Jump to content

nesten 3 mill i avslag på en tre år gammel båt (x-50)

Framtia

Recommended Posts

kanskje den kostet 5.8 mill fullt priset i 2005.

kunden har kanskje betalt 4.8 for å finansiere et flaggskip i norge for x-yachts, north osv. (spesialtilbud på utstillingsbetingelser osv.)?

5.8x1.06^4 = 7,32 mill

(1,06= 6% prisvekst siste 4 år)

2008 modeller lanseres riktignok først i september så maks 3.5 år gammel båt og ikke 4 som jeg kalkulerer med i regnestykket.

For morro skyld:

Hvis man har kjøpt en X-Yacht for 5,8 mill og har den i 6 år vil verditapet være (hvis ditt estimat stemmer) 5,8 - 3,3 = 2,5 mill eller ca 400.000 pr år. Tar vi med 6% rente på 5,8 mill i tre år vil total kosten pr år bli kr 750.000 pr år. Hvi vi regner med at han har brukt båten ca 100 døgn pr år... har han betalt en "dagsleie" på kr 7.500 pr dag... Og da har vi ikke tatt med kostnader til vedlikehold, båtplass, forsikring osv... Skulle ønske jeg hadde så mye penger at jeg hadde råd til en slik båt... Sikkert bare min misunnelse, at jeg gidder å regne på dette :blush:

TMS

et annet regnestykke:

kjøpspris 4.8 mill - salgspris 3.3 er 1.5 mill i "tap"

250 000 pr. år.

leid ut til "events" 6 ganger i året a snittpris kr. 50 000 pr. gang (75 000 når den var ny og 25 000 etter 6 år) og man har dekket verditap + 50000 i "overskudd" i året.

Kanskje du har bedre råd enn du aner? ;)

Joda, men da har du fått 50.000 i "lønn" for 36 events. Ikke akkurat kjempebutikk det.

Men du har jo finansiert "fri båt" ved å bruke masse tid på å selge og administrere events...

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Joda, men da har du fått 50.000 i "lønn" for å 36 events. Ikke akkurat kjempbutikk det.

Men du har jo finansiert "fri båt" ved å bruke masse tid på å selge og administrere events...

nei du får totalt 300 000 i lønn for eventene. (6 år-8000 pr. event)

Er man i en situasjon hvor man ønsker å knytte kontakter med "kapitalen" som tar seg råd til å leie inn en båt som kan gi ekstra god identitet så kanskje det vanker ytterligere "belønning".

Muligens ikke så mye jobb som du "frykter". eier har muligens kontakter fra x-yachts og north som har solgt inn båten fra den var ny. om han ikke har brukt den til dette vil jeg tro du vil få noen henvendelser fra x-yachtklubben selv uten å gjøre noe aktivt. Muligens stiller x-yachts og north med egne folk om du ikke vil være med selv... mange muligheter. X-yacht har en positiv identitet som kan være gull verdt om man utnytter den.

Redigert av seilbaat (see edit history)
kjøpspris 4.8 mill - salgspris 3.3 er 1.5 mill i "tap"

250 000 pr. år.

leid ut til "events" 6 ganger i året a snittpris kr. 50 000 pr. gang (75 000 når den var ny og 25 000 etter 6 år) og man har dekket verditap + 50000 i "overskudd" i året.

Men verditapet er bare én del av kostnaden med å ha båt. Selv bruker jeg ca 10% av båtens verdi i året til å dekke forsikring, båtplass, vedlikehold, reparasjoner, driftskostnader osv. Verditap har jeg ikke tatt med her. For denne båten utgjør 10% i størrelsesorden 400.000 i året hvert år. Kanskje jeg har tatt i litt mye, kanskje alt for lite. Regnestykket ditt blir uansett kraftig modifisert.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Men verditapet er bare én del av kostnaden med å ha båt. Selv bruker jeg ca 10% av båtens verdi i året til å dekke forsikring, båtplass, vedlikehold, reparasjoner, driftskostnader osv. Verditap har jeg ikke tatt med her. For denne båten utgjør 10% i størrelsesorden 400.000 i året hvert år. Kanskje jeg har tatt i litt mye, kanskje alt for lite. Regnestykket ditt blir uansett kraftig modifisert.

iflg. regnestykket har man jo 50 000 til å ta av i året... kanskje litt snaut men man har jo beregnet stort verditap så slik sett kanskje ikke nødvendig med spesielt godt vedlikehold og da holder det kanskje. kanskje noen ville brukt 400 000 i vedlikehold/oppgraderinger og begrenset verditapet og regnestykket ville blitt likt?

uansett ingen beslutningsanalytisk utredning fra min side men er man flink så er det ikke bare billigbåter og det å ligge hjemme i sengen som er "lønnsomt" ift. alt annet ;)

Men verditapet er bare én del av kostnaden med å ha båt. Selv bruker jeg ca 10% av båtens verdi i året til å dekke forsikring, båtplass, vedlikehold, reparasjoner, driftskostnader osv. Verditap har jeg ikke tatt med her.

Hadde mine utgifter med båten min dradd seg mot 5% ville jeg personlig vurdert å leie i stedet for å eie.

Hadde mine utgifter med båten min dradd seg mot 5% ville jeg personlig vurdert å leie i stedet for å eie.

Har du regnet på absolutt alt? Husk at store reparasjoner, tungt vedlikehold og investeringer også skal med her. Et år gikk det 15.000 til en motorreparasjon, et annet 12.000 til giret. Innskudd på båtplassen var 35.500. Snart er det på tide å fornye storseilet, der går det vel en 20-25k. Disse kostnadene fordeles selvfølgelig over noen år, men det kommer stadig nye, så i praksis regner jeg jeg med en stor i året.

Joda, selvfølgelig får jeg innskuddet tilbake. Om en 50-års tid eller så.... Hvis jeg skulle velge å flytte båten til en annen havn før dette, regner jeg med at det er et tilsvarende innskudd der. I praksis annser jeg pengene som tapt.

Men det var jo ikke dette diskusjonen handlet om. Poenget mitt er at kostnaden med å eie en båt består av mer enn verditapet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...