller tat meg en ålig hvintertur til Røst der er det Skrei og få.

I år er det faktisk ikke Skrei på Værøy engang langt mindre på innsiden av Lofoten.

Alt Skrei fiskefåregår nå på Røst.

Det kan være morsomt med en tur til Svolvær men fårespeiler en folk at de skal fiske Skrei blir det ren svindel. En kunne likegot innvitert dem til Rognan der er omentrent like mye Skrei.

Link to post
Share on other sites

Til BMP:

 

Med all respekt å melde!

Bildeserien fra i fjor taler for seg selv synes nå jeg!

Bra fangster og stor fin fisk til tross for dårlige værforhold!

At det i de senere år har vært bedre skreifiske i Røst enn på innersiden er det vel ingen som benekter.

De fine fangstene som fremkommer fra Lofotposten bildeserie viser jo at en og annen skrei "forviller" seg østover til Svolvær også og gir sikkert fiskerne en høyere status enn om havet var "hunnkjukt" av fisk som på Røst!

Noe VM i skreifiske på Røst kan vel dessuten bli noe vanskelig i forhold til det barske og ureine og havområde, havneforhold, innkvartering og samferdsel f.ø. Sikkerhet er også noe som må vurderes på slike evenementer!

Du må dessuten huske at på Røst foregår det nå et aktivt og hektisk fiske selv om de fleste allerede har tatt kvotene sine!!

 

Rognan tror jeg ikke er noen god ide for VM i skreifiske selv om det ryktes at de er steinharde med drikking der inne.... :drink:

Er du fra Rognan, eller selve tettstedet Bodø? :smiley:

 

PS! Synd du ikke fikk fisk da du var der, kan det skyldes dårlig haill? ........

Link to post
Share on other sites

Siden du spør så er jeg vell nærmest lofotværing og har drever hvinterfiske fra både Heningsvæe og Røst om det nå begyner og bli en stund siden.

Nå begrenser det seg til hobyfiske med en liten uke hvær hvinter i Lofoten. Men jeg er gjennom joben min svært godt orjentert om hvor det er Skrei og annen fisk.

Om de greide og dra noen utgyte opsigstorsker under VM i Skreifiske i fjorf har det ingenting med Skreifisk og gjøre det kunne de nemelig likegodt ha drat på Rognan.

Som jeg ser det er både sted og tidspungt for VM i Skreifiske feil. Det burde ha hvært arangsjert en månede tidligere og på et sted hvor det er Skrei. Det valgte tispunktet klafer vel bedre med den store brendevinsdagen som jo tradisjonelt har vert en del av avslutningen på lofotfiske.

Link to post
Share on other sites

http://www.an.no/bildeserier/article3426844.ece

 

Det meldes om fint vær og ypperlige forhold for det forestående VM i skreifiske

 

Avslutter herved min polemikk med BMP som har bestemt at fisken ikke kommer til Svolvær! :yesnod::flag:

 

Skitt fiske for de som velger å ta turen over til tross for de dystre spådommer fra en som burde vite bedre!!

Håper mitsu sender oss bilder fra arrangementet når han kommer tilbake!

Link to post
Share on other sites

Det blir sikkert en fin tur , men om det er kunsten å få flere tonn skrei så er kanskje både tidspunkt og sted ikke det beste , men for en trivelig fiskekonkuranse må da dette være helt topp i vårsola , har sløyd og levert noen tonn både i Balstad og Røst med egen båt og synes ikke fiske er noe spesielt morro, kjenner heller ingen yrkesfiskere som synes det. En vesentlig forskjell på ykesfiske ved Røst og fritidsfiske ved Svolvær er att på utsida må du som regel ha 4 hender , 2 for å jobbe med og 2 tll for å klype seg fast med , dvs trolig ingen trivelig fisketur tur.

Når skreien begynner å gyte blir den syk og den slutter da å bite så da er det for sent med sluk/agn fiske.

På sånne fisketurer kann det skje mye, så en som begynte å slå etter ett hellikopter , trodde det var en hveps !

