Rui lui Startet 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2008 hei jeg har nå fyllet på tanken til olja 2 ganger 2 dager på rad uten å kjøre thrusteren.tanken renner seg tom..hva er problemet?noen som har vært borti lignende?har kjøpt båten nylig så er ikke kjent med båten enda. Sitér dette innlegget ] Link to post
Bitteliten Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Er dette den lille tanken som sitter en meter eller to fra baugpropellen? Om den renner seg tom finner du nok olja enten i motorhuset eller i bunnen av båten din Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 ja denne er montert ca en meter rett over thrusteren.kan ikke se noe der slangen går ned?men må vel gjerne skru opp noe på selve motoren? Sitér dette innlegget ] Link to post
Bitteliten Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Ja - da bør du nok lette på motorlokket om du ikke finner noen olje under trusteren. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 er det der hvor slangen går inn?hva kan problemet være? Sitér dette innlegget ] Link to post
Bitteliten Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 (redigert) Lekkasje - kanskje det er så enkelt at slangen fra tanken og inn i motorhuset har hoppet av Redigert 28.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 ja jeg kan jo håpe det er så enkelt:-)finner nok grunnen i morra håper jeg?hva vist det lekker ut olje når jeg kjøre motoren?er det mulig?eller hva om olja lekker rett ut igjennom baugpropellen?hehehe hundre spørsmål fortest mulig Sitér dette innlegget ] Link to post
Bitteliten Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Dette kan jeg ikke - men jeg tror at om du hadde hatt lekkasje mot vann ville nok du heller fått vann inn enn olje ut Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Se i bruksanvisningen eller gå inn på hjemmesiden til produsenten, så finner du sikkert et avsnitt om feilsøking. Trenger ikke å være noen alvorlig dette. Er det en Sleipner, så finner du det meste på hjemmesidene deres. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Bitteliten Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Sleipner sin sjekkliste N Sjekkliste c Propellen er festet til akselen på korrekt vis. c Propellen roterer fritt i tunnel. c Under vannshuset er fyllt med olje. c Det er tett ved tappeskruen, og kobbertettningen er på plassc Festeskruen til sinkanoden er festet med gjengelim. c Bunnstoff er påført girhus og propell, men ikke på sinkanode, tetninger eller propelaksel. c Oljetanken er montert over vannlinja, i henhold med instruksjonene gitt i denne manualen. c Børstefjærene er riktig plassert mot børstene. Dette sjekkes ved å se gjennom gitteret på siden av motoren. c Kontrollpanel gir korrekt kjøreretning på thrusteren. c Alle elektriske koblinger er rene, tørre og tette. Korrekte kabler, sikringer og hovedstrømsbryter er brukt. c Boltene som festet braket til girhus er festet korrekt. c Boltene som festet motor til braket er festet korrekt. Thrusteren er installert i henhold til instuksene gitt i denne manualen, og alle punkter i sjekklisten er kontrolert. hentet her Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 hmm ja du har nok rett der..men får sjekke dette i mårra.gjerne det bare er slangen som har hoppet av?kommer til å skrive her hva det var,vis jeg finner det ut da Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 ps tror dette er en sidepower? Sitér dette innlegget ] Link to post
Lotus Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Denne lille oljetanken står et stykke over vannlinjen. Så går det en plastslange fra tanken og ned på en stuss i toppen av propellhuset. Det virker slik at når akseltettingen til propellakselen blir slitt, vil det lekke litt olje ut pga litt overtrykk. Normalt brukes det null olje og etter hvert som årene går brukes det ørlite grann. Når det begynner å minke litt mer enn ørlite, er det på tide å bytte akseltettingen. Hva kan vær feil hos deg? alternativ 1: Slangen har begynt å lekke eller har hoppet av stussen på propellhuset. alternativ 2: Tappeskruen i bunnen av propellhuset er løs eller mangler. Da er det oljefilm rundt baugtunnellen. alternativ 3: Propellakseltettingen har gått i stykker. Da er det også oljefilm rundt baugtunnellen. Kommer ikke på flere muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Kysta Svart 28.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 Jeg har også dette problemet med en gammel Vetus baugpropell. All oljen rant ut og la seg i bunnen av baugen. Kjører uten olje. Går helt fint Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2008 ok.kan alle 3 feilen fikses uten å ta båten på land? Sitér dette innlegget ] Link to post
Rui lui Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Kysta får du ikke vann inn i båten da? Sitér dette innlegget ] Link to post
roaldbj Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 ok.kan alle 3 feilen fikses uten å ta båten på land? Jeg vet ikke hvor gammel baugpropellen din er. Men dersom tidligere eier har vært slurvete med å vedlikeholde sinkanoden på baugpropellen kan dette ha ført til tæring på tappeskruen i underkant av baugpropellen slik at denne har ramlet ut. Dette vil igjen føre til at smøreoljen renner ut. Normalt er det ikke forbruk av denne smøreoljen. Dersom dette er forklaringen, må båten opp på land og du må evt. lage nytt gjengeparti for ny tettebolt. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 29.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 det jeg fant ut i dag er at det ligger olje ca 1-2 cm i slutten på slangen der den går ned i motoren.så da er vel sannsyligheten stor for at det lekker i denne tappeskruen?selv om jeg ikke kunne se noe film rundt baugen.men den kan jo ha drevet bort. Sitér dette innlegget ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.