halvorsen Startet 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2008 hei hei alle sammen har kjøpt meg båt med volvo d6 , 370 vurderer og chip trime den vil da få en efekt på ca 435 hk og økt dreimoment fra 870 til ca 990 , er litt usiker ang hva drevet tåler er av typen dph noen som har noen formening , om hva drevet tåler , på forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 370 er nok maks hva dette drevet tåler. Det finnes jo en D6-435, men den leveres ikke med drev. Det skal vistnok komme en nye type drev for kraftigere motorer. Muligens med to gear for å tåle den høye belastningen/dreiemomentet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 (redigert) Generelt vil jeg være veldig forsiktig med å chippe båtmotorer. Kanskje på de modeller der man vet at det ikke er gjort andre endringer enn å oppgradere SW ville jeg fundert på det (som feks D3 130 - D3 160 og D4 210 - D4 225 alternativt D4 260 uten kompressor - for aksel installasjon) Største utfordringene som jeg ser det er kjøling av motor og drev. Chipper gjør to ting: øker drivstoffmengden og øker turbotrykket. På en bil går det ofte greit fordi motoren bare i korte perioder jobber med full belastning. Mens en båtmotor jobber jo hele tiden i oppoverbakke - så den belastes hard. Vet at VP bla har jobbet med topplokk, intercooler og turboteknikk for å hente ut 435 hk av D6'en i forhold til 370 versjonen. Samme gjelder D4 300 mot D4 260. Og når det gjelder drevet og dreimoment - da hadde jeg ikke gått over det som VP har som maks selv. Det er ikke hk'ene som knekker drevet - det er dreimomentøkningen over kort turtallsregister. Redigert 25.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Sjekk nøye hva du gjør ihvertfall. Jeg undersøkte litt vedrørende min forrige båt. Den hadde D6-370 med strak aksling. Når Volvo kom med sin oppjusterte D6 sjekket jeg om det var bare chip endringer, men det var gjordt store endringer på motoren (jeg husker ikke detaljene, men mener det var både kjøling og forsterkninger). Jeg konkluderte da med at evt. chip-trimming måtte bli av relativt beskjedent omfang slik at jeg droppet å tenke mer på det.... Litt ugreit med garanti også hvis man drar det for langt tenker jeg.... Nå kan det tenkes at D6-370 er oppgradert og at maskinen tåler økning til 435 hk, men da er det sikkert som Blue_Dragon skriver at du risikerer å knekke drevet..... det er kanskje flere skjær i sjøen med båt enn bil likevel Sitér dette innlegget Link to post
halvorsen Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 tak for svar så vitt jeg vet og har funet utt av er der kun program varen som skiller 370 og 435 så er mest bekymret for hva drevet tåler , å er det snakk om nytt forsterket drev med 2 gir ja spenende har gått meg hus forbi dett der gitt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Jeg har hørt at det er mer enn bare SW som skiller 370 og 435. Bla turbo og topp - men det er jo ikke noe VP prapler om i hytt og pine. Enkleste er kanskje å ha en sprengskisse med delenr så man kan se om delene er de samme på feks dyser, topp, turbo og intercooler Ideen om 2 gir på drev er ikke ny. I UK er det noen som lager dette til 280/290 drev Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 435 har blant annet helt ny topp, større turbo etc. (I likhet med D4-300). Sitér dette innlegget Link to post
halvorsen Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 hei igjen ok gir meg ang flere forseler mellom 370 og 435 en , men snakket med en fre volvo på siste båt messe og han mente begge motorene var like med untak av program vare , å så ikke bort i fra att det ville komme 435 med drev også etter vært , Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 En jeg snakket med på Volvo standen for et par år siden mente at det ikke var noen forskjell på D4 210 med drev og D4 260 med drev. Da jeg spurte - men er det ikke kompressor på 260'en nektet han på det...... Så ikke ta alt for god fisk der. Og chipper du feil motor blir det fort dyrt. Også er det ikke bare å kjøre inn til kanten om motoren stopper - tenker jeg da.. Sitér dette innlegget Link to post
halvorsen Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 titt titt ja er det ikke moro når dem som står på stand for volvo ikke vet hva dem snakker om en gang, ikke bra , men men er nok sånn mange steder er jeg red for , Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 kunne nok tålt chipping hvis det er en lett båt ,så har nok drevet holdt fint det , men enkelte montere 1 slik motor på båter på 7 og 8 tonn . Sitér dette innlegget Link to post
halvorsen Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 vekten er på ca 5 tonn, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.