Forland 23' Startet 27.Mars.2008 Del på Facebook Startet 27.Mars.2008 Hei! Eg har fått tiltakande vibrasjon i båt/motor i da siste. Eg lurte på om eg kunne ha fått kast i akslingen for når eg køyre motoren utkobla går han jamt og fint, men når eg koble inn så står han å jokke att og fram og opp og ned. Når eg aukar turtallet ved gange, forplantar bevegelsane seg i hele båten til ein skjelvane, godt merkbar, risting. Eg har imidlertid ikkje hatt noko grunnberøring og so vidt eg veit heller ikkje kjøyrd på nåke drivrask. Ingen synlig skade på propellen heller. Tok vekk tiljane i båten og observerte akslinga når ho går, og kjøyrde full gass med nøytral propellvridning medan eg låg til kai for å sjå etter bevegelse sideveis, men eg kan korkje sjå eller måla noko kast. Motorfestane sit godt, så eg trur ikkje da e dar feilen ligg, desutan går han fint utkobla på alle turtall. Innkobla derimot skjelv han på alle turtall, mest på høgt, og uavhengig av pitch. Nåken so har peiling? Og om da skulle vera akslingen, kan han rettast ut - og kor mykje koste da? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 skru løs akslingen og sjekk oppretingen av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Har du sjekket at du ikke har varmgang i pakkboksen? Det kan gi kast i akselen, som går tilbake igjen når den avkjøles. Det vil da som regel vær typisk at det problemet kommer en liten stund etter oppstart og øker etter hvert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MajorAndy Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Jeg mærkede på et tidspunkt en svag rysten i motoren. Næsten ikke mærkbar men mest på lave omdrejninger. Jeg havde samme teori som dig: At akslen måske var blevet skæv. Men lidt senere skete dette: Rystelserne var en begyndende revne i en af bladene, der pludselig løsnede sig med et F***** brag. De voldsomme rystelser fik hele indfestningen til at gå ud: Jeg kunne ikke se propellen - men er ret sikker på at HVIS jeg havde kunnet se den ville jeg ikke have fundet den beskedne revne helt inde i propel-navet. Hele sagen "kostede" en ny aksel, ny propel og indfestning. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Når jeg skulle ta opp båten for 1 1/2 år siden, så trodde jeg at jeg hadde fått noen skjevheter i aksling/propell. På tomgang og lave turtall gikk den fint, men med en gang motoren begynte å skulle ta i, så ble det voldsomme vibrasjoner i hele båten... Jeg skjønte egentlig ikke bæret - for båten var bare ett år gammel og jeg hadde garantert ikke kjørt på noe. Funderte på om det kunne være groe på propellen siden den hadde ligget ubrukt en stund (6-8 uker?), men jeg fant ingen ting selv når vi tok opp båten. Ved service på motoren spurte jeg servicemannen om han kunne sjekket opprettingen av motor/aksel. Men da kom servicemannen med forklaringen - det skyldes at motoren ikke får nok diesel (pga luft i drifstoffiltret ?) sa han! Fikser seg selv etter litt kjøring.... Og så sant som sagt - til våren var problemet borte! Slett ikke sikkert at du har samme problem, men det kan være greit å vite dette. For en ukyndig hørtes det rett og slett ut som det var noe alvorlig galt. Og servicemannen fortalte at han hadde hørt om folk som hadde betalt i dyre dommer for feilsøking med denne "feilen". Noen ganger er det enkelt.... Sitér dette innlegget Link to post
Forland 23' Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Takk for svar! Skal jaggu prøva å skifte dieselfilter og lufta ut og sjå om da hjelpe! Kunne aldri falt meg inn om ikkje du hadde sagt det... Skal også sjekka pakkboksen; veit eg har hatt problem med smøringa ei stund då fettpressa ikkje har virka skikkeleg, så da kan jo vera da óg. Håpar ikkje eg endar opp slik bildene viser - da har eg f..n ikkje råd te akkurat no Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Det og sette en sink anode fast på akslingen slik er IKKE og anbefale uten videre sikring, den skal sikres med slangeklemmer på begge sider. Når den har tært seg opp så vil den ikke skli ned til det vannkjølte lageret ditt. Husk god avstand frem til alle slike lagere, det beste er kun og sette anode på propellmutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.