Jump to content

volvo d6 370, chip og drev


halvorsen

Recommended Posts

Generelt vil jeg være veldig forsiktig med å chippe båtmotorer. Kanskje på de modeller der man vet at det ikke er gjort andre endringer enn å oppgradere SW ville jeg fundert på det (som feks D3 130 - D3 160 og D4 210 - D4 225 alternativt D4 260 uten kompressor - for aksel installasjon)

 

Største utfordringene som jeg ser det er kjøling av motor og drev. Chipper gjør to ting: øker drivstoffmengden og øker turbotrykket. På en bil går det ofte greit fordi motoren bare i korte perioder jobber med full belastning. Mens en båtmotor jobber jo hele tiden i oppoverbakke - så den belastes hard. Vet at VP bla har jobbet med topplokk, intercooler og turboteknikk for å hente ut 435 hk av D6'en i forhold til 370 versjonen. Samme gjelder D4 300 mot D4 260.

 

Og når det gjelder drevet og dreimoment - da hadde jeg ikke gått over det som VP har som maks selv. Det er ikke hk'ene som knekker drevet - det er dreimomentøkningen over kort turtallsregister.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Sjekk nøye hva du gjør ihvertfall. Jeg undersøkte litt vedrørende min forrige båt. Den hadde D6-370 med strak aksling. Når Volvo kom med sin oppjusterte D6 sjekket jeg om det var bare chip endringer, men det var gjordt store endringer på motoren (jeg husker ikke detaljene, men mener det var både kjøling og forsterkninger).

 

Jeg konkluderte da med at evt. chip-trimming måtte bli av relativt beskjedent omfang slik at jeg droppet å tenke mer på det.... Litt ugreit med garanti også hvis man drar det for langt tenker jeg....

 

Nå kan det tenkes at D6-370 er oppgradert og at maskinen tåler økning til 435 hk, men da er det sikkert som Blue_Dragon skriver at du risikerer å knekke drevet.....

 

det er kanskje flere skjær i sjøen med båt enn bil likevel :cool:

Link to post

Jeg har hørt at det er mer enn bare SW som skiller 370 og 435. Bla turbo og topp - men det er jo ikke noe VP prapler om i hytt og pine. Enkleste er kanskje å ha en sprengskisse med delenr så man kan se om delene er de samme på feks dyser, topp, turbo og intercooler

 

Ideen om 2 gir på drev er ikke ny. I UK er det noen som lager dette til 280/290 drev

Link to post

En jeg snakket med på Volvo standen for et par år siden mente at det ikke var noen forskjell på D4 210 med drev og D4 260 med drev. Da jeg spurte - men er det ikke kompressor på 260'en nektet han på det......

 

Så ikke ta alt for god fisk der. Og chipper du feil motor blir det fort dyrt. Også er det ikke bare å kjøre inn til kanten om motoren stopper - tenker jeg da.. :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...