erund Startet 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2008 Hei. Jeg er leder i en hyttekomite for en frivillig organisasjon som har kjøpt ei rorbu. I denne forbindelsen ønsker vi å skaffe oss en landstedsbåt med styrekonsoll som leietakere av rorbu også vil få mulighet til å leie båten i tillegg. Formålet er både til familie- og fisketurer i området der rorbua ligger på Austevoll. Prisklassen bør ikke være større enn kr. 100.000 totalt inkl motor og andre utstyr. Båten kan enten være ny eller litt brukt. Den bør også være trygg og god på sjøen. Størrelsen på båten bør være mellom 16 og 18 fot (jo større jo bedre) og kan ha så mange personer oppi båten også. Eksempler på båter vi har sett litt på er: - Øien 530 F - Rana 480 Fisk eller 480 SL - Pioner Viking - Quicksilver 500 Fish - Terhi 6020C - Viksund With 540 Har dere noe meninger om disse båtene eller om dere har kanskje andre båter å anbefale også? På forhånd takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
beauty of aqua Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 syns også askeladden 475 fortjener og være med i vurderingen. eller er denne kansje litt liten for deg?? må minne om at dette er en stor 16 foter med hoye og trygge rekker. vinner jo omtrent alt av tester den er med i.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ivar Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Skal denne ligge ute uten tilsyn i perioder så bør den være selvlensende. Antar farta er av underordnet betydning, så lenge den kommer i plan med et antall personer ombord...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sistestyrmann Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Av listen din ville jeg valgt Øien deretter Rana Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2008 Buster står høyt på min liste Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Takk for noen tilbakemeldinger. Lurer faktisk litt mer på enten Øien 530 F eller Quicksilver 500 Fish. Er det noen av dere som har prøvd disse båtene? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
ivar Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Rana 530 bør vel også være aktuell. Fås i mange varianter. Gjør ca 25knop m/ 40hk og noen personer ombord. Andre i samme klasse er Hansvik 18, Rana 17Fisk, Silver Viking 18. Buster er bra båter, men havner nok fort over 100000,- , her er Buster L 4.90 lang mens XL (gamle mod.) er 5.30 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 (redigert) Rana 530 er p.t ikke selvlensene. Har hørt rykter om at de jobber med en versjon med innerliner som blir selvlensende. Ellers har Silver Viking en 16´styrekonsollbåt som er av de største i sin klasse, den er selvlensende og går greit med 25 hk. Denne er omtrent lik Øien 530. Jeg tror ikke den er svært dyr heller. 30 hk på rana 480 er minimum med 5 personer ombord. I og med at denne har full innerliner, er det med den store styrekonsollen mindre plass enn i en tilsvarende 16´ uten innerliner. Fordelen med denne er at man kan få en sprayhood/kalesje som lett kan settes opp i ruskevær. Redigert 31.Mars.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Saphir Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Jeg hadde også noen av de båtene du listet på min liste da jeg skulle velge båt, jeg valgte imidlertid Hansvik 18 TF. En båt jeg er veldig fornøyd med, godt fribord og hardtop er gunstig når man har med seg små barn. Men det er ikke den båten som har best plass hvis mange skal fiske samtidig. Den har også fordeler som helt lukket kalessje godt med sitteplasser og tre lukkete tau/dreggerom. Ellers er Hansvik 18 TF ganske lik Øien 530 som du også nevner. Ser at noen skirver at f.eks Rana 17 har bedre sjøegenskaper enn Hansvik, men det har ikke jeg testet ut. Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Ville nok valgt Rana eller Buster Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
-Matros- Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Ville nok valgt Rana eller Buster Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Baywatch Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Bare en tanke; Dersom det er mange uerfarne som skal bruke båten er det kanskje ikke så dumt å tenke Pioner, da materialet den er bygget i skjuler riper o.l godt, tåler også bedre slag mot steiner o.a. Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Men vist du får en skade på pioner,, foreks. et hull på diameter 15cm.. blir det ikke da vanskelig og fikse dette?, da den er laget av en annen type plast Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.