Wandalen Startet 29.Mars.2008 Del på Facebook Startet 29.Mars.2008 Hey ! Jeg har en Bayliner 3058, den er jeg sikker på at er 30 fot, der av betegnelsen (30)58. 30 fot var det selgeren også sa. Jeg hadde en før denne som het 2755 den var 27 fot nesten alle selges som 28 fot. Jeg regner da med at alle Baylinere har lengden i fot ut i fra betegnelsen feks 2858 = 28 fot. Jeg har målt min invendig fra baug til akter og 30 fot stemmer ganske bra. Jeg måler ikke med baugspydet, kun skroglenden. Har jeg rett eller feil??? ved og sitte og glane på Finn ser jeg bayliner 2858 plutselig er 31 fot , 3058 32 fot etc etc.... Er det ikke litt søkt og smøre på lengden på en båt som skal selges? og kan ikke en kjøper kreve salget hevet ved en slik opplysning som ikke stemmer? En person med 3 fotsyken ville fått kraftig annfall dersom han oppdaget at båten plutselig var 2 fot kortere. Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig om dette, men det er bare noe jeg legger merke til nå jeg glaner litt rundt på Finn for og få noen nye ideer og sånt. Derfor hadde det vert artig og høre hva dere synes om dette. God Lørdags kveld til alle ! fyller opp til laste merket og venter på svar Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Kansje kan dette hjelpe?? Length overall (LOA) 28'9" (8.76 m) Length rigged 29'6" (8.99 m) Dette er fra 2855 2002 model Er kansje på dyp vann nå men eg trur at Bayliner måler båten i såkalt vannlinje, alså fra badeplatform og frem til der baugen slipper vannlinjen, så vis du tar med hele båten så blir hele båten ca 1 fot ekstra. ellers god Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Hei! I spesifikasjon fra PoweBoat Guide står det om 3058 1991: 30'7" (som er 9,32 m). Dette er som du sier netto skroglengde fra bau til akterspeil (uten baugspryd). I USA oppgis netto skroglengde. I Europa ville denne blitt målt som "Alt som er støpt i et stykke". Da måles også den lange badeplattformen (som jo er 90 cm i tillegg, og det blir da 33 fot). Største bredde er 10' (3,05 m). Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Kansje kan dette hjelpe?? Length overall (LOA) 28'9" (8.76 m) Length rigged 29'6" (8.99 m) Dette er fra 2855 2002 model Bayliners båter frem til 2000 har modellnavn som indikerer "ærlige fot" Altså minus plattform og baugspyd. Length rigged er lengde inkludert drev. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Baatlaus Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Whistler skrev: "Bayliners båter frem til 2000 har modellnavn som indikerer "ærlige fot" Altså minus plattform og baugspyd. Length rigged er lengde inkludert drev. " Men fortsatt målt i vannlinjen, noe som gjør at amerikanske båter ofte er "så mye større" enn f.eks norske. Min 2955, en 90 mod er etter navnet 29 fot. Dette er måle i vannlinjen, og når båten skulle inn i ett telt jeg hadde så stakk den godt på utensiden... Bayliner 2955 er 10,35 meter fra ende til ende. Skal jeg leie båtplass bruker jeg navnet på båten, (29)55 og er det noen som spør om lengden legger jeg gjerne på et par fot, noe jeg føler meg berettiget til etter LOA å måle. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Hei da ble eg like usikker som Wandalen. 2000 Bayliner Ciera 2858 DX (Length overall (LOA) 30'6"/9.30m ) 2000 Bayliner Ciera 2855 DX/LX (Length overall (LOA) 28'6" /8.69m ) Så 2858 0g 2855 har ikke noe med båtens lengde???? da tar eg meg en Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Hei da ble eg like usikker som Wandalen. 2000 Bayliner Ciera 2858 DX (Length overall (LOA) 30'6"/9.30m ) 2000 Bayliner Ciera 2855 DX/LX (Length overall (LOA) 28'6" /8.69m ) Så 2858 0g 2855 har ikke noe med båtens lengde???? da tar eg meg en 2858 har større badeplattform og LOA(Length over all) blir derfor en god del lenger enn 2855 som har en mindre badeplattform. Ser ingen annen mulighet. Har begge forresten innstøpt baugspyd? