Dust Startet 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2008 Jeg kjøpte en båt 2004 modell for ca. 2 år siden og i kontrakten står det at båten er CE merket, etter noen småproblemer begynner jeg å bla i dokumentasjonen som fulgte med båten og synes den var noe mangelfull. For eksempel beskriver brukehåndboken en typisk lik båt, men ikke den jeg har kjøpt, der er endel forskjeller og mye av utstyret ombord mangler dokumentasjon. Selger har innredet båten selv. Samsvarserklæringen er fra produsenten av skroget og avviker endel fra min båt. Det er et CE skilt ombord men det er ikke merket med f.eks. et nummer. Jeg lurer på om det er noen på forumet som kan hjelpe meg med å finne ut hva som kreves av dokumentasjon og merking. Er redd jeg kan få problemer hvis jeg evt. skal selge båten, jeg er fornøyd med båten og det er kanskje litt sent å reklamere nå men uansett er det interessant for senere kjøp og for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Er båten kjøpt i Norge så er dette en reklamsjonssak siden båten ikke er 5 år ennå.... I min brukerhåndbok så er HIN koden ført inn og samsvarerklæringen en del av denne boken.... slik at en kan se at den gjelder for denne spesifikke båten. Videre er alle deisgnkoder listet opp som er brukt... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fiskebat Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 cin-koden fortelller det meste tilsammen 15 : tall-tegn-bokstaver. Produsentens skilt skal inneholde CE merket , ved ettersertifisering fx ved import skal og numret til tekn. kontrollorganet som har vert involvert i ettersertifiseringen og etterkontroll stå på skiltet , altså ikke nødvendig om båten var ny. Har du dine 15 t-t-b i skrogkoden (CIN) og produsentens skilt med CE merket på , mener jeg det er ingen grunn til bekymringer. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 (redigert) I CE merket så skal det være et nummer som indetifiserer hvilket teknisk kontrollorgan som er benyttet.. Listen over de godkjente "Norified Body" (Teknisk kontrollorgan) finner du her I Norge er så er det mest vanlig at følgende er involvert i CE merkingen I.M.C.I med nummer 0609 eller Det Norske Veritas AS med nummer 0575 Men det har i den senere tid vært flere kontrollorgan involvert, men felles for dem alle er det skal kunne indetifiseres via et nummer på selve CE merket ombord.. Redigert 29.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fiskebat Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 Nei sydvesten , her tar du nok feil, jeg er 110% sikker , du burde heller henvise til hvor det står att kontrollorganets nummer skall stå på båtprodusentens skilt med CE merket på. Hr. dust , kan du oppgi di 3 siste tall i Cin-koden ? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 I min brukerhåndbok og samsvarerklæringenså er HIN koden ført inn men på skilte i båten er det ikke noe nummer Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 (redigert) Nei sydvesten , her tar du nok feil, jeg er 110% sikker , du burde heller henvise til hvor det står att kontrollorganets nummer skall stå på båtprodusentens skilt med CE merket på. Sakset nå dette fra direktivet jeg da... men det er sikkert feil det da.. om en leser det som er skrevet under punkt C1 fra Annex IV i direktivet da... De kvalitetsbåter som jeg kjenner til har selvsagt denne koden for Notified body på CE merket, men jeg kjenner ikke til alle typer båter som har "ymse" CE merking.. Men jeg er ikke 100% sikker og i allefall ikke 110%, så det er selvsagt meget mulig jeg tar feil.. Redigert 29.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fiskebat Svart 29.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2008 (redigert) Nei dette er rikktig , og "if" er ett utenlansk or som betyr om eller hvis. https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17665/ce_001.jpg Redigert 29.Mars.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dust Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Til fiskebat, de tre siste sifferene i HIN koden min er 403 og båten skal være godkjent i kategori C, men jeg forstår ikke hva de tre siste tallene skal fortelle. