Jump to content

C-map kartprogram og Windows Vista utfordringer

Speedy

Recommended Posts

Hei alle lærde.

Har faktisk et dataspørsmål i all denne flotte båtchatten:

Har kjøpt meg ny pc med det berømmelige Windows Vista som operativsystem. Får ikke C-map til å virke etter installasjon på denne pc`en. På min gamle pc virket dette som en drøm men da var det gode gamle XP som var operativsystem...

Er det meg eller har ikke C-Map / Maxsea laget softwareoppdateringer for Vista? Har Bill Gates gjort livet mitt litt surere akkurat nå rett før en ny båtsesong :cryin:

Hører gjerne fra kyndige med svar om dette temaet.

PS! Har søkt i databasen men fant ikke noe svar som passet mitt emne.

Før jeg begynner med eventuelle feilmeldinger så lurer jeg på om dere bruker 9 pins com port eller USB kontakten for å kommunisere med programmet. Her kan vel mye av årsaken ligge for mitt vedkommende at pc`en ikke finner GPS mottakeren. På gammel pc funket dette som en drøm med 9 pin kontakt men på ny finner ikke kartprogrammet USB kontakt og GPS mottaker.

Jeg bruker en Garmin 60C Gps som kan bruke begge typer kontakter mens pc`en bare har porter for usb kontakter.

Hører igjen fra dere lærde. :flag:

Kan være trøbblete med GPS som er beregnet for 9 pins com port.

min gamle garmin med overgangskabel til usb fungerte men båten ble da stående på tvers 90 grader feil i kartet.

Kjøpte en gps fra clas olshon til ca kr 600,- , ser ut som en mus med usb kontakt , tar strøm via usb kontakten fra pc.

Enkelt og greit fungerer helt utmerket.

Det er nok antageligvis driver du mangler til vista , prøv det først kanskje det fungerer.

• 1 måned senere...

Hej

Har problem att få Max-sea att ta emot signal från GPS:en. Andra program tar in signalen på samma port, tex Sea Clear, men inte Max-sea. Har Vista som operativsystem och GPS ansluten på comport 8. Kan det höga numret vara problemet? Max-sea visar com 8 men ingen signal. Exakt samma setup fungerar på min andra dator med XP och com 4. Har ni några ideer??

Hei,

Gyldig MaxSea versjon 12.6.3.7 er Vista kompatibel. Andre lavere MaxSea versjoner er IKKE Vista kompatible. Gyldig C-Map CM93 ed. 3, C-Map NT og C-Map MAX er også Vista kompatibel sammen med MaxSea.

Når det gjelder å lese seriesignal inn i MaxSea, så MÅ eventuelle USB-drivere være riktig installert med oppdatert drivere fra produsent. (også riktig driver til riktig Windows...). MaxSea versjon 12.6.3.7 har heller ingen begrensning på COM-port nummeret.

Hilsen

MaxSea Support

http://www.maxsea.no

Vist noen har problemer med å finne ut om GPS'en sender signaler har jeg et lite program som kontrollerer dette. Send meg mail adressen via IM så overfører jeg dette programmet til dere.

Eller last direkte ned herfra.

Gå til Utilities og ned til GPS Port Checker.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

kjører maxsea og c map i vista ingen problemer.

du må fortelle litt hva som skjer med din pc så kan vi hjelpe deg.

Ett sista försök!

Programmet (10.3....) laddas och allt verkar fungera förutom att det inte går att få in nån signal från GPS:en. Har testat allt jag kan komma på med kompatabilitetsändringar för XP o.s.v. men med lika dåligt resultat. Till och med gamla C-Map Ecs hittar ju signalen liksom Sea-Clear, men inte Max-sea. :nonod:

Vilken version har du Talisman?

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...