Jump to content

Baugpropell til 43 Beneteau, hvor kraftig?


haralsu

Recommended Posts

Synes du har blitt anbefalt en altfor liten propell. Lever selv av bl.a. å selge og montere baugpropeller, og hadde nektet å sette noe mindre enn en propell med minimum 80 kg skyvekraft. Denne propellen gir deg kun hjelp når du ikke trenger det, og tatt i betraktning at propellen skal stå der i mange år er det dumt og meningsløst å kaste bort penger på noe som ikke fungerer i de situasjonene du trenger det.

Link to post

ser av Sleipners diagram at dette er mindre enn de anbefaler til båter som kun benyttes "under gode forhold med lite vind" (kan nesten se ut som det er beregnet utfra motorbåt utfra de illustrative bildene, men det vet jeg ikke):

 

baugprop.jpg

 

den absolutt minste til din båtstørrelse er vel her på 80-96 kg (SE 80)

 

Har selv en Sleipner SP 55 i en 4 tonns motorbåt - det oppleves ikke som for mye - i mye vind er det kjekt å ha.

Link to post

I vår Bavaria 42 har vi en Sleipner SP95. Denne fungerer bra under de fleste forhold. Men er det steder med følger blir monteringen for grunn. Da trekker den luft og virker ikke.

Se på en nedsenkbar Maxpower. Den vil fungere bra. Hanse/X-Yacht monterer de.

 

Men som sagt holder thrustleren vår under de fleste forhold, og der hvor det er bølger av en viss størrelse kjører jeg båten ut på spring.

Vi sees!

Link to post
Siden temaet er baugtruster, hva koster en installasjon av en 4hk i 28 fots cabincruiser tro?

 

Prisene på slikt varierer veldig, og avhenger i hovedsak av

-Propelltype og effekt

-Hvor lett det er å komme til og støpe inn tunnellen

-Strømopplegg: Tjukkelse på kabler, evt. ekstra batteri(-er) og ladeopplegg til disse

-Båtens beliggenhet og ikke minst årstid, jeg har operert med rabatter på nærmere 8000 kr på jobber som kan taes sent på høsten eller ila vinteren, før sesongen starter. Båteiere som tror at montører står i kø for å montere propell i båtene sine to uker før fellesferien starter får seg ofte en overraskelse.

 

Det er også svært varierende kvalitet på arbeidet som utføres rundt omkring

Link to post

Hei Kraftein ØL

Jeg har sett en del installasjoner av baugtrøstere hvor jeg synes arbeidet har gått litt fort kanskje. Det er ofte sprekker i overgangen mellom skrog og tunnel, dårlig avrundet kanter, dårlig klamret ledninger, sikring montert i feil ende av ledningen, løst batteri etc. Dette må vel ha noe med prisen, for det tar jo litt tid å gjøre disse tingene.

 

Er det slike faktorer som påvirker prisen etter din mening?

Link to post
Hei Kraftein ØL

Jeg har sett en del installasjoner av baugtrøstere hvor jeg synes arbeidet har gått litt fort kanskje. Det er ofte sprekker i overgangen mellom skrog og tunnel, dårlig avrundet kanter, dårlig klamret ledninger, sikring montert i feil ende av ledningen, løst batteri etc. Dette må vel ha noe med prisen, for det tar jo litt tid å gjøre disse tingene.

 

Er det slike faktorer som påvirker prisen etter din mening?

Ja, absolutt typiske ting som har innvirkning på prisen. Mange monterer baugpropeller på en dag, vi gjør også det av og til, men langtifra alltid. I større båter bruker vi også egne batteribanker istedet for lange kabler med masse spenningstap . Alt dette koster noen kroner ekstra, men handler man en baugpropell ferdig montert fra en seriøs leverandør, så skal man få skikkelig arbeide og det skal brukes ordentlige komponenter. Avrunding av kanter er mer eller mindre standard slurvefeil, det samme gjelder "spoiler" på de båtene som krever det, og ikke minst utvendig finish.

Link to post
Siden temaet er baugtruster, hva koster en installasjon av en 4hk i 28 fots cabincruiser tro?

Her i by'n hørte jeg en pris på rundt 20.000- Det er komplett med kvittering , er vel noe billigere om en gjør denna jobben utenfor arbeidstid's tiden . Det vi kaller svart jobb :cool:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

For 20000 blir det enten elendig utført arbeide, og mest sannsynlig brukt komponenter som ligger tett oppunder minimumgrensenn. Bare komponentene som kreves for å montere propell i en 28 foter koster såpass at denne montøren ikke har noe som helst margin å gå på dersom han er seriøs og gir 5 års greklamasjonsrett på denne jobben.

Sleipner SE 40: 8833,-

Bryterpanel fra 818,-

Tunnell fra 833,-

Kabler m sko ca 1500,-

Laminat 2000,-

 

Altså ender prisen kun på delen på nærmere 14000 inkl. mva. Da sitter montøren igjen med 4800 ex mva i arbeidspenger som skal dekke verktøy, kjøring, kanskje både to og tre ganger hvis nødvendig og ikke minst har han 5 års reklamasjonsansvar. Den prisen er et skoleeksempel på hvordan man kan gjøre hvis man skal gjøre det på absolutt billigste og dårligste måte. Propellen vil mest sannsynlig ikke fungere optimalt pga for lav spenning, dårlig avrunda kanter, tviler på at det er noe spoiler foran hvis det er behov for det. Tror ikke den montøren sitter igjen med cash til salt på skiva hvis han må en tur ekstra om noen år for å sjekke en mulig reklamasjonssak eller for å kontrollere noe annet om noen år.

 

Jeg monterte nylig i en nimbus 25 og det kom på 25000 inkl. mva for en SE40, med skikkelig støpearbeid, grove kabler med skikkelige kabelsko, skikkelig utvendig finish og rikelig med laminat innvendig. Dette var en god vinterpris og båt som var utrolig enkel å komme til. Dessuten gjorde eieren sluttrengjøringen. Dette var en god vinterpris.

 

I tillegg kan det også bli aktuelt med ekstra batteri (gjelder i hovedsak større båter, men mindre også hvis det ikke er stor nok batterikapasitet fra før) og ladeopplegg til disse, evt. fjernkontroll osv.

Link to post

Hvis en først skal ha baugpropell så er det en fordel at den gjør jobben om det trekker litt frisk bris eller litt til også... da er det nok ikke noe mindre enn SE100 som gjelder om man skal handle fra Sleipner...

 

Fikk tilbud på en Maxpower CT100 selv med joystick og tunnell, sikring og rele til 20 lapper inkl. mva. Monteringen av tunnelen skulle jeg få for 3 lapper, men da er jeg med som håndlanger selv... resten av monteningen blir egen innsats... så får tiden vise om det blir noe montering i mai

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Hva er grunnen til at ikke flere seilbåter benytter denne løsningen når det gjelder baugpropell?

Tror nok det i de fleste tilfeller er lommeboken som avgjør... Det koster rett og slett for meget med nedfellbar propell

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Har selv aldrig følt noe behov for baugpropell men har fikset det elektriske for andre som har montert. Sist på en 50 fots seilbåt der lå det 25 kvadrat kabler frem til ankervinsjen vi monterte da bare et optimabatteri freme i båten og koblet det til de eksisterende kablene som kom fra startbatteriet sikret med 100A efektpatron. Det ble et veldig enkelt oppleg og fungerte meget bra.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...