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 2858 har integrert baugspyd, 2855 har ikke baugspyd. Skroglengden innvendig er 28 fot for begge. LOA er yttermål over vann. Lenght rigged er den lengde den har på land. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Baatlaus Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 (redigert) så klart... der er feilen funnet! De sluttet vel med baugspyd i 99 på 2855en! Er det noen som sitter med tallene til 3258en da??? Redigert 29.Mars.2008 av Bayliner3258 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Har målebrev på min båt etter en forlengelse , 3 stykker fra ei målenemd målte opp båten , målte bare innvendige mål , da dette er en yrkesbåt betyr en fot eller to mange tonn i kvoteforskjell så mange fiskebåter har nok hatt lange baugspyd eller andre utvekster om di har vært målbare . Målene skall vere innvendige men det brukes og ofte utvendgie mål , gjerne med baugrullen også tatt med i båtens mål , og er det overall length som oppgies så er det og rikktig å gjøre det. Det betyr vell at begge deler er lovlig så kjøper bør nok undersøke hvordan målene er målt når båt kjøpes og de bør være i m og cm og en fx xxxx 28 behøver ikke å være en 28 fots båt. Ved eventuel krangel etterpå når det gjelder dette så gjøres begge deler så kjøper har nok en dårlig sak om ikke det er feil mål som er oppgitt. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Har målebrev på min båt etter en forlengelse , 3 stykker fra ei målenemd målte opp båten , målte bare innvendige mål , da dette er en yrkesbåt betyr en fot eller to mange tonn i kvoteforskjell så mange fiskebåter har nok hatt lange baugspyd eller andre utvekster om di har vært målbare . Målene skall vere innvendige men det brukes og ofte utvendgie mål , gjerne med baugrullen også tatt med i båtens mål , og er det overall length som oppgies så er det og rikktig å gjøre det. Det betyr vell at begge deler er lovlig så kjøper bør nok undersøke hvordan målene er målt når båt kjøpes og de bør være i m og cm og en fx xxxx 28 behøver ikke å være en 28 fots båt. Ved eventuel krangel etterpå når det gjelder dette så gjøres begge deler så kjøper har nok en dårlig sak om ikke det er feil mål som er oppgitt. Men, heter det ikk noe med at LOA er skrogets fulle lengde, uten påmonterte deler??? Eller noe sånt? mange av Baylinerene som ligger ute har både baugspyd og badeplattform påmontert(skrudd fast) Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 Men, heter det ikk noe med at LOA er skrogets fulle lengde, uten påmonterte deler??? Eller noe sånt? mange av Baylinerene som ligger ute har både baugspyd og badeplattform påmontert(skrudd fast) LOA (length overall) er lengda mellom forreste punkt på baug og bakerste punkt på akterstevn. Det inkluderar ikkje baugsspyd eller nokon annan forlenging av baug eller akterstevn. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 Men fortsatt målt i vannlinjen, noe som gjør at amerikanske båter ofte er "så mye større" enn f.eks norske.Min 2955, en 90 mod er etter navnet 29 fot. Dette er måle i vannlinjen, og når båten skulle inn i ett telt jeg hadde så stakk den godt på utensiden... Bayliner 2955 er 10,35 meter fra ende til ende. Skal jeg leie båtplass bruker jeg navnet på båten, (29)55 og er det noen som spør om lengden legger jeg gjerne på et par fot, noe jeg føler meg berettiget til etter LOA å måle. Hummm.. tar du ikke grundig feil nå? Bayliner måler ikke fotene i vannlinjen. Men send oss gjerne en link som motbeviser dette. Min 3058 måler bare 25,8 fot i vannlinjen. Her er specen på en 2958, tror det er samme skrog som 2955. (usikker) LOA = Lenghtoverall LWL = Length