froesak Startet 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2008 Skal montere en 30a sikring på kablelen fra batteriet og tol fordelinga. Hvor finner jeg sikringsholdere for 16mm2 kabel? de største jeg har funnet er opp til 6mm2 ledning. og hvilke tilkoblings punkter/ skinner annbefales til og fordele strøm ut igjen til de forskjellige aperater? Skinne eller sånn enkelt punkt? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 ...og hvilke tilkoblings punkter/ skinner annbefales til og fordele strøm ut igjen til de forskjellige aperater? Skinne eller sånn enkelt punkt? Jeg vil bruke slike fra Maritim som fordelingspunkter for strømmen. Har brukt tilsvarende tidligere og synes det var en veldig grei og oversiktlig måte for fordeling til sikringsholdere og samlingspunkter for -12v. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
BMP Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Bruk en vanlig 1 polt 32A automatsikring den får du inn en skikkelig stor kabel i koster en 100 lapp. NB! ikke alle alle automatsikringer er godkjent for DC men kjøper du en Kopp auromat er du sikke den er godkjent for opp til 48V DC. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 (redigert) Bruker man en koblingskinne til + og en til - da og kobler kablene fra batteriet inn på muttera på en av sidene? Redigert 27.Mars.2008 av froesak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Bruk en vanlig 1 polt 32A automatsikring den får du inn en skikkelig stor kabel i koster en 100 lapp.NB! ikke alle alle automatsikringer er godkjent for DC men kjøper du en Kopp auromat er du sikke den er godkjent for opp til 48V DC. Har du noen link til hvor man får kjøpt disse? Har sett noen men de har vært 50a og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Vi tro du får kjøpt dem fra en vær elektrogrosist eller tavlebygger de finnes i størelsen 2-64A. Har selv kjøpt en rekke slike og montert i min båt. Jeg kjøpte mine fra Nordkontakt AS i Bodø. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Bruker man en koblingskinne til + og en til - da og kobler kablene fra batteriet inn på muttera på en av sidene? Jepp Og fra +skinnen til sikringsholdere og så videre til bryter/utstyr. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
knutza Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 (redigert) Om du kun skal ha sikring kan du bruke denne holderen. Koster 45 kroner og kan brukes på kabler opp til 35 mm2 Artikkelnr. 31-448 på BT Redigert 27.Mars.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Jeg brukte en tilsvarende som vist over, de selges på BT og på HI-FI butikker. Er mye brukt av gutta som mekker stort musikk anlegg i bil. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TrondT Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Jeg brukte en tilsvarende som vist over, de selges på BT og på HI-FI butikker. Er mye brukt av gutta som mekker stort musikk anlegg i bil. Bare husk å kjøpe den fra hi-fi butikken, for den fra BT er nok bare søppel... :lol: TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
SF Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Jeg kjøpte på BT Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TrondT Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Jeg kjøpte på BT Da er det vel ganske så sannsynlig at båten din synker "as we speek" Når sant skal sies så har jeg ikke dårligere erfaringer med BT enn feks Maritim...og hvis man ikke får tak i det man trenger andre steder enn BT, skal man da la være å kjøpe ? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.