Jump to content

problem med oljen til baug thrusteren


Rui lui

Recommended Posts

Sleipner sin sjekkliste

 

N Sjekkliste

c Propellen er festet til akselen på korrekt vis.

c Propellen roterer fritt i tunnel.

c Under vannshuset er fyllt med olje.

c Det er tett ved tappeskruen, og kobbertettningen er på plassc Festeskruen til sinkanoden er festet med gjengelim.

c Bunnstoff er påført girhus og propell, men ikke på sinkanode,

tetninger eller propelaksel.

c Oljetanken er montert over vannlinja, i henhold med

instruksjonene gitt i denne manualen.

c Børstefjærene er riktig plassert mot børstene. Dette sjekkes

ved å se gjennom gitteret på siden av motoren.

c Kontrollpanel gir korrekt kjøreretning på thrusteren.

c Alle elektriske koblinger er rene, tørre og tette. Korrekte kabler,

sikringer og hovedstrømsbryter er brukt.

c Boltene som festet braket til girhus er festet korrekt.

c Boltene som festet motor til braket er festet korrekt.

Thrusteren er installert i henhold til instuksene gitt i denne

manualen, og alle punkter i sjekklisten er kontrolert.

 

hentet her

Link to post

Denne lille oljetanken står et stykke over vannlinjen. Så går det en plastslange fra tanken og ned på en stuss i toppen av propellhuset. Det virker slik at når akseltettingen til propellakselen blir slitt, vil det lekke litt olje ut pga litt overtrykk.

 

Normalt brukes det null olje og etter hvert som årene går brukes det ørlite grann. Når det begynner å minke litt mer enn ørlite, er det på tide å bytte akseltettingen.

 

Hva kan vær feil hos deg?

 

alternativ 1: Slangen har begynt å lekke eller har hoppet av stussen på propellhuset.

 

alternativ 2: Tappeskruen i bunnen av propellhuset er løs eller mangler. Da er det oljefilm rundt baugtunnellen.

 

alternativ 3: Propellakseltettingen har gått i stykker. Da er det også oljefilm rundt baugtunnellen.

 

Kommer ikke på flere muligheter.

Link to post
ok.kan alle 3 feilen fikses uten å ta båten på land?

Jeg vet ikke hvor gammel baugpropellen din er. Men dersom tidligere eier har vært slurvete med å vedlikeholde sinkanoden på baugpropellen kan dette ha ført til tæring på tappeskruen i underkant av baugpropellen slik at denne har ramlet ut. Dette vil igjen føre til at smøreoljen renner ut. Normalt er det ikke forbruk av denne smøreoljen. Dersom dette er forklaringen, må båten opp på land og du må evt. lage nytt gjengeparti for ny tettebolt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...