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 403 - 4 er måned April og 03 er År 2003 , om du selger den videre er det best å kalle denn en 2003 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Nei dette er rikktig , og "if" er ett utenlansk or som betyr om eller hvis. Ja ja, så da så... men på skiltet du henviser så står da vitterlig DNV sitt nummer, selv om du miligens mener det ikke er riktig...... og så lenge teknisk kontrollorgan er part i produsksjonskontrollen så skal nummeret være med på skiltet. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 (redigert) 403 - 4 er måned April og 03 er År 2003 , om du selger den videre er det best å kalle denn en 2003 modell. Stemmer dette?, i Følge det bildet du selv la ut så er det 4 tegn (en bokstav som angir måned)... Dette er gjort fordi en kan få problemer med å angi måned 11 og 12 med kun ett siffer. Det tredje siste sifferet angir faktisk produsksjonsåret og de to siste modellåret på det vedlagte bildet du henviser til. Den siste bokstaven angir produsksjosnmåned... Det eksmplet du viser til i bildet under slutter på K203, som betyr at båten er et bygget i November 2002 og har modellår 03... Kan du utdype hva som er riktig her? og hvordan blir dette som sier at det trdeje siste sifferet angir måned. Jeg kan ikke finne ut av dette, men det er meget mulig at jeg tar feil også her... Jeg skal imidlertid være enig med deg i at dette er en 2003 modell Mitt CIN nummer slutter på A505 hvilket etter mitt syn betyr at den er bygget i januar 2005 og har modellår 05, og Notified Body 0609 som er I.M.C.I i Brüssel. All denne informasjon finnes selvsagt på produsentskiltet (CE merket) sammen med maks last og CE kategori. EN-ISO 10087 beskriver dette om hvordan CIN koden skal være bygget opp og dermed kan tolkes. Redigert 30.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
fiskebat Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 (redigert) Stemmer dette?, i Følge det bildet du selv la ut så er det 4 tegn (en bokstav som angir måned)... Dette er gjort fordi en kan få problemer med å angi måned 11 og 12 med kun ett siffer. Det tredje siste sifferet angir faktisk produsksjonsåret og de to siste modellåret på det vedlagte bildet du henviser til. Den siste bokstaven angir produsksjosnmåned... Det eksmplet du viser til i bildet under slutter på K203, som betyr at båten er et bygget i November 2002 og har modellår 03... Kan du utdype hva som er riktig her? og hvordan blir dette som sier at det trdeje siste sifferet angir måned. Jeg kan ikke finne ut av dette, men det er meget mulig at jeg tar feil også her... Jeg skal imidlertid være enig med deg i at dette er en 2003 modell Du har rett ,beklager glippen , 4 tegn , siste 2 tall for modellår og tallet foran er produksjonsåret og deretter kommer bokkstaven som viser produksjonsmåneden , alt lest bakfra. Hvordan laster dere bilde inn ? klarer heller ikke å slette denne dårlige kopien som ble lagret. På denne eledige kopien står det under produsentskilt i nest nederste avsnitt : Eventuelt nummer til tekn kontrollorgan og i siste avsnitt er det beskrevet når nummeret til tekn. kontrollorgan skall/må vere der. Synes det er litt merkelig med denne kombinasjonen 403 dvs 2003 modell som er produsert i 2004, merkelig og dumt når den skall selges. Ut i fra hva du tidligere har skrevet må denne båtens skrognummer da begynne med NO og ikke ha IMP eller AMP i de tre neste sifrene , om du har det ,har du ett problem. Redigert 30.Mars.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Hei her er et spørsmål. Min båt er merket med Nummer USD008SUA202 fra båt produsent og NO IMPNYA10E707 Kan noen fortelle hva disse står for. Eg trur at båten er produsert feb. 2002 og ce godkjent i norge juli 2007. har eg nå forstått dere riktig???? Kan de leses mer ut av disse numrene???? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Hei her er et spørsmål.Min båt er merket med Nummer USD008SUA202 fra båt produsent og NO IMPNYA10E707 Kan noen fortelle hva disse står for. Eg trur at båten er produsert feb. 2002 og ce godkjent i norge juli 2007. har eg nå forstått dere riktig???? Kan de leses mer ut av disse numrene???? NO=Norge IMP=Imortert NYA=Importør/Produsent=American Yacht Norway?? 