Jump to content

Luftbobler i oljen


Rastløs

Recommended Posts

Jeg var med en kammerat og tok båten hans ut av dvalen i dag. Da vi peilet olje på drevet så jeg noe rart. Det så ut som luftbobler i oljen. Konsistensen på selve oljen var normal.. Boblene( eller skal man kanskje kalle det skum) var der også etter å ha kjørt med motoren i gear i et kvarter.

 

Etter det jeg vet blir oljen grå/hvit ved vann i oljen. <oljen så imidlertid helt ok ut sett bort fra disse boblene Er det vanlig med luftbobler i oljen på drevet ( Volvo penta seilbåt drev) Hva kan eventuelt det være ? Kan det også være indikasjon på vann ?

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post

- Noe sier meg at jeg får jobben som slepe båt til nærmeste slipp før neste helg. - jeg er glad det for en gangs skyld ikke er mitt problem denne gangen.

 

- Uansett lærerikt all den tid jeg alltid har hørt når man får vann i drevet så blir oljen hvit som melk, men det var den jo absolutt ikke. - men det ser kanskje slik ut i begynnelsen for så å forverre seg. Da er det vel oppdaget i tide tenker jeg, så da blir det bare å få den opp og bytte simringer og olje.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
- Uansett lærerikt all den tid jeg alltid har hørt når man får vann i drevet så blir oljen hvit som melk, men det var den jo absolutt ikke.

 

Du har både rett og urett. Hvis (i dette tilfellet) drevet ikke har gått på en stund, vil vannet skille seg fra oljen og legge seg i bunnen av drevet. Når peilepinnen går ned i vannfasen, vil vannet bli dratt opp gjennom oljen og avsette seg som vannperler (ser ut som luftbobler). Når drevet starter, starter også mixmastereffekten som dispergerer vannet i oljen og den blir mer eller mindre melkehvit alt etter hvor mye vann som er innblandet.

Link to post

Ja da er det nok helt klart vann. Drevet har jo stått siden oktober. ( båten ligger på sjøen) Skjønt peilepinnen når jo ikke til bunnen av drevet, ( den er jo bare 10 cm, men prinsippet høres riktig ut.)

 

Spennende å se hva regningen for dette blir, - skjønt 3 liter olje simringer og noen timers arbeid skyter vel ikke regningen til himmeles.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post

Mulig å spørre om alder og event gangtimer på motor og drev? Ringene koster ca 450 kr for begge to. Største utgift er vel å få båten på land. Skal du gjøre jobben selv kan du jo sjekke om du kan få låne spesialverktøy for demontering av lagerhus hos et verksted. Går fint uten men øker jo risikoen litt for at noe går feil. Jeg slo ut lagerbane og simringer med en stor pipe.

 

Har simringene slitt spor i akslingen har du derimot et større problem men er jo ingen grunn til å ta sorgene på forskudd.

Link to post

Enkelte oljer har spesielle egenskaper om det innblandes vann og da kan det oppstå dråper som kan være lett å forveksle med luft. Hvis dette drevet har stått i ro en tid skal det ikke være luftbobler.

Hydrox er faktisk en oljetype som vi bruker til sjøss om vi har lekkasje på en oljefyllt akselhylse. Oljen danner ikke flak i alle regnbuens farger når den kommer ut i sjøen, den blir liggende i sjøen i dråper. Joda, det er for å slippe unna bøter f.eks mens vi venter på å bli dokksatt for å utbedre skaden.

Link to post

Har et RPM gear på en70 hk Mitsub/sabb som det hender oljen blir grå av vann på gearet . Gearet får seg noen ganger ,pga noen uheldige omstendigheter ett for høgt vannivå på usiden , drenering fra laste og balastanker etc , har vert slik helt siden 1995 , bytter da bare ut oljen .

De fleste gear har dobble simmeringer , 1 ,hidre oljen i å renne ut og den andre hindrer vann i å trenge inn, Har RPM dobble simmeringer?

Kan ikke utelukke att og noe vann kunne ha kommet inn igjennom luftingen.

Skifter olje når gearet er varmt , skrur bare løs returslangen og oljen /melka renner lett av.

Det tar litt tid før vannet blander seg med oljen slik at oljen blir grå, så att det er vannperler som er på peilestikka er nok riktig.

 

Det sikkreste er sellfølgelig å skifte simmerringene , alle 4 men kan noen si om dette er nødvendig ?

Blir gearet tett da ?

Har gearet 4 simerringer ?

 

Har lenge å vurdert skifte av simmerringer , men ikje i dag , kanskje i mårgo , ganske mye jobb dette der.

Link to post

Båt motorer er underlige greier gitt.

 

Vi skulle slepe denne båten i går, men fant ut at vi skulle prøve å gå for motor.

 

Da vi kom frem etter ca 2 timer gange, sjekket vi oljen igjen. Da var oljen helt normal. Vi skjønt ingenting. På søndag skummet det formelig i oljen ( rett nok kjøre vi den kun med lav belastning i en 20 minutters tid fortøyd ved brygga, og vi sugde der etter opp mesteparten av oljen via peilepinne hullet. - og fylte på ny) .

 

Kan det være at det legger seg kondens i girhuset om vinteren, som fordamper etter at motor/gir har gått i skikkelig arbeidstemperatur en stund ?

Link to post
Da vi kom frem etter ca 2 timer gange, sjekket vi oljen igjen. Da var oljen helt normal. Vi skjønt ingenting. På søndag skummet det formelig i oljen ( rett nok kjøre vi den kun med lav belastning i en 20 minutters tid fortøyd ved brygga, og vi sugde der etter opp mesteparten av oljen via peilepinne hullet. - og fylte på ny) .

 

Hei, har følgt med denne tråden med litt interesse.

Det at oljen nå virker OK er ikke så rart dersom du sugde opp den gamle og fylte på ny.

 

Selv om du har en defekt simmering så kan lekkasjen være svært liten og det vil ta noe tid før de lekker inn nok vann til at du vil se det på den nye olja.

 

Jeg hadde skiftet simmeringene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det var ingen som svarte , vet , hvor mange simmerringer som bør byttes , till meg så tror jeg vannet kommer inn fra kløtshussiden og har mistanke om att RPM gearene ikke har simmering for utvendig trykk på kløtshussiden , de fleste klutch husene er åpne og ikke vanntette .

Om det er tilfellet så behøver det ikke vere noe galt med noen av simmeringene , bare en svaket ved disse gearene.

Må nok innrømme att miljøforholdene til mitt gear ikke er helt bra.

Link to post
  • 7 år senere...
  • 4 år senere...
Horst skrev On 12.5.2015 at 22.12:

Nysgjerrig på konklusjon av denne tråden, selv om den er gammel....

 

Jeg savnet også en konklusjon her, for meg hørtes det ut som TS var litt rask med å konkludere med at det var vann i drevet. Jeg hadde vann i drevet i sommer etter å ha fått tau i propellen, etter bare noen timer var oljen melkehvite. Her er bilde av oljen jeg sjekket på drevet mitt i går, litt samme bobler og skum som TS beskriver, men dette mener jeg er helt naturlig, da du alltid vil ha noe luft i drevet - perfekt olje, blank og fin, og ingen lekkasje var min konklusjon her:

 

86DB9A50-43AE-46A2-B379-3EE3DE78DB43.jpeg.4ef27cb24d5429859c52613d39634b47.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...