Jump to content

Velge varmekilde i båten

Reidar67

Recommended Posts

Veeeel.... Med 1,90 ståhøyde i styrhuset, og under kalesjen med akterdekk på 2x3 meter,

så blir det jo litt KUBIKK av det...

Ok, kalesje over akterdekket da er det noe annet. Ja, og så vinterbruk også, kanskje? Det fortrenger jeg ofte.

Andreas - med båten på land mellom november og april

Ok, kalesje over akterdekket da er det noe annet. Ja, og så vinterbruk også, kanskje? Det fortrenger jeg ofte.

Andreas - med båten på land mellom november og april

Blir nok ikke så mye vinterBRUK. Den blir nok liggende på land i nevnte tidsrom her også.

Men du verden så kjekt det hadde vært med sentralfyring inni båten, når en skal ned og fikle med noe, i februar...

Fant en brukt refleks 66 i Bergensområdet. Den har kun kokeplate. Kan jegs ettermontere spiral???

Det går sikkert, uten at jeg garanterer det. Det er jo samme ovnen.

Spørs bare hva du må gi for spiralen da.

Men trenger du egentlig sentralvarme? Disse ovnene varmer jo ganske bra.

Jeg hadde den minste typen. (1600w) Den sto på det laveste i fjor vinter og da var det 5+ i båten og 20- utenfor. Og snøfri båt da, det er deilig! :yesnod:

Det går sikkert, uten at jeg garanterer det. Det er jo samme ovnen.

Spørs bare hva du må gi for spiralen da.

Men trenger du egentlig sentralvarme? Disse ovnene varmer jo ganske bra.

Jeg hadde den minste typen. (1600w) Den sto på det laveste i fjor vinter og da var det 5+ i båten og 20- utenfor. Og snøfri båt da, det er deilig! :yesnod:

Vi skal bruke båten primært som familiebåt, sekundært som dykketurbåt. Ergo blir det nok ut i kaldt vær, og da er det deilig med varmt vann fra springen....

Har vurdert Wallas etc. Blåsere som går på lampeolje eller diesel. Masse leamikk som går i stykker (Egne erfaringer), og følelsen av at den ikke varmer nok, uansett...

Nesten 8500,- da for bare ovnen! + røkrør. Vannspiral trenger jeg ikke. Dette må tenkes litt på!

Den koster 544 Dollar "borti der". Med dollarkurs (7,10), moms og frakt, hva blir det da? Dette haster ikke for vår del, men når den tid kommer kan kanskje flere gå sammen om en bestilling, og i allefall spare masse frakt?

http://www.dickinsonmarine.com/shop5/categ...ies-heaters.asp

Den koster 544 Dollar "borti der". Med dollarkurs (7,10), moms og frakt, hva blir det da? Dette haster ikke for vår del, men når den tid kommer kan kanskje flere gå sammen om en bestilling, og i allefall spare masse frakt?

http://www.dickinsonmarine.com/shop5/categ...ies-heaters.asp

Nesten halve prisen +/-.

Men det som er noe dritt er hvis det skjer ett eller annet som går på garantien da.

Må sendes tilbake for rep. kanskje, da blir det ikke billig.

Nei, tror jeg kjøper lokalt og heller betale litt ekstra for det. Lettere hvis det skulle være noe.

Men nå vet vi jo at de tjener ganske godt på disse ovnene i Norge da, så da kan man prøve og prute litt :wink:

Frakt er US$ 120 for ovn og noen røykrør. Det er free shipping innen nord amerika, så kanskje kan du spare noen hundrelapper på å sende med www.JetCarrier.com.

En varmespiral kan man enkelt lage selv av et kobberrør som bøyes til og plasseres i ovnen, men da MÅ det være væske i røret, ellers brenner det opp etter en stund.

GeirKS

Bilde

Joda, denne var dr****tfin! Skottmontert, og med spiral! Importør ringer meg for pris snart...

Den havner på rett under 6000 tenker eg med alle skatter og frakt. Med vann spiral..

Diesel Newport Heater

73085    00-NEW12-1Coil   Stainless   12 Volt   Single Coil   10.5" x 10.75" x 19.5"    $585.00    

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Prisene på disse ovnene er altså lavere enn for støyende, strømslukende, vedlikeholdskrevende luftvarmere.

Gjett hva jeg ville valgt om jeg skulle kjøpt nytt og hadde plass til en ovn.

Hvet du at du får den som en fast bbrensel ovn også.. Koselig er den, det er hvertfall sikkert

Burns charcoal briquettes or wood

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 3 måneder senere...

Det finns ytterligare några alternativ til Dickinson o Refleks

og POD på fotogen

Denne er det mange av i Sverige, men har aldri sett den i Norge.. Har du erfaringer GungaDin ? Med det ferieværet vi ligger an til, lurer jeg på å "hurtig montere" en varmer....

For Wallasen min er død. Stein død. Og ligger i deler. Og har aldri vært montert. I alla fall ikke i Jokeren..

Suzuki

No boat needed..

Her var jo mange festlige alternativer for gamle speidergutter à là peiskos eller primusunionen.

Ellers, når båten er i bruk, det spyles jo mye varme rett på sjøen!

Ville uansett vurdert et lite varmeapparat til et par tusen koplet inn i ferskvannskretsen.

Har selv et par små apparater på 1200W / 4000W (dersom 80 grader kjølevann) koplet til en liten VP MD5b. Skal si det forlenger sesongen, gir god lunk selv med motoren på tomgang.

Denne er det mange av i Sverige, men har aldri sett den i Norge.. Har du erfaringer GungaDin ? Med det ferieværet vi ligger an til, lurer jeg på å "hurtig montere" en varmer....

For Wallasen min er død. Stein død. Og ligger i deler. Og har aldri vært montert. I alla fall ikke i Jokeren..

Suzuki

Hej Suzuki!

nej har ingen erfaring av denne!

men jag ser att det sitter en hel del sådana her i litt eldre båter, tror att konstruksjonen

er ganske simpel med en vekbrännare typ fotogenlampe! så den burde vara ganske

tillförlitlig, sen behöver den ju ingen ström vilket er ett plus!  :seeya:

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...