Framtia Startet 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2008 Min nye båt var registrert i NOR, og jeg skal nå foreta eierskifteendring, endring av båtens navn og endring av hjemmehavn. NOR har nå opplyst at dette krever tre tinglysningsgebyr (a kr 1548,-). Dette synes jeg var en ganske spesiell og ikke minst kostbar ordning. Antar at andre her også har erfaringer med dette?. Nesten så jeg vurderer å melde båten ut av NOR... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Det virker noe underlig, men om en summerer opp de avgifter så blir det jo slik Skjøte NOK 1.548,- Navneendring skip NOK 1.548,- Hjemstedsendring NOK 1.548,- Men etter min mening så kan det ikke være nødvendig å tinglyse dokumentene hver gan en endring foretas... denne gangen burde det være mulig å slå tre fluer i en smekk... Endre navn, hjemsted og eierforholdet og deretter tinglyse skjøtet.... Men det er muligens slik at navnet er tinglyst i ett dokument, hjemmehavn i ett og skjøte for deg.... for alt jeg vet... Men nå er jo navn og hjemmehvan frivillig å endre ved kjøp/salg... så det rekker vel å endre skjøte med eierforholdet.... og betale 1548 kroner Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Framtia Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Jeg valgte å kun endre eierskap og navn, og sparte 1548 kr på å la båten forbli registrert med hjemmehavn i Tønsberg... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 En god grunn til å unngå hele registeret ja... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 En god grunn til å unngå hele registeret ja... Jepp, og det er i tillegg gratis å slette båten der om en ønsker det.... så det blir i grunnen opp til kjøper av båten om en ønsker å ha båten i NOR fortsatt, om en ikke ser seg råd til å betale disse 1548 kronene... Sletting av obligsjoner/skip Gebyrfritt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Whistler Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Jeg synes den siste kommentaren er ufortjent. Det er vel heller gebyrbyråkratiet somfortjener et spark. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Penny Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 NOR er i det minste konsekvente på gebyrene. Synes det er verre på veien, hvor det tydeligvis er ca 2.5 ganger mer arbeid for våre stakkars byråkrater å skifte eier på en 1 år gammel bil enn en 5 år gammel bil av akkurat samme type. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 I motsetning til bil er det frivillig å registrere båt enn så lenge. Så da får det bli opp til enhver hva som passer best. Grådigheten har som kjent ingen grenser i dette land. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Jeg synes det er viktig å merke seg at NOR er et nasjonalt registreringssystem for store skip. Systemet gir en rekke rettigheter. Ved overtakelse av et skip registrert i NOR er det vel tilstrekkelig med Nasjonalitetsbevis - eller hvordan er de nye reglene? Se også: How to change your boat 's name without tempting fate, av Dan Meadows: http://www.scanmar-yachts.com/docs/How%20t...39;s%20name.pdf Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 I motsetning til bil er det frivillig å registrere båt enn så lenge. Så da får det bli opp til enhver hva som passer best. Grådigheten har som kjent ingen grenser i dette land. Helt ening - dette statlige registeret burde heller blitt betalt av alle skattebetalere.... NOT OK, jeg ser at det ikke bør være nødvendig å ta dette gebyret hvor hver av tjenestene - det kunne burde la seg gjøre å ta dette gebyret for hver henvendelse for endring(er). Se også: How to change your boat 's name without tempting fate, av Dan Meadows: http://www.scanmar-yachts.com/docs/How%20t...39;s%20name.pdf Denne var fin :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Jeg endret kun eiernavn. Hjemmehavn står som Drøbak og jeg beholdt samme navnet. Har ikke hatt noen problemer med det. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.