Guest Knuthei Startet 5.Mars.2004 Del på Facebook Startet 5.Mars.2004 Hei. Jeg har en Garmin etrex Legend. Kan noen forklare meg hvilket possisjonsformat jeg må bruke, og hvordan jeg kan bruke en 6 siffret kartrefferanse for å lage et waypoint? mvh Knut Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 En 6-sifret kartreferanse er ikke entydig og kan derfor ikke brukes direkte for å angi et waypoint på GPSen din. Du må også angi sonebelte og 100km rute. En korrekt UTM kartreferanse ser slik ut: 32V LL 10211 23263. Her er 32V sonebelte (eller sone 32 og belte V for å være korrekt) og LL er 100km ruten. 10211 er antall meter øst for den vestlige kanten av 100km ruten og 23263 er antall meter nord for den sørlige kanten av 100km ruten. Denne referansen gir posisjon med 1 meters nøyaktighet (10 siffer). En 6-sifret referanse gir posisjonene med 100 m nøyaktighet og sier altså ingenting om hvilken 100km rute eller for den del hvilket sonebelte man er i. Den kan altså befinne seg mange steder på kloden. Les og lær om UTM kartreferanser på disse sidene: kartreferanse og eksempel. Kartreferanser eller posisjonsangivelser i UTM systemet brukes primært ifm. topografiske kart på land, på sjøen bruker vi posisjonsangivelse i grader og minutter. Husk for all del å bruke riktig datum når du leser av en posisjon i kartet og legger den inn på GPSen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.