Jump to content

LED lanternepærer

Øyvind Jørgensen

Recommended Posts

Maritim har vært forsiktige med å ta inn LED reservepærer til lanterner. Grunnen er at flere fagfolk kommer med advarende pekefingre til oss når det gjelder lysvinkel og farge. Det blir ikke det samme om det sitter en sylinder med LED pærer på utsiden, i forhold til en tynn glødetråd på rett sted. Det blir heller ikke samme fargetemperatur med hvit LED som med glødetråd, og dermed er rundtlysende kombilanterner heller ikke egnet for LED pære.

Sjøen for Alle fant jeg LED sofittenpærer som bare lyste 180 grader - vri de feil vei, og sidelanternene er mørke som natten. De ble presentert som godkjente. (Godkjenningen hadde dessverre ingenting med båt å gjøre - men med innholdet av giftstoffer i forbindelse med gjenvinning og avfallshåndtering)

Der finnes også RoHS godkjente LED lanterner på markedet. Det høres nesten ut som om de er godkjente for båt. Sjekk her hva det står for: http://europa.eu/eur-lex/pri/en/oj/dat/200...3en00190023.pdf

Men, vi har så lyst til å ta inn LED reservepærer, lavt strømforbruk, og pærebytte kan man glemme til man er klar for AFP pensjonering. Vil gjerne høre meninger fra Baatplassen om emnet, eller tips om det finnes noe som er årntli' godkjent.

(PS: All debatten om syrefast stål og gjennomføringer her på forumet førte til at båtbransjen hadde 2 timer kurs på NORBOAT seminaret om dette emnet. Det virker med debatt :smash: og engasjement....uten at jeg skal dra den diskusjonen opp igjen nå)

Vennlig hilsen

øyvind@maritim

Maritim har vært forsiktige med å ta inn LED reservepærer til lanterner. ...........

det gör ni rett i... :smiley:

SXK skrev förra året til Sjöfartsverket, för att höre deras syn, om detta med LEDpärer i Lanterner avsedda för vanlig lyspäre...

her er svaret fra Sjöfartsverket....(fritt kopierat fra SXK's forum)

(SXK hade även på båtmessen i Gbg stdlanterner med LED-päre i, den gav ett blått lys....istellet för det grönne!)

Som svar på brev från SXK-Stockholmskretsens Tekniska Kommitté 2007-05-21 till Sjöfartsverket har kommit brev 2007-09-12 från Sjöfartsinspektionen, handläggare Magnus Crutebo.

Kopia av brevet föjer nedan, undantagandes 4 A4-sidor med resolutionstext på engelska.

-----------------------------------------------------

Angående lanternor, svar på brev från Svenska

Kryssarklubben.

Ofoget med att man ersätter glödlampor med LED-lampor i lanternor som är testade och typgodkända för glödlampor strider helt mot typgodkännande förfarandet.

En lanterna som är certifierad för en viss typ ljuskälla ska ha den ljuskälla som anges i typgodkännandecertifikatet och inget annat.

Med andra ord, lanternan uppfyller inte dokumentationskraven i Sjövägsreglerna bilaga 1, 14§.

Följaktligen uppfylls heller inte regel 20 e, varför fartyget/båten inte är utrustat med lanternor för att vara under gång från solnedgång till soluppgång.

Från Sjöfartsvekets sida har vi uppmärksammat att man i vissa fall skiftat ut glödlampor mot LED-lampor. Vid kontakter med återförsäljare av lanternor och på båtmässor har vi påtalat hur det ligger till.

Även Kustbevakningen och sjöpolisen är från SjöV uppmärksammade på frågan.

Vid IMOs NAV-53 möte som hölls i London juli i år, beslöts att lägga ett förslag till en MSC resolution som antagligen kommer att antas av MSC-83 i oktober 2007.

Förslaget till resolution har benämningen: Performance Standards for Navigation Lights, Navigation Light Controllers and Associated Equipment.

Där man bland annat tar upp frågan om hur LED-lampor i lanternor ska hanteras.

Observera att ovanstående förslag till resolution ännu inte är antagen av IMO, beslut kommer under kommande MSC möte i oktober 2007.

Anledningen till att svar på erat brev från maj i år har dröjt är att jag avvaktat arbetet i IMO.

Med vänlig hälsning Magnus Crutebo

S/Y Gunga Din

Ettersom det ikke går å filtrere fargene fra en LED for å få rød og grønn, er det veldig riktig å være tilbakeholdne her. Løsningen er å bytte til LED-lanterner, hvor det er fargen fra led-ene og ikke glasset foran som sørger for fargen.

