Framtia Startet 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2008 (redigert) X-50 på billigsalg Ser det er flere enn meg som bruker en del penger på hobbyen sin... Redigert 26.Mars.2008 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Careka Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Fin båt, men den stikker for dypt for meg. og ferie turene i danmark må planlegges nøye med 3 meter kjøl dyp. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
TMS Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Fin båt, men den stikker for dypt for meg. og ferie turene i danmark må planlegges nøye med 3 meter kjøl dyp. Den leveres også med grunnere kjøl. For de 2,7 mill du sparer i forhold til å kjøpe en ny båt, kan du jo bruke 100.000 på å bytte kjøl ! du har fortsatt "spart" 2,6 mill ! Sitér dette innlegget TMS Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Er jo også lov til å legge inn bud. Mere om båten og eieren. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Er jo også lov til å legge inn bud. Ja hvis du tror eieren er klar for å ta et større tap enn 2,7 mill. er det noen som vet om nyprisen faktisk er på langt over 7 mill for denne båten eller om eieren har regnet med "gaffel" når han oppgir nyprisen ? Sitér dette innlegget TMS Link to post
seilbaat Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 kanskje den kostet 5.8 mill fullt priset i 2005. kunden har kanskje betalt 4.8 for å finansiere et flaggskip i norge for x-yachts, north osv. (spesialtilbud på utstillingsbetingelser osv.)? 5.8x1.06^4 = 7,32 mill (1,06= 6% prisvekst siste 4 år) 2008 modeller lanseres riktignok først i september så maks 3.5 år gammel båt og ikke 4 som jeg kalkulerer med i regnestykket. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Tror nok du er på sporet av sannheten her "Seilbaat". Hva tror du denne båten er verdt om tre år fra nå ? 4,6 mnok, 3,6 mnok, 3 eller kanskje 5 mnok ? Sitér dette innlegget TMS Link to post
seilbaat Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 mulig 5% verditap i året ift. kjøpspris er fornuftig å kalkulere med på en slik spesiell båt. (som du vet er det mange variabler som kan gi store utslag) da er den verdt ca. 3.9 nå og ca. 3.3 om 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Firmabåt!! MVA er en vesentlig faktor her! Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 For morro skyld: Hvis man har kjøpt en X-Yacht for 5,8 mill og har den i 6 år vil verditapet være (hvis ditt estimat stemmer) 5,8 - 3,3 = 2,5 mill eller ca 400.000 pr år. Tar vi med 6% rente på 5,8 mill i tre år vil total kosten pr år bli kr 750.000 pr år. Hvi vi regner med at han har brukt båten ca 100 døgn pr år... har han betalt en "dagsleie" på kr 7.500 pr dag... Og da har vi ikke tatt med kostnader til vedlikehold, båtplass, forsikring osv... Skulle ønske jeg hadde så mye penger at jeg hadde råd til en slik båt... Sikkert bare min misunnelse, at jeg gidder å regne på dette Sitér dette innlegget TMS Link to post
Blue_Dragon Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Ingen kan med nøyaktighet si hva som er gitt for båten. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Ingen kan med nøyaktighet si hva som er gitt for båten. Det er riktig, men man kan med stor nøyaktighet si at en slik flott båt, hvis den er kjøpt med normal rabatt, koster mange tusen pr døgn å bruke... Sitér dette innlegget TMS Link to post
seilbaat Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 (redigert) et annet regnestykke: kjøpspris 4.8 mill - salgspris 3.3 er 1.5 mill i "tap" 250 000 pr. år. leid ut til "events" 6 ganger i året a snittpris kr. 50 000 pr. gang (75 000 når den var ny og 25 000 etter 6 år) og man har dekket verditap + 50000 i "overskudd" i året. Kanskje du har bedre råd enn du aner? ;) Redigert 27.Mars.2008 av seilbaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 (redigert) et annet regnestykke:kjøpspris 4.8 mill - salgspris 3.3 er 1.5 mill i "tap" 250 000 pr. år. leid ut til "events" 6 ganger i året a snittpris kr. 50 000 pr. gang (75 000 når den var ny og 25 000 etter 6 år) og man har dekket verditap + 50000 i "overskudd" i året. Kanskje du har bedre råd enn du aner? ;) Joda, men da har du fått 50.000 i "lønn" for 36 events. Ikke akkurat kjempebutikk det. Men du har jo finansiert "fri båt" ved å bruke masse tid på å selge og administrere events... Redigert 27.Mars.2008 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