10=løpenummer til importør/produsent E=Måneden båten kom til Norge=Mai 707=året båten kom til norge=2007? Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 NO=NorgeIMP=Imortert NYA=Importør/Produsent=American Yacht Norway?? 10=løpenummer til importør/produsent E=Måneden båten kom til Norge=Mai 707=året båten kom til norge=2007? NO=Norge ( virker logisk) IMP=Imortert ( er imp. virker logisk) NYA=Importør/Produsent=American Yacht Norway??( ikke veit eg)båten er tatt inn gjenom sverige. 10=løpenummer til importør/produsent E=Måneden båten kom til Norge=Mai ( båten kom til sverige i mai ) 707=året båten kom til norge=2007? ( båten ble ferdig ce market i Juli 2007 ) kan 7 stå for måd. og 07 år ?? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 3.April.2008 Link til dette innlegget Svart 3.April.2008 Eksempel med forklaring: NO-FJ024112K203 • NO Landskode (NO for Norge) • FJO Produsentens identifikasjon • 24112 Båtens serienummer (bokstavene I, O og Q skal ikke benyttes) • K Produksjonsmåned (A = januar, B = februar, osv.) K= november • 2 Siste siffer i produksjonsåret (2 for 2002) • 03 De to siste siffer i modellåret (03 for 2003 Dette er veldig greit , synd at disse rette tallene ikke tillates brukt på importbåter , da blir det gjort en del endringer slik att importerte båter fremstår som feil årsmodeller , men dette må gjøres for att IMCI skal få sine ca 10,000 - det er da og nøvendig å underkjenne sine tidligere sertifiseringer og samsvarserklæringer for å få till dette. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Eksempel med forklaring:NO-FJ024112K203 • NO Landskode (NO for Norge) • FJO Produsentens identifikasjon • 24112 Båtens serienummer (bokstavene I, O og Q skal ikke benyttes) • K Produksjonsmåned (A = januar, B = februar, osv.) K= november • 2 Siste siffer i produksjonsåret (2 for 2002) • 03 De to siste siffer i modellåret (03 for 2003 Gjelder dette båter som er produsert i USA og vis detter er riktig så er eg så heldig å har kjøpt eit oppussing prosjekt som er 3 år nyere en selger sa. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) ja Slik ser noen av IMCI s CE godkjeninger ut som ikke er gyldig lengre , har du en slik Mariner eller Merkury med CE merke på blokka så bør den leveres tilbake til motor selgeren. https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17665/ce_mark2_2.jpg Redigert 5.April.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Det er en del falske også i følge IMCI sine egene sider IMCI FAKE Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 NO=Norge ( virker logisk)IMP=Imortert ( er imp. virker logisk) NYA=Importør/Produsent=American Yacht Norway??( ikke veit eg)båten er tatt inn gjenom sverige. 10=løpenummer til importør/produsent E=Måneden båten kom til Norge=Mai ( båten kom til sverige i mai ) 707=året båten kom til norge=2007? ( båten ble ferdig ce market i Juli 2007 ) kan 7 stå for måd. og 07 år ?? Viste jeg hadde sett det et sted før ja.. NYA er "Navalis yachts Limited" Fant denne siden, lurer på om den gjelder enda? Les mere her > Navalis - SFD brev . Sitér dette innlegget Link to post
PBKK Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Hei! Er det krav til CE-merking på båter som er reg. som yrkesbåter også, men under 15m. lengde ? Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Hei her er et spørsmål.Min båt er merket med Nummer USD008SUA202 fra båt produsent og NO IMPNYA10E707 Kan noen fortelle hva disse står for. Eg trur at båten er produsert feb. 2002 og ce godkjent i norge juli 2007. har eg nå forstått dere riktig???? Kan de leses mer ut av disse numrene???? Breakdown av Bayliners serienummer er som følgende m du ikke kjente til det. US - Produsent (US marine) D0 - Produksjons sted (?) 08 - Båtnr i prod.mnd (nr8 i Jan02) SU - ID nummer (Bayliner 2855) A2 - Prod.mnd/år (Januar 02) 02 - Årsmod. (2002 mod) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.