GeirKS Startet 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2004 Hei, jeg skal montere en sikring rett etter batteriet på motorstrømkretsen, som kortslutningsvern. Er det noen som kan gi et hint om hvor stor denne bør være? Motoren er en VP MD21 (diesel) på 61HK og 2,1 liter. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Et tangamperemeteret kunne kanskje hjelpe deg. Men en dieselmotor under start på 2.1 liter trekker vel noe voldsomt, eller? Den største sikring jeg så er på 425A. Jeg selv har automatsikring på 100A, men det er da også bare en UB som trekker 90A Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Jeg har tenkt på det... Det blir vel løsningen kanskje, men jeg hadde håpet å bestille sikring nå... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Hei, jeg skal montere en sikring rett etter batteriet på motorstrømkretsen, som kortslutningsvern. Er det noen som kan gi et hint om hvor stor denne bør være? Motoren er en VP MD21 (diesel) på 61HK og 2,1 liter. GeirKS Det er ikke lett å ha sikring der, da starteren trekker mye strøm. Går du for en smeltesikring, kan det være den blir litt for lite. Da vil sølvtråden fordampe litt ved hver overbelastning, og vil til slutt ryke ved vanlig start. I tillegg vil en slik sikring trenge nokså stor kortsluttningsstrøm, for å ryke, så spørs det på batteriet, om det klarer å levere nok strøm over så lang tid, at den ryker. Bruker du automatsikring, vil bruken ikke svekke denne, men en vil ha samme problemet ved kortsluttning. Jeg hadde vel heller brukt kreftene på å legge den så godt isolert, at en fjerner faren for kortslutning. mvh Kjelli, som ikke er spesialist på dette, men alikevel har en mening om det. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Det er ikke lett å ha sikring der, da starteren trekker mye strøm. Går du for en smeltesikring, kan det være den blir litt for lite. Da vil sølvtråden fordampe litt ved hver overbelastning, og vil til slutt ryke ved vanlig start. I tillegg vil en slik sikring trenge nokså stor kortsluttningsstrøm, for å ryke, så spørs det på batteriet, om det klarer å levere nok strøm over så lang tid, at den ryker. Bruker du automatsikring, vil bruken ikke svekke denne, men en vil ha samme problemet ved kortsluttning. Jeg hadde vel heller brukt kreftene på å legge den så godt isolert, at en fjerner faren for kortslutning. Det må da være et intervall mellom kortslutning av ledningene inne i motorrommet og den strømmen som starteren trekker? Det er godt mulig at en smeltesikring ikke er optimalt, men det brukes vel på baugpropeller o.l.? Tanken var at hvis det ble en kortslutning på motorkretsen (altså kablene til starter i praksis), så kunne sikringen gå før kablene smeltet osv. En annen "ting" er at jeg har muligheten til å lage en kortslutning og få sikringen til å gå hvis f.eks. innslaget til starteren henger seg fast. (Gammel VP vet du, best å være forberedt). Det sitter riktignok en vanlig "hovedstrømsbryter" i kretsen, men jeg stoler ikke på at den klarer å bryte strømmen mens starteren går. Denne bryteren var fra Hellamarine, men gikk i stykker p.g.a. korrosjon ifm. en kjølevannslekkasje, så jeg har byttet den med en fra, kremt, Biltema som jeg hadde liggende. Men hvis det er flere som har argumenter for at dette bare er tull så er jeg villig til å la meg overtale til å skrinlegge dette prosjektet... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Hei. Det er nok de færreste som har sikring på startmotorkretsen, men jeg er enig med deg at det er en fin sikkerhetsdetalj. Før du skrinlegger prosjektet kan du kanskje høre med Volvo ang. hvor stor startstrømmen er. Effekt på starteren er sikkert oppgitt i håndbok (Strøm = Effekt / 12V), men det er mulig strømmen ved innslag er høyere enn merkestrømmen. Så er det bare å bygge automatsikringer i paralell til du har nok kapasitet... /M Sitér dette innlegget /MS Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 FØR jeg skrev innlegget så ringte jeg til den lokale VP pusheren. Ingen hjelp å få! Det står ikke noe om starterens effekt i verkstedhåndboken, men jeg skal sjekke manualen nå. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 I manualen så står det at starteren er på 1,8 HK, så da er det jo en smal sak å regne ut det teoretiske strømforbruket. 1,8 HK * 0,736 kW/HK / 12V = 110A Spenningen synker sikkert en del under start, så en noe større sikring blir montert, 150A smeltesikring. Jeg avlegger rapport hvis det ikke blir noen suksess. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 4.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Jeg skal sjekke med tangamperemeter, siden jeg har tilgang på det. