Jump to content

Båtmeglere og seriøsitet


BEG

Recommended Posts

Prinsippet med megler er vel og bra, men det er kanskje ikke like regulert som f. eks. omsetning av hus. Vi skal være glade for det, for da ville vi sikkert også hatt en eller annen form for omsetningsskatt som dokumentavgiften ved huskjøp.

 

Men jeg tror alle kan kalle seg båtmegler.

 

Hvis man vil være sikker på at alt kan etterprøves og ansvaret (dermed også risikoen, f.eks. for skade under transport) er tydelig avtalt, og at dette er dokumentert skriftlig, kan man i allefall ha et godt grunnlag for å etterspore hva som har skjedd og hvor en handel kan ha gått galt.

 

Resten er et spørsmål om tillit og godt forarbeide før man gjør et salgshåndtrykk.

 

Jeg ville uansett konsultere en advokat for å få alt korrekt hvis det er mange ting som skal klaffe før eiendomsretten overføres til kjøper.

Og kredittsjekk kan vel også være en billig forsikring for selgers del

 

Når man handler båt i millionklassen, utgjør ekstrakostnadene med å få alt på plass, med klar fordeling av ansvar og risiko klargjort, en liten andel av kostnadene uansett. Hvis ikke en megler fullfører en handel med dette i orden, er han ikke seriøs etter min mening.

 

Ved mindre beløp, blir totalrisikoen også mindre, så da tenker jeg at det i større grad må basere seg på tillit og at objektet og betalingen skifter hånd mest mulig samtidig med overtagelsen.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Fordelen med å kunne overlevere båten ryddet og salgsklar i dag til en megler og bare glemme den er jo veldig grei.

 

Den blir liggende ved en brygge eller i en salgshall der det frekventerer båtkjøpere, den blir presentert ryddet og ren og salgsklar i motsetning til om den er i daglig bruk.

 

Selger slipper å leie 2 båtplasser om han kjøper ny båt før den gamle er solgt, han slipper stresset ved salgsprosessen, lever nå og ferdig med det badabing.

 

Kjøper foholder seg til en som virkelig kan dette med båtsalg, prosessen blir ryddig og ordentlig gjennomført. Alle burde være happy

 

Absolutt enig her Enzo, det er bare ETT problem, ingen av disse tingene skjer om man benytter Aker Yachts......

Båten blir liggende på din plass, Aker Yachts rører den ikke, de tar ikke i båten ved overlevering, de gidder ikke en gang å svare på henvendelser.

Henvendelse fra kjøper henviser de elegant til eier.

Det de derimot gjør er å ta honorar for å "megle" den. :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tror ikke jeg hadde kjøpt båt av megler uten inngående kunnskap og innsikt i salgsobjektet. Kun av eier eller seriøs båtforhandler. Eller konkursbo, veldig billig :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det som er greit for kjøperen, når selgeren bruker en megler eller annen mellommann, er at det er forbrukerkjøpslovens tvingende regler som regulerer rettsforholdet mellom kjøper og selger. Det betyr i praksis at kjøper får en betydelig bedre rettsstilling sammenliknet med hva han hadde hatt ved et kjøp direkte fra selgeren. Lær hvorfor og les mer om dette i denne artikkelen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

VannTro:

Helt enig. Men det eg forskjell på lundebåt eller Heitmann Marin for eksempel og Aker Yachts.

De første tar inn båten din og gjør en skikkelig ryddig overtakelse og overlevering til ny eier der båten gås fullstendig gjennom så det ikke skal være noen tvil i etterkant om skjulte feil osv.

Link to post

 

 



Det betyr i praksis at kjøper får en betydelig bedre rettsstilling sammenliknet med hva han hadde hatt ved et kjøp direkte fra selgeren.


Selvfølgelig står kjøperen sterkere når han handler av en profesjonell aktør. I denne tråden er det Aker Yachts som har overtatt oppdraget.
Man kan ta en liten titt på den delen av regnskapet som ligger åpent for alle og selv vurdere hvordan sikkerhet dette selskapet kan gi en kjøper ved eventuelle problemer:
http://www.1881.no/maskiner-motorer-deler-og-utstyr/maskiner-motorer-deler-og-utstyr-oslo/maskiner-motorer-deler-og-utstyr-ullern/aker-yachts-as_100810003S1/regnskap/

 

Enzo,

Ja, man må vurdere sine samarbeidspartnere i dette markedet og det er stor forskjell på dem.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Guest Avmønstret#

Så er det megler i blidet bør en som kjøper kanskje vurdere å kjøpe båten usett? Undersøkelse av objektet er jo da en ulempe for kjøper fordi det sannsynliggjør at man burde ha oppdaget/skjønt osv divers feil og mangler.

 

Og siden selger er profesjonell part så står man sterkt når man i ettertid reklamerer.

---------------

Link to post

Med fare for å få hele båtmeglerlauget på nakken: De aller fleste "båtmeglere" er vel hurragutter som har en CV like lang som dødehavsrullene med div. salgsjobber med heller kort varighet. I tillegg kommer alle enmannsforetakene de selv har drevet (og som banken har lagt ned) der de hadde et genialt konsept som besto av noe som solgte seg selv med en enorm profitt.

 

Vi kjenner alle en eller fler av disse typene: De mener selv de er for smarte for å være vanlig lønnsmottakere, men de er for dumme/glade i å flashe penger/talentløse/latent kriminelle/late/dysfunksjonelle (stryk om du finner noe som ikke passer) til å få disse foretakene til å fungere. Disse ender som regel opp med å importere og selge bruktbiler til dem i 40-årskrise/reisende i dameundertøy/båtmeglere eller støvsugerselgere.

Dem som er litt oppegående får seg en distriktsagentjobb for Wurth eller en tilsvarende brukbar selgerjobb.

 

Jada, jeg plumper uti med begge beina og generaliserer så det ljomer etter, men dere vet at jeg har rett mht. de aller fleste av disse gutta.

Synd for dem som faktisk ser på dette som et fag (han er vel nevnt i denne tråden).

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...