At-le Startet 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2008 (redigert) Hei. Så finn annonnser internett. Spørsmål : landstrømkabel m/tau er godkjent nok eller ikke? farlig? synes det er best landstrøkabel m/gummi. Enig? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...ll&tot=null At-le Redigert 26.Mars.2008 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Tja, er det CE godkjent så er det vel greit. Men pointet, det ser jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Det er ihvertfall ikkje beregna på fortøyning............. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Herman Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Det er vel forveksling med fortøyningstau som er den største faren. Spesielt "gode båtnaboer" som skal hjelpe til med fortøyningene, stramme dem opp mens du er borte, forhale el.l. er vel den største trusselen. Selv bør du vel klare å huske hvilket tau som er fortøyning, og ikke. Når det gjelder sikkerheten til selve kabelen kommer det an på hva som er inni "tauet". Hvis den ytre isolasjonen er godkjent for utebruk, og tåler en dupp i havet i ny og ne ser jeg ikke noe problem. Så vidt jeg ser på bildet er det en vanlig skjøteledning inni tauet. Den så ikke akkurat ut som en gummikabel, men det går det vel an å finne ut ved å sende en mail. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 lurer bare litt....Hvorfor...... du förtöjer båten med ordinarie förtöjninger..... hvorfor sen en 'tamp' runt kabeln?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jens_P Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Det er vanlig tau med kabelen inni.Dette gjør at man slipper merker på båten etter kabelen (min utheving.) Kan ikke forstå annet enn at tauet fungerer som beskyttelse av kabelen mot gnag og forhindrer merker på båten etter kabel. En kraftigere utgave av den tekstilomspunnene ledningen som finnes på mange strykjern. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
logget av Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Jeg kan ikke finne de gode argumentene for ha landstrømkabelen integrert i en tau. Tvert i mot er jeg betenkt både på grunn av at den kan forveksles med tauverk og at en visuell kontroll for å avdekke skader på isolasjonen blir vanskelig. I tillegg så skal jo kabelen være synlig merket for å være godkjent. Spørsmålet er vel om en merking under tauverket da vil bli akseptert. Med tanke på at det er vanskelig nok noen ganger å få båteiere til å kjøpe godkjent kabel og kaste de røde, så tror jeg det blir vanskelig å få båteiere til å kjøpe noe som koster enda mer. Nei. Finn heller opp en kabel som ikke kan falle i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Virker som alle nye kabler nå kommer gule. Dette har sikkert sammenheng med "tydelig merket". Har lite problmer med slitasje og merker etter landstrømskabelen... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Dette er sannsynligvis en vanlig kabel med tau rundt, uten endekoblinger. Dersom en er opptatt av stil, synes jeg det første en burde gjøre er å unngå de utrolig store og klumpete EU plastkontaktene på båten (som vist på bildene). Her finnes det mye mer elegante og praktiske alternativer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SRA Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Virker som alle nye kabler nå kommer gule. Dette har sikkert sammenheng med "tydelig merket". Har lite problmer med slitasje og merker etter landstrømskabelen... disse nye gule, setter de "gummimerker" eller slipper man det? PS, ser at endel bruker de billige oransje europriskablene som blir stive som stokker i frost til landstrøm, ikke disse jeg mener og oppfattet ikke blue Dragon sitt inlegg var om dissse heller. Har prøvd å få båtforeningen til å nekte folk å bruke disse, koble dem fra rett og slett - men de er noe lukne til forslaget. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Man kobler da ikke fra andres landstrøm sånn "rett og slett"? Det kan jo få alvorlige følger. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NAL Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Tau med strøm til en pullert og tau med vann til den andre - det går mot en spennende sommer ! Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Man kobler da ikke fra andres landstrøm sånn "rett og slett"? Det kan jo få alvorlige følger. ...for å finne hvem som har jordfeil? Har opplevd å skulle mekke på båten i regnvær. Jordfeilbryter slo ut (for hele brygga). Da var det bare å trekke ut alle landstrømkablene (~30 stk), resette jordfeilbryteren, og så sette inn en etter en til jordfeilbryteren trippet igjen. Han med jordfeil var forbannet etterpå. Han mente visst at det var bedre at hele brygga skulle være uten strøm enn at bare han skulle være uten strøm Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Håp Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Man kobler da ikke fra andres landstrøm sånn "rett og slett"? Det kan jo få alvorlige følger. Det kan få alvorligere følger å ikke gjøre det. Men man kan jo prøve å få gitt beskjed til vedkommende at det er gjort og hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 De kablene som er godkjente for utendørsbruk uten tilsyn blir ikke stive i kulden. Den typen som blir stive er sikkert av den typen som er godkjent til utendørsbruk med tilsyn. Send dem et brev med en frist for utskifting, true med oppsigelse av båtplassen og bingo - problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Er det noen som har denne kabelen da som tråden handler om? Syns nok den ser litt flott ut. :) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Er det noen som har denne kabelen da som tråden handler om? Syns nok den ser litt flott ut. :) Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Annonsen er slettet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Arild81 Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 Annonsen er slettet. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28284405 Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 2.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2011 "Det lille ekstra" som det snakkes om i annonsen er det ikke kjøperen som får med DEN prisen. Fytti, 2250,- Nok for en vanlig 220V kabel. Nei, jaggu meg ta, det får nå være måte på hvor fin man skal være!! Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Chiefengineer Svart 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 (redigert) Dette er jo bare tull. Denne kabelen samler akkurat like mye dritt, om ikke enda mer enn en "vanlig" kabel om den blir liggende langs en skitten kai. Med den mørke fargen ser du heller ikke dritten før den har satt seg på plasten, rekkene eller bakdekket. Nei takker meg til en høykvalitets myk silikonkabel i gul farve der man enkelt ser urenhetene og kan tørke dette vekk før kabelen legges bort. Dessuten kan kabelen enkelt insiseres for evt. skader. Det er vanskelig å se på en mørk, tauomspunnet kabel. Denne hadde jeg ikke tatt i bruk om jeg hadde fått kabelen gratis. Husk forresten at vanlig "gummikabel" ikke er egnet til landstrømskabel da den både setter merker og heller ikke er helt tett over tid. Det er silikonkabel i skikkelig kvalitet som skal benyttes. Redigert 3.Juni.2011 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 (redigert) Husk forresten at vanlig "gummikabel" ikke er egnet til landstrømskabel da den både setter merker og heller ikke er helt tett over tid. Det er silikonkabel i skikkelig kvalitet som skal benyttes. Udiskutabelt at de sorte kablene sverter og at de gule sånn sett er betraktlig bedre. Tydligvis noe utstyrslevrandørene har funnet ut også. Fy F.... for en pris. 1700,- for en 25 meters kabel? http://www.maritim.no/elektrisk/landstrom/calix-landstromkabel-gul-25-meter Noen som har peil på hvor det er mulig å få slike kabler til en fornuftig pris. Ikke talom om jeg bruker 1700,- kroner på ny kable når jeg har 2x25 meter med fullt ut brukande gummikabel ombord. Redigert 3.Juni.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Jernbåten Svart 3.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2011 Dette er jo bare tull. Denne kabelen samler akkurat like mye dritt, om ikke enda mer enn en "vanlig" kabel om den blir liggende langs en skitten kai. Med den mørke fargen ser du heller ikke dritten før den har satt seg på plasten, rekkene eller bakdekket. Nei takker meg til en høykvalitets myk silikonkabel i gul farve der man enkelt ser urenhetene og kan tørke dette vekk før kabelen legges bort. Dessuten kan kabelen enkelt insiseres for evt. skader. Det er vanskelig å se på en mørk, tauomspunnet kabel. Denne hadde jeg ikke tatt i bruk om jeg hadde fått kabelen gratis. Husk forresten at vanlig "gummikabel" ikke er egnet til landstrømskabel da den både setter merker og heller ikke er helt tett over tid. Det er silikonkabel i skikkelig kvalitet som skal benyttes. Nå har jeg hatt samme gummikabel i 15 år. Den sverter ikke, er beregnet for nedgraving i bakken og viser ingen tegn på aldring eller strømlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.