seilbaat Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 ellers vil jeg tippe at 100 000 er alt for lite å kalkulere på å bytte kjøl. 300 000 kanskje? .. men for sikkert noen, alikvel fornuftig investering. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaat Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 (redigert) Joda, men da har du fått 50.000 i "lønn" for å 36 events. Ikke akkurat kjempbutikk det. Men du har jo finansiert "fri båt" ved å bruke masse tid på å selge og administrere events... nei du får totalt 300 000 i lønn for eventene. (6 år-8000 pr. event) Er man i en situasjon hvor man ønsker å knytte kontakter med "kapitalen" som tar seg råd til å leie inn en båt som kan gi ekstra god identitet så kanskje det vanker ytterligere "belønning". Muligens ikke så mye jobb som du "frykter". eier har muligens kontakter fra x-yachts og north som har solgt inn båten fra den var ny. om han ikke har brukt den til dette vil jeg tro du vil få noen henvendelser fra x-yachtklubben selv uten å gjøre noe aktivt. Muligens stiller x-yachts og north med egne folk om du ikke vil være med selv... mange muligheter. X-yacht har en positiv identitet som kan være gull verdt om man utnytter den. Redigert 27.Mars.2008 av seilbaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 kjøpspris 4.8 mill - salgspris 3.3 er 1.5 mill i "tap"250 000 pr. år. leid ut til "events" 6 ganger i året a snittpris kr. 50 000 pr. gang (75 000 når den var ny og 25 000 etter 6 år) og man har dekket verditap + 50000 i "overskudd" i året. Men verditapet er bare én del av kostnaden med å ha båt. Selv bruker jeg ca 10% av båtens verdi i året til å dekke forsikring, båtplass, vedlikehold, reparasjoner, driftskostnader osv. Verditap har jeg ikke tatt med her. For denne båten utgjør 10% i størrelsesorden 400.000 i året hvert år. Kanskje jeg har tatt i litt mye, kanskje alt for lite. Regnestykket ditt blir uansett kraftig modifisert. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
seilbaat Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Men verditapet er bare én del av kostnaden med å ha båt. Selv bruker jeg ca 10% av båtens verdi i året til å dekke forsikring, båtplass, vedlikehold, reparasjoner, driftskostnader osv. Verditap har jeg ikke tatt med her. For denne båten utgjør 10% i størrelsesorden 400.000 i året hvert år. Kanskje jeg har tatt i litt mye, kanskje alt for lite. Regnestykket ditt blir uansett kraftig modifisert. iflg. regnestykket har man jo 50 000 til å ta av i året... kanskje litt snaut men man har jo beregnet stort verditap så slik sett kanskje ikke nødvendig med spesielt godt vedlikehold og da holder det kanskje. kanskje noen ville brukt 400 000 i vedlikehold/oppgraderinger og begrenset verditapet og regnestykket ville blitt likt? uansett ingen beslutningsanalytisk utredning fra min side men er man flink så er det ikke bare billigbåter og det å ligge hjemme i sengen som er "lønnsomt" ift. alt annet ;) Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Men verditapet er bare én del av kostnaden med å ha båt. Selv bruker jeg ca 10% av båtens verdi i året til å dekke forsikring, båtplass, vedlikehold, reparasjoner, driftskostnader osv. Verditap har jeg ikke tatt med her. Hadde mine utgifter med båten min dradd seg mot 5% ville jeg personlig vurdert å leie i stedet for å eie. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaat Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Hadde mine utgifter med båten min dradd seg mot 5% ville jeg personlig vurdert å leie i stedet for å eie. leie en event med x-50en kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Hadde mine utgifter med båten min dradd seg mot 5% ville jeg personlig vurdert å leie i stedet for å eie. Har du regnet på absolutt alt? Husk at store reparasjoner, tungt vedlikehold og investeringer også skal med her. Et år gikk det 15.000 til en motorreparasjon, et annet 12.000 til giret. Innskudd på båtplassen var 35.500. Snart er det på tide å fornye storseilet, der går det vel en 20-25k. Disse kostnadene fordeles selvfølgelig over noen år, men det kommer stadig nye, så i praksis regner jeg jeg med en stor i året. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mouche Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Innskudd på båtplassen var 35.500. Får du ikke det igjen, og kanskje vel så det? Og hvis du får det igejn så skal du vel ikke belaste "regnskapet" med mere enn netto rentetap? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nyste Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 leie en event med x-50en kanskje? Nei den tror jeg ikke hadde gitt meg den gode følelsen jeg har når jeg tøffer mellom holmer og skjær. Men en mindre seilbåt kunne til nød gått an... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Joda, selvfølgelig får jeg innskuddet tilbake. Om en 50-års tid eller så.... Hvis jeg skulle velge å flytte båten til en annen havn før dette, regner jeg med at det er et tilsvarende innskudd der. I praksis annser jeg pengene som tapt. Men det var jo ikke dette diskusjonen handlet om. Poenget mitt er at kostnaden med å eie en båt består av mer enn verditapet. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
MaLang Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 En annen båt i mye samme prisleiet jeg har sikla lenge på: http://sailboat-for-sale.periple.com/ Var heldig nok til å få studere den på nært en gang:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.