Jump to content

Propell vp dp tæring?

Per Harald

Recommended Posts

Jeg vil takke alle som bidrar til at dette forumet holder den kvaliteten det gjør. Ved å bruke "Emneoversikten", så har jeg fått svar på det meste. Kjøpte båt etter avbrekk på 12år i høst.

Båten er nå nesten klar. Stor var forbauselsen da propellene skulle på i ettermiddag. I bakkant av den yttre propellen oppdaget jeg groptering langs roten på bladene. Det er et felt på 5cm`s lengde langs hvert bladfeste, og 3mm bredt som er angrepet av groptæring.

Har noen opplevd lignende?

Hvorfor skjer dette?

Kan bladene knekke av?

Det er kansje lurt å erverve seg et propellsett i reserve, i såfall hvor kan dette kjøpes rimeligst.

Per Harald

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Jeg har byttet sinkene en innenfor propellene og en i bunnen på drevgjennomføringen. Begge har vært i funksjon da disse var tæret en god del, men mye igjen. Hva som har skjedd tidligere vet jeg jo ikke. De propellene dette dreier seg om er aluminiumspropeller antagelig orginale.

Per Harald

D5LA I boks.

Ser nok ut som om propellen din kaviterer, ja.

Skulle gjerne sett et bedre bilde hvor en også ser hele bladflaten, på begge sider.

Dette ville sannsynlig vis ikke skjedd på marin bronse eller rustfritt stål. Ikke fordi kavitasjonen blir borte, men fordi aluminium veldig lett får tæringer ved moderat kavitasjon.

En annen måte å bli kvitt problemet på KAN være å skifte propell dersom den har feil stigning. I alle tilfelle hjelper det som regel å sette ned turtallet noe, men da går det jo ikke fort nok for alle.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dette er et vanlig syn på aluminiumspropeller, ihvertfall når det sitter på et VP drev og båten ikke er av de aller minste. Skifter du til stål-propeller er du kvitt dette problemet.

Jeg har kjørt 5 sesonger nå med stål propeller, uten synlige spor av slik kavitasjons-slitasje. Setter jeg på reserve-propellene som er i aluminium forsvinner deler av lakken etter kort tid som følge av kavitasjon. Begge mine propell-sett er de som båt-produsenten anbefaler til min båt. Båten var ny i 2002 og dengang hadde Volvo kampanje på stål-propeller. Ved kjøp av ny motor/drev fikk man stål-propeller til samme pris som aluminium. :smiley:

Da er flere bilder klare.

Jeg gjør oppmerksom på at trebladeren er den innerste propellen.

img_4090.jpg

img_4092.jpg

img_4094.jpg

img_4096.jpg

Er ikke sikker på om det er noe å bli klokere av, men jeg har skjønt at dette er et kjent problem som ender opp med stålpropeller. Hvor kan dette eventuelt kjøpes rimeligst i Norge. Er litt skeptisk til å handle dette i USA. Kansje jeg er pinglete?

D5LA I boks.

NilsPils

Det kan hende jeg missforsto deg med hensyn på bildevinkel, men jeg kan for ordens skyld opplyse om at propellen på andre siden er helt fin. Lakken også. Det samme gjelder trebladeren innerst. På andre siden er den helt fin.

Takk til kjempegode tips og info fra:pat, SF, Tommy007,orjack og NilsPils.

Jeg får sjekke hvor jeg kan få kjøpt tilsvarende stålpropeller.

Per Harald.

D5LA I boks.

Dette ser ikke så ille ut som jeg hadde fryktet. Tror likevel at du har kavitasjonsskader, men ikke i så alvorlig omfang som først antatt.

Jeg ville ha pusset over disse og kjørt videre og tatt en sjekk av og til. Spesielt ville jeg sjekket mhp. sprekker langs navet. Bruk lupe. Dersom du vurderer nytt sett ville jeg sterkt anbefale stål.

Av alle aktuelle materialer er aluminium nederst på rangstigen når det gjelder motstand mot kavitasjonstæring.

Jeg er i virkeligheten litt imponert over at det i det hele tatt kan brukes i hurtigående propellere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

SF

OK kjempefint. Jeg ble skeptisk da jeg fikk se det. Så for meg alle fire bladene brekke av i første svev på en bølge.

Jeg lakkerer opp setter dem på, og kjøper et sett i reserve. Kjekt å ha om noe skulle skje midt i ferien.

Takk for engasjementet.

Per Harald

D5LA I boks.

• 4 måneder senere...

Hadde mye større angrep på mine DP propeller. Tror ikke dette skyldes kavitasjon men rett og slett kjemisk tæring. Når propellene blir blotlagt inn til metallet vil saltvannet trekke inn bak lakken og korodere/tæ-re propellene kjemisk. Er det større skade må de sveises ellers er det bare å pusse dem ned og deretter grunne dem med VPs propellgrunning og deretter lakke dem. Jeg gjorde de på mine i år med stor suksess. Det er uansett viktig å fikse små skader i lakken på disse propellene hver høst for å unngå dette.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hyggelig å se denne tråden igen.

Føler bare for å informere om at jeg i våres var bekymret for disse hullene/tæringen på undertrykksiden av propellene som vist på ovenstående bilder.

Helt nye propeller ble innkjøpt, sorte og fine og helt uten skader av noe slag. Siste uka i ferien ble vannet komfortabelt å bade i så jeg tok dykkemasken og tok en titt under. Der fant jeg til min store forbauselse helt presis den samme tæringen på akkurat samme sted som de gamle propellene. Disse er 3,5 mnd gamle, dog gått over gjennomsnittet timer hittil i år. Bilder av disse skal jeg legge ut i Oktober. Lakken på propellene er også borte i nesten identisk samme mønster som de gamle.

Holder en knapp på teorien om Damptrykk, og implodering av små luftbobler pga undertrykket bak propellene.

Per Harald

D5LA I boks.

Dette var jo overaskende. Mente å ha hørt at DP propeller skal pga duoprop arrangementet ha større mostandsdyktighet mot kavitasjon enn vanlig single installasjon. Hold oss oppdatert med bilder fremover.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Er temmelig sikker på at tæringen har sitt opphav fra strømlekkasjer i el-anlegget ombord eller jordingsfeil fra landstrømanlegg. Lite sannsynlig at det er errosjon fra kavitasjon.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

:nonod: Dette er konstruksjonsfeil.

Vann koker ved mindre enn 100 grader dersom trykket senkes. Blir trykket lavt nok vil vannet koke ved vanlig sjøtemperatur. Det vil oppstå gassbobler. Når disse boblene forsvinner, pga trykkøkning, oppstår en energiutladning som tærer på propellen. Prøv å avrunde forkanten av propellbladene litt .

Redigert av kentaur (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...