Krimart Startet 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2008 Hei, Sitter og leser en test av den nye Beneteau First 45. cruiser/racer -visstnok optimalisert for IRC. Flott båt, det er det ingen tvil om. Likevel er det en en del detaljer jeg reagerer på. Skapdørene over salongen åpnes nedenfra og opp, dvs. åpner man et skap på babord side ved bidevindseiling på babord halser vil ting fort rase ut. Det er to toaletter om bord, begge på babord side, mao: seiler man bidevind på babord halser får man ikke brukt noen av toalettene (uten å spyle med ferskvann). Byssa ligger på styrbord side, jeg trodde det var en gyllen regel å ha den på babord (så man kan koke nede i le på styrbord halser) Det ser for meg ut som det hadde vært enkelt å bytte plass mellom bysse og toalett+kartbord så hadde begge disse ulempene vært eliminert. Så vidt jeg kunne se hvar det ingen badestige heller, men der er det sikkert en eller annen fiffig løsning. Tydligvis en båt først og fremst laget for regattabanen og ikke for lengre turer, men egentlig merkelig at designerene ignorerer slike helt enkle saker som betyr en del for komfort underveis. Spesielt på en båt som jo skal være mer "seilbåt" enn "flytende campingbåt". Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Er du sikker på at båten er mest ment som regattabåt? Nye first 45 har så vidt jeg husker mindre seil pr tonn båt enn forgjengeren 44,7. Ellers syns jeg båten virker ok, men at innredningen ikke er min smak. Det med styrbord halser og bysse er egentlig oppskrytt spør du meg. Men jeg er enig i poenget med en dass på hver side. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Aner ikke om det er mer eller mindre enn forgjengeren, men den ser rimelig regattapreget ut etter min mening. Storseilet et 55 m2, 135% genoa 60m2, 10,6 T deplacement, hvor 3,9T er balast. 2,40 eller 2,74 m dyp kjøl. IRC tall skal visstnok være 1,114 i standard, 1,119 med karbonmast. LYS aner jeg ikke. Et kjapt søk på nettet viser 44,7 med IRC tall mellom 1,107 og 1,118 http://www.beneteaucup.co.uk/classsplits.pdf Grunnen til bysse på babord er at man kan koke på i le på styrbord halser uten å måtte slå p.g.a vikeplikten. Dessuten enklere å koke i le når alt på benken bare samler seg ned mot skapet og ikke detter ned på dørken og havner under bordet i salongen M.h.t. skapdører og dasser så er det selvsagt til å leve med, men poenget mitt er at dette er ting som er meget enkelt å gjøre andereledes, som sagt bare bytte plass mellom dass og bysse. Å la skapdørene åpne ovenfra og ned er jo heller ikke så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Aner ikke om det er mer eller mindre enn forgjengeren, men den ser rimelig regattapreget ut etter min mening. Storseilet et 55 m2, 135% genoa 60m2, 10,6 T deplacement, hvor 3,9T er balast. 2,40 eller 2,74 m dyp kjøl. IRC tall skal visstnok være 1,114 i standard, 1,119 med karbonmast. LYS aner jeg ikke. Et kjapt søk på nettet viser 44,7 med IRC tall mellom 1,107 og 1,118 http://www.beneteaucup.co.uk/classsplits.pdf Forskjellen på seilegenskapene er altså ikke vesentlig i first 45's favør. Syns ikke dataene virker særlig avskrekkende. Det nye i forhold til "gamle" 44,7 er først og fremst på innreding og design. Innredningene er jo ikke spesielt regattavennelige på verken den ene eller den andre. Grunnen til bysse på babord er at man kan koke på i le på styrbord halser uten å måtte slå p.g.a vikeplikten. Dessuten enklere å koke i le når alt på benken bare samler seg ned mot skapet og ikke detter ned på dørken og havner under bordet i salongen M.h.t. skapdører og dasser så er det selvsagt til å leve med, men poenget mitt er at dette er ting som er meget enkelt å gjøre andereledes, som sagt bare bytte plass mellom dass og bysse. Å la skapdørene åpne ovenfra og ned er jo heller ikke så vanskelig. Det er vel lenge siden folk tenkte på matlaging under regattaseiling i design av innredning. Jeg er helt enig med deg anngående skapdøren. Også den "tyske billigprodusenten du vet" produserte skapdører med åpning i bunn i en periode på noen år. Idiotisk og det viser at design er viktigere enn funksjon hos mange produsenter og forbrukere. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Xtian Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Det er vel lenge siden folk tenkte på matlaging under regattaseiling i design av innredning. Men hva med matlaging under turseiling? Styrbord/babord-regelen gjelder jo da også. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