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 I manualen så står det at starteren er på 1,8 HK, så da er det jo en smal sak å regne ut det teoretiske strømforbruket. 1,8 HK * 0,736 kW/HK / 12V = 110A Spenningen synker sikkert en del under start, så en noe større sikring blir montert, 150A smeltesikring. Jeg avlegger rapport hvis det ikke blir noen suksess. GeirKS Husk at startstrømmen er omlag 5-8 ggr ( typisk omlag 6-7 ) merkestrømmen. Kabler osv osv, ( deriblant sikringer ) må derfor kunne håntere pulser på oppimot 1000A eller mer... Suzuki - som er selvutnevt ekspert på elektromotorer, 3 fas riktignok... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Guest maskinisten Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Når du skal montere sikkringer for en slik krets burde du benytte deg av en automatsikkring. Du velger da en automatsikkring med C-karakteristik. Den kan du overbelaste mange ganger under oppstart. Det er da en delay på denne sikkringen som gjør dette mulig. Denne type sikkring har også et kortsluttningsvern. Det burde stå påtrykt på starteren hva strømmforbruket er. Det er ut fra dette du skal velge sikkring og ikke strømmen han tar ved start. Det er to forskjellige ting. Måler du strømmen når du starter får du en høyere strøm enn det den faktisk tar. Monterer du sikkring etter det, har du i realiteten ingen sikkring av anlegget. Den vil jo aldri slå ut. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Hadde et tilfelle for et par mnd. siden i bilen til min sønn, batteriledningen lå i klemme og kortsuttet til gods.Bare flaks at ikke bilen brant opp, fikk tømt et pulver apparat i motorommet i siste liten. Brant opp en del kabler og div plast men ikke mer enn at det lot seg reparere. Men det er jo ikke vanlig med sikringer på denne kretsen på biler heller. Hade dette skjedd i en båt på natten kunne dette gått riktig ille, så godt ettersyn/vedlikehold er nok det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Hvis du absolutt skal gjøre dette, foreslår jeg at du erstatter hovedbryteren din med en motorvernbryter. En god kandidat er en motorvernbryter maken til de som brukes på en 1000W IL ankervinsj. Du bør ha en på min. 150A. Slike er veldig bra og veldig dyre. 200A med 12V likestrøm er vel omtrent de største som lages til en akseptabel pris. Du må nok regne med over 1000 kroner for din 150A motorvernbryter. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Dette er "Tull" Det brukes ikke sikring på startkrets. men en liten kortslutnings sikring på tilførsel fra motor til instrumenter må du ha. Hovedkablene fra batteri til hovedbryter og til starter skal ligge kortslutningssikkert (dvs dobbeltisolert eller festet slik at kortslutning ikke er mulig). Og det brukes hovedbryter av god kvalitet som klarer den høyeste startstrøm. Men tanken din på sikkerhet er meget god. Husk også en sikring for forbrukskrets, (tilførsel batteri HB og til sikkringstavle for utstyr og lys). Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Takker for gode innspill til el-anlegget, enten så blir anlegget værende som det er eller så blir det et motorvern (dyrt). Kan noen tipse om en hovedstrømbryter som er noe tess, og ikke bare dyr? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Jeg vil si at sikring i startkretsen langt på vei er bortkastede penger for bare en symbolsk "sikkerhet". Spander heller et pålitelig startrele og legg litt ekstra arbeid i å plassere og feste startkablene ordentlig slik at du reduserer faren for kortslutning/jordslutning til et minimum. Og skulle du få kortslutning i selve starteren - så er det i praksis det samme som du har i det øyeblikk du kobler til starten, altså før den er kommet ordentlig i gang med rotasjonen. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Den sikringene man burde ha uansett om det var start eller forbruk, det er mot ufrivillig kortslutning av batteripolene. Men en slik sak - som så også tåler startstrøm - finnes vel ikke. Den må da sitter RETT på polen uten at man har sjangs til å berøre blyet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Det er på en måte her motorvernet kommer inn i bildet, da det ikke løser ut ved en bestemt strøm, men "integrerer" strømmen slik at en viss effekt i løpet av en viss tid vil forårsake utløsning (av motorvernet altså ). Med forbehold om feil, da jeg egentlig ikke kan så mye om motorvern. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Motorvernet kommer mest til sin rett på 3-fasemotorer. Det reagerer også på overstrøm i en enkel fase, eller to. Trefasemotorer som mister en fase vil nemlig fortsette å svive, med redusert effekt og øket varmgang som resultat - og da kommer motorvernet inn og "redder" motoren fra å brenne viklingene.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.