Waterline Dimensions LOA: 29'10" LWL: 23'0" Beam: 9'2" Draft Min: 3'6" Draft Max: 3'6" Displacement: 11,025.0lbs Headroom: 5'11" Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 Regelverkene , det finnes flere , skiller mellom støpt fast og skrudd fast , så båtprodusender kan lovlig lure kjøpere med kanskje mere en 5 fot ved å støpe på, ikke skru på , badeplattformer og /eller nepp. Fot kan og vere målt i både Engelske og USa fot , så innvendig lengde og bredde i m og cm bør kunne oppgies , mener den innvendige lengden ikke skal måles lengre enn der baugen bryter vannflata om det er invendig lengde som oppgies. Da er det nok kanskje mange som har fått seg ett bra schokk ! Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 (redigert) Hummm.. tar du ikke grundig feil nå? Bayliner måler ikke fotene i vannlinjen. Men send oss gjerne en link som motbeviser dette. Min 3058 måler bare 25,8 fot i vannlinjen. Her er specen på en 2958, tror det er samme skrog som 2955. (usikker) LOA = Lenghtoverall LWL = Length Waterline Dimensions LOA: 29'10" LWL: 23'0" Beam: 9'2" Hei igjen! Jeg skal ikke prøve å påstå at Bayliner måler i vannlijen, for det er bare hva jeg har hørt fra andre. Den specen på 2958 stemmer ikke da båtens Beam er 10,6 så her tror jeg du har fått noen feil tall. LOA og LWL skjønner jeg ingen ting av, ettersom totalengen på båten, inkl alt er godt over 10 meter som nevnt tidligere. (Målt med målebånd på egen båt, fra Starten av baugspydet til enden av badeplattformen.) Er klar over at "løse" ikke støpte deler ikke teller (kanskje???), men synes LOA i forhold til min målte lengde virker noe kort? I tillegg så kan vel ikke LWL stemme? En båt uten badeplattform som er 6,10 fot lenger LOA enn LWL??? Skulle likt å sett den baugen! :) Kan noen som har linken til regelene for måling venligst legge de ut? Redigert 30.Mars.2008 av Bayliner3258 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 Hei igjen!Jeg skal ikke prøve å påstå at Bayliner måler i vannlijen, for det er bare hva jeg har hørt fra andre. Den specen på 2958 stemmer ikke da båtens Beam er 10,6 så her tror jeg du har fått noen feil tall. LOA og LWL skjønner jeg ingen ting av, ettersom totalengen på båten, inkl alt er godt over 10 meter som nevnt tidligere. (Målt med målebånd på egen båt, fra Starten av baugspydet til enden av badeplattformen.) Er klar over at "løse" ikke støpte deler ikke teller (kanskje???), men synes LOA i forhold til min målte lengde virker noe kort? I tillegg så kan vel ikke LWL stemme? En båt uten badeplattform som er 6,10 fot lenger LOA enn LWL??? Skulle likt å sett den baugen! :) Kan noen som har linken til regelene for måling venligst legge de ut? Jeg vet ikke hvordan det er med Bayliner men siden det er en US båt bør det jo være likt som det er med Sea Ray. Jeg har en Sea Ray 315 og sendte e-post til Sea Ray i USA hvorfor den heter Sea Ray 280 der borte. Fikk til svar at i USA var båtlengde det samme som skrog - badeplattform og bauspyg. Sea Ray 280 var 28,6 fot lang uten badeplattform og 31,5 med. Derfor heter den Sea Ray 280 i USA og Sea Ray 315 i Europa (I USA kaller de 28,6 for 280). Etterfølgeren heter Sea Ray 290 i USA og Sea Ray 325 i Europa. Den er blitt ca 1 fot lenger. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 tror nok det er europeiske båter som lyger på seg litt lengde. Jeg har en 3288 bayliner, den er i skrog lengde 70 cm lengre en en viksund 34 st. crus... jeg akkurat samme lengde som en nimbus 4007 som er oppgitt som 37 foter... engelske fot, som ikke lengre er i bruk var bare 30cm, mens amerikanske fot alltid har vært , og er 33 cm, ligger kanskkje litt triksing der... Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 (redigert) engelske fot, som ikke lengre er i bruk var bare 30cm, mens amerikanske fot alltid har vært , og er 33 cm, ligger kanskkje litt triksing der... En fot er 30,48 cm. Sjekk denne omregneren: http://www.onlineconversion.com/length_all.htm Følgende er sakset fra Wiki: Fra Skandinavia kjenner vi til at det gikk 20 tommer på et alen til å begynne med. Vi vet også at det senere gikk 12 tommer på en fot og 2 fot på et alen, den gang tommen utgjorde 2,37 cm, så i fordums tid har altså foten en gang utgjort 28,44 cm i Norge (trolig også i Danmark). På denne tiden ble imidlertid målesystemet regulert av alnets lengde, som har variert mye gjennom historien. Både fra land til land og sted til sted. Det betydde i praksis at også fot og tommer varierte tilsvarende. I 1541 ble sjællandsk alen innført i Danmark-Norge. Det utgjorde 63,26 cm da det innført og gjorde foten til 31,63 cm. I 1683 ble det innført et nytt mål- og vektsystem basert på rhinsk fot. Samtidig ble det dansk-norske alensystemet avløst av et nytt fotsystem. En fot ble satt til å utgjøre 31,402 cm. Imidlertid viste det seg at den danske astronomen Ole Christensen Rømer (1644–1710), som hadde hatt ansvaret for det nye systemet, hadde gjort en feilanalyse den rhinske foten. Den dansk-norske foten ble derfor justert til 31,38535 cm fra den 10. januar 1698. Denne lengden holdt seg slik til i 1820 i Danmark, da foten med forordning ble satt til 31,375 cm. På denne tiden var Norge komet i union med Sverige, så den norske foten var fortsatt 31,38535 cm. I lov av 28. juli 1824 ble imidlertid også den norske foten konvertert til 31,375 cm. Dette målet gjalt fram til fotsystemet ble avviklet til fordel for metersystemet i Norge. I Danmark ble imidlertid forordningen opphevet i 1835 og foten justert til 31, 385 cm. Denne holdt seg slik til danskene gikk over til metersystemet (i praksis fra 1907). Både Danmark og Norge undertegnet meterkonvensjonen i 1875, men landene tok altså ikke i bruk metersystemt før mange år senere. Gamle alen, fot og tommer ble imidlertid etter dette satt i sammenheng med det nye målesystemet. I Sverige gikk man over til fotsystem fra den 31. januar 1855. En svensk fot utgjorde da 29,6904 cm. Fram til dette var den svenske foten preget av det svenske alensystemet. I hovedsak har en svensk fot utgjort 0,94607 av den dansk-norske, prøyssiske og rhinske foten. Sverige undertegnet også meterkonvensjonen i 1875, men som i Danmark og Norge tok det mange år før svenskne tok i bruk metersystmet i praksis. Internasjonal fot I tillegg til den nåværende standarden imperial foot (30,48 cm) finnes det en litt annen U.S. survey foot, som brukes av U.S. Coast and Geodetic Survey. Denne er definert som nøyaktig 12 U.S. survey inches, som er omtrent 30,48006 cm. Redigert 30.Mars.2008 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 Er det noen som sitter med tallene til 3258en da??? 10,72m x 3,36m med rubbel og bit Har hatt 32 foter på siden som er 100cm kortere uten å nevne typen. Bayliner sin måte å oppgi fot forteller hvor stor båten er innvendig ikke hvor stor plass den tar på kaien. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 Sjekk på baylinerownersclub.org ! På forumet der ligger en fast tråd om dette med typebetegnelser og div. data. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 LOA og LWL skjønner jeg ingen ting av, ettersom totalengen på båten, inkl alt er godt over 10 meter som nevnt tidligere. (Målt med målebånd på egen båt, fra Starten av baugspydet til enden av badeplattformen.) Ja da er jeg enig med deg, da blir det over 10m Enig med deg også Trikkeren , tror fotene USA oppererer med er målt invendig fra baug til akterspeil, dette kan stemme godt. Slik mener jeg selv at det er tenkt at skroget skal måles i fot. Illustrasjons foto Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.