eysteind Startet 25.Mars.2008 Del på Facebook Startet 25.Mars.2008 Hei! Har laget teaktrapp /stige fra akterdekk og ned til salongen. Denne består av 19mm heiltre teak. Denne skal nå lakkes, men vurderer å legge et lag med epoksy på trinnene før eg lakker for å få bedre slitestyrke. Høres dette greit ut. Vil epoksyen sprekke opp? Hvilken lakk er egnet til å lakke over epoksyen med? Har brukt edelolje på resten av innredningen, men denne er vel for myk å bruke på en trapp? Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Hei, er vel greit å bruke epoxy, dersom materialene er rimelig tørre. Husk at Epoxy ikke tåler å stå ubehandlet i sol lys, bruk gjerne en tokomponent lakk, evt. bare 2 komp. uten epoxy først. Bruker kun owatrol 1 +2 på egen båt, men tenkte jeg skulle eksprementere med 50 % ravilakk i Owa 2 på tråflatene i cocpiten iår, da jeg alikevell må ta helt ned. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Jeg ville droppet epoxy og brukt en PU lakk i stedet, gjerne to komponent. Epoxy under er greit for treverk som blir utsatt for stadig vann og fuktighet. Men når du må overlakke pga. lysømfindligheten til epoxyen, blir det jo det siste laget som skal gi slitestyrken. Epoxy under har vel da liten hensikt? Jeg regner med at trappen din blir stående under tak?? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
eysteind Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Trappen blir stående under tak ja, men vil bli gått på med våte sko. Tips til tokomponent lakk? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Ha også brukt owatrol 1+2 benar ravi osv men har faktisk god erfaring med 3stjerner gulvlakk. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Fester 3-stjerners på heiltre teak? Har brukt det på teakfiner, men ikkje på heiltre. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 ja men bare til lister og annet småtteri. gjerne lister i kombinasjon m teakfiner Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Jeg har brukt 3 stjernns på teak dekket til Gjeld-Frid II og det er bare under pressening. 2 år siden det ble lakket men ser heilt greit ut enda. Tror den lakken biter på alt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Finn Erik Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Jeg har brukt Epifanes sin teaklakk, er kjempefornøyd.( Se evt, på Windyklubben.com Finn Erik sitt dørkprosjekt ) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Jeg bruker på diverse slitedeler (ratt, dørker, ..): International poyuretan to-komponent. Ellers er en-komponent polyuretan mer praktisk å bruke, men ikke fullt så slitesterk (sier ekspertene). Tre stjerners gulvlakk er ikke det aller mest slitesterke, men brukes jo mye på gulv i hjemmet. Har selv god erfaring med denne hjemme. Så på en båttrapp burde det ikke være så dårlig alternativ. Og så er den jo veldig behagelig å bruke, så årlig vedlikehold vil være enkelt. Lett sliping, ett til to strøk på slitte flater + ett strøk over det hele. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JOO Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Epoxy på 19 mm teak , vil garantert sprekke. Når tykkelsen er mer enn 7 - 8 mm anbefales ikke epox (ref West system AS som selger mye epoxy) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 HAr brukt 3-stjerners på teakbordene mine. Funker fint. Følg anvisningen på boksen om tynning av første strøk. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.