Selv kjøpte jeg Hella led-lanterner hos Maritim. De lyser ok og er godkjent - som lanterner så vidt jeg vet.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

• 2 måneder senere...

Jeg har akkurat byttet topplanternen til en Tricolor + anker fra Hella til 726,- hos SeaSea. Har erstattet opprinnelige glødelamper med LED. Den i Tricolordelen er en 3-farget LED pære plassert slik at de stemmer med Lanterneglasset. Gir et perfekt lys med forbruk på 3W som lyser tilsvarende 25W glødepære. Denne koster 450,- hos SeaSea og består av 50 dioder. Den står ikke i katalogen deres. Den som står der har kun hvitt lys. I ankerdelen har jeg en LED pære med 30 dioder med kun hvitt lys som koster 245,-. Tilsammen koster dette 1420,-

2 lyskilder - bred og smal

Det er vel i hovedsak 2 typer glødelyspærer som brukes i lanterner: De med sokkel i begge ender ("sikringlyspære" eller feston), og de med "vanlig sokkel".

Feston pæren har ganske smal lyskilde (vertikalt liggende) mens den andre typen har horisontalt liggende pære, og dermed mye bredere lyskilde (påvirkes av vridningen på pæren). En ledpære som erstatning for denne er nok lettere å finne, selv om det finnes tynne ledpærer som erstatning til feston også.

Riktig led pære vil i forhold til originalpæren ikke gi bredere lyskilde, og dermed skal den heller ikke påvirke lysåpning/ gradene på lanternen.

Fargetoner

Normalt vil det ikke anbefales å bruke kald-hvit led pære til lanterne: grønnfargen og rødfargan samt "hvitfargen" blir helt feil fargegjengivelse. Men bruk av varmhvit (3200 K fargetemp ca) og evt rød/ grønn led er etter mitt skjønn helt ok. Fargene oppleves "naturtro" og gir de signalene de skal gi.

Fordelen - levetid

Fordelen er helt klart at ved bytte til led vil pærene "ryke" mye skjeldnere. I teorien hvert 17. til 27. år... Avhengig av bruk. I og med at ledpærer tåler "juling" mye bedre en glødepærer, øker man jo også sikkerheten når båten ferdes i dårlig vær med mye slag og skvalp.

Det er viktigere at lanternen lyser, enn at sektoren er riktig på graden. Med det sier jeg ikke at man skal skimse av gradtallet, men etter mitt skjønn er den prioriteringen riktig. (Det er ikke noe hyggelig å møte en "mørk" båt med full gallopp under dørken...)

En annen soleklar fordel er strømsparing, spesielt når motor er avslått. Dette er jo noe vi alle er klar over...

Bilbransjen vrs. båtbransjen

Vi ser det helt klart i bilbransjen også. Flere og flere biler kommer originalt med led pærer i baklys, blinklys og markeringslys. Ved tester ser vi at ledpærer lyser med så og si samme intensitet, riktig farge osv - men ingen offisiell uttalelse har kommet om at led er "godkjent". Dette fordi det er produsenten av lampehuset som skal sørge for godkjenning, og det er godkjent for glødepære.

Samtidig har vi fått klare signaler om at politiet og bilmyndighetene ikke ser negativt på at man har ledpære i stedet for glødepære...

Spørsmålet er om vi noengang vil få en klarhet i dette fra offisiell myndighet, selv om det bare blir økende og økende behov for en avklaring. Men ved å ha en avklaring i bransjen vil i alle fall dette sannsynligvis være nærmere en offisiell avklaring.

Hva vi må hindre

Det vi derimot må forhindre er bruk av feil ledpære i sammenhengen. En "spotpære" vil ikke fungere i lanterne. Ei heller er det hensiktsmessig med en lanterne som lyser oppover. Samtidig har vi dette med fargetemperatur og -gjengivelse. Svært mange er ikke klar over at en ledpære med en gitt sokkal kan ha forskjellig spredning og farge. En lyspære er ikke lenger bare en lyspære...

Det er viktige spørsmål du stiller Øyvind, og vi håper også som en seriøs aktør innenfor dette markedet på en avklaring fremover.

Edit: gjorde innlegget mer oversiktlig.

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Er dette en liten kuling i vannglass? Med unntak av ankerlanterna, vil vel alle lanterner ombord kun være i bruk når motor og dynamo er i drift? Noe som etter mitt fattige skjønn gjør ledpærer i lanternene litt mindre viktig ? Jeg satser heller på å bytte ut innvendig belysning til led pærer. Strømreservene tappes når man ligger på kveldstid i uthavn (som vi liker best) og alle mann skal ha lys.... :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...