Reidar67 Startet 5.Mars.2004 Del på Facebook Startet 5.Mars.2004 00 Står foran valg av varmekilde ombord i båten. Ser for meg utnyttelse av motorvarme, i den grad det er mulig (ferskvannskjølt). Dette kan kombineres feks med en Refleks-ovn (brukt?)med spiral på samme kretsen, og radiatorer eller registere med vifter der det trengs. Og også en liten varmeveksler for litt varmt vann ombord! Har ingen erfaringer med et slikt system. Og med Wallas og Webasto har jeg egentlig bare dårlige erfaringer (Soting, el-feil etc) Noen som har noen lure tips og innspill? Liker ting gjort etter K.I.S.S. metoden! [glow=red,2,300] ( Keep It Simple - Stupid! ) [/glow] Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Refleks er en kjempeovn! Anbefales helt klart. Så slipper du og tenke på strømforbruk også. Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Ja det var min tanke også, og vannbåren varme er lunt! Men tror du jeg finner en Refleks-ovn MED vannspiral brukt da?... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Ja det var min tanke også, og vannbåren varme er lunt! Men tror du jeg finner en Refleks-ovn MED vannspiral brukt da?... Tja, det var det da. Men du skal være litt forsiktig med brukt. Jeg har sett en del dårlige greier. På www.blocket.se har jeg sett noen. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Denne typen ovner er gjennomgående meget enkle, greie og pålitelige. Men der er tre viktige ting å huske på når de brukes: 1) Luft 2) Luft 3) Luft Ovnen bruker nemlig den samme luften som du og dine båtvenner trenger for å puste. Blir det for lite luft, så slukner ovnen - men da har du sluknet allerede.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Reidar67 Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Denne typen ovner er gjennomgående meget enkle, greie og pålitelige. Men der er tre viktige ting å huske på når de brukes: 1) Luft 2) Luft 3) Luft Ovnen bruker nemlig den samme luften som du og dine båtvenner trenger for å puste. Blir det for lite luft, så slukner ovnen - men da har du sluknet allerede.... mvh Poseidon Helt riktig! Så det gjelder å ha ei luke eller tre åpen... (Verre er det ikke!) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Viktig med luft ja, vil anbefale at du har ventiler nederst på dører i båten. Og Refleksen skal monteres så lavt som mulig i båten(helst) Her kan du laste ned monterinsanvisning blandt annet info. http://www.refleks-olieovne.dk/Dansk/ovmenudk.htm Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 På www.blocket.se har jeg sett noen. Jo, jeg fant en der. Med vannbåren varme! -Problemet var at jeg måtte kjøpe en 32 fots seilbåt, som det satt fast i... Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 At Refleks ovn er bra er det ingen tvil om, men det er et par ulemper og : 1. Tilfører ikke frisk luft 2. Blir utrolig varm 3. Vanskelig å plasere, lett å brenne seg på den 4. Ujevn varme i båten, viss en ikke lager en masse leamikk for å føre varmen rundt om i båten. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 At Refleks ovn er bra er det ingen tvil om, men det er et par ulemper og : 1. Tilfører ikke frisk luft Hvis den har en pipe ut og funker som den skal så tilfører den nok frisk luft, eller har jeg misforstått noe? Hvorfor ellers har 'en luke eller 3'? Med mindre du har egen forbrenningsluft-tilførsel rett til brennkammeret. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 En annen sak: Ser at den oppvarmete volum ikke er det største, 23' sjark. Hva med en slik 'telysvarmer'? Har ikke selv erfaring med disse. (Og ja, jeg er klar over det at disse IKKE har pipe) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Jeg jobber med å installere en Dickinson Newport i seilbåten nå om dagen, og kommer tilbake med fyldig rapport etterhvert. Den får diesel fra en falltank som fylles fra returslangen fra motoren, og har overløp tilbake til hovedtanken. Den kan selvfølgelig også fylles "manuelt". Foreløpig er det litt spennede å se om løftehøyden blir for stor for motoren. Min ovn har også en liten syrfast spiral for varmtvann. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Hei Før du kjøper Refleks bør du ta en titt på Dickinson ovnene. Mange flotte modeller. http://www.dickinson.no/ Jeg har selv en Dickinson Antarctic i båten og den brenner og varmer bare helt fantastisk. Den har varmespiral, bruker ikke strøm, den er pen (kan også fåes i messing dersom du er jålete), den har glass i døra som viser flammen, skikkelig peishygge. Mine beste referanser gies herved til både ovnen og importøren. