Jump to content

Åpning av Drøbakjeteen

Fenix

Recommended Posts

på vestsiden er det fullt mulig å gå i dag. Var skeptisk selv etter å ha sett på kartet, men har vært der med dykkeutstyr et antall ggr. og det er mer enn  dypt nok. Tviler forresten på at de skal sprenge hull, da sjeteen er en steinfylling...

Suzuki

No boat needed..

Tviler forresten på at de skal sprenge hull, da sjeteen er en steilfylling...

Suzuki

Selvfølgelig!

Har gått gjennom den lille åpeningen flere ganger - det ser nesten umulig ut, men det går fint. Jeg er neimen ikke skker på om 50 meter ekstra vil gjøre det så mye mer attraktivt.

Bortkastede penger.  Som så mye annet her til lands

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg er neimen ikke skker på om 50 meter ekstra vil gjøre det så mye mer attraktivt.

Hei Fenix  :wink:

KNS har gjort en kjempejobb med denne saken, men vi i KNBF har også bidratt en smule. KNBF har bl.a. betalt stakene som merker åpningen fordi Kystverket ikke hadde penger til mer enn å sette ut stakene.

Når det gjelder utvidelse i bredde og dybde, er dette en "pest/kolera"-situasjon. En åpning på 200 meter og dybde på 5 meter ville bety at mindre nyttefartøyer ville begynne å bruke denne leden i steden for den vanlige skipsleden. Noe av hensikten med utvidelsen av vest-passasjen var jo nettopp å få fritidsbåtene bort fra skipsleden. Med en så stor åpning ville vi kunne risikere å få 2 skipsleder. Det er ikke alltid så greit å finne den gyldne middelveien...

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Sammen med utvidelsen av hovedleden og endring og nyanlegg av 19 sjømerker, er prosjektet beregnet å koste 76 millioner kroner. KNS har arbeidet for å åpne jeteen i mange år.

Kystverket vil utvide til 50 meters bredde og 4 meters dybde.

I Kystverket var man fullt klar over seilernes begrunnelse for å ønske en 200 meter bred led.

Vi endte opp med et kompromiss. Løsningen er ikke ideell for seilerne, men trolig interessant for motorbåtbrukere, sier senioringeniør Frode Seiersnes i Kystverket

Dette må være ren trass fra Kystverket. Vet fra før av at enkelte av byråkratene i kystverket hater seilere. Hvis man har 76 millioner til disposisjon, og utvidelsen dreier seg om å fjerne steiner som ligger på 1 meters dybde burde være rom for å plukke opp noen flere steiner når man først er igang.

Idioti å bruke 76 millioner på dette.

Tenkte på det samme...

Var ikke med i anbudsrunden på dette siden jeg har ingen peiling overhodet på å fjerne ting under vann. Men for den prisen skulle jeg jaggu slått til - og satset på at nødvendig kompetanse og arbeidskraft kunne leies inn for en brøkdel av summen....

S/Y Surprise

Idioti å bruke 76 millioner på dette.

Nå er det jo ikke utvidelsen av sjeteen alene som koster 76 mill., men hele prosjektet som primært innebærer at hovedleden på østsiden utvides og gjøres dypere, samt ny og bedre merking (kan jo trenges - jeg synes ikke merkingen forbi Drøbak er veldig klar og logisk).

Jeg er helt enig i at det er mye penger, men jeg håper og tror at utvidelsen av sjeteen bare står for en mindre del av dette.

Jeg leste det veldig negative opplsaget i Seilas. Jeg kan forstå frustrasjonen blant seilerne, men 50m bredde og 4m dybde må da være mye bedre enn dagens 15m og knappe 1,5m dybde. Jeg er helt enig at det burde vært gjort mer (og kanskje er det fortsatt mulig?) men i stedet for bare å klage over det utilstrekkelige for seilerne kan vi da vel glede oss litt over å få en led som er seilbar for mange fler enn i dag?  :confused:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Bolla - jeg tror nok det er en fordel at du ikke bytter til seilbåt ja :eek: Du kunne fått en raskt stigende læringskurve som seiler.

I de to hullene i sjeteen er det ganske kraftig strøm - særlig i det hullet som er "midt i fjorden". Om du skulle komme seilende her må du regne med avdrift, og hullet i muren er ikke stort. Når man seiler kan man på sett og vis ikke gi på litt ekstra for å komme seg gjennom.Det å snu en seilbåt i driv på så kort strekning krever mer flaks enn dyktighet. men å gå for motor med seilbåt gjennom åpningene - det er helt greit

Den åpningen som er nære land synes jeg var litt skremmende første gangen jeg kjørte der. Det er nesten så du får følelsen av at de som bader der kan stupe oppi båten din.

Jeg skal ikke utvikle dette til en diskusjon om praktisk båthåndtering - når man på en seilbåt og har seilene oppe er man mer sårbar for avdrift enn om man kun bruker motor. Dette gjelder også om man hjelper til med motoren. Dessuten er en del seilere så ihuga at de ikke vil ødelegge den gode følelsen med å ha "kværna" i gang i tilfelle man skulle trenge den. Men jeg er enig med deg i at det ville hjelpe med litt ekstra motor

Et interessant poeng med åpningen av sjeteen er at det kanskje åpner for mer dristige veivalg ved Færderseilasen. Vi har flere ganger diskutert å gå på innsiden av Håøya for å unngå køen gjennom Drøbaksundet - men pga sjeteen har vi valgt å følge hele hopen gjennom nåløyet. Muligheter for vanskelige vindforhold har også telt med - men kanskje vi prøver neste gang?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...