Jump to content

Volvo Penta TAMD60/A, Røyk ved oppstart, nå skal den vekk!

Canargo

Recommended Posts

Tar igjen opp ett tema som eg sliter med forsett på min Volvo Penta TAMD60/A, den røker meget ved oppstart kald motor.

Sesongen i fjor var fin den, med mange fine turer, men det legger en vis demper på opplevelsen når du skal starte opp for dagen og du legger dine omgivelser inn i ett teppe av sur dieselrøyk. Gale nok når du ligger ålene i ei lita vik, direkte flaut når du ligger i havn med mange flere.

Har tidligere tatt opp problemet i Båtbørsen (vart tatt inn i bladet som egen artikkel i Båtkroken i bladet nr3 / 2007 ) der mulige årsaker vart belyst fra flere kanter. Har fått overhalt alle dyser/ målt kompresjonen, alt er heilt ok, motoren bruker ikkje olje (det manglet 0,5L da eg byttet etter en sesong på ca 300 timer).

Problemet er det samme som før, den røker masse under oppstart for så å avtar etter kvart som motoren blir varm. Motoren starter lett på første forsøk og går fint og ryker ikkje svart ved raskt gasspådrag.

I artikkelen i Båtbørsen vart det nevnt att det kan settes på ett varmeelement som kan brukes ved oppstart og som er brukt på motorer som står i biler, hvilken biler/modell brukte/bruker denne motortypen???. Har også fått tips om att det går ann å justere tenningstidspunktet på pumpen for å få vekk noe av den hvite røyken ved oppstart, men det har sine ulemper det og, noen som har erfaring med det??? Dieselen som eg bruker er Hydro Texaco sin fargede diesel som er tappet fra tank med stor forbruk, så den trur eg ikkje det er som forårsaker røyken, har prøvd vanlig diesel uten att det vart noen forskjell

En annen ting som eg lurer på er om eg har rett utveksling på gir/rett propell på båten. Båten er ein Halco 29 Offshore Flybridge med Borg Warner vinkelgir 72c. Saken er att når eg starter opp og gir gass så går den veldig raskt opp i turtall kjører på 2000/2200 rpm det virker ikkje som att den må ”slite”(feil utrykk) med å få båten opp i plan og til 18/20 knop, (maks 24 knop Det eg lurer på er om det hadde gått an å endre på utveksling på gir eller propell for å øke farten noe uten att det går utover gir og motor

Hei!

Motoren din satt montert i eldre Volvo F6 lastebiler. Den er også brukt i Store Volvo BM traktorer og noen gravemaskiner!

På lastebil er det montert et gløde element på innsugs manifoilen, slik at luften går igjennom dette og blir varmet opp.

Til din fattige trøst kan jeg jo nevne at disse lastebilene også ryker noe infernalsk ved kald oppstart!

I F6 lastebil heter motoren TD60, i de nyere FL6 lastebilene heter den TD61-62-63, de ryker endel de også!

Redigert av SRC31 (see edit history)

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

Det der med hvit røyk fra VP motorer et en sak som mange ville satt pris på å få løst. Det er spesielt 31A/41A som er verstingene men der er jo en del andre i sortimentet til VP også...

En godt bevart hemmelighet i VP-systemet for reduksjon av hvitrøyk på 31A/41A har jeg beskrevet her. Dette virker ikke direkte på 60 motoren med rekkepumpe men der kan være en lignende løsning. Selv er jeg rimelig sikker på at hvitrøykproblemet er pga. innsprøytningstidspunktet er litt feil. Dette er ikke noe som kan justeres på øyemål (selv om enkelte påstår det).

Om gir/propell er riktig får du en grei indikasjon på om du testet fullt turtall på motoren ubelastet og deretter fullt pådrag i gir og sammenligner resultatene med det VP oppgir for motoren. En sjekk av turtelleren kan være greit før testen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Den tiden da det var flust med slike "stinkadorer" :wink: på fjorden løste endel røykproblemet med å kun ha et eneste tau igjen av fortøyningene før avgang. Så først ble maskinen startet. Når oljetrykket steg opp mot det normale og det kom kjølevann ut eksosen ble siste fortøyning tatt og maskinen(e) koblet inn og man forlot havnen.

Mao. ble ikke gående på tomgang i lengre tid slik enkelte gjør på nyere maskiner, her var det kanskje snakk om rundt 30 sekunder - 1 minutt.

På den måten unngikk man mye av den sure røyken som kan være plagsomt.

Koster ikke 5 øre heller......

Redigert av Gudrun (see edit history)

Røyk har det alltid vært med volvo td60,problemet er uforbrent diesel ved oppstart.Jobber som lastebilmekaniker og husker fra gammelt av at denne sure røyken var et problem,det er ikke bare volvo men også ford sliter med røyk ved oppstart.Tror ikke det er så lett å få det bort.Problemet er velkjent.Scania derimot har ikke dette problemet ved oppstart.Dette er jo en gammel motor.Hvor mye skal du ha for den da? :smiley:

er det en kaldstart anordning på pumpen som er koblet vekk på marinemotorene? endel biler \busser har det og den forskyver vel tenningen litt tidligere ved kald motor .. enten manuelt eller via ett rele og tempføler.?

Kommer litt an på hvilken motor du tenker på. Eldre modeller av Mercruiser/BMW og enkelte Volvo Penta bruker Bosch VE dieselpumpe (i likhet med flere bilmerker, bla VW/Audi, Peugeot osv). Denne pumpen har mulighet for å forskyve tenningen på kald motor, for å oppnå mindre røyk og renere gange. Hvis jeg ikke husker helt feil, oppnås dette ved å gi motoren ca 5 grader høyere fortenning.

På Mercruiser er det en liten hendel på dieselpumpen, mens Volvo av en eller annen grunn har valgt å fjerne denne muligheten ved å erstatte hendelen med et blindlokk.

Jeg husker SveinHa gjorde noen forsøk med dette tidligere og satte inn en skrue i lokket, for dermed å tvinge motoren til å gå med høyere fortenning. Problemet blir da at man ikke har mulighet til å slå av kaldstarten, og kjører konstant med feil tenning.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Kan fort bli en poppelær mann hadde du funnet ut hvordan fjerne røyken ved oppstart , men hvilken moter er det som ikke ryker ? Nå var vi endel båter sammen i påsken , så vel ikke en som ikke røyk .Det var VP , Perkins og Cummings , røk gjorde dem så det holdt også alle dem jeg så . Har en VP TD 70 A ombord (lastebil motor ) den ryker så det holder , men ikke altid . En ting til , den slutter så fort du setter den i gir .

Så har dere forslag som gjør dette til et mindre problem så kom med det , har snakka med mange om dette .Men aldrig fått det riktige svaret , ikke noe som har gjort saken bedre da . Det ene svaret er at det ligger igjen diesel på toppen etter du har stoppa motoren , som da gjør susen når du fyrer opp igjen . Veit ikke jeg men, kan jo være noe i det også ?

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Istedenfor å montere en vanlig dieselvarmer til å varme båten monteres en dielsevarmer som varmer og sirkulere vannet på motoren, motoren er da lunken når den startes å ryker mye mindre. I tillegg har man fordelen med å ha varmt vann tilgjenlig hele tiden samt at det er mindre slitasje på motoren ved at man unngår kaldstart.

EDO

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

• 2 måneder senere...

Må ikke blande kortene for mye nå. Slik jeg forstod førsteinnlegget her så er det snakk om hvit røyk mens denne røykbegrenseren (som finnes på mange motorer, også røykbombene VP41A) begrenser/fjerner sort røyk under akselerasjon og det er noe helt annet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...