Jump to content

EAGLE Fishelite 502C kartplotter

Terje Granheim

Recommended Posts

Heisan

Noen som har erfaring med denne?

Har bestilt båt med kartplotter ferdig montert og fikk i dag bekreftelse på at det er denne kartplotteren som vil bli montert.

Selv om jeg ikke kjenner denne i det hele tatt ble jeg umiddelbart veldig skuffet da jeg søkte etter den på nettet og fant pris på ca 6500 kr.

Jeg har nemlig betalt 11 000 kr for å få den ferrdig montert.

Kan det virkelig koste så mye (4500kr) å montere dette, eller er jeg rett og slett lurt?

Hvor vanskelig er det å montere dette selv? Har jo lest om mange flotte plottere i prisklassen 10 000 kr.

Terje

Mulig at jeg var litt vel kjapp på avtrekkeren nå, jeg vet ikke. Står ikke noe om hvor vidt det er inkludert kart på den prisen jeg fant, og hvis det kommer i tillegg blir regnestykket noe anderledes (jeg aner ikke hva kart koster).

Her er i alle fall spekken på plotteren, så setter jeg stor pris på kommentarer:

FishElite 502c iGPS

Dette apparatet har de samme GPS-, plotter og ekkoloddegenskapene som FishElite 642c.

502c-modellen er utstyrt med en TFT-skjerm som har 320 x 240 piksler oppløsning. Dettte gjør apparatet rimeligere, men det har bevart meget gode egenskaper når det gjelder detaljseparasjon, kartgjengivelse og bruk under vanskelige lysforhold.

SKJERM

* Stor, 5" TFT høydeformatskjerm som gir god oversikt både ved navigasjon og fiskeleting.

TFT-teknologi med 256 farger. Meget god lesbarhet i direkte sollys og fra skrå vinkel.

* 320 x 240 piksler oppløsning gir meget god separasjon av fisk på skjermen og et kartbilde med alle detaljer.

* Skjerm med høyhastighets oppdatering.

* En unik funksjon for enkelt å kunne endre bildefeltet med delt skjerm.

Overleggsmulighet hvor GPS- eller ekkolodd-data kan kombineres med et hvert skjermbilde.

EKKOLODD

* 188 watt RMS. Dyp ned til 240 meter med 200kHz senderstyrke.

* Leveres med svinger beregnet på utvendig hekkmontering. Transduseren gir en dekning på 60o

og har innebygd føler for vanntemperatur.

* Justerbar pulshastighet med automatisk HyperScroll som gir et bedre bilde ved

ekkoloddleting i større fart.

* COLORLINE-funksjonen gir bedre separasjon av målene og et mer detaljrikt bilde av bunnen.

* Fargepaletter som kan tilpasses lysforhold, egne preferanser eller spessielle oppgaver

som å finne fisk som står langs bunnen.

* Grafisk søyle som viser ekkosignalenes frekvens og styrke.

* Størrelse: Høyde 13,8 cm, bredde 17,6 cm og dybde 8,6 cm

* Skjermstørrelse: 12,7 cm diagonalt

* Lager 1000 WPT, 1000 egenmerker, 100 ruter, 10 spor med 10000 punkter/spor

* Skala fra 0,05-4000NM

* 42 grafiske symboler for egenmerking

* Svingertype standard: 106-48, HST-WSU

* Viser vanntemperatur

HUKOMMELSE

* Vanntettt port for MMC /SD kort som gjør det mulig å lagre ekkoloddbilder og GPS datafiler.

* Porten brukes også for å laste kart til kartplotteren.

* Kompatibel med flere kartformat, blandt annet Lowrance NauticPath International og Navionics elektroniske vektorkart.

KARTPLOTTER

* Innebygd, solid og følsom GPS-antenne med parallell mottak av 12 kanaler.

* Utvidet og detaljrikt verdenskart (oversiktskart) følger med.

* Kan lagre opp til: 1000 veipunkter, 1000 hendelsesmarkeringer, 100 ruter med

opp til 100 punkter pr. rute.

* 40 zoom nivåer.

