Jump to content

Mangelfull CE merking ?

Dust

Recommended Posts

Jeg kjøpte en båt 2004 modell for ca. 2 år siden og i kontrakten står det at båten er CE merket, etter noen småproblemer begynner jeg å bla i dokumentasjonen som fulgte med båten og synes den var noe mangelfull. For eksempel beskriver brukehåndboken en typisk lik båt, men ikke den jeg har kjøpt, der er endel forskjeller og mye av utstyret ombord mangler dokumentasjon. Selger har innredet båten selv.

Samsvarserklæringen er fra produsenten av skroget og avviker endel fra min båt.

Det er et CE skilt ombord men det er ikke merket med f.eks. et nummer.

Jeg lurer på om det er noen på forumet som kan hjelpe meg med å finne ut hva som kreves av dokumentasjon og merking. Er redd jeg kan få problemer hvis jeg evt. skal selge båten, jeg er fornøyd med båten og det er kanskje litt sent å reklamere nå men uansett er det interessant for senere kjøp og for andre.

Er båten kjøpt i Norge så er dette en reklamsjonssak siden båten ikke er 5 år ennå....

I min brukerhåndbok så er HIN koden ført inn og samsvarerklæringen en del av denne boken.... slik at en kan se at den gjelder for denne spesifikke båten. Videre er alle deisgnkoder listet opp som er brukt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

cin-koden fortelller det meste tilsammen 15 : tall-tegn-bokstaver.

Produsentens skilt skal inneholde CE merket , ved ettersertifisering fx ved import skal og numret til tekn. kontrollorganet som har vert involvert i ettersertifiseringen og etterkontroll stå på skiltet , altså ikke nødvendig om båten var ny.

Har du dine 15 t-t-b i skrogkoden (CIN) og produsentens skilt med CE merket på , mener jeg det er ingen grunn til bekymringer.

I CE merket så skal det være et nummer som indetifiserer hvilket teknisk kontrollorgan som er benyttet.. Listen over de godkjente "Norified Body" (Teknisk kontrollorgan) finner du her

I Norge er så er det mest vanlig at følgende er involvert i CE merkingen

I.M.C.I med nummer 0609

eller

Det Norske Veritas AS med nummer 0575

Men det har i den senere tid vært flere kontrollorgan involvert, men felles for dem alle er det skal kunne indetifiseres via et nummer på selve CE merket ombord..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Nei sydvesten , her tar du nok feil, jeg er 110% sikker , du burde heller henvise til hvor det står att kontrollorganets nummer skall stå på båtprodusentens skilt med CE merket på.

Sakset nå dette fra direktivet jeg da... men det er sikkert feil det da.. om en leser det som er skrevet under punkt C1 fra Annex IV i direktivet da... De kvalitetsbåter som jeg kjenner til har selvsagt denne koden for Notified body på CE merket, men jeg kjenner ikke til alle typer båter som har "ymse" CE merking.. Men jeg er ikke 100% sikker og i allefall ikke 110%, så det er selvsagt meget mulig jeg tar feil..

ce.jpg

Nei dette er rikktig , og "if" er ett utenlansk or som betyr om eller hvis.

Ja ja, så da så... men på skiltet du henviser så står da vitterlig DNV sitt nummer, selv om du miligens mener det ikke er riktig...... og så lenge teknisk kontrollorgan er part i produsksjonskontrollen så skal nummeret være med på skiltet.

403 - 4 er måned April og 03 er År 2003 , om du selger den videre er det best å kalle denn en 2003 modell.

Stemmer dette?, i Følge det bildet du selv la ut så er det 4 tegn (en bokstav som angir måned)... Dette er gjort fordi en kan få problemer med å angi måned 11 og 12 med kun ett siffer. Det tredje siste sifferet angir faktisk produsksjonsåret og de to siste modellåret på det vedlagte bildet du henviser til. Den siste bokstaven angir produsksjosnmåned... Det eksmplet du viser til i bildet under slutter på K203, som betyr at båten er et bygget i November 2002 og har modellår 03... Kan du utdype hva som er riktig her? og hvordan blir dette som sier at det trdeje siste sifferet angir måned. Jeg kan ikke finne ut av dette, men det er meget mulig at jeg tar feil også her... Jeg skal imidlertid være enig med deg i at dette er en 2003 modell

Mitt CIN nummer slutter på A505 hvilket etter mitt syn betyr at den er bygget i januar 2005 og har modellår 05, og Notified Body 0609 som er I.M.C.I i Brüssel. All denne informasjon finnes selvsagt på produsentskiltet (CE merket) sammen med maks last og CE kategori.

EN-ISO 10087 beskriver dette om hvordan CIN koden skal være bygget opp og dermed kan tolkes.

ce_001.jpg

Stemmer dette?, i Følge det bildet du selv la ut så er det 4 tegn (en bokstav som angir måned)... Dette er gjort fordi en kan få problemer med å angi måned 11 og 12 med kun ett siffer. Det tredje siste sifferet angir faktisk produsksjonsåret og de to siste modellåret på det vedlagte bildet du henviser til. Den siste bokstaven angir produsksjosnmåned... Det eksmplet du viser til i bildet under slutter på K203, som betyr at båten er et bygget i November 2002 og har modellår 03... Kan du utdype hva som er riktig her? og hvordan blir dette som sier at det trdeje siste sifferet angir måned. Jeg kan ikke finne ut av dette, men det er meget mulig at jeg tar feil også her... Jeg skal imidlertid være enig med deg i at dette er en 2003 modell

Du har rett ,beklager glippen , 4 tegn , siste 2 tall for modellår og tallet foran er produksjonsåret og deretter kommer bokkstaven som viser produksjonsmåneden , alt lest bakfra.