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Hva er prisen på Newport? Så lekker ut! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Jeg gav ca. 9000,- for Newport'en, prisen inkluderer syrefast varmespiral (liten), 3x 22 tommer lange røykrør, en trekkdemper (barometric damper), gjennomføring til taket, en "H" som står over taket, beskyttelsesgitter til det nederste røykrøret og selve ovnen med festbraketter i sorteloksert aluminium. Kjøpt rett fra Dickinson i Canada og prisen inkluderer flyfrakt og mva. I tillegg kommer en spesiallaget tank, slanger og koblinger. Pipa kan man jo lage selv istedenfor å kjøpe hvis man har tid, evne og lyst. Den norske importøren er sikkert en hyggelig fyr, men prisforskjellen ble litt vel stor. En "ulempe" er at ovnen har 3/8" flare kobling (kon på kobberrør) og 5/16" "flare" på overløpet. Ikke verdens mest kurante dimensjoner her på berget, men verktøy for å kone disse rørene finnes faktisk på Biltema for 298,- kr, hvis du ikke får lånt det. En kuldemontør har gjerne slikt. Vær også oppmerksom på at det er forskjell på ovnene mtp. langskips og tverrskips montering. Dette har med regulatoren å gjøre. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 En annen sak: Ser at den oppvarmete volum ikke er det største, 23' sjark. Hva med en slik 'telysvarmer'? Har ikke selv erfaring med disse. (Og ja, jeg er klar over det at disse IKKE har pipe) Veeeel.... Med 1,90 ståhøyde i styrhuset, og under kalesjen med akterdekk på 2x3 meter, så blir det jo litt KUBIKK av det... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Jeg gav ca. 9000,- for Newport'en, prisen inkluderer syrefast varmespiral (liten), 3x 22 tommer lange røykrør, en trekkdemper (barometric damper), gjennomføring til taket, en "H" som står over taket, beskyttelsesgitter til det nederste røykrøret og selve ovnen med festbraketter i sorteloksert aluminium. Vær også oppmerksom på at det er forskjell på ovnene mtp. langskips og tverrskips montering. Dette har med regulatoren å gjøre. GeirKS Det var da svært rimelig med egen import. Hmmm...dette må jeg fundere litt på. Skal ikke montere noe før til høsten igjen. Hvis jeg ikke kommer over noe brukt da. Det med regulatoren er jeg klar over, det samme gjelder for montering av Refleks ovner. Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Joda, denne var dr****tfin! Skottmontert, og med spiral! Importør ringer meg for pris snart... Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Kjøpt rett fra Dickinson i Canada og prisen inkluderer flyfrakt og mva. GeirKS Linken funker jo ikke... Ellers driver jo jeg med import da... He he! kan hende litt sideimport kan lønne seg! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Joda, denne var dr****tfin! Skottmontert, og med spiral! Importør ringer meg for pris snart... Fortell fortell når du får vite det. Har lyst på sånn jeg og, den er jo nesten for pen til og brukes da Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Men hvorfor den "flotte" tegningen av seilskute på regulatoren, tro? Kjøper du i messing, så må du pusse. Bare for å ha sagt det. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Men hvorfor den "flotte" tegningen av seilskute på regulatoren, tro? Kjøper du i messing, så må du pusse. Bare for å ha sagt det. GeirKS Det er jo treskute da, får sette på en pinne på skuta mi så går det nok bra Messing ja, får ta med madammen da Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Har lyst på sånn jeg og, den er jo nesten for pen til og brukes da Samma tenkte jeg! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 5.Mars.2004 Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Linken funker jo ikke... Ellers driver jo jeg med import da... He he! kan hende litt sideimport kan lønne seg! Den var fritt etter hukommelsen, riktig link er uten bindestrek, altså: http://www.dickinsonmarine.com Der finnes også manualene til ovnene, hvis du leter litt. Ellers så kan jeg jo påpeke at ovnene skaffer masse frisk luft inn i båten, da den forbrenner masse (fuktig) luft som forsvinner ut pipa som eksos. Skal bli artig å se hvilken pris du får, og med hvilket tilbehør. Kanskje jeg har lurt meg selv? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 5.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2004 Prisen på den minste dieselfyrte ovnen (Dickinson) er i US $$ 544,- Tillegg for alt da men... Uansett, med dagens dollarkurs tror jeg fort det lønner seg å finne fram Visa-kortet og importere sjøl. Priser i USA. http://www.dickinsonmarine.com/shop5/categ...ies-heaters.asp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.