* 42 predefinerte ikoner for å markere viktige punkter.

Art.nr. 116 23, Eagle FishElite 502c iGPS ekkolodd og kartplotter kombinert

Vår pris : kr 6 460

Noen som kjenner til denne fuksjonen?

autorute-funksjon som minner om bil-GPS:

Du legger bare inn bestemmelsesstedet, oppgir hvor dypt båten stikker, høyden på masta, båtens bredde og sikkerhetsmargin til land.

Etter dette legger plotteren opp ruta og geleider deg hele veien fram til brygga!

Høres fantastisk ut!

:flag:

Hei

Tror du blir fornøyd med Eagle

Har selv Eagle 500c (bare plotter) Denne er helt topp

Er lett å montere,men den du har bestillt, har jo også ekkolodd ,og da må det jo monteres en svinger.

Hvis den monteres med en hekkmontert svinger er det såre enkelt.Noen mere jobb med innvendig montering,

men er heller ikke noe problem å gjøre selv

Prisen var temmelig stiv uansett

denne plotteren koster kr 3 650,- på nettbåt , tillegg for giver til dybdemåler.

kart koster kr 2 200,-

Den fungerer ikke som en gps til bil , rute må du legge inn selv.( det er det samme på alle plottere til båt )

Helt grei enkel liten plotter.

Lett å montere selv kun koble til strøm og skru fast festebrakkett, litt mer jobb hvis med dybdemåler.

Har samme plotter/ekkolodd selv. Kjøpte dette for 2 år siden og betalte dengang nøyaktig 9400,- med kartbrikke og innvendig svinger. Ser at man i dag kan få kjøpt samme "pakke" for rundt 7500,- inkl. samme utstyr. Hvis man ser bort fra at skjermen i noen tilfeller er litt liten, er jeg meget fornøyd (les imponert) over denne modellen. Har fungert utmerket i over 1000 timer for meg. Vær klar over at det kommer en ny oppdatering fra Navionics i løpet av april måned - sørg for at du får med deg denne siste oppdateringen!

Hvor vanskelig er dette å montere selv da?

Er det verdt å betale 3500 kr for få det ferdig til bruk?

For meg høres det ut som jeg har fått en dårlig deal, men jeg er av den gnie typen som tenker på hva slags plotter jeg kunne fått for de 11 000 kr og montert selv. Det er ikke noe stort skip jeg skal føre (Skibsplast 660), men jeg skal ha valuta for det jeg betaler.

Dessuten leste jeg at Garmin har kommet med plotter som ordner hele ruta for deg. Bare skriv hvor du skal hen, dyptgående på båten, og så ordner den resten. Det må jo være 100 ganger bedre enn å plotte hele ruta selv?

Blir vel i overkant av 4000 de tar, listepris er 6890, men den er tilgjengelig betraktelig rimeligere.

Hvis plotteren ikke skal felles inn er det ikke mye arbeid med installasjonen. 502C iGPS modellen er heller ikke egnet til innfelling siden den har integrert GPS antenne.

Synes 320x240 oppløsningen på denne modellen er for dårlig, FishElite 642C iGPS med 640x480 oppløsning er et mye bedre alternativ. Listepris er 8390kr.

Jeg vil i stedet anbefale en av Lowrance LMS modellene. Eagle er et rimeligere varemarke fra Lowrance og det selges typisk 3-4 år gammel Lowranceteknologi under Eagle varemerket. Lowrance har skarpere mer lyssterke skjermer, NMEA 2000 og Ethernet. Bortsett fra dette er instrumentene tilnærmet identiske. NMEA 2000 er den nye standarden for å koble sammen marine elektronikk og erstatter NMEA-183. (Lowrance har selvsagt NMEA 183 også) På NMEA 2000 bussen kan eksempelvis mange nyere motorer (Suzuki, Evinrude, Yamaha, Volvo og Yanmar) kobles opp for å vise motordata som forbruk, oljetrykk, temperaturer og annet. LMS serien kan også brukes som radarskjem, men den er vel egentlig for liten for slikt. Via Ethernet kan den også kobles ammen med andre Lowranceinstrumenter for deling av ekkolodd og kartdata. Det har akkurat kommet en ny softwareoppdatering som gjør at Navionics Platinum 3D kart kan brukes. Finnes i utgavene 520/522/525/527. Forkjellen er utvendig og innvendig GPS antenne og en eller to frekvens ekkolodd. Skal selv kjøpe meg en LMS-525C DF selv om jeg allerede har et Furuno digitalt ekkolodd og en Raymarine E80 i båten min. Listeprisene for de forskjellige LMS modellene er i området 9-10 tusen.

