Jump to content

Velge varmekilde i båten


Reidar67

Recommended Posts

00Bilde

 

Står foran valg av varmekilde ombord i båten. Ser for meg utnyttelse av motorvarme, i den grad det er mulig (ferskvannskjølt). Dette kan kombineres feks med en Refleks-ovn (brukt?)med spiral på samme kretsen, og radiatorer eller registere med vifter der det trengs. Og også en liten varmeveksler for litt varmt vann ombord!

 

Har ingen erfaringer med et slikt system. Og med Wallas og Webasto har jeg egentlig bare dårlige erfaringer (Soting, el-feil etc)

 

Noen som har noen lure tips og innspill?

 

Liker  ting gjort etter K.I.S.S. metoden!  

 

 [glow=red,2,300] ( Keep It Simple - Stupid! ) [/glow]

Link to post

Denne typen ovner er gjennomgående meget enkle, greie og pålitelige.

 

Men der er tre viktige ting å huske på når de brukes:

 

1) Luft

2) Luft

3) Luft

 

Ovnen bruker nemlig den samme luften som du og dine båtvenner trenger for å puste. Blir det for lite luft, så slukner ovnen   -   men da har du sluknet allerede....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Denne typen ovner er gjennomgående meget enkle, greie og pålitelige.

 

Men der er tre viktige ting å huske på når de brukes:

 

1) Luft

2) Luft

3) Luft

 

Ovnen bruker nemlig den samme luften som du og dine båtvenner trenger for å puste. Blir det for lite luft, så slukner ovnen   -   men da har du sluknet allerede....

 

mvh

Poseidon

 

Helt riktig! Så det gjelder å ha ei luke eller tre åpen... (Verre er det ikke!)

Link to post

At Refleks ovn er bra er det ingen tvil om, men det er et par ulemper og :

1. Tilfører ikke frisk luft

:smash:

 

Hvis den har en pipe ut og funker som den skal så tilfører den nok frisk luft, eller har jeg misforstått noe? Hvorfor ellers har 'en luke eller 3'?

 

Med mindre du har egen forbrenningsluft-tilførsel rett til brennkammeret.

Link to post

Jeg jobber med å installere en Dickinson Newport i seilbåten nå om dagen, og kommer tilbake med fyldig rapport etterhvert. Den får diesel fra en falltank som fylles fra returslangen fra motoren, og har overløp tilbake til hovedtanken. Den kan selvfølgelig også fylles "manuelt". Foreløpig er det litt spennede å se om løftehøyden blir for stor for motoren.

 

Min ovn har også en liten syrfast spiral for varmtvann.

 

GeirKS

Link to post

Hei

Før du kjøper Refleks bør du ta en titt på Dickinson ovnene. Mange flotte modeller.

http://www.dickinson.no/

Jeg har selv en Dickinson Antarctic i båten og den brenner og varmer bare helt fantastisk. Den har varmespiral, bruker ikke strøm, den er pen (kan også fåes i messing dersom du er jålete), den har glass i døra som viser flammen, skikkelig peishygge.

Mine beste referanser gies herved til både ovnen og importøren.

Link to post

Jeg gav ca. 9000,- for Newport'en, prisen inkluderer syrefast varmespiral (liten), 3x 22 tommer lange røykrør, en trekkdemper (barometric damper), gjennomføring til taket, en "H" som står over taket, beskyttelsesgitter til det nederste røykrøret og selve ovnen med festbraketter i sorteloksert aluminium.

 

Kjøpt rett fra Dickinson i Canada og prisen inkluderer flyfrakt og mva.

 

I tillegg kommer en spesiallaget tank, slanger og koblinger. Pipa kan man jo lage selv istedenfor å kjøpe hvis man har tid, evne og lyst.

 

Den norske importøren er sikkert en hyggelig fyr, men prisforskjellen ble litt vel stor.

 

En "ulempe" er at ovnen har 3/8" flare kobling (kon på kobberrør) og 5/16" "flare" på overløpet. Ikke verdens mest kurante dimensjoner her på berget, men verktøy for å kone disse rørene finnes faktisk på Biltema for 298,- kr, hvis du ikke får lånt det. En kuldemontør har gjerne slikt.

 

Vær også oppmerksom på at det er forskjell på ovnene mtp. langskips og tverrskips montering. Dette har med regulatoren å gjøre.

 

GeirKS

Link to post

En annen sak:

 

Ser at den oppvarmete volum ikke er det største, 23' sjark. Hva med en slik 'telysvarmer'? Har ikke selv erfaring med disse.

 

(Og ja, jeg er klar over det at disse IKKE har pipe)

 

 

Veeeel.... Med 1,90 ståhøyde i styrhuset, og under kalesjen med akterdekk på 2x3 meter,

så blir det jo litt KUBIKK av det...

Link to post

Jeg gav ca. 9000,- for Newport'en, prisen inkluderer syrefast varmespiral (liten), 3x 22 tommer lange røykrør, en trekkdemper (barometric damper), gjennomføring til taket, en "H" som står over taket, beskyttelsesgitter til det nederste røykrøret og selve ovnen med festbraketter i sorteloksert aluminium.

 

 

Vær også oppmerksom på at det er forskjell på ovnene mtp. langskips og tverrskips montering. Dette har med regulatoren å gjøre.

 

GeirKS

Det var da svært rimelig med egen import. Hmmm...dette må jeg fundere litt på. Skal ikke montere noe før til høsten igjen. Hvis jeg ikke kommer over noe brukt da.

 

Det med regulatoren er jeg klar over, det samme gjelder for montering av Refleks ovner.

Link to post

Linken funker jo ikke...

 

Ellers driver jo jeg med import da... He he! kan hende litt sideimport kan lønne seg!

Den var fritt etter hukommelsen, riktig link er uten bindestrek, altså:

http://www.dickinsonmarine.com

 

Der finnes også manualene til ovnene, hvis du leter litt.

 

Ellers så kan jeg jo påpeke at ovnene skaffer masse frisk luft inn i båten, da den forbrenner masse (fuktig) luft som forsvinner ut pipa som eksos.

 

Skal bli artig å se hvilken pris du får, og med hvilket tilbehør.

 

Kanskje jeg har lurt meg selv?  :smash:

 

GeirKS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...