Link to post
Share on other sites

BMP du var skikkelig trivelig i dag. At det ikke er skrei i lofoten er vel å ta hardt i. Det er nok riktig at de store mengdene befinner seg i troms og mye på røst. At du ikke vil ha det moro og samtidig fiske får du holde foor deg selv. VM i skreifiske blir nok moro det, hadde nok tatt turen selv om jeg hadde hatt fri den helgen. Det hadde jeg gjort selv om jeg med det hadde reist fra troms med mengder av skrei. Det er jo flott at de har fått til noe i lofoten mht turisme også på vinterstid.

Link to post
Share on other sites

Nei misforstå meg ikke jeg har selv hat det mye morsomt på VM i Skreifiske selv med varierende fiskeresultater.

Det jeg påpeker er at det blir galt når man fårespeiler folk og fiske Skrei tiltros for at sorten ikke befinner seg i området.

Snakket i dag med en juksasjark fra kabelvåg han hadde gåt til Røst i går og i dag drat 1500kg på juksa frem til kl14.00 det syntes han var nokk da det er en enmansbåt. Han hade snakket med folk som hade prøvd på Heningsværstrøumen og elers i områdene rundt Svolvær og det var ingenting og få. Hele juksaflåten fra Moskenes og østover er nå gåt til Røst og det hadde di ikke gjort om det var fisk og få i østlofoten.

Link to post
Share on other sites

slik viser forskningen hvor skreien var i fjor.

 

skreitokt_351.jpg

 

http://www.imr.no/aktuelt/nyhetsarkiv/2007...et_er_avsluttet

 

Anbefaler også denne artikkelen fra IMR.no som spekulerer i hvorfor skreien gyter på røstbanken om årene. Veldig interresant, hvor det sees på gytemoden alder, næringstilgang og havtemperatur. Ellers har imr.no fin lesning om havforsking i hele landet, og fiskebanker i økonomiske soner.

 

Er det ellers noen som har merket forsjell på mengen av småfisk som er i havner og rundt kaier i år, sammenlignet med tidligere år? Jeg har iallefall sett positive tegn. Muligens kystorsken er på full fart til gamle tilstander?

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Må si meg litt enig med bmp... Skrei VM'et er vel mer en aksjon basert på turistnæring og handelstand- enn et gilde i skrei... Men det er sikkert morsomt nok for folk flest- selv synes jeg det er morsomt å dra en og annen storsei og ei dorge med makrell utpå høsten:)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

:fishing: Selv om det kan bli dårlig med Skrei, ønsker eg Mitsu lykke yil i VM, Garantert en opplevelse rikere. Er været bra, blir opplevelsen fra turen, et minne vi andre kan misunne. :fishing:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Skreikartet som det refereres til er i første omgang myntet den havgående fiskeflåten og skal illustrere utvinnbare forekomster for denne flåten som idag består av båter på 50-60 fot og oppover.

På en folkelig fiskefestival derimot, er det faktisk et poeng å holde den oppfiskede mengde på et rimelig og begrenset nivå.

Denne fisken skal faktisk også prekeveres og behandles som mat.

Det ikke BMP tenker på er at VM-et ikke har som mål å få størst mulig skreifangst, men som festivaler flest å skape et evenement til gode for lokalbefolkningen, servicenæring og handelstand f.ø, dette er vel neppe noen overraskelse for noen vil jeg tro?

Svolvær, Henningsvær,Kabelvåg, osv. har hatt en sterk satsing på turistnæring og dette er selvfølgelig med å bygge opp om de fasiliteter som nå finnes.

Dette skaper liv og røre og en utrolig atmosfære og er med å sette Svolvær på (skrei)kartet.

At de største forekomster av skrei er på yttersida og vestover mot Røst er noe alle vet som har litt kjennskap til forholdene.

Dette er da også havområder som ikke på noen måte egner seg til turistfiske og innehar heller ikke de nødvendige fasiliteter som kreves for en slik festival.

Tror heller ikke BMP og Bavariaen hans er særlig egnet til å frekventere det blåfargede skreikartet!

 

Jeg er imidlertid sikker på at det vil være fisk nok til å kåre en verdig vinner og at festivalen vil gi deltakerne en opplevelse de sent vil glemme.

 

All erfaring tilsier det! :flag:

 

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=504717

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...