Idefix Startet 5.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2004 Nå er endelig også jeg på nett etter å ha vært "Gjest" nesten siden starten av forumet- som bare har hatt en imponerende utvikling. Jeg har dratt nytte av mye god informasjon og synes etterhvert at jeg "kjenner" noen av aktørene. Vedr. emnet. Er det noen som kan forklare meg hvordan dekompresjonshendlene fysisk virker ? Har en MD 17 fra 1979 som jeg begynner å kjenne godt, men erfaringsmessig så vil jeg helst på forhånd vite hva som kan skje når man beveger på gamle ting som ikke har vært i bevegelse muligens siden dag 1. M.a.o. hvis jeg begynner å bruke hendlene nå, uten at jeg vet om de forrige eierne så mye som har tatt på dem, kan jeg da risikere at noe blir utett når jeg stenger igjen. Er det en tilførsel jeg kanskje ikke får ordentlig tett igjen om jeg åpner etter evt. så mange år ? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2004 Dekomp.hendel = ventilløfterhendel. Den hindrer ganske enkelt en av ventilene i å lukke slik at sylinderen blir kompresjonsløs. Et must om man skal starte med sveiv. Brukes ved start, aldri som stopp. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2004 Kan oxo brukes om man har dålig 'kräm' i batterierna....får opp turtallet mye snabbare så att dieseln 'tänder' ! kan aldrig tenke mig att det skulle vare noe problem o börje anvende dom nu efter flere år.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2004 kan aldrig tenke mig att det skulle vare noe problem o börje anvende dom nu efter flere år.... Dekompressjonshendelen gjør ikke noe mer komplisert enn det som ventilløfterne har gjort noen millioner ganger allerede, så det kan ikke være noe problem - hvis da ikke selve hendelener så stiv og stør at den ikke kommer helt tilbake til sin hvilestilling.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Idefix Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2004 Takk for konkrete og greie svar ! Når det gjelder om de har blitt stive og støle slik at de ikke går helt tilbake til sin hvilestilling, så smøres vel disse på lik linje med ventilene slik at de sannsynligvis ikke har "satt" seg på noen måte - eller har du annen erfaring du kan tipse meg om Poseidon ? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2004 Hei Idefix, Jeg kjenner ikke denne bestemte motoren, men ut fra kjennskap til ganske mange andre motorer så vet jeg at selve dekompresjonshendelen ofte er en forholdsvis "simpel" mekanisk innretning som gjerne er montert utvendig på ett eller annet vis. Dermed får den heller ingen smurning fra sentralsmøresystemet. Men du vil jo merke med en gang du tar i den om den går lett og fritt i opphenget sitt, eller om den er stiv og støl. Skulle den være treg i bevegelsene så gjør det underverker med litt "verktøykasse på boks" for å rense, så bevege den noen ganger frem og tilbake, og deretter spandere noen dråper med vanlig motorolje. En enkel og grei jobb. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Idefix Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2004 Takk ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.