Hvordan laster dere bilde inn ? klarer heller ikke å slette denne dårlige kopien som ble lagret.

På denne eledige kopien står det under produsentskilt i nest nederste avsnitt : Eventuelt nummer til tekn kontrollorgan og i siste avsnitt er det beskrevet når nummeret til tekn. kontrollorgan skall/må vere der.

Synes det er litt merkelig med denne kombinasjonen 403 dvs 2003 modell som er produsert i 2004, merkelig og dumt når den skall selges.

Ut i fra hva du tidligere har skrevet må denne båtens skrognummer da begynne med NO og ikke ha IMP eller AMP i de tre neste sifrene , om du har det ,har du ett problem.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Hei her er et spørsmål.

Min båt er merket med Nummer USD008SUA202 fra båt produsent og NO IMPNYA10E707

Kan noen fortelle hva disse står for.

Eg trur at båten er produsert feb. 2002 og ce godkjent i norge juli 2007. har eg nå forstått dere riktig???? :crazy:

Kan de leses mer ut av disse numrene???? :smiley:

NO=Norge

IMP=Imortert

NYA=Importør/Produsent=American Yacht Norway??

10=løpenummer til importør/produsent

E=Måneden båten kom til Norge=Mai

707=året båten kom til norge=2007?

:confused:

NO=Norge

IMP=Imortert

NYA=Importør/Produsent=American Yacht Norway??

E=Måneden båten kom til Norge=Mai

707=året båten kom til norge=2007?

:confused:

NO=Norge ( virker logisk)

IMP=Imortert ( er imp. virker logisk)

NYA=Importør/Produsent=American Yacht Norway??( ikke veit eg)båten er tatt inn gjenom sverige.

E=Måneden båten kom til Norge=Mai ( båten kom til sverige i mai )

707=året båten kom til norge=2007? ( båten ble ferdig ce market i Juli 2007 ) kan 7 stå for måd. og 07 år ??

Eksempel med forklaring:

NO-FJ024112K203

• NO Landskode (NO for Norge)

• FJO Produsentens identifikasjon

• 24112 Båtens serienummer (bokstavene I, O og Q skal ikke benyttes)

• K Produksjonsmåned (A = januar, B = februar, osv.) K= november

• 2 Siste siffer i produksjonsåret (2 for 2002)

• 03 De to siste siffer i modellåret (03 for 2003

Dette er veldig greit , synd at disse rette tallene ikke tillates brukt på importbåter , da blir det gjort en del endringer slik att importerte båter fremstår som feil årsmodeller , men dette må gjøres for att IMCI skal få sine ca 10,000 - det er da og nøvendig å underkjenne sine tidligere sertifiseringer og samsvarserklæringer for å få till dette.

Eksempel med forklaring:

NO-FJ024112K203

• NO Landskode (NO for Norge)

• FJO Produsentens identifikasjon

• 24112 Båtens serienummer (bokstavene I, O og Q skal ikke benyttes)

• K Produksjonsmåned (A = januar, B = februar, osv.) K= november

• 2 Siste siffer i produksjonsåret (2 for 2002)

• 03 De to siste siffer i modellåret (03 for 2003

Gjelder dette båter som er produsert i USA og vis detter er riktig så er eg så heldig å har kjøpt eit oppussing prosjekt som er 3 år nyere en selger sa.

NO=Norge ( virker logisk)

IMP=Imortert ( er imp. virker logisk)

NYA=Importør/Produsent=American Yacht Norway??( ikke veit eg)båten er tatt inn gjenom sverige.

E=Måneden båten kom til Norge=Mai ( båten kom til sverige i mai )

707=året båten kom til norge=2007? ( båten ble ferdig ce market i Juli 2007 ) kan 7 stå for måd. og 07 år ??

Viste jeg hadde sett det et sted før ja.. NYA er "Navalis yachts Limited"

Fant denne siden, lurer på om den gjelder enda? Les mere her > Navalis - SFD brev

.

• 4 uker senere...
Hei her er et spørsmål.

Min båt er merket med Nummer USD008SUA202 fra båt produsent og NO IMPNYA10E707

Kan noen fortelle hva disse står for.

Eg trur at båten er produsert feb. 2002 og ce godkjent i norge juli 2007. har eg nå forstått dere riktig???? :crazy:

Kan de leses mer ut av disse numrene???? :smiley:

Breakdown av Bayliners serienummer er som følgende m du ikke kjente til det.

US - Produsent (US marine)

D0 - Produksjons sted (?)

08 - Båtnr i prod.mnd (nr8 i Jan02)

SU - ID nummer (Bayliner 2855)

A2 - Prod.mnd/år (Januar 02)

02 - Årsmod. (2002 mod)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...