Hei,

Jeg har brukt "EAGLE Sea Charter 502 iGPS" som jeg tror er veldig lik. Prisen på denne hos en norsk forhandler i en båtpakke har jeg fått oppgitt til 10.000,- inkl navionics GOLD - XL9 til kr. 2.500,- og arbeid. Ville nok som proffene over her ha valgt en bedre skjerm i solsteika( 642C iGPS). Jeg er absolutt ingen ekspert, men ivrig på fiske. Loddet fungerer, men jeg har få sammenligningsgrunnlag. Tross alt vil jeg nå prøve en større skjerm og 2 frekvent hekksvinger for over 200 meter(Lowrance Lcx-27c).

Redigert av bindaling (see edit history)

Svingeren som leveres med LCX-27 er ikke egnet for 200m eller dypere. Men loddet er så absolutt med en bedre svinger som eksempelvis M260 eller B260.

5" tofrekvensutgavene fra Eagle og Lowrance leveres med samme svinger som LCX-27C så forskjellen i ytelse blir ikke stor. LCX-27 har max 1kW rms utgangseffekt for 50kHz, men ved orginalsvinger begrenses dette til 600W, 5" utgavene har max 500W utagnseffekt. Selfølgelig bedre med 7" skjermen på LCX-27 og enda bedre med 8,4" skjermen med 800x600 oppløsning på LCX-37C.

Men det finnes ikke noe annet instrument i 5" klassen som har så mye funksjonalitet som LMS-525C DF eller LMS-527C DF iGPS, og skjermene er supre både når det gjelder oppløsning og lysstyrke.

Du finner kanskje bunnen men ikke fisk på 200m med en slik svinger, trenger en dyr Airmarsvinger for det.

Men det finnes alternativer. Akkurat i disse dager kommer Lowrance på markedet med en blackbox ekkoloddmodul som heter Broadband Sounder-1. Kjøper du en slik for 550-600 dollar fra statene vil du kunne bruke din eksisterende svinger til fiskeleting på dypt vann. Denne ekkoloddmodulen på 31W rms, :crazy: vil nok revelosjonere ekkoloddmarkedet. Lowrance oppgir at disse 31 Wattene tilsvarer 3750W rms for et konvensjonellt lodd. Dette kan bare bety at Lowrance sender et kodet signal og bruker korrelasjon i mottageren. På grunn av den lave utgangseffekten kan en hvilken som helst standardsvinger bruker, men de dyre svingerene vil selvsagt gi bedre følsomhet.

Lowrance har vist data som er tatt opp på ca 1500m med dette loddet.

Lowrance Broadband Sounder-1

Takk for meget innterresann info! Denne "forsterker" kan da tydeligvis monteres inn senere på eksisterende LCX-anlegg mellom svinger og plotter, så lenge plotteren er 2007 modell eller nyere. I praksis forstår jeg det slik at modulen kan monteres sammen/like ved plotteren. Veldig gunstig oppgradering hvis dette ble rett oppfattet!!

mvh

Redigert av bindaling (see edit history)

Lowrance Broadband Sounder-1 (LBS-1) er et blackbox ekkolodd som kobles til via Ethernet på alle 2007 og nyere LCX, LMS og GlobalMap. Instrumentene må ha gul Ethernetkonnektor, den blå støttes ikke. Siden den kobles til via Ethernet kan du selvsagt plassere den hvor du vil i båten. Hvis du har mer enn et Lowranceinstrument som ønskes tilkoblet LBS-1 trengs også Ethernetswitchen Navico Expansion Port-1.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...