Jump to content

Reparere glassfiberskade med Biltema-varer?

sharkman

Recommended Posts

Litt info fra nette :

Epoksyharpiks

I og med at harpiksen ofte utgjør rundt 40-50% av vekten på båten, er det ikke tvil om at den spiller en viktig rolle for båtens helhetlige kvalitet. Ved valg av harpikslaminat, blir en mengde egenskaper tatt i betraktning. Laminatet må først og fremst utgjøre et sterkt adhesivt stoff, som er: lite vanninntrengelig, lett, krymper minimalt og som har lang holdbarhet. Polyester og vinylesterharpiks er i dag dominerende på seilbåtmarkedet, men egenskapene sammenlignet med epoksyharpiks, gjør at de er i ferd med å bli utdatert i den moderne båtindustrien.

Epoksy er et stoff som lenge er blitt brukt i romfart og luftfartindustrien. Hvor mekaniske egenskaper som bruddstyrke og stivhet er helt avgjørende for å oppnå en solid konstruksjon.

Ved å etterherde epoksylaminatet i minst 7 dager på 80°C, oppnår man et laminat som fullstendig utkonkurrerer polyester/vinylesterlaminater. Krympingen blir umerkbar i forhold til i et polyester/vinylesterlaminat, samtidig som bruddstyrken og skjærfastheten øker betraktelig.

Epoksyharpiks har en ytelsesfordel ovenfor polyester og vinylestere innenfor fire hovedområder:

· Bedre adhesive egenskaper (evnen til å binde seg til armeringsstoff eller kjerne)

· Overlegne mekaniske egenskaper (40-50% større bruddstyrke og stivhet enn polyester/vinylester i et etterherdet laminat)

· Forbedret motstand mot materialtretthet og revnedannelse

· Økt motstand for osmose (nedbrytning av overflate som følger av vanngjennomtrengning)

Siden tråden heter: Reparere glassfiberskade med Biltema-varer? så selger BT Epoxy nå , men jeg er ikke så sikker på om det er så billig.

0,3L Lamineringsepoksy (25-2134)(Base og herer) 109.-

Lamineringsepoksy

Lamineringsepoksyen kan brukes sammen med vevd glassfiber (roving), karbonfibervev og kevlarduk for reparasjoner av båter, surfebrett, biler m.m. Lamineringsepoksyen kan også brukes som sparkel sammen med litt mikroglassballonger (25-2130). Leveres med base og herder.

Om man tilfører varmluft ved støping, hvor lenge må man ha varmen stående på?

Hadde planer å støpe noe i begynnelsen av mai, og da kan det fort bli ned mot null om natten her nord.

Foretrekker selv å ha på varme i forkant, bl.a for å få bukt med evt fuktighet, og slik at laminatet ikke er "iskaldt" når jeg starter å støpe.

Ser det nevnes varmgang pga for mye herder, en kamerat av meg opplevde dette. Måtte ta en hastereparasjon på sin Skibsplast 14, litt gammel polyester og litt kaldt i lufta = litt ekstra herder for sikkerhets skyld :lol: Ble visst litt for mye , slik at det tok fyr i boksen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ved alt sånt arbeid er det noen regler som gjelder.

- Max 60% luftfuktighet.

- Min 18 grader temperatur. Gjelder båten og materialene. Forskjell i temperatur, gir forskjellig lenkehastighet.

- Ikke noe UV lys. F.eks. sol og lysstoffrør. UV øker lenkehastigheten der det treffer, og gir opphav til spenninger.

Har du adgang til en identisk båt, ville jeg laget en reparasjonsform ved å laminere en form over skadestedet. Har du ikke det, er det å lage en ved hjelp av treplate med clingfilm eller plexiglass som stemples mot skroget. Bruker du plexi, så må den vokses godt.

Slip løs alt materiale som er sprukkt/knust og form det til.

Slip kile fra kanten av skadestedet og ut 150 mm. Altså kile som går gjennom alle lagene i laminatet.

Skaff deg en linjal av syrefast ca. 1 mm. tykk og bruk denne til å rive til biter av matte som overlapper utover slik at det fordeles over 150 mm.

Bruk 2% herder i BT polyesteren. Ikke mer, ikke mindre.

Jeg ville skaffet meg noe 600 grams matte. Ellers blir du aldri ferdig.

Laminer 1 x 300 + 3 x 600.

La dette herde. Da blir det ikke for varmt inne i laminatet og det oppstår ikke spenninger.

Slip godt med grovt sandpapir og vask rent med Styren eller aceton.

Laminer 4 x 600 + 1 x 300. Nå bør du ha ca. 12 mm. laminat.

Har gått ut fra CSM. Sier scantlingplanen rettede fibre, må disse gjenoppbygges.

Sparkl og puss.

Hiver på et spørsmål i denne tråden:

som beskrevet i annen tråd må jeg støpte fast en pinnebolt i motorbeden siden gjengene er ødelagt for en av boltene som fester klemring til drev og bakre motorfeste. Er det noen av alle biltema sine epoksyprodukter som kan duge til dette? Alternativet er vel å finne noen som forhandler west system eller andre spesialprodukter....

Biltema epoxy er neppe dårligere enn andre epoxyprodukter.

Det er veldig få leverandører av sånne saker. ( altså fabrikker, ikke labels )

At Biltema sin er noe dårligere enn andre, har jeg vondt for å tro.

Husk at epoxystøp er 90% blanding, temperatur, tilsetningsstoff, renhold og vedheft, og 10% styrke i selve produktet.

Har du koll på faktorene nenvt over, går det nok fint. Har du ikke, går det ikke uansett.

Epoxy er superkritisk vedr. dosering av herder. Kjenner ikke til polyester på dette, men antar det er mye av det samme. Jeg bruker noen avlagte lano kanner til dosering av småposjoner, litt større posjoner bruker jeg brev vekt med nøyaktighet 1gram.

West sine overprisede pumpekanner, er det ingen grunn til å benytte.

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...