ulysses Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Jeg er enig med Jeanneau i at argumentet er gyldig, men kanskje oppskrytt. Under turseiling vil det vel være uproblematisk å falle av for en styrbordsbåt om man ligger for babord halser. I regatta er det selvsagt noe annet. Men det er vel forholdsvis sjelden det dukker opp en rekke styrbordsbåter når man seiler tur, mens man lager mat, slik at man må slå og ikke kan falle av. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Aner ikke om det er mer eller mindre enn forgjengeren, men den ser rimelig regattapreget ut etter min mening. Storseilet et 55 m2, 135% genoa 60m2, 10,6 T deplacement, hvor 3,9T er balast. 2,40 eller 2,74 m dyp kjøl. IRC tall skal visstnok være 1,114 i standard, 1,119 med karbonmast. LYS aner jeg ikke. Et kjapt søk på nettet viser 44,7 med IRC tall mellom 1,107 og 1,118 http://www.beneteaucup.co.uk/classsplits.pdf Grunnen til bysse på babord er at man kan koke på i le på styrbord halser uten å måtte slå p.g.a vikeplikten. Dessuten enklere å koke i le når alt på benken bare samler seg ned mot skapet og ikke detter ned på dørken og havner under bordet i salongen M.h.t. skapdører og dasser så er det selvsagt til å leve med, men poenget mitt er at dette er ting som er meget enkelt å gjøre andereledes, som sagt bare bytte plass mellom dass og bysse. Å la skapdørene åpne ovenfra og ned er jo heller ikke så vanskelig. Deilig båt dette syns jeg og et flott design. Spørs likevel ikke om Elan 45 ville vært mitt valg om kontoen var så velfylt... Jeg som andre syns argumentet om bysse på babord er litt teoretisk, må si jeg aldri har tenkt på det. Hanse lager alle sine båter med byssa på styrbord og hadde dette vært et viktig poeng ville de nok lagd innredningene speilvendt, skulle ikke være noe problem. Jeg forstod ikke helt "... dessuten enklere å koke i le..." Det er vel dette med vikeplikten som er poenget. En må jo gå utfra at en over tid seiler like mye babord halser som styrbord? Mulig jeg ikke forstod poenget ditt... Uansett interessant å diskutere slike ting syns jeg... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Krimart Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Det er vel lenge siden folk tenkte på matlaging under regattaseiling i design av innredning. Jeg er helt enig med deg anngående skapdøren. Også den "tyske billigprodusenten du vet" produserte skapdører med åpning i bunn i en periode på noen år. Idiotisk og det viser at design er viktigere enn funksjon hos mange produsenter og forbrukere. Jeg tenkte vel egentlig ikke på at man lager en 3-retters under onsdagsregatten, men båten er vel tiltenkt å brukes til mer enn det? Angående "den tyske billigprodusenten" = Bavaria fikk jo de massiv kritikk for nettopp denne løsningen, og har nå snudd, bokstavlig talt men da er det jo rart at Beneteau nå gjør det samme om Bavaria fikk kritikk for. Men det er vel en konsekvens av at det er de færreste lager mat eller bruker innredningen overhodet underveis. Mener å ha lest noe om at 90% bruker båten som "campingvogn" i havn, og seiler små strekk der innredingen (med mulig unntak av dassen) ikke er i bruk. Dette gjenspeiles i båtdesignen der sjøkøyer, "bidevindsvennlige" skap, grabrails etc. forsvinner. Det er forsåvidt greit, jeg er ikke fan av trange og smale båter, og vil heller ligge litt ubehagelig de få gangene man sover underveis enn å bruke masse plass på sjøkøyer ingen vil ligge i i havn. Men igjen: det er noen helt enkle ting som likvel kan gjøres for å gjøre innredningen litt mer sjøvenlig. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Deilig båt dette syns jeg og et flott design. Spørs likevel ikke om Elan 45 ville vært mitt valg om kontoen var så velfylt... Jeg som andre syns argumentet om bysse på babord er litt teoretisk, må si jeg aldri har tenkt på det. Hanse lager alle sine båter med byssa på styrbord og hadde dette vært et viktig poeng ville de nok lagd innredningene speilvendt, skulle ikke være noe problem. Jeg forstod ikke helt "... dessuten enklere å koke i le..." Det er vel dette med vikeplikten som er poenget. En må jo gå utfra at en over tid seiler like mye babord halser som styrbord? Mulig jeg ikke forstod poenget ditt... Uansett interessant å diskutere slike ting syns jeg... Det er selvsagt ingen stor sak, men at det er enklere å lage mat i le enn i lo er vel opplagt? Det man ikke ønsker er at når man koker nede i le slår mannskapet og alt du har plassert "trygt" mellom benken og skapet sklir over benken dunker mot slingrekanten og tipper over. Seiler man styrbord halser har man "forkjørsrett" det er da ikke nødvendig med unnamanøver. Det gjeder ikke bare regatta, men også når man seiler f.eks. med et lite mannskap (eller solo). Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 (redigert) Det er selvsagt ingen stor sak, men at det er enklere å lage mat i le enn i lo er vel opplagt? Det man ikke ønsker er at når man koker nede i le slår mannskapet og alt du har plassert "trygt" mellom benken og skapet sklir over benken dunker mot slingrekanten og tipper over. Seiler man styrbord halser har man "forkjørsrett" det er da ikke nødvendig med unnamanøver. Det gjeder ikke bare regatta, men også når man seiler f.eks. med et lite mannskap (eller solo). Tror ikke vi er uenig, men siden du skrev "dessuten" virket det som om det var to poeng ved å ha byssa på babord, men sistnevnte poeng med at ting ikke faller på dørken når du seiler styrbord halser får du jo igjen på babordhalser på båter med slik bysse... Vel, dette ble kanskje litt kverulering ikke meningen det... Redigert 29.Mars.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Deilig båt dette syns jeg og et flott design. Spørs likevel ikke om Elan 45 ville vært mitt valg om kontoen var så velfylt... Jeg er enig. Syns Elanen er kulere og minst like nyskapende. Dessverre er det ingenting i min økonomi som tilsier at jeg vil få råd til en fabrikkny 45-foter på en stund. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.